2007 Kylvöt, Suljettu

Miekii oon päässy jo kylvämään kesäkukkiakin, tänäälaitoin samettikukkia lisää purkkeihin itämään.Yritän laittaa tältä keväältä napsatun kylvöskuvan...saas nähdä onnistunko!

Juu, horsmahan on suorastaan yksi lempikasveistani. Oman pihan puskan olenkin ihan siemenistä, itse kasvattanut. Mutta sitä en sentään esikasvattanut ikkunalaudallakieli ulkoa

Hei minäki haluan kurkkiä tähän ketjuun. Laitoin kasvamaan kaikkia siemeniä mitä vain löysinnaurua

Minun listassa on tällaisia;

Karpaattienkello
Koristekurpitsa
Köynnöskrassi
Punainen auringonkukka
Punainen lupiini
Päivänsini
Sormustinkukka
Tomaatti

Unikkoa ois vielä oottamassa.

Kylvöhommat ovat tosiaan vauhdissa, mutta se mihin ne istutetaan...

On nurmikkona vielä :) Milloinkohan kannattaisi repiä se auki ja tehdä maanparannus mikäli tarvitsee. Ihan hyvä multa pitäis löytyä nurtsin alta. Mitenköhän paljon sitä multaa siinä alla saisi olla? Olettaisin, että vajaat 40 cm on nyt. Yrttejäkin olisi tarkoitus kylvää ja tillipussissa ainakin luki, että maahan laitetaan toukokuussa. Huhtikuuta mennään, ei kai siitä haittaa ole vaikka kohta jo alkaa nykimään nurtsia pois.

Kun vuosi sitten keittiön kaikki tasot olivat täynnä potteja, päätin että tänä vuonna ei enää. Mies unohti kastella taimet työmatkani aikana ja olivat jotenkin muutenkin kauhean heiveröisiä verrattuna suoraan ulos kylvettyihin lajitovereihinsa. Ajattelin että nyt menee hienosti kun ei tarvitse huolehtia taimistakaan.

Noh, ystävän äidillä oli vähän hurahtanut siemeniä, joten nyt on tuossa ikkunalaudalla joitain kymmeniä kipaleita asteria ja riippupetuniaa odottamassa koulimista. Kaupassa käydessä kävin ihan huvikseni katsomassa mitä on tarjolla, ihan vain mielenkiinnosta -ja kotiin tullessani minulla oli 11 pussia siemeniä kieli ulkoa  Siihen kun lisätään ne, mitä olen silloin tällöin tilaillut ja mitä viime keväältä jäi, pusseja on kaikkiaan 53... Tarkoitus oli tehdä mökille saunan taakse kukkameri, mutta kun en saanut miesväkeä ajoissa saostussäiliön kaivuuseen niin se siirtyi. Mutta tarkoitus on kyllä ihan ehdottomasti kylvää suoraan maahan.

Nyt vain himottaisi ihan mahdottomasti laittaa ihan vähän, muutamaan pikku pottiin jotain... Sen verran että voin kiikuttaa ne äidille hoitoon lomamatkan ajaksi, ei siis kovin paljoa.
*Huoh* voi tätä tartuntaa...

Tässä listaa siemenistä:
Siperianunikko
Silkkiunikko
Tuliunikko
Idänunikko
Oopiumiunikko
Tuoksupielus
Pensaskrassi
Kaunokainen
Morsiusharso
Karpaattienkello
Punapäivänkakkara
Punapellava
Kesämalvikki
Patjarikko
Komealupiini
Ruusunätkelmä
Harjaneilikka
Jalokallioinen
Kaunopunahattu
Isosilkkikukka
Punakosmoskukka
Tarhadaalia

Kilpun listasta kylväisin suoraan maahan unikot, lupiinit ja sormustinkukat. Sormustinkukka saattaa kukkia ensimmäisenä vuonna, jos sen esikasvattaa, mutta muutoinhan se on kaksivuotinen. Lupiinit on ennättäneet kukkia jo ensimmäisenä vuonna, vaikka ne ovat itäneet vasta toukokuussa.

Mulla on sama tilanne kuin tuhinalla, eli koko iso hieno kukkapenkki ja varjoisan puolen penkki osittain ja yrttimaan kokonaan vielä kaivamatta. Mä olin lukevinani Puutarhurin vuodesta huhtikuun kohdalta, että nyt olis aika tehdä valmistelevat työt, eli mun ymmärtääkseni just se penkin perustaminen. *Tarkistanpa* Kyllä, niin siinä sanotaan. "On aika perustaa perennaryhmä, merkitä paikka ja aloittaa kaivaminen. " Tämmöiset suunnitelmat mulla ainakin on.

Anita: Kiva kun etsit käsiisi tiedon! Penkin paikka ja muoto onkin jo selvillä, joten eikun ukko lapionvarten :) Onneks ei oo iso pläntti, joten luulisi sujuvan aikas nopeasti. Mieskin on kiitettävän innolla ottanut vastaan mun äkillisen puutarhainnostuksen. Kun pääsis jo istuttamaan maahan asti nuo pikkupikkuruiset taimet. Toivottavasti saan edes osan kasvatuksista onnistumaan! Täytyypi ostella valmiiksi kasvatettuna, jos pahasti epäonnistuu, mutta olishan se hienoa saada itse kasvatetut taimet maahan.

Tuhina, taas toistan, että samat on mietteet.

"Mieskin on kiitettävän innolla ottanut vastaan mun äkillisen puutarhainnostuksen. "

Jos innostus alkaa laantumaan, niin lupaa heittää purkit ja taimet kompostiin sillä ehdolla, että käytte keväällä taimitarhalla ja ostatte samat, mies maksaa! Keskimäärin 2 eur /taimi niin voin melkein luvata että ainoa kysymys jatkossa on, että tarviitko lisää multaa naurua Kokemusta on...

Koska melonit kannattasi kylvää, sellainen optimi aika, sisällä mahdollisimman vähän aikaa ja ulos heti kun lämmintä on tarpeeksi, niin että olisivat hyvän kokoisia kun muutto pihalla tapahtuu .

Musta muovilaatikollinen hentoisia nimettömiä taimia on nyt minulla - se josta aiemmin kerroin, että pieniä pyöreitä siemenöitä. Taitavat olla unikonalkuja

Kylvin mustaa sarviorvokkia 24.3.2007 eikä mitään ole vielä näkyvissä. Peitin hieman siemeniä ja laitoin läpinäkyvän muovin purkin päälle kosteutta pitämään. Kylvös on lämpimällä eteläikkunalla. Luin vanhalta puolelta, että joillakin oli itänyt viikossa. Onko toivo mustista orvokeista menetetty?

purkeissa kasvamassa

Auringonkukka ice cream
Tavallinen Auringonkukka
päivänsini
tulppaani
oopiumunikko
myskimalva
hirvenkello
narsissitupakka
ihmekukka
ruohosipuli
basilika
tuoksuherne

nämä tähän mennessä ja lisää vielä tulossa :)

Milloin pitää alkaa taimia lannoittamaan? Jostain muistan lukeneeni, että kun oikeat lehdet ovat kunnolla auenneet, on siemenen oma "ravintovarasto" käytetty loppuun ja on aika alkaa lannoitus. Milläpä olette lannoittaneet?

Mie alan lannoittaa n.viikon päästä siitä, kun olen istuttanut taimen isompaan ruukkuun ja ihan todella,todella miedolla lannoitevedellä 1-2 viikkoon. En tiedä onko se paras ja oikea tapa, mutta taimet on ainaki toistaiseksi kasvaneet ja chileissä on jo kukkanuppujakin! Lannoitteena käytän sitä vaaleanpunaista,veteensekoitettavaa jauhetta,hyppysellisen, olikohan kekkilän...

Viime vuonna hiukan manailin kylvöjäni ja meinasin, etten tänä vuonna laita yhtään mitään. Juu, niin varmaan, mitään en oo laittanu. silmän isku Osti syksyllä alennusmyynnistä semmosen vähemmän kauniin, mutta muuten ihan hyvältä vaikuttavan pienen kasvihuoneen ja pakkohan sitä on testata. Ostin Prismasta ihan vain 4 pussia siemeniä.

...ja seuraavana päivänä muutaman pussin Plantagenista, josta suunnistin suoraan Viherlandiaan. Ja ruokaostoksillakin piti uudestaan tsekata Prisman valikoima ja viime viikolla tarttui Lidlistäkin siemeniä mukaan.

Kylvettynä on miinanköynnöstä, aitoelämänlankaa ja siitä sekoitus-malliakin, erilaisia samettikukkia, petunioita, ahkeraliisaa, valkoista ja oranssia mustasilmäsusannaa, nukkakrassia ja riippuvaa leijonankitaa. Eilen piti laittaa koristeportulakka, mutta multa loppui kesken. Lisäks tuolla odottaa kolmenlaista(!) tuoksuhernettä, kaks pensaskrassia, köynnöskrassi, kehäkukka ja mitähän vielä? Ai niin, ruusupapu. Ja vielä tekis mieli hakea jotain siemeniä. Huoh.

Että ihan pikkusen vain testaan tuota kasvihuonetta. naurua

Mulla kylvöt karkasi totaalisesti käsistä, mutta olen antanut itseni mennä - ensimmäinen kevät uudessa paikassa kun on kyseessä. En viitsi lähteä tässä listaamaan kaikkea, mutta yleisenä linjana voisi sanoa, että en ole uskonut että suurin osa siemenistä itää, enkä suostunut muistamaan kuinka suuria kasveista tulee. Nyt on siis taimet neljällä ikkunalla kaupungissa, kahdella ikkunalla maalla, ja ensimmäinen satsi pysyvästi lämmittämättömässä kasvihuoneessa. oho Ensimmäiset kukkimaan alkavat kukat ovat siemenkylvetyt pelargonia ja vaahtera-aulio (molemmissa nuppuja).

Jos tästä jotain on oppinut, että vähemmän siemeniä per purkki, olivat sitten kuinka pieniä vaan, ja vähemmän purkkeja per laji. Ja kärsivällisyyttä itämisen kanssa; se on hankalaa kun jo epäonnistuneeksi luulemansa kylvön päälle kylvää jotain toista lajia ja sitten saa ihmetellä että mitäs täältä nyt nouseekaan.... silmän isku

Kylmäkäsittelyt onnistuivat parhaiten mökillä: kylvin sellaiseen kannelliseen minimasvihuoneeseen kk-vaativia lajeja ja pidin talvilämpimän tuvan viileässä nurkassa jossa oli talvella noin 3-5 astetta. Kun kevät eteni ja lämpö nousi luonnollisesti, itäminen alkoi. Jos tuollaiseen on mahdollisuus, suosittelen. Kylvön yhteydessä tehtävän kastelun kanssa saa olla hukan tarkkana, mutta vaivatonta tuo oli ainakin. Nyt osa taimista on jo koulittu, osa kasvaa vielä kokoa minikasvihuoneessa.

Mökille tein saarnin sopivasti varjostamaan paikkaan uuden syvämultaisen penkin jota talviloman muutaman päivän putsasin nokkosen juurista. Se olikin yllättävän rankkaa hommaa. Mutta siihen on hyvä istuttaa kevään taimet kasvamaan kokoa. hymy

Mies kelasi äsken taivaskanavia ja jollain saksalaisella sivulla mainostettiin jotain kivaa uutuutta. Kipitin katsomaan ja siellä mainostettiin sellaista jännää siemenmattoa nimeltä Roll''n grow. Siinä tulee kuusi metriä biologisesti hajoavaa mattoa, jossa on mukana 2000 erilaista kukansiementä. Näppärästi se leikattiin pitkittäin poikki rullana ja sitten se matto oli sopivaa vaikka parvekekukkalaatikoihin. En muuten mainostaisi sitä, mutta sitä ei kaiketi vielä myydä täällä Suomessa ja tuota ei varmaan saa edes tilattua tänne vielä. Katsokaa ja ihmetelkää (jotka saksaa osaatte): www.teletip.de

Oli siellä ostokori, voi näköjään tilata. Kunhan mies tulee kotiin, niin pitänee suomentaa minulle. Oli muuten aika näppärää, helpommaksi ei voi tehdä enää kylvöä. hymy