2010 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Voi mikä ihana olo! Tulin äsken pihalta sisälle päiväkahveille, tunnin silppusin talventörröttäjiä perennapenkkeihin : ) Mutta olihan taas sykähdyttävää löytää rytösen näkösistä penkeistä niitä hennonvihreitä pikku piippoja, siitä se lähtee se kesän rehevyys!

Mulla kanssa iski pieni epätoivo että nouseeko tällä mäellä muut kuin rikkaruohot mutta olihan siellä jo vaikka mitä. Palavarakkaus, akileijat, peurankello, narsisseja ja tulppaaneja, kurjenmiekkaa, malvaa ja kirjolupiinia sekä muutama muu.

Mulla nousi eilen sisu, kun olin katsellut sahatun sembramäntyni paksuja rungonpalasia viime syksystä asti. Ne olivat nurmikolla kyllä nätissä rivissä, mutta ei se meidän nuori mies ole ehtinyt  niitä hakemaan. Nykyajan nuorilla on niin kiire.

Nostin niitä sitten illalla auton takapaksiin ja lähdin kiikuttamaan niitä jouset nitisten muutaman kilometrin päähän puutarhajätteille tarkoitetulla alueelle. Tein sinne kaksi reissua. Muut risujentuojamiehet komeine kuomullisine peräkärryineen katselivat mun touhua, kun nostin takapaksin auki ja viskasin kaaressa sinne muiden risujen ja runkojen joukkoon. Hatutti entistä enemmän, kun seisoin siellä kuravellissä.
Vielä tarttis tehdä pari matkaa. Mutta nyt jo tuli paljon siistemmän näköistä sillä kohtaa. Vielä olisi monta jätesäkkiä täynnä haravointijätettä. Takapenkillekin mahtuu kerralla vain kaksi täyttä jätesäkkiä.

Lehmänlantakomposti oli sulanut sen verran eilisestä että sain talikolla siitä hyvin nosteltua tavaraa kottikärryyn. Lannan levittelin kahden jo kitkemäni kukkapenkin päälle - sieltä kasveja nousi täyttä päätä eli oli jo kiire sen talikolla sohimisen kanssa ettei kasvusto rikkoonnu levittelyssä. Satoi kuin saavista kaataen, pakko oli siirtyä sisätiloihin vaikka mieli olis tehnyt jatkaa vielä tovi. Mies sanoi että oli katsellut touhuilujani ikkunasta ja tuuminut että onneksi tuo ei ole hänen harrastuksensa :slight_smile:

Sain lintulautaankin sahattua uuden pohjan ja hieman siistittyä naapurille näkyvää perennapenkkiä, kun heillä on asunnon näyttä sunnuntaina ja en oikein tiedä onko siihen eduksi tämä meidän rytökasa:/ Vettä alkoi tiputtelemaan meilläkin ja siirryin sisäpuuhiin.

Jos löydän rukolansiemeniä, käyn ne kasvariin kylvämässä.

minä taas olen haravoinut koiran talviset pökäleet pois nurmikoilta, onneksi koissu-neidillä on vaki-wc-paikat. Kompostorin tyhjensin melkein kokonaan. Marjapuskat saivat paksun kerroksen juurilleen. Kanttasin samalla puskien ympäristön ja totesin, että jokaisen ympäriltä pitää vielä laajentaa n. 20 cm, jolloin halk. tulisi n. 1 metri,mikä helpottaisi nurmikon leikkaamista kesällä. Neljännes jäi kompostorin pohjalle kohmeista puolivalmista. Vein kuumavesipullon sinne päälle. Huomenissa alan taas täyttämään.

Nyt pitää vielä käydä keräämässä haravoidut kasat jätesäkkiin ja laittaa työvälineet paikoilleen.

Tsiikailin vähän kasvustoja. Rikot ovat keskeltä aivan ruskeita ja ympärillä on vihreä kranssi. Kärhöt paisuttavat silmujaan ja joku pikkusipulikukka puskee pientä sinistä nuppua. Vitsit, kun pää on yhtä huminaa, etten muista edes peruskasvien nimiä;-/

Mutta kevään ensimmäinen pihapuuhastelupäivä tuntui oikein virkistävältä.

Jokohan perennapenkeistä kantsii rapsutella suojaavat puunlehdet pois. Mulla on niitä oikein paksu kerros, kun syksyllä varta vasten niitä sinne levitin.
Äsken vähän tyhjillä hanskan sormilla hupsuttelin ja totesin, että paksun lehtikerroksen alla on täysi vihreys. Yllätys oli kirjavalehtiset peipit, jotka eivä ole olleet talvesta moksiskaan, aivan täydessä lehdessä. Kamtsatkan maksaruoho on myös jo melkein täydessä kuosissa ja niistä katkeili paljon versoja, jotka tökkäsin juurtumaan penkkiin.
Kevätlinnunsilmissä pilkisti keltaiset nuput ja n. 40 m päässä naapurissa tien toisella puolella on valtavat lumikinokset.

Noilla sormikkaiden sormiosilla huiskimalla (siis hanska vedetään sen verran pois kädestä, että sormet eivät ole sisällä niissä sormissa ja siihen hommaan käy jokin vanha risa)taidankin tehdä siivot kukkapenkissä. Käy nopsaan eikä riko mitään. Jopa kauniisti sammaloituneet turveharkot saa sillä konstilla puhtaaksi. Vähän saa lehtiä jäädäkin ja pieni kerros multaa  penkkiin huolittelee koko siivouksen nopeasti.

Minä olen taas tänään kulotellut monta tuntia ojanpenkkoja.

Viimeinkin sain kärhöruukut irrotettua jäätyneestä multakasasta. Ruukkujen muratit näyttivät virkeiltä, kärhöjen viimevuotisten versojen tyngissä näytti olevan turvonneita lehtisilmuja. Jalokärhöni ovat siis ilmeisesti talvehtineet!?!  No, lunta ainakin oli riittävästi + pressu ja styroksit. 

Kunhan tuo lumi nyt sulaisi, pääsisin kylvämään unikoita pihamaalle. Kevät Pohjois-Espoossa etenee tuskastuttavan hitaasti

Minä puuhailin tunnin puutarhassa, leikkelin jotain pensasta, ja suunnittelin istuttavani leikatun pensaan tilalle jotain kesäkukkia,e sim lupiinia.

Eikö olekkin aika toivottoman näköinen perennapenkki Pikkasen erilainen kun esimerkiksi Puu-ukolla.

Meidänkin pihassa on tuommoisia penkkejä, vähän märempiä vaan, lunta ei kyllä ole. Eihän se nyt toivoton ole, ihan normaali .

Ihan yhtä toivottomalta näyttää meilläkin :smiley: Vähän vaan enemmän talventörröttäjiä ja sotkua :smiley: Tänään sain hiukan siivottua paria penkin pätkää, mutta…

Onko kurppa käyny meillä kuvaamassa?

Olis niiin tehny mieli ruopsuttaa penkkejä, vaan kun kuusiaitakin huusi leikkaajaa. Aikaisemmin ei ole päässyt, kun on ollut niin upottavat nietokset siinä. Kyllä vieläkin sain sukat märäksi, ja reilun puolen tunnin leikkuulla käsivarret kipeeksi ja täriseviksi. Olis pitänyt talvella muutakin kuin maata ja neuloa.

Nyt kyllä viisastun, ja yritän ehtiä leikkaamaan sen jo elokuussa.

Minä tänään vallan innostuin ulkotöistä, mutta aika loppui kesken. Pilkoin hieman päälle kaksi kottikärryllistä puita, haravoin, leikkasin jonkin angervon matalaksi, kaivelin sen juurakkoja pihalle, ja aloitin maakellarin katon perkaamisen vanhoista heinistä ja nokkosenvarsista. Huomenna sama homma jatkuu.

Ai kuulkaa, kun olen saanut tänään mahtavan palkinnon kahden vuoden odotuksesta. Puutarhajätekompostista siivilöin niin hienoa kompostimultaa, että - teille voin sen tunnustaa, muut eivät ymmärtäisikään - itku pääsi. Minä olen itse tehnyt niin hienoa multaa!! (Toki tiedän, että ne kaikki pikkuelukat sen oikeasti ovat saaneet aikaan, mutta minä niitä olen huolella ruokkinut.) Saman tien kiikutin sen herkun portinpieleen penkinmuhevoittajaksi. Osa aarteesta on vielä ihan jäässä, joten saan sitä samaa vielä lisääkin, jahka ilma sen sulattaa.

Viime vuonna rakensin omin pikkukätösin kanaverkosta ja laudoista sellaisen jättikokoisen siivilän (olenkohan laittanut siitä tänne kuvaa… ehkä en), jonka nyt ronttasin kottikärryjen päälle. Siihen heittelin talikolla kaiken kompostista irtilähtevän, ja ravistelin mullat kanaverkkopohjan läpi. Vain oksanpätkät ja rikkaruohot (mun kompostini on ihan vain sellainen metalliverkko-lehtikompostikehikko) jäivät jäljelle. Ne oli helppoa erotella toisistaan, heitellä rikkaruohot jätesäkkiin ja oksanpätkät viimevuotiseen kehikkoon. Sen sitten kääntelen aarteelta lopulta tyhjäksi jäävään kehikkoon vielä vuodeksi muhimaan.

Että voi ihminen olla itsestään ylpeä! Tuon onnistumisen voimalla aloin suunnitella oikeaa multatehdasta: ollapa sellaiset oikeat puiset kompostikehikot. Yksi pikakompostorista tulevan tuotteen jälkikompostointiin, yksi menossa olevan vuoden jätteille ja yksi viimevuotisille, eli sille ensi vuoden aarteistolle. Ja sitten vielä omat kehikkonsa oksasilpulle ja puunlehdille siinä vieressä niin, että niitä on helppoa ottaa väliaineiksi muulle puutarhajätteelle. Jos tuollaiset nikkaroin, saanko kunniamerkin? (Älkää kuvitelkokaan, että minulla pysyisi vasara, saha tai ruuvimeisseli noin vain kädessä. Ehei! Vaan mikäänhän ei estä kokeilemasta; noissa rakennelmissa ei ole ihan niin väliä sillä, tuleeko hieno vai pelkästään toimiva.)

Olet aiheesta iloinen ja ylpeä!!! Varmasti saat myös helposti kehikot kyhättyä. Kuten sanoit niitä ei arvostella kauneuden mukaan vaan pääasia että toimittavat virkansa.

Meillä pitäisi juurikin rakennella hyvä sihti kompostin siivilöimiseen.

Meillä kun välillä hermot pettää ja kompostiin menee “väliaineeksi” aika karkeaakin risuroskaa, niin ei niitä viitsi kukkapenkkiin levitellä taas uudelleen kerättäväksi.

R&T, ei ollut kuule vaikeatekoinen ainakaan meikäläisen kehikko. Yritänpä huomenna näpsäistä kuvan malliksi.

Kiitos kannustuksesta (mai-leelle myös!).

Ja tänään juuri mietin, että mites se järkevä kompostikierto järjestyisi… ja tuotoksen siis voi myös seuloa!

On aina yhtä antoisa tunne kaivella talikolla kottikärryyn lehtikompostimultaa. Viime syksynä tyhjensin talon entisen omistajan kompostinpohjaa, tuli monen monta kottikärryllistä. Istutin muuten taimia suoraan siihen kompostimultaan, kun muutakaan ei ollut saatavilla juuri sillä hetkellä, hyvin ovat talvehtineet :slight_smile: