2007 Kylvöt, Suljettu

160 kasvia!?! oho Huhhuh!

Minä olen kylvänyt siihen halpaan multaan, mitä on keltaisessa auringokukankuvaisessa säkissä. Hyvin menee, kaikki vähänkään tuoreet siemenet itää. Mun listani tälle kesälle on seuraavanlainen:

petunioita neljää sorttia, pelakuita, orvokkeja, lobeliaa, pioniunikoita; basilikaa, rucolaa, keräsalaattia, tomaatteja kolmea sorttia; kalloja (ei pää-naurua), freesioita, gladioluksia sekä hankintalistalla vielä jalokärhö ja verenpisarapistokkaat. Eiköhän näillä saada yks parveke täyteensilmän isku.

Jääkaapista löytyi pieni purkki täynnä pieniä kissankäpälän taimia.

Minkä kokoinen parveke sulla on, plumeria? Noillahan sais jo meidän pihankin täyteen.

Pirkko-martta minne palstalle niitä kuvia laitetaan?

Olen äkkinäinen kuvan käsittelyssä, mutta muutaman viikon päästä saan pojalta apua ja silloin voin laittaa niistä israelin siemen kasveista kuvia.

Vapaa sana, sen otsikon alta löytyy teksti: Pirkko-Martan Israelin kasvit ja kukat.

Kiitos, Pirkko-martta

Kylläpäs te olette kylväneet hurjan paljon kaikkea ihanaa…
Mulla ei ole vielä kylvettynä kuin:
Samettiruusuja
Päivänsineä
Koruköynnöstä
Maurinmalvaa
Punahattua( ei ole itänyt vielä ainakaan)
Dorianvillakkoa ( ei näy mitään, pitääköhän nämä kylmäkäsitellä, tietääkö joku ystävällinen?..)
Nepalinhanhikki (ei ole itänyt vielä)

ja joitakin muita plaatuja tuolla kylmässä on…
Mutta eipä mun ikkunoille taimia paljoa mahdu, joten hyvä kun saan nämäkin kasvatettua.

KYLVÖHUOLIA
Kyllä on yllättävän aikaa viepää puuhaa tuo kouliminen! Minullakin on aloittelijana humpsahtanut liikaa siemeniä useaan kylvökseen ja niiden erotteluun menee tovi jos toinenkin. Taimenvaihtopäiviä odotellessa… Ja moneen kertaan mainittu pölyävä keltainen home taimimullan pinnassa vaanii myös täällä pienokaisia. Plus sitten kissamme, joka luulee että nyt on vaan laitettu hänelle vähän runsaammin hiekkalaatikoita, HUOH.

Miten saisin taimet selviämään pääsiäisen yli, koska täällä ei ole kukaan niistä huolta pitämässä?

Riittääkö kunnon kastelu lähtiessä ja jos vähän ottais sivummalle huoneeseen?

Sääennusta ainakin on pilvistä (myrskyä) eli aurinko ei ainakaan pääse niitä käristämään. Entäs jos päälle laittaisi kevyesti vähän muovia tms haihtumisen estämiseksi.

Altakastelumattona tätini käyttää niitä halpoja paksuja pöytäluuttuja (joilla ei todellakaan muuta virkaa ole, eivät kelpaa ainakaan siivoustarkoitukseen naurua)

Jos sinulla on sälekaihtimet, niin käännä siivet kevyesti ylöspäin tai varjosta jollain muulla ja laske lämpö huoneesta alas. Tietysti kunnon kastelu myös. Pitäisi riittää, jos et muuta ole kuin pääsiäisen poissa. Vanha pitsiliina tai verho kaksinkerroin olisi hyvä varjostamiseen.

Minä olen myös pääsiäisen pois ja ajattelin laittaa sälekaihtimet kiinni ja kastella kunnolla, eiköhän nuo sillä selviä muutaman päivä-

Ei oo sälekaihtimia, mutta tuo pitsiverho vois äitin kätköistä löytyä. Miepäs kokeilenkin sitähymy
Ja jos ei siltä löydy, niin vedän tuon paperikaihtimen kylmän viileesti alas. Se on väriltään luonnonvalkoinen niin jospa siitä vähän kuultais valoa läpi.

En nyt viitsi selostaa tämänkertaista tyhmyyttäni sen tarkemmin, mutta mahtaisiko joku muistaa, onko värimintun taimilla punainen varsi?cool

Mulla on ollut vain vihreävartisia, mutta versot saattaisivat kylmän vaikutuksesta muuttua tumman punaisiksi. Tämä ei ollut mikään oikea vastaus esitettyyn kysymykseen.

Kiitos trekooli. Nuo ovat olleet ihan lämpimässä ikkunalaudalla. Todennäköisesti siis kasvattelen taas jotain horsmaa

Rei'itetty elmukelmu säilyttää hyvin kosteuden. Itse käytän sitä kissa-esteenä, koska toinen kisuni tykkää kauheasti kaivaa tuoreen hajuista multaa. Kelmun alla tuntuivat myös itävän nopeasti. (Tosin tyhmänä luulin, että multa ei ole enää houkuttelevan hajuinen viikon kuluttua ja poistin kelmun. Seuraavana aamuna olikin sitten taasen hieno kuoppa purkissa ja mullat pitkin keittiön pöytää.... ärtynyt)

Tässä kuvia taimistani, jotka ovat valloittaneet poikaystäväni iloksi keittiön pöydän :

1/4 ympyrä-purkissa on sinisievikkiä (tai siis ne, jotka säilyivät arkeologi-kisultani).

Parvekelaatikossa pensaskrassia ja miniasteria (olikohan se nimi noin).

Taimilaatikossa kauimmainen rivi keijunmekkoa (eivät ole itäneet), sitten krassia 4 riviä ja loput tuoksuhernettä.

Ja tässä tuoksuhernettä. (Tämä mummuni tekemä pajuhommeli on myös hyvä kissaeste)

Hirmuisia määriä teillä on jo kasvamassa. Meillä on piskuinen rivarinpiha, joten lista jää aika lyhyeksi. Juuri koulin vaaleanpunaiset kesäleimut taimiruukkuihin kasvamaan, kylvin lisää irlanninkelloa (edelliset olivat ilmeisesti liian lämpimässä ja venyivät kymmensenttisiksi ja kaatuivat) sekä valkoista karpaattienkelloa. Vaalanpunainen maitokello itää hyvää vauhtia, liian tiheässä tosin, mutta katsellaan miten käy. Basilikaan on juuri ilmestymässä oikeita lehtiä, mutta varret ovat ikävä kyllä kasvamassa liian pitkiksi, toivottavasti kasvu pysähtyy ja lehdet saavat rauhassa kasvaa.

Valmiina taimina ostan valkoista ja vaaleanpunaista päivänliljaa, joten aika hempeä penkki tulee :) Syksynä istutin valkoliljaa, kirjokevätliljaa ja kirjokevättähtiä sekä valkonarsissia. Narsissit ovat kovaa vauhtia purskemassa esiin samoin kirjokevättähdet.

Aivan aloittelija olen kylvö ja istutushommissa, joten mielenkiinnolla odotan mitä tästä tulee!

Tuskin kasvattelet, vaan horsmahan on varsin kaunis ja näyttävä kasvi. Tosin helpommin saa muilla konstein kuin ikkunalla siemenistä kasvattamalla. Voisin postittaa juuria oikein ison laatikollisen. Hyvää teevärkkiäkin siitä saa ja kompostin ruokaa. Siis monikäyttöinen kaiken kaikkiaannaurua