2008 Kevään pihapuuhia, Suljettu

Lienekö tuo tarkoittanut linnunsilmä-chiliä…?

Nyt on selkä kuin hakattu, kaivoin ainakin 20 vuotta vanhan morsiusangervon ylös maasta ja se olikin aika urakka.

Sitten sain äitienpäivälahjaksi peräkärryllisen multaa, se piti viedä korttureilla kasalle. Eikös ollutkin hyvä äitienpäivälahja, tuollaisista minä pidän :wink:

Purkitin keltapeippiä ruukkuihin, vien kirpparille myyntiin, jos joku ostais.

Katkoin ruusujen oksat ja laitoin multaa ja hevonpaksaa…kiitos Paulastiinan.

Siinä oli Vappuaaton hommat, eipä ole ehtinyt paljoa juhlimaan.

Tein pientä nurmikkosiivousta juniorin kanssa sillä olletikkin huomiset syntymäpäivävieraat ulkonakin ovat sillä keli on ehkä hieno. No kyllähän se muutenkin olisi pitänyt siivota mutta hyviä motivoijia nämä pienetkin kotijuhlat.

Isännän aikeena oli ajella hiukan jo nurmenleikkurilla, sillä se tekee äkkiä siistiä jälkeä - lentää pienet oksat ja männynkävyt puskien juurille. Mutta ensin hän huomasi että bensakanisteri on tyhjä (siinä on tulos kun pojilla on sekä peltoauto että mopo) ja että tankki oli melkein tyhjä. Sitten vielä piti käydä siellä naapurissa koiranpentua traumatisoimassa niin että koko leikkuri jäi naapuriin...koitin puhua rauhallisesti että jospa huomenna lähtisimme autoajellulle ja hakisimme bensaa.

Kukkapenkit alkaa olla jo hyväksyttävässä kunnossa ja on pian aika levittää maatunutta hevonpeeaumaa katteeksi perennapenkkeihin. Jospa huomenna jo levittelisi tuhkaa. Pitääkin muistaa laittaa kunnon kerros päivänliljoille, viime kevään kokeilussa ne kukkivat jotka saivat eniten tuhkakerrosta niskaansa.

Kasvihuoneen kattokoukku oli pettänyt ja vanha verenpisara oli tullut mukkelis makkelis alas. Onneksi mikään ei ollut tuhoutunut tai rikkoutunut, oli tullut vain vähän sotkua.

Ihana keli, istuin tovin terassilla ja luin nipun rästiinjääneitä lehtiä, Tähdet ja Avaruus, Tieteen Kuvalehti, ja ne kaksi puutarhalehteä jotka viime viikolla tulivat. Minua kiinnosti juttu Tarja Halosesta.

Samanlaisissa merkeissä myös täällä on vappuaattoa vietetty. Kompostin tyhjäys, kasvihuoneen paljujen täytöt mullalla , saalaatien kylvöjä, kukkien istutuksia ym. Päivän päätteeksi laskettiin vielä vesi altaaseen, että delfiinitkin pääsivät jälleen virkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

Sama homma tehty meillä mikä Mairellakin, allas täytetty ja lummekin tuntuu hengissä olevan.

Kysäisenpä vielä, mitenkähän olis? Joko uskaltaisi viedä nuo tomaatit kasvariin, kun kukintaansa jo aloittelevat ja pituuttakin on venynyt melkoisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

Täällä on ollut kanssa pitkiä aherrus päiviä nurmikon kimpussa. Isännälle riitti sammaleinen routinut teletappimaa ja haettiin jyrsin vuokraamosta. Nyt on nurmikko kuin perunapelto, ei viherrä vielä pitkään aikaan. Multaa on onneks todella paksusti. Ajoin eilen jyrsimellä vanhan kasvimaan sekaisin. Kyllä paksu kerros oikein mustaa multaa on vaan ihanaa katsottavaa. Ja minä oon rakentanut tähän mennessä osto pussimullasta kaikki kukkapenkkini. Nyt siirtelen tuleviin kukkapenkkeihin mullan kasvimaalta ja rakennan tilalle pyöreän kiveyksen. Hiki on virrannut ja iltaisin itikat ollut parvena kimpussa. Nyt lähden uuden luonnonkivi pengerryksen rakentamiseen.

Meillä on suoritettu kallionkuorintaa ja arkeologisia kaivauksia :slight_smile: Pihassa on kallio, jonka länsireunaa on käytetty talon kaatopaikkana, tai tunkiona, niinkuin ennenvanhaan sanottiin. Hyvä puoli on se, että siellä viihtyvät nykyään raparperit ja muut muhevaa multaa tarvitsevat kasvit. Valitettavasti myös vuohenputki. Ja rönsyleinikki. Olen perannut aluetta ihan neliömetri kerrallaan ja aina teen mielenkiintoisia löytöjä. Tänään saldo oli papiljotti + piikki (ajalta ennen tarrapaplareita siis) sekä pieniä hiuslakkapulloja, lasipurkki, joka on sisältänyt hiusvettä tms. “saatte kestävän kampauksen”(ajalta ennen muotovaahtoja), sekä silmälasit, jotka muuten olisivat ihan kivat ja trendikkäät, mutta linssit puuttuu :frowning: Tämä esihistoriallinen kemikalioalue sai uusiksi asukeiksi saunan kivijalan alta punnertavia akileijoja. sinne taidan kylvää myös monivuotiset valkoiset unikot, joita en onneksi kerennyt kylvää väliaikaisiin kesäkukkapenkkeihin…

Nyt pitäisi saada kynnenaluset siihen kuntoon, että kehtaa mennä töihin. hanskat oli aluksi kädessä, mutta eihän pienestä rönsyleinikistä tai vuohenputken juurakosta sillä menolla saa kunnon otetta :).

Tässä vappu aamun tunnelmia meidän "nurmikolta". Oikealla n. 20 m pitkä penger, johon pitäis laittaa seulanpääkiveys. Edessä uusi kivipenger, jota äsken aloittelin. Taaempana 11 m pitkä kivipenger, jonka tein viime viikolla. Kuva olkoon lohtuna kaikille, joiden piha ei näytä ihan siltä miltä sen haluais näyttävän. Ja kynsistä vielä... mulla on ainakin historiaa ne pitkät kynnet, mitkä oli vielä kaksi viikkoa sitten.

Ermeli, todettu tosiasia on että pitkät kynnet ja puutarhanhoito eivät kuulu yhteen. Kerran laitoin mielenhäiriössä rakennekynnet (julmetun kalliit vielä), kolmen päivän jälkeen alkoivat olla mennyttähymy Joten se niistä.

Tänään kuolittu taimia isompiin potteihin, sekä kantattu yksi penkinreuna. Kanalan seinää reunustaa penkki, jossa nyt on akilleijaa, liljoja (ei vielä tiedä mitä), harjaneilikkaa ja palavaa rakkautta. Mitäköhän vanhoja perinneperennoja siihen vielä keksisi?

Harmaamalvikkia?

Jos korkeutta haluat, niin ukonhattua ja kultapalloa. Tai vaikka syysleimukukkaa.

Joo, harmaamalvikkia ja ukonhattua! Kultapalloa voisikin siirtää tuolta saunan seinustalta myön tuohon. Paikka on tosi aurinkoinen ja lämmin, mutta kyllähän nämä kaikki siinä menestyvät. Ongelma siis ratkaistu=)

Auringonottoa koko päivä :slight_smile: Olkapäät ja nenä paloivat. Grillausta ja munkinsyöntiä ulkona isolla porukalla.

Iltasella haravointia.

Olen repinyt juolavehnämättäitä kukkapenkeistä. Nyt keväällä ne lähtevät helposti eikä ongelmasta tule vielä edes ongelmaa. Ainut haaste tuli purjepenkissä missä juola oli ovelasti pujottunut isoon ketoneilikkamättääseen, jonka lehdet hiukan muistuttavat tuota ystäväämme. Aika hyvin sain revittyä pois, mutta totesin että naamiointi on viime kesänä toiminut hyvin koska oli aika kivasti levinnyt.

Isäntä sai kun saikin ajeltua nurmikon ajoleikkurilla ja kas! On kuin haravoitu.

Illan olemme nauttineet vieraista, jotka tulivat juhlimaan juniorin 13 v synttäreitä. Väkeä oli niin että taas kahvikupit ja lusikat loppui - koiria oli neljä. Niilläkin oli kivaa kun sai juosta porukalla pitkin sänkipeltoa

Nyt menen vielä iltanuuskuttelukierrokselle. Tiskipöytä on kukkarallaan mutta so?

Pienten vappusessioiden jälkeen tein loppuun kivi- ja juurityöni olkkarin päädyn penkissä, mutten vielä istuttanut eilen ostamiani taimia siihen, kun en päässyt itseni kanssa sopimukseen sijainneista. Illalla, kun mukavasti vähän viileni, rupesin vähentämään vaahteran lehtiä kukkapenkeistä etupihalla ja sain kaksi aivan pakatun täyttä kottikärryannosta, joita yritin kovasti sekoitella lehtikompostiin, etteivät menisi pelkäksi sitkeäksi lätyksi siellä.

On niin kivaa, kun kaikkialla on isoja silmuja ja pikkulinnut laulaa lurittavat yhä vielä.

Elmerin arkeologiset kaivaukset ovat olleet hyvin mielenkiintoiset naurua Minäkin aina innolla tutkin, mitä kummallista maasta joskus nousee. (Tuolta uuden penkin paikalta olen löytänyt pari "kivikauden työkalua")

…mihinkähän minä sen suavepurtilonkin olen laittanut jonka löysin meidän kaivauksilta…

Mie olen aivan kyllästynyt meidän arkeologisiin kaivauksiin. Entisestä kasvimaasta kaivettiin maata pois traktorilla kuopalle asti mutta aina vaan löytyy ties mitä roskaa vanhoista paristoista lääkepurkkeihin ja vanhanaikaisiin pullonkorkkeihin (sukkahousuja, rikkinäisiä muovileluja, posliinin- ja lasinpalasia) ym. Ei siinä uskaltanut enää mitään kasvattaa, ties mitä raskasmetalleja siinä maassa. En voi ymmärtää kuinka ovat ennenvanhaan kaikki roskansa perunamaahan haudanneet.. Kai se oli helpointa kun siinä on maa pehmeintä kaivaa.naurua Vappuna mie tosin kanttasin vaan paraatipenkkiä. Jonkinnäköisiä haaveita yhä uudesta kasvimaasta kyllä mielessä. Se vanhasta jäänyt kuoppa täytetään ja paikalle istutan vaan muutaman piikkipuskan (pensasruusun), jos siitä vaivasta siten viimeinkin päästäisiin. naurua

Meillä leikeltiin oikein porukalla eilen pensaita. Hakettimelle tuli paljon ruokaa ja syksyllä ei tarvitse enää etsiä paikkaa uusille sipulikukille, kun pensaiden alla on tilaa vaikka kuinka. Ja hakkeellekin löytyy paikka isolta pihalta ihan varmasti.

Minusta sipulikukat ovat kauneimpia keväällä juuri paljasoksaisten pensaiden alla. Tuntuu että olen tehnyt töitä vuorotta ja kaiken lisäksi vielä 9-10 tuntisia päiviä, olen ollut ihan poikki. Mutta tänään alkoi neljän päivän vapaa, lopultakin pääsen pihahommiin, vaikka tietysti nuo välilevyt selässä tekevät kiusaa ja jäätynyt olkapää ja tenniskyynärpää, kunnon särkylääkettä kasa ja ei kun hommiin. Olisko muuten jo mattojen pesu aika, hienot ilmat.