2007 Kylvöt, Suljettu

tarleena, minulla on tunnin matka mökille, mutta koulitut sipulit, tomaatit ja kurkut ovat jo siellä kasvamassa. Samoin kuin daaliat, gladiolukset ja perunat. Sisätiloissa siis vielä. Ensi viikonloppuna ne saavat lisää seuraa

En minä kyllä kaikkia eri purkkeihin ole koulinut... Niitä on isommissa purkeissa, muutaman sentin välein istutettuna.  Eihän ne nyt enää sisällä ole kuin hetkensilmän isku.

Kerro Nanikka kuinka lämmintä siellä teidän mökillä on sisällä. Missä ne taimet tarkenee, ettei tulisi liian lämpimässä pelkkiä hujoppeja. Pakkasta ei siellä sisällä enää ole kun aurinko lämmittää joka suunnan ikkunoista, viime viikolla oli 3 astetta lämmintä.

Tomaatit ja kurkut jätin etelänpuoleiselle ikkunalle. Mökissä on peruslämpö sähköllä, lämpötila on noin 10-15 astetta. Potaatit, gladiolukset ja daaliat ovat sisäkuistilla, ikkunat on etelään ja länteen. Siinä yöllä lämpötila laskee lattian rajassa johonkin 3-5 asteen tuntumaan, päivällä on sen mitä aurinko lämmittää. Sen lämpötilan vuoksi ne sinne vein: kotona on sitkeästi 25 astetta, vaikka mitä tekisi.

Minä käyn siellä joka viikonloppu, siksi siellä on peruslämpö päällä. Mitään kokemusta mulla ei asiasta ole, ostin mökin viime vuoden toukokuussa, joten viime vuonna en esikasvattanut mitään. Ensi viikolla olen taas paljon viisaampi

Minunkin täytynee siirtyä siemenpurkkieni kanssa mökille. Tuli postilaatikosta ikävä ilmoitus, että julkisivuremppa on edennyt odotettua nopeammin ja parin viikon päästä on parveke pois käytöstä ja tyhjentäkää romunne...auts... 

Isäntä suunnittelee leikkimökin rakennusta, julisti eilen rupeavansa projektiin että kuopus saa haaveilemansa prinsessanlinnan. Vienolla äänellä siihen tuumasin, että siihenhän pitää hommata suodatinkangasta, soraa ja hiekkaa ja harkkoja ja siirtää yksi kukkapenkki muualle. Käytin herran heikkouksia hyväkseni Mata Harin tyyliin ja kas, lupaili hommailla mulle yhtä ja toista rakennusmateriaalia....tietämättä vielä että olen jo hommannut herralle työkalut...silmän isku

Missä minun Yolo Wonder -paprikani ovat?!?!?puhetta Minä olen hukannut minun paprikat! En käsitä! Olenko minä määly sotkenut kirsikkatomaatin ja paprikan taimet keskenään? *nyyh* Minkänäköisiä on paprikantaimen lehdet?

No hätä, Nanikka, paprikat ja tomaatit erottaa kyllä toisistaan heti, kun lehtiä tulee vähänkään enemmän. Minä olen ihan tarkoituksella kylvänyt paprikoita ja tomaatteja samoihin purkkeihin, että mahtuisi enemmän taimia... Ai, että mihin ne mahtuu sitten koulittuina: en minä vaan tiedä.

Tänään kylvin ruusumalvaa ja kiiltomalvaa. Maurinmalva on jo taimella.

Tämä lastentarha on siis kasvarissa ja vielä harsot niskassa - lienevätkö hengissä sen -10 asteisen yön jälkeen

Sama osoite..

Valmu, mistäs olet hommannut tuon kivannäköisen kasvatuslaatikon?

Hetken täällä sadattelin että miks meidän mökillä pitää olla puuhellalämmitys, kunnes kekkasin että kaupastahan saa siirrettäviä sähköpattereita... Meillä on siellä iso veranna etelään, vähän uudelleen kalustamista ja ongelmat tipotiessään? Olisi liian hyvää ollakseen totta?

Kiitos taas tästäkin inspiraatiosta... kieli ulkoa Nyt voin mennä heti kylvämään vähän lisää naurua

jääkaappimagneettini varoittaa "My JOB is beginning to interfere with my Gardening"

Mitään turhaa en ole kylvänyt: chiliä muutamaa lajia, paprikoita pariakolmea, tomaatteja useampaa sorttia, basilikaa, tinjamia, 1 iso rosmariiniruukku, mansikoita amppeli- jättiv-, ja kuukausimansikkaversiona, 1 peruna jättiruukussaan... niin ja bataatti ja taaro (elefantinkorva viherkasviksi)

vähän perennoja: tulikukkia, uusia sormustinkukkia, jokunen malvalajike, törmäkukkaa, dahliat vielä kylmiössä, sinivaleunikoita ja esikoita kylmäkäsittelyssä (ulkona) ja kesäkukkia (krassit, ruusupavut, kyräräpavut jaaa niitä syötäviä papua kans... ym ), maissia, kurpitsoita en ole vielä viritellyt.

ahdasta ei vielä ole, ehkä kohta naps...

Eilen koulin ekaa kertaa petunioita, kylläpä osasivatkin olla pieniä. Vaikutti siltä että kaikille ei ollut edes kunnon juuria, mutta ovat ainakin vielä hengissä ja ihan pirteän näköisinä. Toivottavasti eivät kupsahda jatkossa.

kuunlilja, jos tarkoitat tuota alemmassa kuvassa olevaa kasvatuslavaa, niin juuri eilen näin sellaisen jossain mainoksessa...mutta oliko se Lidl vai Plantagen vai mikä, enpäs nyt muista . Omani ostin viime keväänä ja se on kyllä kätevä. Näin varhain käytän sitä pikkutaimien suojana kasvarissa ja myöhemmin kesäkurpan alkuvaiheissa ulkona.

Valmu ainakin on pitänyt taimiaan jo ulkona kasvihuoneessa, onko sinulla ollut siellä jotain lämmönlähdettä?

Itsekin tässä pähkin koska uskaltaisin kasata tuon Liiteristä ostetun matalan muovikasvariteltan ja siirtää taimia ulkoruokintaan. Hallaharsolla ilmeisesti ainakin kannattaa tiivistää teltan alaliepeet, ettei kylmä ilma pääse sisään. Vai pitääkö koko kasvari tai taimet sen sisällä lisäksi peittää öiksi? Entä pitäisikö ruukkujen alle laittaa jotain eristettä, styroksia tms?

Eli kuten kuulitte, aloittelija olen, joten vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan, etten noita vaivalla hoivaamiani taimia tappaisi.

Asiahan ei enää tähän topiciin periaatteessa kuulu, mutta jos taimien tumppaaminen lämmittämättömään kasvariin on vielä liian riskialtista, olisiko parempi antaa taimipurkkien kansoittaa ikkunalaudat ja aloittaa tuossa kasvariteltassa gladioluksien ja dahlioiden esikasvatus?

Sitten vielä nopeasti itse aiheeseen eli kevätkylvöni sisältävät seuraavanlaisia taimia:

• Mustasilmäsuski - n.10 taimea, joista osassa jo 4 lehtiparia sirkkalehtien jälkeen, osa jurottaa sirkkalehtiasteella (kylvetty 4.3.). Onko muuten normaalia, että sirkkalehdet lakastuvat ja putoavat pois jossain vaiheessa ja muu taimi kukoistaa?
  • Amppelitomaatti Totem - 16 reipasta ja isokokoista taimea (4.3.)
  • Kelloköynnös - n. 10 taimea, osassa 1 lehtipari+sirkkalehdet, osassa vain sirkkalehdet (11.3.)
  • Meksikonakileija - 14 taimea, 1-2 pientä lehteä sirkkiksien lisäksi (11.3.)
  • Ahkeraliisa, sekoitus - n.45 taimea 1 lehtipari sirkkalehtien lisäksi (17.3.)
  • Ryhmäsamettiruusu - n.25 taimea sirkkalehtivaiheessa (7.4.) Pitäisiköhän laittaa vielä lisää kun pussinpohjalle vielä jäi...
  • Basilika - 2 purkkia sirkkalehtivaiheessa (7.4.)
  • Timjami - 2 purkkia sirkkalehtivaiheessa (7.4.)

Kylvämättä vielä köynnös- ja pensaskrassit. (Ja kaikki ne mitä kaupasta vielä vahingossa mukaan tarttuu...)cool Eiväthän nuo onneksi vasta täytä kun ison olohuoneen ikkunan ja osan sen edessä olevasta kasvipöydästä, joten hyvin vielä mahtuisi lisää. naurua Olkkarin patterin päälle on saanut hyvät olot itämiseen ja muuten olen saanut pidettyä ikkunanedustan lämpötilan 17-19 asteessa.

Valmu!Katselinkin tuossa uutta lidlin mainosta ja siinähän oli samanlainen lava.einaan kyllä hommata tuollaisen kasvariin ja kokeilen viedä taimia sinne.

Nepalinhanhikki näyttää itäneen, Kylläpäs hanhikinpoikaset ovat pikkuruisia taimia.. toivottavasti saan ne pysymään hengissä

Kyllä tuntee ittensä taas normaaliksi, ku lukee teidän taimisekoiluja täälänaurua Mullahan ihan keskivertomäärä vasta taimia tuleella.

Anita, ei mulla häävi partsi oo, mutta kun pistän aina yhtä sorttia yhteen ruukkuun, niin kyllä sitä aika monta sorttia saa pienellekin partsille. On vain tuskallista yrittää pitää pää kylmänä määrien kanssa. Juu, alkaa olla jo pää ihan jäässänaurua. Koska tulppaani-istutukset menivät pitkälti poskelleen, sainkin kivasti tilaa jo nyt noihin loppusijoitusruukkuihin. Tompsut pääsevät kohta esikasvatuspurtiloista lopullisiin ruukkuihinsa ja kohta koulin röyhelöpetuniani myös omaan kauniiseen ruukkuunsa. Pinaattilättyrasia toimii muuten kivasti kylvölootana niiden perinteisen lihalootien lisäksisilmän isku. Päivän löytö oli viikonloppuna äitin jemmaamat mansikantaimipurkit. Täydellisen pieniä koulintapurkkeja aina 16 yhdessä. Ei tarvi käskeä kämppistä jogurttiostoksille... Kylvökset kasvavat kivasti muuten, mutta basilikasta katosi puolet, varmaan loputkin menee. Viime kesänä kävi toiselle purkille samalla tavalla. Taimipolte tai mikä lie kaataa hyvin itäneet taimet. Kiukkuvihainen. Ei oo enää siemeniä. Onks pakko mennä ostaan uusia?ärtynyt Välttelen parhaani mukaan kauppoja, koska niissä on koko ajan uusia siemen- ja mukulahoukutuksia ja rahani ovat täydelllisen lopussa. Hyvä kun multasäkin sain vielä irti. Alkais jo kesätyöt...

Outzi, eipä ole lämmönlähdettä meidän kasvarissa, joten todella riskialtista tuo sinne vieminen näin varhain on. Saattaapi olla lava täynnä pieniä vainajia, no huomenna se selviää.

Valmu, entä mites sulla noi harsotukset?