2008 Syksyn pihapuuhia, Suljettu

Ja tässä jos jatketaan tämän aloittelevan syksyn pihapuuhista.

Täytyy sanoa,että hieman yrittää iskeä “syysväsymys”. Tänään tuntui ettei saa mitään aikaiseksi pihalla.

Pitäisi laittaa syyslannoitetta ja kukkasipuleitakin on ostettuna. toivottavasti sunnuntaina on kohtuullinen ilma. sitä ennen ei ennätä tehdä mitään.

Kaivoin kaverille jakopaloja syysasterista ja kurjenmiekoista. Siinäpä tämän päivän ullkopuuhat.

Omat puuhani pihalla olivat vasta ihan äsken - pimeässä nyhdin persiljaa ym yrttejä kippoon ihan siltä varalta jos ensi yönä halla haavoittaa - katsoin että täysikuulta näyttää enkä uskaltanut ottaa riskiä että huomenna harmittaa vietävästi :slight_smile:

Viimeistelin puutarhajätekompostien sorttausurakkaa ja tyhjensin lämpökompostorista alaluukullisen toiseen kehikkoon. Osa pikkusydämen jakopaloista meni sinne myös, mutta vielä en raaskinut heittää kaikkia. Samoin kevätvuohenjuuren palaset jäivät vielä säkkiin siihen kompostikehikon vierelle - jos vaikka joku ne vielä haluaisi. Sain istutettua uudet floksit ja kevätlinnunherneet paikoilleen ja melkein kaikki loput orpoparat perennat valepenkkiin. Järjestin muovisäkkejä, laatikoita ja muoviruukkuja pinoihin ja varastoon siirrettäväksi.

Kompostoinnista opittua: lehtikompostien perustamisessa neuvotaan laittamaan kehikon (tms) pohjalle karkeampaa ainesta, esimerkiksi oksia. Nyt kun kasat on muhineet joitakin vuosia ja multa on valmista oksat ovat aika ikäviä siellä pohjalla. Osa on katkeillut ja osa ei - vaatii aikaa, vahvaa selkää ja sorminäppäryyttä noukkia ne pois. Onneksi on toinen kehikko vieressä johon voin ne nakella pohjalle, samaa virkaa toimittamaan kuin ennenkin. Huomasin myös, että on hyvä kun kompostikehikoiden ympärillä on tilaa ainakin yhden ylimääräisen kehikonalan verran . Mahtuu manöveeraamaan.

Ostin kolme mustaviinimarjapensasta ja yhden punaisen, jossa marjatkin mukana(jo nyt syöty). Niille pitäisi mittailla istutuspaikka ja istuttaa. Kompostorin alaluukkuun taidan kurkata eka kerran, löytyisikö katetta juurille.

Yöllä puut muuttuneet keltaisiksi ja punaisiksi… aamulla tajusin kuinka lähellä talvi alkaa jo oikeasti olla. Pitäisi siis tänään kokeilla saada työn alla ollut kukkapenkki valmiiksi. Tällä viikolla ollut ihania ilmoja, mutta tottakai mun tuurilla olen ollut kauheassa flunssa. Tänään kun jaksaisi lähteä ulos on pilvistä ja vain viisi astetta lämmintä. Pakko se silti on pikapuolin alkaa tuo penkki viimmeistelemään. Jos jää kevääksi niin en tiedä valmistuuko koskaan. Eikun toppavaatetta päälle ja ulos heilumaan ;D

Menen pesemään pari käytävämattoa pihalle, kun on noin hieno keli ja jos saisi perennapenkkejäkin vähän siivottua ja omenanraatoja.

Sanomalehtipenkki-projekti meilläkin jatkuu aina sen verran, kun saadaan lehtiä haalittua ja liotettua. Tänäänkin taas vajaan metrin etenee ja sitten taas uusia lehtiä saaviin likoamaan. Kaipa tuokin projekti valmistuu ennen talvea…

Täällä on kaikki lehtilaatikot sellaisia maahanupotettuja, ettei pääse edes dyykkamaan sieltä lehtiä. Naapurit, työkaverit, ystävät ja sukulaiset on jo kaikki valjastettu sanomalehtien säilyttämiseen meille.

Projekti jatkuu uuden perennapenkin merkeissä. Tänään siirtelen siihen vanhoja kasvejani toisista penkeistä.

Mutta vielä askarruttaa se, että kun se halkaisija on niin suuri, miten laitan itselleni sinne rikkaruohon siivoamislaattoja, vai laitanko ne vasta ens vuonna, kun näkee miten alkavat kasvamaan.

Pirkkis, mulla on uusi penkki joka on keskeltä niin leveä että ei yllä reunalta kitkeä. Ekana vuonna en ole tarvinnut astinkiviä kun lähinnä istutuskuoppia on tarvinnut kaivella.Toisaalta olen kyllä jo suunnitellut paikan mihin ne kivet sitten asetan, enkä istuta siihen kohtaan mitään.

Tähän penkkiin ei tarvi havitellakaan kiipeävänsä kitkemään mitään kuin ihan alkukesästä, kun kasvu vielä on aluillaan.... niinpä se sitten saa rehottaa kesäkauden omia aikojaan...suljen vain silmäni rikkaruohojen kohdalla.

Ihan selvästi toimin aurinkoenergialla. Olen saanut matot pestyä, omenoita aika monta ämpärillistä kerättyä. Leikattua merjapensaiden välistä aivan liian pitkäksi päässeen nurmen ja hommelit jatkuu.

Hui, kuinka kaikki on jo varmaan ahkerina pihalla, minä vasta haikailen mitä tekis tänään. Ulkona paistaa aurinko aivan mahtavasti. Sisällä pölypalleroita juoksee pitkin lattioita. Punaherukat loistaa pensaissa ja mustiakin siellä omissaan on vielä. Perennapenkki odottaa tekijäänsä..... Hui suunnitelmia olis kun vain sais aikaan jotain.....
Taidan lähteä kuitenkin pihalle katsomaan mihin tarttuis.... Raparperin raadot taidan ekaksi siivota pois. Yöks.... Illalla katsotaan sainko mitään tehtyä.

Hillasuo: kun on epäsopivat jalkineet ja muut ja unohtaa vielä työkäsineet naulaansa niin varmasti iskee inspis…

Kyllä on syystyöt minimissään ja kun sormiani kuuntelen ihan hirvittää… ei näillä tätä menoa ja tällä säryllä tehdä maalla taas mitään - tai hyvin vähän ja sekin “väkisin”. Ja se viikonloppu on niiiiin tuhottoman lyhyt aika…

Ei siellä ole pakko mitään tehdä. Ihan huvikseni keräilen satoa ja kuvaan parhaita paikkoja - aina vain tärkeämmäksi tekijäksi nousee kuvien rajaaminen…

Pojat joutuvat siivoamaan talvetuskämpän tänään tai viikonlopun kuluessa kun ovat sen sotkeneet kamalaksi mopon kanssa. Ja sitten, pikkuhiljaa jos osaisi, kanniskellaan talvetettavia sisätiloihin.

Yritän kehittyä siinä syysleikkaamisessa paremmaksi. Aina jätän liikaa.

Mutta brugmansiat aion laittaa kuistinpäälle ikkunan eteen. Ne vievät eniten tilaa ja uumoilen, että huonon kukkimisen syy on liian kylmä talvetuspaikka, kenties.

Hui, kylläpäs ihan puistattaa ajatus mattojenpesusta täällä tänään...ja vielä ulkona! Hrrrrr. Tunnin verran olin ulkona pihapuuhailujeni kanssa. Tein muutaman syysasetelman ja värkkäsin äidille semmoisen kanervakranssin ja kädet on tuhannen jäässä, nenästä vesi norona valuen ( ok se mitään vettä ollut, kaunistelin vain!)

Pakko oli tulla sisälle lämmittelemään....ja norkoilemaan koneellekuuma kuppi

Verenpisarat ja pelargonia amppelit vein eilen illalla lasikasvariin. Onneksi, sillä tänään onkurkku kipeä, nenä vuotaa ja kuumettakin jonkin verran. Pelargoniat on vielä ikkunalaatikoissa, mutta ne on senverran ylempänä, ettei niin äkkiä halla vie.Mun lasihuone on tehty vanhoista ikkunoista, kaksinkertaiset lasit. katto on tiilistä jasisältä olen vuorannut katon ja lautaseinän kohdat styroksilla. Pieni puhallin pystyy pitämään lämmön

aika hyvin, vaikka pihalla on pakkas-asteita.

Minä en tehnyt tänäänkään yhtään mitään…