2007 Kylvöt, Suljettu

...lisään vielä edelliseen, että viime vuonna laitoin toukokuussa kasvilavaan, mutta eivät itäneet ollenkaan. Lavassa on tietty yöllä kylmempi ja päivällä taas niin kuuma.

Ei ole kokemusta edellisestä kasvista. Miullakin on osa perennojen siemenistä kasvarissa itämässä ja näihin aikoihin ensimmäiset on alkaneet itää. Pitää vaan muistaa käydä kastelemassa.

Hei!

Onko teillä jollain Kuusamaa pihassanne. Oletteko saaneet hyvin kasvamaan?  Istutin viime kesänä, nimeä en muista, mutta punertavat kukat siihen pitäisi tulla. Oli vielä viime vuonna sen verran pieni, ettei kukkinut. Laitoin säleikön kiinni aitaan, jota pitkin se saa kasvaa. Yksi pitkä "roippana" siitä lähti kasvamaan. Nyt havujen alla vielä, toivon mukaan hengissä. Kommentteja.kukkanen  

Sain minäkin lopulta valmiiksi oman kylvöslistani:

Yksivuotisia:

petunia

lobelia

tuoksuherne

krassi

keijunmekko

tiikerikaunosilmä

keskipäivänkukka

leijonankita

tiibetinkoirankieli

ihmekukka

kosmoskukka

Monivuotisia:

akilleija Nora Barlow

Akilleija, Green Apples

doorianvillakko

hanhikki

helmililja

Iris

isopallo-ohdake

jalopähkämä

japanin humala

jumaltenkukka

kakalia

keltakurjenmiekka

kevätesikko

kivikkosuopayrtti

kompassikukka

koreahohdekukka

kulta-akilleija

kultakaari

kultapiisku

lehtoängelmä

loistosalvia

lupiini, keltainen

lupiini, punainen

mirrinminttu

mäkitervakko

nukkapähkämö

pagodinkärhö

palavarakkaus

purppuratulikukka

rohtosuopayrtti

ruotsin raunioyrtti

sinipiikkiputki

siperianampiaisyrtti

siperiankärhö

tarhakylmänkukka

ukonkello, valkea

valkopallo-ohdake

villamo

vuorineilikka

vuoripapu

väriminttu

Osaatteko neuvoa mistä johtuu ensin valkea, sitten sinapin väriseksi muuttuva sienimäinen kasvusto tomaatin taimien mullan pinnassa? Päivänsinet ja petuniat ovat säästyneet siltä, vain tomaateissa pukkaa pinnalle jo yhden yön aikana. Vaihdoin eilen osaan päällisen multakerroksen, mutta tänä aamuna oli, niissä joihin en vaihtanut ja joissa ei vielä eilen näkynyt mitään, jo samanlaista kasvustoa.

Onko vaarallista taimille? Taimet on istutettu steriloimattomaan kekkilän kylvömultaan ja maito- ja mehupurkkeihin. Tuleeko tämä ällötys maitopurkkien mukana? Kukat olen istuttanut suoraan muovisiin kukkapurkkeihin ja niissähän ei siis ole mitään sieniä...

Baltto, todennäköisesti mullasta johtuu.

Olisikohan kyseessä kanelihome? (siitä ollut juttua aiemminkin) Ilmeisesti siitä ei ole haittaa itse kasville, mutta pölyävänä voi muuten häiritä.

Kiitos vastauksista!

Kelloköynnöksissä on nyt yksi lehtipari sirkkalehtien lisäksi, eli pitää vielä odotella ennenkuin katkaisen. Voiko niitä uusia haarojakin sitten latvoa saman periaatteen mukaan, että odottaa että tulee kolme lehtiparia ja sitten taas poikki? Voiko tuota käytännössä tehdä kuinka monta kertaa tahansa?
Kasvatin daalioita siemenistä, niissä on nyt juuri tulossa kolmas lehtipari sirkkalehtien lisäksi. Jäi epäselväksi että mitä kaikkea voi latvoa, voiko näitäkin? Voiko oikeastaan mitä tahansa latvoa? oho
Lisäksi olen laittanut kirsikkatomaattia ja tavallista tomaattia, mansikkaa, kesäkurpitsaa, ja kesäkukkia.

Vautsi miten tää siemenistä kasvattaminen on kivaa! Mulla alkaa varmaan pian jo peukalot vihertää hymy

Baltto, kysyin itse asiaa Kekkilästä, koska minulla oli sama ongelma heidän multansa kanssa. Kyseessä on tosiaan kanelihome. Se on ihan vaaratonta. Homeen voi raaputtaa pois pinnasta. Hulluinta oli se, että sanoivat, että itseasiassa tämä kanelihome jopa suojaa näitä kasveja kasvitaudeilta. En tiedä mihin perustuu, mutta tämmöistä puhuivat. Usein syynä liika kastelu. Pitäisi kastella alakautta jos mahdollista. Mutta ei mitään muuta kuin esteettistä haittaa.

Kanelihomeen suojaava vaikutus perustuu samaan kuin ihmisen normaali bakteerikanta - ei mahdu sitten niitä haitallisia homeita, kun paikka on jo vallattu

Minä huomasin toissapäivänä, että ruusunätkelmän suuren siemenet ovat homeessa, multa ei ollenkaan. Yksi siemen oli kuitenkin jo kasvattanut kauniin pikku piipan, joten otin sitten vaan suihkupullon ja sillä suihkuttelin pintaan jääneitä siemenöitä ja se homeennäköinen lähti. Tänään niissä ei ollut hometta...

Miulla tuli jotain ihme hometta viime kesänä kasvariin, tomaattien juurille, ei kurkun eikä muiden. Sellaista kaneliväristä se oli. Harasin pois ja loppukesästä sitä ei enää näkynyt. Tomaatit kasvoi ihan hyvin ja satoa tuli...Olisko se homahomma oikeesti siitä mullasta lähtöisin?

Millos voisin mättää ruusupavun ja köynnöskrassin siemenet multaan - kasvarissa? ehdotuksia? Vyöhyke kolome...En kehtais millään laittaa niitä sisälle.

Kasvarikurkutkin meinas unohtua kylvää, mutta kävin peuhaamassa kasvarissa ja muistin onneksi.
Mä ajattelin kylvää kasvariin purkkeihin harson alle koristekurpitsat ainakin, varmaan tavallisetkin. Ja tänä vuonna kokeilen sitä kesäkurpitsan suorakylvöäkin

Kasvariin kylvän heti kohta purkkeihin myös sellaisia perennoja, jotka ei kylmäkäsittelyä tarvitse.

Niin just, kurkutkin, mokomatkieli ulkoa.Kiitos Liisukka! Pavut laittaa hän suoraan, niiku viime kesänäkin.Sitten kesäkuussa vasta.

Mustasilmäsusannaa, Tuoksupielusta, Tuoksuhernettä, Kesäharsoa, riippalobeliaa, Orvokkeja, Riippaverenpisaraa,Ahkeraliisaa,Kirsikkatomaattia, Tav.mansikkaa, Daalioita, Liljoja jne. Partsille..

Nimilappu oli kostunut ja irronnut. Nimestä ei saa selvää. Pitkä nimi, kirjopäivänkakkara?

Kiitos vastauksista:) Kanelihomeesta taitaa todellakin olla kyse. Tosi ällöttävän näköistä, mutta toivottavasti sitten edes jotenkin hyödyllinen..

Oletteko muuten laittaneet jo kosmoskukat ja tuoksuherneet itämään vai kannattaisiko vielä odottaa? En omista kasvihuonetta ja käytössä on vain olohuoneen ikkuna ja parveke joten viisainta varmaan yrittää välttää kaaosta mahdollisimman pitkään..

Minä laittelen aina toukokuun alussa kosmoskukat ja tuoksuherneet multiin esikasvatukseen. Ainakin kosmoskukan metrin mittaiset lajikkeet ovat tosi myöhäisiä, 40-60 senttiset tietysti kukkivat aikaisemmin kun ei tarvitse tuota vartta niin kasvatella. Viime kesänä ostin todella komean näköistä kerrottua kosmoskukkaa. Esikasvatin toukokuusta ja se kasvoi ja kasvoi. Teki  rotevan rungon ja haarottui kovasti. Mutta ei kerennyt koko kesänä avaamaan yhtään nuppua. Ei Suomen kesä riittänyt ainakaan minun pihamaalla. Että se siitä sitten. Päätin, että jatkossa otan aina noita lyhyempiä yksinkertaisia lajeja, onhan perinteinen kosmoskukka erittäin kaunis ja helppo muutenkin.

Eipä ole tullutkaan vielä kirjoitettua tänne uuden näköiselle foorumille, ollut kiireitä ja minusta tämä on vaikuttanut hankalalta, vaikka kai tämän oppii...

Minun kylvökseni tälle keväälle:

Köynteleviä: Keijunmekko, Miinanköynnös, Koruköynnös (tresco), Mustasilmäsusanna (oranssi, valkea ja aprikoosi ts. tämmöinen hempeähkö), Päivänsini/elämänlanka (sininen, vaal.pun. ja Milky Way),Solanum "Ladys Nipples"

Kukkia (yksi ja monivuot.): Kosmoskukkaa (Red Piper, White Piper ja Daydream), Samettikukkaa (Vanilla, Tiger Eye, Red Mahongy ja matala keltainen), Torvikukka (ruskea, keltainen ei onnistunut), Pelargonia (joku sekoite), Kurjennokka (Erodium pelargonii), Commelina (soljo), Pipoja (Lilac Frost ja Iron Maiden), Suklaakukka, Tähtisilmä, Ritarinkannus (valkovihreä), Vaal.pun. ahkeraliisa, Tupakoita (pun. koristetupakka, Avalon ja valk. tupakka), Petunioita (vaal.pun. riippa ja keltainen), Revonhäntiä (matala ja korkea), Peikonkakkara, Ketoneilikka Artic jotain (olisi varmaan maahankin voinut viskata), Nolaana sekoitus, Kesäleimu sekoitus

Heiniä: Vulcan koristeheinä, Untuvasulkahirssi, Höyhenheinä, Kultatesma

Tomaatteja (Tiny Tom -pensastom. ja kelt. kirsikkatomaatti)

En muista, onko tuossa jo kaikki (tarkempi kirjanpito alakerrassa, ei jaksa hakea ;-) ). Ainakin mies on ihan hepulissa ja tilaa on nihkeästi ;-) Vielä olisi useampi lajike tuoksuherneitä ja krasseja odottamassa kylvämistä (voi kyllä olla, että pääsevät suoraan pihalle), mutta saavat odottaa vielä. Samaten koristekurpitsa ja kesäkurpitsa pitänee vielä laittaa tulemaan esikasvatettuna. Ja ehkä Meksikon päivänhattukin.

Sipuleista löytyy valk., vaal.pun. ja kermanvalk. mustalla silmässä kalloja, valk. ja tummanpunaista gladiolusta sekä matalampaa punavalkeaa gladiolusta sekä punainen matalampi ja keltainen korkea kanna sekä afrikantähdikkejä. Nämä kylläkin ovat pihalla ruukuissa ja saavat siellä ollakin (osassa jo pitkät piipat). Kermanvalkoisia glamineja on myös, mutta ne laitan suoraan maahan.

Olen muutoinkin nyt muutaman päivän jo ulkoiluttanut pelargonioita ja verenpisaroita. Siis sellaisia pistokaslisättyjä ja talvetettuja, tosin tänään laitoin myös nuo kylvetyt pelargonit pihalle.

Aprillipäivänä kasvariin lavaan roudatut taimet hengissä hymy Tuulettelin niitä viikonlopun, tänään kaupunkiin lähtiessä suljin lavan luukut pikku rakoselleen ja jätin harsot pois kokonaan. Huoneessa oli +28, vaikka ovi ja kattoluukku raollaan. Tiistainahan jo luvataan kylmenevää, mutta pahempia pakkasia ei kai sentään ole tulossa.

Äsken virittelin muutamat siemenet koemielessä purkkiin ja kiikutin purkit kasvariin ja ajattelin jättää ne sinne. Siinä on kahta perennaa, mitkä ei tarvii kylmäkäsittelyä ja sitten on kosmoskukkaa ja maloppia. Katsotaan, mitä niille tapahtuu.Peittelen ne harson alle, lämpömittarin laitan sinne, mikä tallentaa alimman ja korkeimman lukemanJostainhan se pitää aloittaa...nyt siellä oli +26 astetta lämmintä.