2007 Kylvöt, Suljettu

katinen, vaihto on se "shift" eli vasemmalla oleva nuoli.

Kauhee kun teillä on paljon jo kasvamassa. Mä olen vasta suunnitellut puutarhaa ja siemenetkin on vielä kaupassa :) Ajattelin kylvää suoraan kasvimaalle, kun aiemmin mun vaatimattomatkin taimenkasvatusyritykset on päättyneet huonosti. Joko kissojen makuupaikoiksi, homehtumaan/kuivumaan kun unohtuivat tai sitten kasvavat kauheiksi piiskoiksi kun en ehdi/pysty istuttamaan ajoissa. Tai laitan kasvamaan liian aikaisin. Mut jos kevät jatkuu samaan tahtiin niin pianhan ne saa jo tonne heitellä :) Jos nyt kuitenkin odottelis rauhassa...

Laskin äsken terassille viedessäni taimet, koulittu tähän mennessä, yli 550. Ja koulimatta vielä samettikukat, Isarelin kesäkukat (uusinta kylvö),paprikaa, kosmoskukka, tomaatteja. Osa siemeniä vasta laitettu multaan. Katsotaas miten minun käy Onks toisia näin pöhköjä? Taitaapi olla!.

en rupea luettelemaan kun menisi palsta siihen , mutta mulla on tuolla ulkona kylmäkäsittelyssä noin  500 rasiaa kieli ulkoa. joten hommia tiedossa ensi kesäksinaurua. ja ikkunanlaudat notkuu purkkien painostahymy. mitään en ole vielä koulinutpuhetta.

Wau ! 500 rasiaa. Onko sinulla jokaisessa eri kukkaa vai pari siementä aina rasiassa. Oletko sinä ihan kokopäiväinen kukkien kasvattaja ? Enhän teistä tiedä ketkä ovat ihan puutarhureita työkseen ja ketkä vain harrastavat. oho oho

ihan harrastusta vain mullahymy. jokaisessa rasiassa 9-13 siementä, riipuen lajista.

pitäisi ihan laskea paljonko on erinlaisia, mutta olen pyrkinyt siihen että ei kahta rasiaa enempää samanlaista. ja paljon on semmoisia mitä ei ole kun yhdessä rasiassasilmän isku.

joten kasvilistan tekoa ensi talvinaurua.

Satuk-a, sisälle kylvin perennatkin ja toivon parasta. Minä en ole saanut aikaiseksi noita kylmäkäsittelyjä muutamaa kokeilua lukuunottamatta. Ne ovat päätyneet siihen, että löydän tyhjät purkit pitkin pihaa koiruleiden kuljettamana tai täydet purkit jonnekin aitan taakse unohtuneena juolavehnää ynnä muuta yhtä rehevää kasvavana joskus aikain päästä:]

Eilen vasta kylvin mustasilmäsusannat ja sailiotit. Sailiot onkin minulle uusi tuttavuus ja pussissa oli pitkä itämisaika sille.

Höö. Lienenköhän vähän myöhässä, mutta hällä väliä. Tänään vihdoin sain kylvettyä kirsikkatomaatit (Sungold & Gardeners Delight), minimunakoisot (Ophelia), lehtikaalit, härmesalviat, törmäkukkat, irlanninkellot ja sormustinkukat (Pams Choice). Kesäkurpitsan siemenet olikin loppu, joten se jäi vielä kylvämättä.

Keijunmekot kylvin 4.3., itivät mainiosti mutta siihen se edistys sitten tyssäsikin. Nyt lähinnä sinnittelevät hengissä.

Loput sitten vissiin kylvetään suoraan avomaalle. Samettikukistakin sain viime kesänä paljon paremmat ja tuuheammat taimet kun lintsasin esikasvatuksesta hymy

Kertokaapas, saanko hyviä perennan taimia, ihan vain ikkunalla kasvattelemalla? En ymmärrä noista kylmäkäsittelyistä mitään?  Olen vain huomannut, että täällä kasvattelijat ovat pitäneet purkkejaan milloin jääkaapeissa ja milloin lumen alla ulkona(?!) Kerrostalossa ei minulla ole mahdollista niitä laittaa pihalle, myöhemmin kyllä esim.kasvihuoneeseen maalle.

Tulossa on jotain malvaa, jaloritarinkannusta, nepalin hanhikkia ja unelmatädykettä.

Jos ne kerran itävät huoneenlämmössä, niin mitäs sitä sitten tarvitsee kylmään laittaa. Useat perennojen siemenet vaan tarvivat sen kylmäkäsittelyn, että siemen lähtee itämään.

Mie olen viileässä niitä kasvatellut sen takia, ettei mitenkään mahdu koulimisvaiheen jälkeen enää perennojen taimia sisätiloihin vaan saa ne myöhemmin koulittua suoraan kukkapenkkiin taimikasvatuspuolelle.

No, hyvä juttu. Ajattelin vain, että onko noilla taimien karaisuilla myöskin vaikutusta perennojen talvenkestävyyteen? Kuten huomaatte, olen ihan ummikkoasteella vasta...

Tuskin sihen vaikuttaa. Kasvupaikat talvella eniten. Perennoille pahinta on syksyllä juurille jäävä märkyys ja pakkaset ennen lumia. Samoin näin aurinkoisena keväänä, juuret on jäässä ja lehdistö haihduttaa.

Sisällä kasvatettuja pikkutaimia saa sitten myöhemmin tosi varovaisesti opettaa ulkoilmaan, ettei aurinko ja tuuli tee tuhojaan pikkutaimille.

Mitäs kun monet teistä on kylväny salviaa niin, ehtikö se vielä jos laitta nytt joskus itämään, vai miten kauan siinä menee että se itää ja kasvaa.
Olen vain jostain lukenut että salvia olis hyvä kylvää kaalien lähelle kun salviasta tulee vahvat tuoksut niin se eksyttää ne kaalien tuholaiset, onkos tässä jutussa mitään perää?

Tänään miekin vasta Salvian kylvän, kun nyt vasta löysin siemenet.

Salviaa ainakin kannattaa kasvattaa vaihdevuosivaivoihin:)

Hyvin on myös talvehtinut perennapenkissä.

Apuva... olen jo joitakin päiviä epäillyt että joku käy aterioimassa minun taimiani. Nyt kun oikein syynäsin huomasin aivan pieniä madon tai toukan olioita. Ovat rontit tehnyt selvää jo suuresta osasta minu petunoista ja sailotit tuntuvat olevan myös niiden herkkua. Millähän minä ne myrkytän? taitavat asua siellä mullassa.

Hui rinu, sinulla on multamatoja! Mitä multaa olet käyttänyt? En kyllä osaa neuvoa, mikä olisi hyvä myrkky, olen pahoillani.
Minulla on silmäteränä Delphinium elatum New Millenium f1-hybr. ''Green Twist'' - nimikin komea kuin kuninkaallisella konsanaan. Jos tämä onnistuu hyvin, olen hyvin onnellinen. 

Tämä on kevään parasta aikaa kun perennojen siemenet alkavat itää. Pakko käydä pari kertaa päivässä tarkistamassa tilanne:)

Näin käy sitten, kun ei luota omiin taitoihinsa siementen kerääjänä.

Viime syksynä mökin pihasta ladoin lääkepurkkiin sekalaisia siemeniä ja ajattelin ettei niistä kumminkaan mitään tuu. Kokeilin kumminkin: kippasin koko purkin sisällön tuohon ja sitten kävi näin... Tästä kuvasta ei näy, mutta puolet on JO harvennettu tästä kuvasta pois. Lautasen nimi on "ylläri", ei meinaten ole mitään muistikuvaa, että montaako eri lajia tässä on.

Jos siement on kerätessä kypsiä niin ne tuppaavat itämään lähes 100%:sti. Sitä vaan ei meinaa uskoa vuosienkaan jälkeen.

Tässä miun yllärit jotka olivat Koristetupakoiden joukossa.