2007 Kylvöt, Suljettu

Hmm. minuakin naapurit ja ystävät katsovat jo hieman ihmeissään.. purkkeja ja purnukoita on joka paikka täynnä. Onneksi sain juuri kasvihuoneeseen suurimman osan vietyä. Silti kun lueskelin tämän aiheen viestejä, tunsin itseni todellakin normaaliksi vaikka joka vuosi käy höpsis. Kiva että on muitakin höpsähtäneitä. http://ansarinkukka.suntuubi.com

Kannanpa minäkin korteni kekoon:)  Mulla on taimella nyt erilaisia tomaatteja ja chilejä sekä mansikkaa. Kurkun ja osan yrteistä sekä joitakin kesäkukkia(mm.krassia) aion vielä kylvää.

Vahingosta viisastuneena en kyllä krassejakaan kylvä ennen toukokuuta, ne kasvavat paremmin kun ne saa aika aikaisessa vaiheessa ulos kasvamaan. Muuten niistä tulee vaan pitkiä ja honteloita jotka vievät liikaa tilaa. Vaikeintahan tässä onkin malttaa mielensä kylvöhommissa:)

Mutta laventelia olen kylvänyt jo 3 vkoa sitten eikä se idäsurullinen Viime vuonna kylvin laventelin suoraan yrttimaalle kasvihuoneeseen ja hyvä jos pari siementä iti! Osaisitteko neuvoa missä vika? Vaatiikohan se jotain erityistä itääkseen??

Ja vinkkinä jos teiltä loppuu kylvöastiat, niin itse olen hyväksi havainnut ne rasiat joissa on esim. jauhelihaa. Sopivan kokoisia neliskanttisia ja suorakaiteen muotoisia purkkeja ja ne mahtuvatkin paremmin vierekkäin kuin pyöreät purnukathymy Ja kaikki ne isommatkin muoviset "lihalaatikot" ovat hyviä astioita, esim. sitten aluslautasena ruukkujen alla. Alusina käytän myös rasioiden kansia, esim. raejuuston ja salaattien.

Kyllä tää kasvattelu on ihanaa!! Onnea kaikille kylvöksiin!

Pahus, kurkkuja oli neljä terhakkaa ja isoa tainta. Yhteen oli tullut jotakin laikkua lehteen, en ollut ihan varma oliko laikkutautia vai olisiko vaan saanut jotakin vierailijoita seurakseen. Sitten aloin siirtelemään muita parempaan turvaan. Ja eikös vaan käy niin, että se kaikkein isoin ja komein taimi katkesi varresta kun vaihdoin tukea sille pihamaallavihainen

Ja nyt joudun menemään siemenkauppaan. Ja luulette vaan, että sieltä pääsen pois pelkän kurkkusiemenpussin kanssa.vihainen

Täällä on laitettu kasvamaan

amppelimansikkaa,
koreatörmäkukkaa,
kesäkurpitsaa,
koristemaissia,
tuoksuhernettä,
kesäleimua,
basilikaa,
persiljaa,
amppelipetuniaa,
kesäsypressiä ja
vesikrassia.

Kasvihuoneeseen tulee lisäksi pensaspapua neljää eri lajiketta. Papuja en ole aiemmin kokeillut joten ne ovat uusi tuttavuus. Viimekesän chilit on kuivattu ja niitä riittää varmaan moneksi vuodeksi eteenpäin, oli sen verran runsas sato.

Piha ei kaipaa enempää perennoja joten ne olen jättänyt vähäksi aikaa pois. Uutta kasvimaata raivataan parasta aikaa ja sinne onkin sitten varmasti tulossa jotain tuttua ja ehkä parsaa vois kokeilla.

Koristetupakka viidakosta olen alkanut tänään siirtää taimia omiin astioihinsa. Kylläpä niitä tulikin koulittua 60 kpl ja taimia jäljellä hurumykkärä. Annan vielä vähän aikaa kasvaa ja koulin lisää, mut sitten heitän loput kompostiin.

Onko kukaan muu törmännyt samaan ilmiöön: päivänsinen siemet itävät omituisesti, juuriosa nousee pintaan komeasti, sirkkalehdet ovat sitten mullansisällä. Eli ihan niinkuin ylösalaisin .Mistähän moinen johtuu?

Minäkin olen saanut koulittua kaiken ahomansikkaa lukuunottamatta! Ja eikun kylvämään uudet siemenet. silmän isku 

Yksi kasvatuspaikoista näyttä nyt tältä.

Kaarina76, kiitos vinkistä. Eipä ole käynyt mielessäkään nuo jauheliharasiat.

Minulla taitaa melkein kaikki taimet asustaa karkkilaatikko tai jauheliharasioissa, ovat hyviä ja tukevia, läpinäkyvinä niistä myös näkee hyvin juuritilanteen.

Eilen sain aikaan jo niin paljon että laitoin valmiiksi mullat turvepurkkeihin ja vielä kastelinkin ne valmiiksi, koulumista varten. Jospa tänään aloittaisin kun on homma jo puoliksi tehty.

Vein kannat ja ruostekukat kasvihuoneeseen ja mukaan laitoin pakkasvahtituulettimen. Hirvitti kun jo yhdentoistamaissa illalla oli pakkasta. Jos tuuletin toimii aion viedä kasvihuoneeseen vain lisää tavaraa, sillä siellä on valoa tarpeeksi. Viime vuonnakin kasvit tukevoituivat aivan silmissä kun sinne pääsivät.

laitampa minäkin omat kylvökseni tänne naurua tosin ei montaa lajia tullut kylvettyä...

-mustasilmäsusanna

-koristetupakka

-vaahtera-aulio

-kääpiösamettikukka

-mustanmerenruusu

-tuoksuherne

-kosketuskukka (ihan varma tosta nimestä en ole..)

-köynnöskrassi

-pensaskrassi

-auringonkukka

-punapäivänkakkara

-kesäleimu

- ruukkusalaattia

-tomaattia

siinä ne olivatkin kieli ulkoa kylvin heidät vasta sunnuntaina 15.4. mutta pensaskrassi ja kääpiösamettikukka ovat jo pieniä taimia hymy mustanmerenruusun laitoin kasvamaan jo kuukausi sitten ja nyt siellä on jo 3cm taimet sydän

Hei Kaurahattu. Minulla teki saman tempun Kelloköynnöksen muutaman siemenen kanssa, mutta olin varmaan laittanut siemenen väärinpäin. Tuli juuret edellä, mutta käänsin ne vaan oikeinpäin ja hyvin ne jatkoivat kasvuaan.

Uskallankohan minä jättää kylvökseni sisäkuistille viikonlopuksi? Ovat perjantain ja lauantain luvanneet kylmää ja räntää eli kuistilla sitten lämpötila laskee auringottomuuden takia sinne 5 asteen nurkille tai allekin. Sunnuntaille taas povaavat lämpöä enempi ja aurinkoa kanssa.

Pärjääkö siellä muutama tomaatin alku, orvokit, neilikat, gladiolus, ehkä daaliassakin jo joku aluntynkä, mintut?

Tomaatin alku on ainut joka mielestäni on edes jonkinverran vaarassa. Laita se tuvan ikkunalle?

Olisiko sinulla termostaattiohjattua lämpöpuhallinta saatavilla? Tai ajastinta, joka laitetaan auton lämmitintepseliin? Minä olen vuosien varrella käyttänyt tälläisiä apuvälineitä taimikasvatuksessa.

Sähkölasku ei vie konkurssiin näinkin pienillä sesongeilla .

Keljuttaa, kylvin kuun alussa kahtakin eri asteria, kumpikaan ei ole itänyt!!!! Taitaa nyt käydä tänä keväänä niin, että osa kesäkukista jää kokonaan, kun ei idä nuo kylvökset.

Kylvettynä on:

• sormustinkukka, apricot beauty
  • tuoksuherne (valkoinen, sininen, lila ja punainen)
  • auringonkukka (russian giant, evening sun ja velvet queen - punaisia kaksi viim.)
  • salkoruusu, kerrottu
  • päivänsilmä (heliopsis helianthoides scabra, kahta erilaisen näköistä)
  • isovahakukka (cerinthe major purpurascens) Näkyy täällä linkissä
  • akileija, Nora Barlow
  • maljalaukkaneilikka
  • elefanttiheinä
  • tarharistikki (Aubrietta cultorum)

Syötäviä:

• thaibasilika
  • joku toinen basilika ??
  • oregano
  • kasvihuonekurkku Sweet Success - saa nähdä kuinka suksess on...
  • anopilta tulee perinteisesti vuosittain tomaatit, kirsikka-, pihvi-, tavallinen; ja paprikat

Lisäksi daaliat, gladiolukset, (lidlin perennakokeilut), Stargazer-liljat (ensimmäinen lilja pihassa!)

Kylvämättömiä on vielä vaikka kuinka paljon... pioniunikkoa, kehäkukkaa, yms., monesta kylläkin myöhästyin, joten jää ensi keväälle.

Katsotaan, mitä tulee! Puutarhamessuilta tarttuu varmaan mukaan vielä kaikkea mahdollista, onneksi isäntä tulee jarruksi mukaan!!!

"Liiterissä" oli sipuleita ja juurakoita ihan sopivaan hintaan 40 kpl Iiriksiä alle kaksi euroa ja multaan tökkiessä niitä oli 50
Daaliat olivat epätasaisempia, saman lajin toisessa pussissa pieniä ja hajonneita, toisessa taas suuren perunan kokoisia ja yksi, hmm, sanoisinko todella miehekäsnaurua

Heräteostoksena tarttui matkaan pikkukasvari (kun ei ollut jarrumies mukana) Unohdan sen tuonne johonkin ja sitten pystyttäessä saa sanoa että ai tämäkö, täähän on jo vanha juttu.

Nyt on käynyt vähän hassusti: kahdesta jauhelihalootasta puuttuu nimilaput, molemmat itää samannäköisiä mikrotaimia. Ovat joko basilikaa tai sormustinkukkaa. Kumpaakohan...?

Varsinainen myrkynkeittäjä täällä... No, eiköhän nuo tuosta selvene aikaa myöden naurua

Pari muutakin purkkia on ilman lappua, täytyypä heti laittaa, kun vielä on suurinpiirteinen otaksunta sisällöstä!

Sajoha, vähän kun "hiplaat" niitä taimia niin tiedät kumpia ovat. Basilika nimittäin tuoksuu jo ihan taimena voimakkaasti. ite en oo vielä omia basilikoja koulinu ja käyn niitä hiplailemassa vähän väliä...