Ja minä kun keräsin viime vuonna ekaa kertaa... Sitten se lasinen lääkepurkki oli vielä kylmillään olevassa mökissä koko talven. Saivatpahan ainakin kylmäkäsittelyn
Kylvötyöt jatkuvat vaikka kevät uhkaakin ottaa takapakkia:
31. Marianohdake, (siemenkirjeestä)
32. Väriohdake, carthamus tinctorus
33.Leijonankita, antirrhinum majus nanum
34. Jaloritarinkannus ''Dwarf Blue Springs'', delphinium cultorum
35. Sarvitähkämunkki, (siemenketjukirje)
36. Taivasalpi ''Sky Lover", anagallis monellii, (puutarhaystävältä)
37. Isovahakukka ''Purple Queen'', cerinthe purpurescens
Päätin uhallakin kokeilla kylvää minikasvihuoneeseen sisälle ja katsoa, kestänkö. Vähän allergiaoireilen kyllä jo, mutta aion purra hammasta ainakin tämän takatalven ajan. Jospa kestäisin sen aikaa, jotta itävät. Sitten vien taimet ulkolavaan, jossa on lämpöeristettä alla ja jonka peitän kylmiksi öiksi. Jos en kerta kaikkiaan kestä, yritän uudelleen sitten kun voin kylvää sinne ulkolavaan.
Jos olet niin herkkä ettet kestä huonekasvejakaan tulee varmaan vaikeuksia, mutta toivotaan että lyhyenä kasvatusaikana ei multaan ennätä tulla mitään ikäviä kasvustoja. Jos taas siedät huonekasveja, onnistuu varmaan taimikasvatuskin, kun et ihan mahdottomia laita.
Ei minulla kasvien kanssa ongelmia ole, mutta jos mullan pinnalle tulee hometta, sitten alkaa olla ongelmia. Luulen, että tämän hetken oireet johtuvat mullan pölisemisestä kun istutin. Kyllä minä pärjään kylässä, vaikka ihmisillä on huonekasveja, mutta itsellä en pidä edes viherkasveja, koska en oikein minäkään ja varsinkaan ei tyttö ole oppinut kastelemaan niin niukasti, ettei hometta tule. Täytyy koettaa taimien kanssa olla varovainen ja pitää tyttö niistä erossa.
Merkurius, toivottavasti sinulla ei ole Kekkilän taimimultaa koska mulla ainakin on melkein joka purkissa keltainen paksu kerros hometta joka pölisee kun kuivaa ja taimia kastelee. Inhottavaa, pitäis melkein olla joku hengityssuoja kun taimia koulii tuosta homeesta.
Olen kahtena päivänä koulinut taimia ja mietin että onko kurkussa tuntuva kutina ja tukkoisuus tuosta mullasta ja homeesta johtuvaa.
Sama juttu, home pölisee. Ajattelin olla hiljaa koko asiasta kun aiemmin valittelin pussin isoista roskista. Luulin että kun siilaan kaikki isot osat pois, voisin käyttää sitä, niinhän Kekkilä neuvoi. Kissan villat, yli puolet taimista meni parissa päivässä kun itiöt tuli. Nyt olen ihan pulassa, en tiedä miten jäljellä oleville vaihdan mullan. Jos vaihdan, itiöt lentelee joka paikkaan ja nytkin ne jo käy henkeen, jos en vaihda ne kuolee (voi kai kuolla nyt joka tapauksessa). Chilit, osa tomskuista, mansikat ja muutama muu on hengissä. Listaan huomenna mitkä kaikki meni ja ruinaan paikkuusiemeniä jos mistään enää löytyy. Niin, siinä meni sitten melkein kaikki Tallinnan siemenet.
Minä olen käyttänyt Bio''''''n kylvö- ja taimimultaa. Pölisee kanssa aika paljon, ensimmäistä kertaa kokeilin sitä. Liikaa turvetta minun mielestäni. Kolme pussia saa jäädä käyttämättä. Nyt koulin ja laitan vaan ja kylvän tavalliseen Kek''''''''län puutarhamultaan. Olen aikaisemmin käyttänyt vaan tätä multaa ja kaikki on onnistunut. Mutta siinäkin pölisee ja lentelee pikku kärpäsiä.
On sulla, nanikka, kiva yllärilautanen. Siinähän riittää iloa pitkälle kesään, kun yrittää arvailla, mikä sieltä milloinkin nousee ja mihin sen voi istuttaa.
Tässä on minun yllärilautanen. Portugalin matkalta taskuun hyppänneet siemenet kylvettynä suloiseen sekamelskaan. Itäminen yllättäen noin 120 prosenttista. Mutta mitäköhän nää on. Tiedän, että joukossa on suuria puita, rannan rikkaruohoja ja hotellin kukkaistutusten jälkeläisiä. Jännitystä elämään, jospa menisinkin koulimaan noita...
Ja toinen puoli viljelmää:
Uskomatonta, moonflower! On se hyvä, kun riittää sitä jännitystä elämään. Minä jännitän vain sitä, saanko yhtäkään taimea kukkivaksi asti.
Kekk**n kaktus- ja taimimultaa on. Kamalasti paakkuja, mutta ei siinä hometta näkynyt. Saas nähdä.. Tänä aamuna olo oli kuitenkin ihan ok.
Kenelle on tuttu Heteropappus meyendorffii ? Koulin äsken sen taimia ja tuli mieleen lähteä katso-maan googlelta josko siitä jotain löytyisi. Eipä löytynyt suomenkielisiä sivuja. Siemenet on heräteosto Seemnemaailman sivulta.
Luulin jutitan pilailevan, mutta aprillipäivä meni jo. Ei siis mikään heteropappa, ei. VKN:n mukaan Heteropappus altaicus on sinnikki. Mut ei siis mitään omakohtaista hajuakaan kasvista.
Kylvin lauantaina ensimmäiset keräsalaatit ja rukolan, joka nyt jo näkyy nousseen pintaan tänää (jos tulee juhlat on ainakin omat salaatit tarjolla).
Minä epäonnistun joka kerta rukolan kanssa. Nousevat kyllä taimelle, mutta näivettyvät sitten sirkkalehtivaiheessa, lopulta mullassa on enää semmoisia kippuraisia langanpätkän näköisiä syheröitä, jotka ovat kuivuneet pystyyn.
Kek**n kananp. ei kun ''kaktus- ja taimimulta'' haisee jo homeelta parin päivän jälkeen. Täällä yskivät jo muutkin kuin minä. Ei kai auta kun heivata pihalle ja yrittää uudestaan sitten kun voi kylvää ulkolavaan. Eikös taimimullan pitänyt olla tavallista multaa puhtaampaa?
Minä olen kylvänyt 160 erilaista kasvia sisälle ruukkuihin Ke...län kylvöseos multaan, sitä saa 50 litran säkeissä. Ei ole homehtunut, eikä haise. Erittäin hyvin kaikki kylvökset ovat itäneet ja alkaneet kasvaa.
Pirkko-martan Israelin siemenet ovat hyvin lähteneet kasvamaan, jännityksellä odotan , mitä niistä tuleekaan.
Laitas niistä kuvia sitten sinne toiselle palstalle, on kiva seurata miten itse kullakin lähtevät kasvamaan ja kukkimaankin vielä.