No mutta vastahan avojuuristen istutusaika alkoi! Avojuurisia istutetaan lepotilassa.
Nanikka, taisin ilmaista itseäni vähän turhankin pyöreästi tuossa avojuuristen osalta. Toki en sanonut, ettei niitä enää voi istuttaa (toki riippuen siitäkin, missä päin maata niitä istuttelee - Utsjoki - Helsinki -sektorilla sekin on huomioitava…;)), mutta edelleen seison - ja istun - sen takana, että niiden istutus tulee tehdä aikaisemmin kuin astiataimet.
No, ainakin Joensuun korkeudella vielä paljasjuuristen istutusaika alkaa vasta syyskuun puolivälin jälkeen. Pirkkala, eli Kivikon (=kysyjä) kunta on mainiosti sen linjan alapuolella.
Paljasjuuristen istutusaika on nimenomaan myöhäinen syksy tai aikainen kevät. Silloin kun kasvi on lepotilassa.
Avojuurisia ei saa istuttaa kesällä, kun taas astiataimia saa istuttaa koko sulan kauden ajan. Astiataimia ei tarvi leikata - avojuuriset pitää leikata. Ja avojuuriset pitää hankkia taimistoilta, kauppoihin niitä ei juuri tule.
Nanikka, kiitos hyvästä tietoiskusta!
Lisäänpä siihen kuitenkin sellaisen asian, että meidän maalla niitä avojuurisiakin - maasta kaivettuja sellaisia - on siirrelty ihan pitkin kesäkautta, aivan sama, mihin aikaan. Eikä siinä kasvuunlähdössä ole ollut siitä syystä minun mielestäni mitään eroa. Riippuu tietenkin kasvistakin.
PS. en muuten katsonut kysyjän kotisuuntaa ollenkaan - olisi kai pitänyt…
Joo-joo, Euffis. Nyhdän määkin omasta maasta rehuja ja istuttelen pahimmilla helteillä Mutta ne rehut eivät ole päiviä ja viikkoja odottamassa uutta paikkaa. Enhän minä kehota ketään kylvämään tomaattejakaan tammikuussa, vaikka mä itse niin teen
Vähissä on pihapuuhat arkena: eilen kävin vaihtamassa haudan rehut kanerviin. Ja samalla vaihdoin myös takapihan ruusuliisat kanerviin. Löysin Multasormesta semmoisia kanervia, joissa oli valkoinen ja punainen kanerva istutettuna sekaisin ruukkuun. Se oli minusta hieno.
(Ja nyhdin sieltä kesärehut ja kuunliljan ja korallikeijunkukan pois.)
Ja tästäpä tuli taas mieleen, että illemmalla pitäisi varmaan houkutella tuo armas siippani taas kuopuksen pihaan kaivuuhommiin - jatkamaan Operaatio Pelastetaan Se Mitä Pelastaa Voidaan Ja Keretään -ketjua. Siellä kun uuden (heille uuden, aikoinaan pihasuunnittelijan laatiman pihan &) kodin emäntä on sitä mieltä, että Kaikki Pois! ja kiveä & laattaa tilalle....
... kasvit tekevät edelleenkin muuttotemppuaan mökille.... en minä niitä anna roskalavallekaan heitellä!
siirsin sitten pelargoniastiat varastoon talvea viettämään, ja sinisarjat ja cannan. Iso verenpisara on vielä ulkona, on niin nätti, etten raaskinut vielä leikata alas, kun ne oksat menee sitten kompostiin. Lähes kaikki ampeelit laitoin kompostiin ja muutaman kesäkukkaruukun, vaikka jokunen krassi siellä vielä oli kukassakin.
Leikkasin nurmikon, yli tunnin höyläys. Liekö viimeinen keta, ellei sitten jouluksi tarvitse…
Koivun lehdet silppuan vielä sitten kun ovat pudonneet.
Kesä jäi tänään lopullisesti taakse Iltapäivällä kasvimaalta keräsin kiireesti kaiken mitä kerättävissä oli, nostin isot kääpiösamettikukkapuskatkin pois juurineen ja lykkäsin muualle penkkiin josko siellä vielä jatkaisivat upeaa kukintaansa. Herneet kasvimaalla kukkivat täyttä päätä edelleen ja härkäpapukin työnsi uusia kukkia. Aurinkoisessa ja lämpimässä ilmassa oli aivan kesäpäivän tuntua. Just kun olin menossa keräämään hunajakukan ja ruiskaunokin siemeniä sieltä talteen tuli traktori... Kesä kääntyi sinne kynnöksenä peltoon, ihan konkreettisesti
No, ensi kesänä kasvimaakin taas jaksaa uutta kasvua aloitella apunaan nämä tänään sinne käännetyt tän kesän jäänteet
Silloin yli kakskyt vuotta sitten kun opiskelin puutarha-alaa, oli sellanen sääntö, että paljasjuurisia istutetaan aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä lepotilassa, mutta istutusleikkaus aina keväällä (tosin olen itse siirrellyt myös kesällä ja leikannut siinä yhteydessä). Syksyllä jos leikkaa, niin leikkauspinta ei ehdi parantua kylmässä ja kosteassa,ja sienet pääsee iskemään kasviin. Avojuurisia voi istuttaa koko sulakauden ajan, mutta niittenkin leikkaus mieluiten keväällä.
Emo, oliko kuitenkin silloinkin niin, että astiataimia koko sulan kauden ajan, mutta niidenkin leikakus mieluiten keväällä?
Minä mietin eilen tuota avojuurista. En minä omia rehujani avojuurisina siirtele. Ne on paakkutaimia mitä minä omassa pihassa siirtelen. Paakkutaimiakin voi istutella koko sulan kauden ajan.
Olen minä joskus jotakin omia koittanut siirrellä kesällä avojuurisena (eli nostettu maasta ilman multaa, kun ei lapiolla ole saanut kunnollista paakkua irti muiden juurten seasta), mutta niiden kasvuunlähtö oli tooosi huonoa. Muistelen, että 6-7 siirretystä kaksi selvisi hengissä. Silloin(kin) opin, että siirrettäviin rehuihin, omiinkin, pitää ottaa riittävän suuri paakku mukaan, että se keskellä kesää onnistuu.
Jep, paakkuina meilläkin siirtyy - enimmäkseen - omassa pihassa vaikkapa pikkupensaat paikasta toiseen. Mutta jos vaikka esim. juniorin/-reiden pihasta tuon/vien, niin eipä useinkaan viitseliäisyys riitä kuljetella jopa monen kilon multapaakkua per kasvi mukanansa.
Katopas, taas on ajatus katkeillut kirjoittaessa - tietysti astiataimia koko sulakauden ajan…
Just, paakkuina siirretään, jos vaan irtoaa. Sivuversotaimilla se ei vaan tahdo onnistua, aina mullat karisee.
Esim mänty on sitä paitsi silleen ronkeli, että se elää symbioosissa sienten kanssa, ja jos ei saa alkuperäisen paikan multaa mukaan, niin varmasti kuolee, oli sitten mikä vuodenaika hyvänsä. Kerran yritin siirtää tienvarresta männyntaimia, vaan kun kasvoivat ihan puhtaassa hiekassa, niin sehän karisi kaikki pois
Viimeisiä perennaistutuksia, luulen minä: eilen illalla meni multiin kaksi kuunliljan alkua, viisi heucheraa (kimppahankintoja) ja pari päivänliljaa. Toissapäivänä olin istuttanut samaan ryhmään kartiomarjakuusen. Yhden pionin sovittelin myös nimikkopenkkiinsä ja siirsin hieman siperiankurjenmiekkatupasta. Nyhdin vaivaiset petuniat penkistä ja toimitin kompostiin. Mietiskelin sipulikukkien istutuspaikkoja ja kapistelin vähän kuokalla. Mitenköhän ne saisi merkittyä jotenkin fiksusti, ettei sitten keväällä menisi mylläämään väärästä paikasta...Kyllä oli ihana ilta -harmi vaan että pimeä jo ahdistaa niin aikaisin.
Pelargoni näyttää vielä sinnittelevän ruukussa, samoin orvokki amppelissaan, mutta ruusuliisa on jo heittänyt henkensä. Kärhö Jackmanniissa on edelleen kukkia ja pari keväällä istutettua kärhöä on tehneet ikään kuin "remontoivasti", tauon jälkeen, pari nuppua vielä tässä kylmän kynnyksellä. Jokunen viikko sitten istuttamissani,syksyllä kukkivissa krookuksissa (crocus speciosus ''Conqueror'') on piipat näkyvillä. Ihan uusia tuttavuuksia minulle, saapa nähdä miten kukkiminen onnistuu.
Mää yritän tässä, samalla kun pentissä pyörin, laittaa siemenet jonkinlaiseen järjestykseen. Kui niit noi pal o kertyn???
Odotas vaan kun saat maanantaina Korpikellon siemenkirjeen, niin voipi olla että mene taju:D
Mie yritän mennä keräämään omenanraadot ja leikkaan nurmikon.
Emo, kiehh, kiäähh… missäs se on se paljon raja - en kehtaa edes kuvaa ottaa omista edelleen jäljellä olevista pussukoista ja/tai lootastaan. Siltikään, että kaikki hyötysiemenpussukat on edelleen maalla, ja nääkin lähtee - ei nyt, mutta seuraavana viikonloppuna taas ainakin käymään siellä.
Tällä hetkellä vähän vajaa 80 lajia/lajiketta.