Siis lavan päällä vielä harsot...
Valmu, otetaanko harsot siis aina päiväksi pois? Aamukuuden-seitsemän välillä on vielä ehkä vähän turhan kylmä harsoja poistella/tuuletusaukkoja kasvariin availla ja kun kotiinkin pääsen yleensä klo 18-20 välillä niin ehkä pitää odotella vielä hetki...
nimimerkillä "ei vielä hallaharsoon tutustunut"
P.S. osaako kukaan sanoa selviäisivätkö gladiolukset ja dahliat tuollaisessa teltassa jo pikkutaimia paremmin? En ole niitä vielä esikasvatukseen pistänyt, kun en ihan välttämättä haluaisi isoja ulkoruukkuja sisälle... :)
Kamaluuksia äsken löysin kylvöksiä tutkaillessani! Pikkuruiset lobelian taimet olivat aivan nahistuneita kolmessa purkissa! En ala - joko Kekkilän multa on muuttunut, minä olen laittanut mullat liian löysään tai tuntumani purkkeihin on kadonnut Purkkien paino nimittäin tuntuu siltä, että ei ole kastelun tarvetta, mutta silti pintamulta on liian kuiva. Joko multa liian löysässä, mutta toisaalta purkki kuitenkin painaa tai sitten multa liian turvepitoista niin, että vesi ei nousekaan johtumalla pintamultaan.
Pikkuisia taimiahan ei edes voi kastella päältä päin - sehän on kuin rankkasade isommalle kasville. Koskaan ennen ei ole näin käynyt... No kastelin kumminkin purkit ja varovasti suihkuttelin vettä raatojen päälle, jos en siitä vielä.
Inki: "Pikkuisia taimiahan ei edes voi kastella päältä päin"
Ai ei vai ? Minä olenkin vähän miettinyt, että mikähän minun lobelioitani oikein vaivaa, kun eivät oikein jaksa lähteä kasvamaan
Jep, Inki on ihan oikeassa.
Suihkupullolla suihkuttelen ainakin minä taimien väliin multaan vettä pienille taimille ja kauempaa vielä sumuna niskaan.
Pääsiäismunien kotelo on hyvä "minikasvihuone" pienille taimille. Ei tarvi kostutella moneen päivään.
Hyvin itivät ja nopeasti Pirkko-Martan Israelin siemenistä kylvetyt punaiset kesäkukat.
Minulla oli ainakin huono itävyys, vaikka taimia onkin paljon. Mutta varmaankin on riippunut siitä, osasinko oikeaan aikaan ottaa siemenet talteen. Myös oranssin väriset itivät huonosti.
Pisitin sitten Kekkilälle palautetta menemään. Kun avasin taimimultapussin, oli siellä valkoista hometta. Otin ihan varuilta siitä "näytteen", jos tahtoovat sitä oikein mikroskoopilla tutkia.
Riskillä pistin kuitenki basilikat itämään, kun ei nyt muutakaan multaa ollu...
Outzi, meillä on ulkoilutettu taimia jo reilut kolme viikkoa muovikasvihuoneessa aina kun sää on vähänkin sallinut. Näillä korkeuksillä ei kylläkään voi kuvitellakaan jättävänsä vielä yöksi ulos mitään, mutta saavatpahan taimet päiväsaikaan ainakin todella reilusti valoa. Niin, ja lämpöäkin tuntuu riittävän muovihuoneen sisällä kohta vähän liikaakin, tänäänkin auringonpaisteessa kasvihuoneen sisällä oli +27 astetta.
Outzi, meidän kasvari on 90 km päässä kotoa eli mökillä. Taimet on siellä ihan oman onnensa nojassa, ei käy kukaan aamuin illoin paapomassa harsoja ylös ja alas. Yöllä siellä on varmasti kylmä ja päivällä kuuma, kun aurinko lämmittää (kattoluukku on kyllä raollaan). Että semmosta hullutusta meillä
Hei! Olen vasta-alkaja, ja löysin tämän puutarha.netin vähän aikaa sitten. Olen lukenut aika paljon ja käyttänyt haku-toimintoa mutta en ole vielä oikein löytänyt vastauksia kaikkiin juttuihin, kun täällä puhutaan "puutarhaslangia"
Itselläni on vain parveke käytössä, eikä mitään viileämpää varastoakaan, vaan lämmin varastokoppi (pimeä sellainen). Olen laittanut kelloköynnöstä, ja taimia minulla on jo 13kpl! Joku oli kommentoinut että ehdottomasti kaksi on jo tarpeeksi parvekkeelle Taidan lahjoittaa sukulaisille suurimman osan. Ehdin laittaa metrin mittaiseen parvekelaatikkoon 4 taimea, ja nyt mieltä askarruttaa että pitäisikö vielä kaksi ottaa pois, tai laittaa jäljelle jäävätkin yksinään ruukkuihin tms jotta ei ole liian tiheässä ja liian vähässä mullassa? Ja sitten joku kirjoitti latvomisesta.. Että niitä pitäisi latvoa.
Mitä tuo tarkoittaa, miten se pitää tehdä ja missä vaiheessa? Tää on varmaan hassu kysymys siemenholisteille, mutta en tosiaan vasta-alkajana tiedä!
Ja muuten vielä koulimisesta, montako kertaa niitä pitäisi vaihtaa suurempiin?
Sitten toinen kysymys koskee Kisantteja, joita laitoin kasvamaan koko pussillisen. Niistä on kasvanut tosi hentoisia tulitikun mittaisia kuikeloita joissa on vain päässä sirkkalehdet. Onko nämä nyt niitä joita olisi pitänyt kasvattaa kylmässä/viileässä? Tämän vuoden osalta on kai jo peli menetetty, mutta jos ensi kevääksi hankkisin jonkinlaisen minikasvihuoneen, niin voisiko sitä sitten todella pitää parvekkeella ilman että pienet taimet kuolisi kylmyyteen? Mites daaliat siemenistä? Laitoin samaan aikaan kisantin kanssa maaliskuun lopulla ja ne ovat vähän pitkähkön oloisia myöskin.
Entäs sitten kukkasipuleista kasvatettavat daaliat ja gladiolukset? Kävin pääsiäisenä hollannissa kukkatarhassa joka taitaa olla isokin turistinähtävyys, ja sieltä tarttui mukaan monenlaista sipulia. Milloin ne pitäisi istuttaa ja ulos vai sisälle? Parvekelaatikoita joudun siis käyttämään kun ei muuta tilaa ole.
Olisin todella kiitollinen valaisevista vastauksista jotta tietäisin mitä vielä voisi tehdä ja mitä olisi pelastettavissa näistä taimista
Kirjoita haksanaksi: kouliminen
Kirjoita haksanaksi: latvominen
Ei taimia tarvitse koulia, kun kerran jos sen tekee ensimmäisellä kerralla lopulliseen kasvatus astiaan.
Muistelisin, että daalia ja gladioluspussissani lukee, että mukulat/juurakot/sipulit multiin huhti-toukokuussa. Ulos yöpakkasten mentyä.
Paikallinen "halpiskauppa" ilmoittaa aamun lehdessä, että kukkasipuleita 1 euroa/pussi.
Kuvassa näyttäis ainakin olevan jotain daalioita.
Onko paha hinta? Pitäiskö käydä, vaikkei tartteiskaan?
käyn mie ainaki kattomassa niitä...
Leija, tottakai kannattaa käydä katsomassa. Normaalihinnoissa
kukkakaupassa esim, tiikerinliljat ovat 2kpl pussissa jo
3€. Kevätmarkkinoilla ovat 0.85€ kpl.
Meidän halpiskaupassa tosin oli erään kerran tarjouksessa kukkasipuleita jotka jäi ostamatta. Kuivia ja tyhjää täynnä. Joten osta vain napakoita sipuleita. Tähän aikaan niissä näkyy jo kasvuakin.
Kuunsirppi, ei me kaikki täällä olla vanhoja ja kokeneita, vaikka niitäkin joukossa tietysti riittää (meidän uusien ja kokemattomien onneksi). Senpä takia Kurpitsakin varmaan on laittanut ne ihanan selkeät koulimis- ja latvontaohjeet.
Ei mun käsittääkseni peli vielä ole menetetty, jos kisantit on vasta sirkkalehtivaiheessa. (Tosin en kyllä edes tiedä, mitä kisantit ovat.) Tarhadaalioita pistin itsekin siemenistä ja ovat harvinaisen hitaita ja onnettomia kasvamaan. Kylvin ne 9.3. eikä niissä ole kuin vasta yhdet oikeat lehdet.
Mutta yhden asian huomasin, josta toivottavasti osaan ottaa opikseni ensi vuonna. Maaliskuun alussa kylvetyt kuvat on kasvanut todella hitaasti, kun taas huhtikuun puolella kylvetyt kasvaa ihan silmissä. Läheskään kaikkia kukkia en ole vielä edes kylvänyt. Odotan ensi viikkoon, 17.4 on uusi kuu. Sitten lähtee kolmas kylvösatsi!
Tässä kylvökseni:
-kesäpäivänhattu
-tulisalvia
-leijonankita
-sinitähtönen
-iso tsinnia
-mustasilmäsusanna
-kirjavaa että tavallista sameetiruusua
-kääpiöatsalea
Olisiko jollain hyviä ehdotuksia miten sijoittelisin nämä kasvit ruukkuihin/kasvimaahan?
kiitos!
Mustasilmäsuskista on pari aivan ihanaa kuvaa sen omassa ketjussa (olikohan kesäkukat?). Sillä tavalla ruukkuun kehikon kanssa minä ainakin ajattelin laittaa.
Hortensia, miulla oli tulisalviaa joku vuosi sitten ruukuissa kasvamassa, ihan kivasti kasvoi, kun oli sellaista 30cm korkeaa. Eli se varmaan ainakin on menestyvä partsilla
Ite laittelin äsken multiin persiljan ja mammuttibasilikan. Siinä basilikassa sanottiin, et paras kasvattaa kasvihuoneessa...mitenköhän se mahtunee sinne kaikkien muiden kasvien sekaan...lisäksi laitoin ruusukaalia ja ööö...maloppia,ainakin.Olikohan jotain muuta. Perennakylvöjäkin tahtoisin tehhä, mut en vielä ihan kaikkia tee, odotan et saan ne kasvariin.
Yritin hakea ja silmäillä viestejä, mutta en löytänyt mitään euroopanalppitähdestä. Onko kukaan laittanut kasvamaan? Mitenkähän tarkka on tuosta 10-15 asteen idätyslämpötilasta? Semmoista valoisaa paikkaa kun ei meiltä löydy...