2008 Kevään pihapuuhia, Suljettu

Tänään sahasimme mielettömän määrän oksia vanhoista omenapuistamme. Osa oli entisen omistajan jäljiltä korjaamista, eli pitkien tappien poistoa, osa kokonaisten vanhojen runkojen poistoa, kun kasvoivat itse asiassa naapurin puolella kokonaan ja osa selkeää harvennusta, kun osa puista kasvoi mielettömän tuuheana ja loput väärin kasvavien oksien poistoa, sahasimme alaoksat sovinnolla pois, että ruohonleikkurilla mahtuu edes kumarassa alta kulkemaan ja toisiaan hankaavat oksat myös poistettiin. Oksien määrä vastaa varmasikin ainakin kolmea-neljää vanhaa omenapuuta. Nyt sitten on pakko hankkia se oksasilppuri ;)

Alkuperäinen kirjoittaja: belgi

Kuulostaa nyt vähän siltä, että vesiversoja on tulossa aika paljon, jos puut muuten selviävät tuosta rajusta leikkauksesta. Vanhojen omppujen rajua kertaleikkausta pitäis aina vältellä ja jakaa leikkaamista usealle vuodelle.

Mutta tehty mikä tehty, toivottavasti kaikki menee hyvin! Varaudutte sillä silppurilla vesiversojenkin poistoon samalla.

Nobile

pupujussille tarjolla hurja määrä syötävää - ja ongelma poistuupuhetta

Huoh, älyäisivätpä ne hyppyheikit jättää krookukset rauhaan kun kerran saavat naminami-ompunoksia mussutettavakseen, vaan ehei, kevään ensimmäinen kukinto meni jälleen kerran ristihuulen suuhun. Är.

Vesiversoja varmasti tulee, selvähän se, mutta oksat on toisaalta leikattu melkolailla rungosta asti, minusta silloin ei tule niinkään vesiversoja omalla kokemuksellani. Latvoihin ei käytännöllisesti katsoen edes koskettu, vaan todellakin poistimme lähinnä kokonaisia runkoja ja tappeja.

Kevään pihapuuhiin kävin löytämässä taakse jättämiäni aiheita, kuten tämän:"Altaan takana kasvaa pienehkö tuomi, pienilehtinen korkeahko koivu -juurellaan villiruusua- ja yksi pihlaja ja näiden puiden alustaan olen nyt haravoinut lehtiä katteeksi yhtenäisenä alueena. Voi olla, että haravoin tuon katealueen keväällä taas tyhjäksi, mutta toisaalta puiden alta on ärsyttävä leikata leikkurilla." Sekä tiedon, että kasvihuoneeseen olen lokakuun lopulla 2007 istuttanut tulppaaneja ja helmililjoja.

Muuten olen sitä mieltä, että kohta on pakko lähteä raivaamaan pihalta lumitriivuja. Jos koko päivän lumet odotan, voi vain raivaustraktori pelastaa.

Tervetuloa, Sand, takaisin. Kauan olet ollut poissa. Tuo siteeraamasi oma tekstihän on runoa.

Syysrunoni ei kyllä auttanut, kun pitkälti kolallinen kerrallaan kuljetin lumiannoksia myötätuulen puolelle ja oikein keskeytin oikopolun avaamisen, kun kävi niin toivottoman heikosti se työ. Muutama imelä annos omaan naamaan lensi, kun salaa yritin päästä helpommalla ja kolata vastatuuleen. Edna-hattukin pyörähti lumitöiden tiimellyksessä ainakin kerran ympäri. Seikan huomasin ihmetellessäni tukan saapumista naamalle hatun alta. Jännitti lumen alla piilevä jääkerros, eikä voinut ottaa hyvää juoksuvauhtia, että lumet olisi saanut lennokkaammissa kaarissa irti kolasta. (Kolan vasen kulma on alkanut ratketa - tai ruvennut ratkeamaan - kohta pitää se joko korjata tai ostaa uusi, jyystää niin pohjia pitkin se nurkka.)

Anttipalle kiitos tervetulotoivotuksesta. Vaikka täällä kotonahan minä olen enimmäkseen ollut :slight_smile:

Terve Sand! Minäkin olen jo pari kolme kertaa käynyt täällä pyörähtämässä. Siitä se kevät tulee vaikkei nyt kyllä usko!

Ja terve Poppius! Mukava, että edes täällä treffataan :slight_smile:

Pihapuuhailin tänään kasvihuoneen mullokset kokonaan lumikökkäreiden peittoon heittelemällä lumilapiolla annoksia pitkin poikin. Siellä multaan upotettuna seisoo mm. muutama valkosipuliruukku, joissa oli vahvat uudet kasvut.Lumesta saan siis kosteutta, sillä kuivaahan siellä on koko talven ajan ollut. Takaovea en saanut vielä auki, kun on irtotiilirapulla sen verran kovaa jäätä alla.

Nyt on muovi pysynyt kauttaaltaan ehjänä, mutta pääovi pitää jossain vaiheessa irrottaa ja maalata paremmin. Minähän sudin siihen vaan pokkana kalustemaalia vanhan maalin päälle viimeksi.

Kuistilla sain luettua aamulla puolet sanomalehdestä, mutta rupesi näppejä paleltamaan tuon tuulen takia ja piti siirtyä tuvan puolelle.

Uffe-kissakin on siirtymässä kesäkaudeksi enemmän ulos kuin sisälle. Loikoo kuistin penkillä onnessaan auringossa.

Taitaa olla koko päivä pyllistelyä, tökkimistä, melkein ryömimistä nenän pää multaisena naurua Ihan oli pakko lapiolla jo aurinkoa avittaa. Alppiruusut ja parit havut tarvii varmaan suojata....

Hih! Mä pyllistelen huomenna :slight_smile:

Kevään puuhista mainittakoon viime kesänä tekemäni istutusalueen viimeistely esteettiseen kuntoon ja lisäksi hedelmäpuiden varttamiset.

siinäs näette mai-lee ja viherpeukalo, että pyllistelee ne muutkin jonauruanauruanaurua!

Ei täällä ainakaan vielä, lunta 25 senttimetriä maassa.

Mutta suunnitellaan kovaa kyytiä!

Kaikkeni yritin.....en pystynyt...niin

Ihan pakko oli vähän (ihan vähän vaan) putsata perennapenkkiä....Vaikka niin viime keväänä täältä luin, että parempi pitää sitä katetta siellä suojana.

Mutta kun jostain luin, että sipulikukat pitää auttaa sieltä kasvuun...

Minäkin kävin jo haravoimassa kukkapenkkejä,ajattelin että kohta ei enää uskalla haravan kanssa siellä heilua kun siellä kurkkii jo niin paljon perennan alkuja+sipulinkukkia!

Plääh teijän kanssa!