2010 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Viherpiiperö, jos sinulla on puutarhajyrsin, sillä saa hyvin hienonnettua osittain maatunutta kompostia.

Kompostiherätteellä sain nopeasti oman jäätyneen kompostini käyntiin. Lähentelee jo viittäkymmentä plussaa.

:open_mouth:

Ajattele niin päin että parempi lumen sataa nyt eikä äitienpäivänä!

Saavatpa kasvit kaipaamaans akevätkosteutta…

No voih, täälläkin tuli eilen räntää ja rakeita, mutta sulivat heti, ja päälle tuli vielä vettäkin. Maa siis märkää, eli ei haravoida täälläkään. Jos jotain kukkapenkkiä vähän kuopsuttelisi, kunhan ensin tällää tarpeeksi vaatetta päälleen, ulkona on tosi jäätävää, hrrr.

Tää on mun tämän päivän teemapallo. Eilen oli vielä se aurinko paistaa ja vettä sattaa, taitaa tulla kesä -meininki, mutta nyt ei ole. Apinankukan nostin sisälle palelemasta. Siinä varmaan tämän päivän ulkopuuhat. Joku päivä vain vähän pöyhein niitä lehtiä perennojen päällä, kun niitä tuntui olevan niin paljon ja tiiviisti.

Viherpiiperö, äkkiäkös saat toimivan kompostin möyhennettäväksi, varmaan teilläkin johonkin kärrätään kitkentä-, leikkuu- ja haravointijätteet?

Levittelin takapihan lumikinosta sulamaan leveämmälle. Tiedä sitten paljonko se auttaa, mutta saipahan heilua vähän aikaa lapion kanssa. Leikkasin myös omenapuiden oksankärjistä pois ne, jotka jänöt oli - kinoksen päällä seisten - nakerrelleet piloille. Silmäilin läpi kaikki perennapenkit vaikka eihän niissä juuri uutta ollut, sitten eilisen:-)Useammakin pionin punaiset nenät ovat jo pinnalla, Kevätlinnunsilmässä on jo kunnon alut ja Intopiiltä saamani lumikellot kukkivat kevätatsaleojen alla. Edellissyksynä maahan kaivetut narsissit työntää myös piippojaan pinnalle, vihdoinkin. Mielenkiintoista nähdä ilmestyykö tänä keväänä kukkia ja onko yksikään tavoittelemaani “Runoilijannarsissia” eli Actaea -lajia.

sitten kuitenkin houkutteli mut pihalle. Kyllä on surkeita penkkejä tuolla pihalla. Sitä on oltu tavattoman laiskoja loppukesästä, Rikkaruohojen kokoluokka pääsi kyllä nyt yllättämään. Parin korkean piiskun turvin oli salavihkaa kerinnyt kasvaa yli metrinen kriikunapuun taimi ja toinenkin.

istuskelin täällä (joka on vielä maalaamatta,mies ei ehdi nyt ja itse en pysty)Kylvin vähäsen kesäkukkia.

jokainen jäsen särkee mutta silti hyvä olo. tein pihahommia: oksankärräystä, haravointia ja penkkiensiistimistä 6 tuntia yhdellä ruokatauolla.

Sanokaa nyt hyvät puutarhaihmiset: Onko jäävuorisalaatti mukamas monivuotinen??? Tuolta niitä nyt puskee vaikka kuinka paljon!

En tiedä salaateista mitään, mutta huvittaa, jos olit aikonut vaihtaa salaattilajiketta. Uskollinen ysätvä.

jos salaatin antaa kukkia ja siementen kylväytyä, niin seuraavana keväänä kyllä löytyy taimia mielenkiintoisista kohdista kasvimaalla. salaatti kun vielä tykkää aikaisesta viileään maahan kylvämisestä, niin noista saa tosi napakoita taimia. ellei halua kasvattaa perunamaalla niin kuin joskus olen tehnyt, kannattaa siirtää sopivalle hollille ja järjestykseen.

vau. tämä on mulle kyllä ihan uutta!

Piha haravoitu ja kukkapenkit siivottu talven roskista. Huomenna alkaa mullan levitys kukkapenkeille.

Meillä on edelleen kukkapenkkien päällä tukeva kerros lunta.

Meillä sentään näkyy tienlaidasta penkkiä ja sit suihkiksen vierestä näkkyy kans

Enkä haravoi, vaikka nyt ei enää uppota. Yhtään en mene kattelemaan noita epätoivon penkkejä, ennen kuin niistä kasvaa jotain sellaista, mitä ei tarvi nyppiä pois. Sitä paitsi siellä on kylmä, vaikka aurinko paistaakin. Ne koiran luut kyllä heittelin ruusupuskaan, saa ne sieltä sitten taas hakea ja levittää uudestaan pihaan.

Kyllä mä tänäänkin aattelin että pitää ihmisen olla tollo ku syksyllä haravoin ku nyt se haravointi on kuitenkin tehtävä vaikka syksyllä raavin kenturan melekein mullalle

Sama täällä,tänään haravoin aivan löysäällä kädellä. Isommat vaan,sinne ne maatuu vähitellen kun ruoho alkaa kasvaa.

Tuo haravointi asiahan on sellainen että jokainen taaplaa tyylillään eiks ni.