2007 Kylvöt, Suljettu

Ei ollut suomen lipulla varustettua koria ja siksi uskalsinkin laittaa tänne.silmän isku

Tuollaista kylvömattoa näin P-llä alkavassa marketissa salaattimixiä.

Viikko sitten koulitut taimet oli hengissä kasvarissa harsojen alla. Tuulettelin niitä pyhinä, kun auringossa lämpö nousi 25 asteeseen. Mutta nyt näkyy olevan luvassa entistä kylmempi yö, taas saa jännätä seuraavaan viikonloppuun, miten taimien käy.

Lisää kylvöjä tehty:
Kesäkukista
10. Palava rakkaus

Yrteistä:
14. Sinappi
15. Anis
16. Tilli
17. Piparminttu

Ja ekat Timot on viskattu ämpäriin. Ja sorruin hankkimaan lisää gladioluksia...

Pääsiäisen aikana kuivumalla henkensä on heittäneet iisopista muutama viime viikolla koulittu, vähän portulakkaa ja muutama samettikukan taimi.

Ostin eilen lisää siemeniä, olikohan sinisievikki, jota ajattelin laitata yhteen kukkapenkin reunaan ja toinen pussi koristeportulakkaa, kun pitäis muka selvitä vaikeissakin olosuhteissa.

Mutta menin ostamaan monivuotisia, toimiiko ne ihan samoin kuin yksvuotiset siemenet? Ainakin Mirrinminttua ja Hopeahärkkiä ostin, sekä jotain sitä isoniittyhumalaa tai vastaavaa. Kellään vinkkejä niitten kans touhuamiseen?

Tällä kertaa täytyy antaa positiivista palautetta.Moitiskelin jokunen viikko sitten Kekkilän taimi- ja kylvömultaa, kun homehtui päivässä (todella reilusti keltaista kanelihometta) ja sisälsi kovin suuria puunpalasia ja muita isompia tuppoja. Laitoin sitten suutuspäissäni palautetta myös Kekkilälle, heidän omien sivujensa palautelaatikkoon. Viikon päästä palautteen antamisesta sain puhelun Kekkilältä, jossa asiallinen mieshenkilö selitti, mikä hommassa mättää. Kuulema kaikki mullat sisältävät homeitiöitä jonkin verran, minun ostamassani satsissa ilmeisesti normaalia enemmän. Isot puunpalaset ja tupposet taas johtuivat siitä, että heillä on käytetty isompaa seulaa mullan seulonnassa joka mahdollisti puunpalat. Puunpalat ja tupot (jotka kuulema ovat tupasvillaa) ovat hyväksi taimille, ovat ikäänkuin ravinteena mullassa. Myönsi toki Kekkilän mieshenkilö sen, että ovat vain turhan suuria palasia tähän tuotteeseen, kun tuotenimikkeenä käytetään taimi- ja KYLVÖmultaa, johon on tarkoitus kylvää mikroskooppisen pieniäkin siemeniä. Kekkilän mieshenkilö kiitteli antamastani palautteesta, joka auttaa heitä kehittämään tuotetta paremmaksi ja lupasi toimittaa jotain pientä kiitokseksi palautteestani.

Tänään sitten posti toi tullessaan kivan paketin Kekkilältä: kaksi pulloa kukkaravinnetta, yksi purkki veteen liuotettavaa kukkaravinnetta, pussillinen kevytsoraa ja paketti koristekiviä. Eli palaute otettiin todella ymmärtäväisesti vastaan ja aika mukavasti siitä vielä kiitettiin. Ja nyt kun Kekkilän mullasta alkaa se homekin jo pikkuhiljaa katoamaan ilman, että taimia on menetetty, niin saattaapi hyvinkin olla, että uskaltaudun toistekin käyttämään Kekkilän tuotteita.

Hmm..käviköhän tässä nyt niin, että minun lahjottiin tyytyväiseksi :) No kuitenkin, kiitos Kekkilä mukavasta tuotepaketista ja asiallisesta suhtautumisesta ikävään palautteeseen :)

Hienosti hoidettu Kekkilässä, en usko että kenenkään edun mukaista on myydä huonoa tavaraa.

Voi Kekkilän miestä, hänellä on ollut linjat kuumana turvesuon laidalla...Minäkin laitoin palautetta kylvömullan kököistä. Eihän niillä muuta väliä, mutta hennoimmat juuret takertuu ikävästi kiinni. Minullekin soitettiin, josta olin kovin yllättynyt, koska olin pyytänyt vastauksen sähköpostiin 

Kekkilän mies totesi huokaisten ensitöikseen, että kylvömullassa on tainnut kokonaista kaksi erää mennä niinkuin on ollut tarkoitus, kaikissa muissa on ollut jotain vikaa. Saas nähdä, laitoinko liian kiltin palautteen, vai lahjotaanko minutkin hiljaiseksi? Ei ollut lahjuksista puhetta 

Minua lahjottiin myös Kekkilästä kun valitin heidän sivuillaan mullastaan. Sain myös 4 purkkia erilaisia lannoitteita ja kevytsoraa 4 l pussin. Tuotiin oikein kotiin saakka postin kuljetuksena se paketti. Nyt ostin Biolan mustaa multaa eikä homeesta ole sen kans ollut vaikeuksia. Onneksi en kuitenkaan menettänyt taimia tuon homeen kans.

Ajatelkaa millaista on ollut työskennellä palauteosastolla. Ensi vuonna varmasti on käytössä taas pienempi sihti ja kaikki hyvin:)

Näistä osa on ostettua ja osa löytynyt kävelylenkeillä....

purkeissa nousemassa

1. orvokki
  2. Kadett-koristeomenapuu  11 kpl (eräästä lähiön puistosta, kerrostaloalueen keskeltä joulukuussa, jääkaapissa 6 viikkoa)
  3. sinisalvia
  4. syrikkä
  5. narsissitupakka
  6. purjo
  7. tomaatti Siberia
  8. kallionauhus (siemen erään kerrostalon pihasta)
  9. kiinankärhö (siemen julkisesta istutuksesta syksyllä 05)
  10. punahattu
  11. ritarinkannus "Galahad"
  12. ritarinkannus vaaleansininen (omalta pihalta)
  13. ritarinkannus valkoinen (äitini mökin pihalta)
  14. kelloköynnös
  15. elämänlanka
  16. kreikanakantti
  17. risiini
  18. kompassikukka
  19. auringontähti
  20. laventeli
  21. rosmariini
  22. salvia
  23. titonia
  24. balkaninvuohennokka
  25. karpaattienkello
  26. himalajanvuokko (uinailee vielä jääkaapissa)
  27. kylmänkukka
  28. ukonkello
  29. mirrinminttu
  30. väriminttu
  31. akileijoja
  32. omena "Antonovka", ( jos siitä nyt tulee Antonovka.)
  33. omena tuntematon, hyvin makea, kasvoi kerrostaloalueen keskellä metsässä samanmakuisen parinsa kanssa, tyrkkäsin siemenet syksyllä ulos multaan.

ja nyt on kaikki ikkunalaudat täynnä, uhkaa loppua tilat ja vielä on kaalit kylvämättä ja valeunikot. Onneksi kaaleja saa torilta...

Hulluus on kehittynyt sille asteelle, että olen nyt käynyt autokoulun kertauskurssin voidakseni ajaa sahoille ja taimikaupoille. 18 vuotta käyttämättömänä ollut kortti on päässyt takaisin lompakkoon. Ja tilasin äsken porakoneen, pistosahan ja hiomakoneen. Olenhan joskus rakentanut koirankopin ...niin että eiköhän tässä parista kasvilavasta ja kenties vielä kasvihuoneestakin selvitä silmän isku.....

Missäköhän vaiheessa kevättä tämä "mopo" aina karkaa käsistä. Olen koko kevään uskotellut, että on järkikin mukana näissä kylvöissä ja latvapistokkaiden otoissa. Nyt ruukutin osan niistä ja laatikkoja on yläkerran raput täynnä ja ei paikkaa mihin ne mahtuisivat ja suurin osa vielä ruukuttamatta. Pakko varmaan ottaa olohuone taas taimikäyttöön.

Minua oikein harmittaa,kun ei ole kunnon taimikasvatuspaikkoja.Viime keväänä ja sitä ennen olen kasvattanut poikieni huoneen ikkunan edessä, mutta nyt vasta sinne tehtiin remontti ja siellä ei voi enää kasvatella.No onhan noita taimilaatikoita keittiössä,olkkarissa ja vielä kolmannessa huoneessa:)

Minun piti ottaa jo olkkarin sohvakin käyttöön ja lattiallakin on jo osa purkeista ja laatikoista. Kun muihin huoneisiin ei voi laittaa mitään, kun ei ole ikkunalautoja.

Minä vain katsoa mollotan noita purkkejani ja innostun vain kelloköynnösistä. Ja siemeniä on vaikka lampaille syöttäis.

Kummaa.

Tytön koulupöytäkin on jo vallattu...

Temskukka, tuo on jo jotain vakavempaa.

Hyvä etten ole ainoa joka päästelee "mopolla" lujaa. Ei muuta kuin lisää siemeniä multiin Cohenin sävelin laulaen "First we take Manhattan, then we take Berlin...". silmän isku

He-he, tosi hyvä HTHB *hohottaa täällä, ja suunnittelee jo Australian valtaamista...*
Mä olin jo vähän huolissani viikko sitten, kun paikat ei ollu yhtä täynnä kuin "normaalivuosina" ja laitoin kylvövaihdetta suuremmalle.
Pari päivää sitten älysin, etten ole koulinut juuri vielä muita kuin keijunmekot, kelloköynnökset ja tomaatit (joista jo osan hoidin pois päiviltäkin). Ja nyt sitten pähkäilen, minne pannaan taimet koulimisen jälkeen.

Ja Temsku, huomenna niitä on tulossa lisää -siemeniä *vink-vink*

Onneksi takana on se ikävä Kekkilä-episodi joka tappoi homeineen melkein kaikki alkutuotannon hedelmät ja sai vanhan astman puhkeamaan kukkaan (!?). Viime viikolla innolla paneuduin uusiin kylvöihin, toisista oli vielä jokunen siemen tallella, mutta suurimmasta osasta ei. Outo juttu muuten, ne mitkä iti aiemmin kolmessa viikossa, tupsahti pintaan nyt alle viikossa, hmm. niin Aloittelinkohan sittenkin ensin liian aikaisin kun uskoin teitä innokkaita höppänöitä. Nyt sitten jo eilen koulin uusia tulokkaita ja kylvin lisää uusia. Tyhjyyttään kaikuva vaatehuoneen raakile on täynnä kylvölaatikoita, olohuoneessa ei ole tilaa edes vieraille, omasta väestä puhumattakaan. Kylvölaatikoita on lipastoijen ja tasojen päällä, lattialla ja...huh, ilkeänkö sanoa, toisella sohvalla. Koiraparka ei enää tiedä mihin istuisi kun sen vakiopaikka on täynnä purkkilaatikoita. Sohvapöytää ei varsinaisesti ole, se on uusionimeltään taimikärry. Keittiön tasoilla on ruuhkaa, toisella puolella ei ole tilaa kahvikupille maidon lisäystä varten. Nyt on luvattu että autotallista saan kolmemetrisen hyllyn ja lisävalon tarvitessa.

Ai mikä vielä mättää? Vielä on kenkälaatikollinen siemenpusseja odottamassa. Kaikki parhaat. T u l e j o k e v ä t että saan edelliset pihalle! puhetta Mies sanoi ettei häneen mahdu enää yhtään jugurttia.

Pihavarastossa olisi pari neliötä valoisaa pöytätilaa ja parin ikkunan leveät ikkunalaudat, mitähän sinne veisi?no-jaa