2007 Kylvöt, Suljettu

sajoha, ei sulla kuvia ole, mulla on sormustinkukkaa niin vois vertailla.

Ainaki minun sormustinkukka on tooosi pientä, varsi lähes läpinäkyvä ja pikkupikkulehdet päässä.

hymy leija, juu eiköhän ne tuoksusta erotu, ovat vaan vielä niin millinkokoisia, ettei vielä viitsi käpälöidä... muutaman päivän kuluttua sitten!

Sitruunabasilika on myös todella ihanan tuoksuinen, samoin joskus jostain löytämäni ananassalvia! Aivan ihana tuoksu, kokeile, ellet ole jo tutustunut!

Laitan taas tänäkin vuonna yrttiseka-koristejättiruukun portaille, tulee napsittua siitä yrttejä ihan ohimennen.

Kilppu, ei ole nyt tähän hätään kuvaakaan, mutta eiköhän nuo hajusta erota!

Onko kylvöksiä muka liikaa? Aina kun tulee aihetta viittaava kysymys nappaan täältä teidän taimikasvatuskuvista koneelleni taustakuvan, siinäpä perhe näkee mitä tuleman pitää... Tässä samaan kuvaan mahtuneena taimeni viikko sitten, lamppu pilvisten päivien varalle ja illmanputsari tuulikoneena chileja varten.

Kasvihuoneeseen ei vielä voi siirtää päiväksi kun aamuisin on kylmä. Kuplamuovi maksaa 80 centtiä /m2 ja on 120 cm leveää muovikaupassa, viikonloppuna virittelen sitä lisäeristeeksi.... Kaasulla toimiva pikkulämmitinkin löytyi kasvihuonevalmistajan kuvastosta, hinta n 27€, toimii 6-7 vrk jollakin patruunalla, onkohan kellä kokemusta kapistuksesta???

Nyt on koulittuna 53 kappaletta riippapetuniaa ja 19 asteria. Kummankaan tarkemmista ominaisuuksista niin kuin nyt esimerkiksi väristä ei ole mitään tietoa, mutta kun tuota pottirivistöä katsoo niin ihan se ja sama

Mies kysyi että tuleeko tästä nyt sitten jokavuotinen perinne. Kielsin ehdottomasti, minähän olen laiska ja saamaton ihminen, tämä nyt on vain tällaista pientä... Samalla tässä mietin että lobeliathan koulitaan tuppaina, niitä olisi tuolla yksi pussi..ja jos ihan vähän vaan jotain perennaa laittaa tulemaan, vaikka muutaman siemenen, niin eihän se kovin paljoa tilaa vielä vie. Mutta pitää malttaa nyt mielensä: viikon päästä pitää viedä taimenet hoitoon mummille kun lähdetään viikoksi lomailemaan. Mummi ei vielä tiedä että hoitolaisia on tulossa, joten ehkä on parempi pitää tuo määrä mahdollisimman pienenä tässä vaiheessa.
(vaikka mummi kyllä tykkäsi aikoinaan kovasti samettiruusuista ja niitäkin olisi pari pussia...)

Täällä ON liikaa taimia,vaikka kuinka olen kylvövaiheessa yrittänyt hellällä kädellä ripotella siemeniä.Olen laittanu ystäville ja sukulaisille tekstareita, että täältä saapi noutaa valmiita pikkutaimia!Tomaattia,chiliä ja kesäkukkia.Lisäksi on jokunen perenna-laji, joista olen irroitellut(koulinut)purnukoihin!Yks ystävä vei chiliä ja tomaattia, sedän vaimo kai hakee kesäkukkia, mut silti miltei kaikki sanoo, et -Ei kiitos....en käsitä, miks ihmiset sitten menee KUITENKIN kesäkuun alussa taimistolle OSTAMAAN kesäkukkia yms????Onneks voin äipän parvekkeelle tumpata osan, sillä on kylvöt tänä keväänä jääny hyvin vähällenaurua...kun pittää ihmisenlapsen olla TYHMÄ ja kasvattaa liikaa taimia!Miks ei kertakaikkiaan vaan voi mättää ylimääräisiä roskiin????

Siks kun ne on eläviä olentoja, eikä eläviä olentoja saa roskiin heittää...

Sama vika kuin Suomettarella. Mitään ei raaskisi heittää pois. En ole laskenut, montako purkkia huushollissa on jo taimikasvatuksessa ja lisää taimipoloisia vaan nousee. Revonhäntiäkään en osaa kylvää, että tulisi vain puolenkymmentä tainta. Taas niitä on siellä tupas. Aamulla piti makarin ikkunalauta vapauttaa kissan käyttöön päiväksi, muina päivinä se on saanut makoilla muualla, mutta nyt oli sellaiset elkeet, että tänään HÄN haluaa lepäillä ikkunalaudalla.

Joo, on tämä säälittävää.

Minä muka koulin eilen, hah. Lopputulos on yhdestä paikasta harvennettuja siementaimia siirrtetään toiseen paikkaan ja joka paikka on nyt täynä. Ja yhä vaan on liian tiheässä ne apinakukat varsinkin.

Yhden yhtäkään itänyttä kasvun sankaria ei elävänä heitetä menemään. Ne ensin saadaan hengiltä vääränlaisin kasvatustoimenpitein.

Mutta laitoin minä eilen lisääkin kasvamaan - broccoli parsakaalia, valkoista tuoksuhernettä, limen väristä tsinniaa ja valkoista samettikukkaa. Ja sitten vielä jotain jota en nyt muista millään.

On se niin säälittävää. Olen kahdesti kylvänyt apinankukan siemeniä ja yksikään ei idä. Sitten Temskukalla on liian tiheässä. On se niin väärin...täh?

Tarleena, saat kirkkaan keltaisesta pistokkaan jos haluat, kun pidetään miittinkiä  Ne ei oikein kestä postitusta, luulemma. Katsotaan, jos siihen mennessä olisi toistakin lajiketta...

Oih, kiitos, kyllä kelpaa.

Eh, olenko ainoa raaka ihminen joka hyvin tyynesti raakkaa liian tiheässä kasvavat taimet roskikseen että toisilla on tilaa kasvaa oho ? Tässä asunnossa on vain kaksi ikkunaa jossa taimia voi kasvattaa ja purkkeja on jokusia, en millään voi kuvitella kasvattelevani kaikkia itäneitä ja raa''asti nypin irti heti itämisen jälkeen osan niin.  Onko muuten kukaan koittanut esikasvattaa tiikerikaunosilmää, minä koitan kun on noita vanhoja siemeniä "entisestä elämästä" jäljellä ja tekisi mieleni kasvattaa niitä ruukuissa kun ei nykyään tuota pihaa juurikaan ole.

On sulla, Suometar, erikoisia ystäviä, kun kieltäytyy taimista. Mulla on jo jono oven takana, mutta vielä ei uskalla antaa, kun ei tiedä, mikä pysyy hengissä. Isä just pyysi, että mä kylväisin sille chiliä, mutta olikin näköjään liian myöhäistä. Eli mulle siis kelpaisi yksi chili, jos niitä vielä on ylimääräisiä. Voisin vaikka maksaakin.

En millään raaskisi "tappaa" yhtäkään tainta, siis karsia tai harventaa!  Jos joku selvästi elinkelvoton joukossa on, niin huonolla omallatunnolla ja anteeksipyydellen olen lopulta viimein sen napannut ja kuin itseltäni salaa heittänyt roskikseen.

Belgin tapa on tietysti normaali ja terve tapa suhtautua asiaan, en tiedä, mikä minusta on tällaisen liikaherkän luonteen tehnyt.

Elämä ja elämänhalu se vain on kasveillakin, ihan selvästi, enkä raaskisi niiden elämänlankaa katkaista...olenko hullu?  apea

Viime kesänäkin yksi spagettikurpitsan taimi oli selvästi vajavainen eikä kasvanut kuin parisenttiseksi, löysin sille paikan pensasaidan juurelta ja istutin sen siihen.  Siinä se raukka sitten eli ja kukki onneton kai yhden tai kaksi kukkaakin, kasvamatta koskaan vaaksaa korkeammaksi.

Muut spagettikupritsat kiemurtelivat metrien mittaisina lonkeroina pitkin pihaa.

Jotenkin vain halusin sille surkeallekin antaa mahdollisuuden elää ...

Kyllä tämä itsestäkin aika hullulta kuulostaa, mutta kun on niin herkkä niin on...ei taida olla toivoa.  Arvatkaas, millaista on elämä, kun säälii ihmisiä, eläimiä ja kaikkea elävää näin?  Aika raskasta on.

Etkä ole ainut. On varottava, mitä katsoo tai näkee telkusta, varsinkin iltamyöhäisellä. Jos näet jotain kamalaa saat valvoa koko yön tai sitten pyörit painajaisissa.

Olen päätellyt niin että tälläisiä ihmisiä on oltava, ristinsä on kannettava. Minkäs sille teet jos olet yltiöempaatti ja sääli on toinen nimesi? Vanhin siskoni on jo aikaa sitten ilmoittanut, että minä vedän auton pyörien metsikköön kun väistän oravaa. No minkäs teet.

Minun entinen työkaverini pasautti pyörällä ojaan kun väisti - karvamatoa…

Oranssinväriset mustasilmäsusannat eivät ole itäneet, ei yksikään. oho Valkoiset ovat. Hmm, mikähän siinä on?

Vieläkös ehtisin kylvää sarviorvokkeja ja leijonankitoja? Siis ehtiikö kukkimaan ajallaan? Eilen ostin puutarhamessuilta.

Auringonkukista, tuoksuherneistä ja vesimeloneista ei vielä ole mitään tietoa, kuinkahan kauan niissä menee, että nousee taimelle? Alkaa näköjään kylvöhermostus, kun tulosta ei tule näkyviin...

anita, osa chiliestäni on jo toooosi korkeita esim. postitettavaksi, äidillä saattaa olla sellaisia pieniä, minun kasvattamia, ylimääräisiä. Jos tahdot, voin postittaa? Laita hölöä.

Ite olen säikäyttänyt pikkuveljeni henkihieveriin liikenteessä, kun tein ÄKKI-jarrutuksen siilin takia! Perässä ei ajanut ketään...ja siili säästyi!Olen saanut ihan parikaks kertaa kuulla jarrutuksestani... Että miten tässä nyt sitten kasvejakaan raahtii alkaa listimäänkieli ulkoa

Sajoha, leijonankita ennättää vielä nytkin kylvettynä kukkia, mutta sarviorvokki ei - orvokki pitää kylvää tosi aikaisin, jo tammi-helmikuulla. Mutta toisaalta sarviorvokki on monivuotinen, joten kai sen voisi nytkin kasvattaa - kukkii sitten seuraavana kesänä?!?