No tuota ei meillä kyllä uskalla kukaan sanoa, kun jättävät ite ne siihen mihkä ne kädestä tippuu.
Minullakin on hieno pakki, missä niiden paikka oikeasti on mutta sieltä ne aina käydään hakemassa.
Meillä uskaltaa vaikka aina mun pakki koluttu, josko sieltä löytyis jotain sopivaa
Helpottaa ja naurattaa Meillä asuvalla samoja tapoja kuin Heksun tai Rosmariinin luona. Hänen niin helppo ottaa pakistani tai keittiösta puukko tai sekatöörit ja käyttää vaikka mihin. -Kun ei viitsi omiaan hakea verstaastaan (tai ei niitä sieltä löytäis)
Emo, se lidlin jakkara on kyllä tosi näppärä, mulla on nyt ollut yhden kesän enkä tulis ilman enää toimeenkaan.
Huomasin kukkapenkkiä putsatessa :D. Vaikka en edes kontannut, mutta se oli niin sopivan matala, että etureunaa sorkkiessa voi tehdä työtä istuen. Ja välillä huilata ja istua siinä nautiskellen auringosta (siis.ei tänään - tänään satoi räntää ja vettä koko päivän),
Istualtaan kitkeminen on ilo ja hyvä jakkara loistava apu!. Ilo on myös kevään ensimmäiset roudan alta esiin kömpivat kastemadot. Männä kevväänä löysin yllättäen kulmakarvan nyhtämispinsettini nurmikolta. Kun asiaa juurta jaksain selvittelin, kävi ilmi että neiti 7 v oli kerännyt kevät nurtsilta matoja mökille vietäväksi. -> tarkoitus pyhittää keinot: tarkoitusperä ja työväline olivat kohdallaan, mutta silti jokin klikkasi puuhassa - mielestäni.
Tänään oon kärrännyt multaa, multaa ja multaa… Uusi kukkapenkki, jee, melkein valmis vastaanottamaan paaaljon uusia kukkia. Keskelle jätin torson vanhasta tuijasta, siihen olisi tarkoitus saada köynnöksiä kiipeämään.
Sellainen Emon tarkoittama pikkupenkki on minullakin. Se on tosi hyvä kun sen jalat on sellaiset kaaret, ei uppoa saveen niinkuin nelijalkainen jakkara uppoaa.Hiukkasen liian korkea ehkä kitkemispuuhiin minun selälleni, mutta oiva apu kertakaikkiaan säilytyslaatikkoineen. Pentistä sain vinkin sen hankkimiseen viime keväänä Tänään pihapuuhastelin tosin ilman sitä, täyttelin isoja piharuukkuja lannalla, mullalla, daalian juurakoilla & gladioluksen sipuleilla.
Mä oon kääntäny maata uudesta pienestä kasvimaasta, johon tulee mansikat, herneet, salaatit ja muutamat yrtit. Juolavehnää ihan mukavasti, mutta tähän aikaan vuodesta aika helppo putsata. Poika siinä vierellä teki matotarhaa traktorin peräkärryihin.
Minä luulin etten pääse ulkohommiin ollenkaan kun vietettiin likan 15v.- synttäreitä. Vaan heti kun vieraat oli menny, ei kun kauheesti vaatetta päälle ja ulos. Istuttelin kaikennäkösiä ostoksia ruukkuihin
ja vein kasvariin, oli gladiolusta, daaliaa, liljaa sun muuta. Isäntä kaateli puita ja minä kehitin risuaita-ajatusta vauvapenkin reunaksi kodan taakse kun sinne nyt tulee valoakin.
Enempi se tais olla haahuilua kun mitään tosi tekemistä, mutta ajatuksia itää
ja isäntäkin innostui muutamasta. Lupaavaa ulkoilua, siis.
Isäntä jopa väläytteli multakuorman hankintaa ihan oma-alotteisesti, eli kyllä se vastarannan kiiski alkaa olla voiton puolella…
Minä sanoin isännälle, että onneksi oli pojan synttäreillä tällainen kylmä ilma, ettei harmittanut, vaikkei pihahommiin päässytkään. Muutamia marjapuskia käytiin pihalla katsomassa, joita lupasin veljien vaimoille.
Pitko,ei muuta kuin tuumasta toimeen multakuorman suhteen! Viime keväänä tilasin 10 kuution kuorman ja iloisen siitä vieläkin.Parantelin kukkapenkkejä,perustin kaksi lavaa,joissa kasvoi mm. kurpitsaa. Vielä on kasaa jäljellä,siitä on hyvä taas lapioida puskille ja pensaille elinvoimaa!
Kyssäkaali, sitä elinvoimaa ei varmaan ole enää siinä kasassa kamalasti jäljellä. Ainakin minulle sanottiin Kekkilän multaa kerran kuorman tilatessani että se on lannoitettua mutta talven yli seistyään siitä kyllä ravinteet lähtee eli täytyy lannoittaa uudelleen. Minä siihen yli talven jääneeseen multakasaan sekoittelin sekaan lantakompostia ja tuhkaa. En tiedä oliko oikeaoppista, mutta hyvin kasvoi siinä kaikki
Tää mun oli lietelannoitettua seulottua multaa.Osittain on peitettynä pressulla eli varmaan on osa voimasta jo liuennut,mutta verrattuna esim. säkkimultiin,jotka on ihan erilaista höttöä,niin uskon että potkua vielä löytyy. Ja voinhan tosiaan lisätä vaikka kanankakka rakeita.
Aamupäivällä painalsin pihalle vain painaltaakseni saman tien takaisin sisälle lisäämään vaatetta. Järkyttävän kylmää! Pipo päässä ja kaulahuivi tiukasti kaulan ympärillä lompsuttelin sitten kumppareineni takaisin pihahommiin. Kanttasin istutusalueita, siistin penkkejä, leikkasin yhden risuttuneen keijuangervopensaan matalaksi, pyllöttelin erilaisia vaaleanvihreitä tulokkaita ihaillen ja leikkelin rusakonsyömiä oksanpätkiä Aamurusko-koristeomenapuusta. Iltapäivää kohden sää lämpeni jo hieman, aurinko paistoi ja pihalla oli oikein mukavaa. Siitä intoutuneena kanttasin yhden terijoensalavan alle melkomoisen alueen mullokselle ja tuumasin illalla siemenpusseja selaillen, että sinne huomenna menen ja heittelen punaisia & sinisiä kesäkukkia omaksi ja ohikulkijoiden iloksi. Johan tuo on kohta täysikuu, ja ensi viikolla toukokuukin. Salava on niin pieni, että se ei juuri edes varjosta alustaansa, joten siitä voi tulla ihan onnistunut kokeilu. Ja jos ei tule, enpä paljon häviäkään.
Säätiedotusta uutisten jälkeen katsellessani meinasin vahingossa heittää kädet ylös riemusta, kun lämpenevää lupasivat. Onneksi joku järjenkipene sanoi, että älä heitä, sulla on punaviinilasi kädessä ja vaalea sohva alla. Tyydyin sitten hymyilemään riehakkaan onnellisena.
Intopii , aina yhtä mukava lueskella kuulumisiasi
Kiitos, Nuu! Täältä vilkutukset sinne Elimäen perimmäiseen tarkoitukseen.
intopii, oletpas ahkeroinut!
(Oli muuten fiksu järjenkipene, kun varoitti huiskimasta punkkulasin kanssa, hiukan olisit myöhemmin katunut sitä intoutumista…)
Se on kato, eltsu, nyt painettava, kun lopultakin hommiin pääsee! En voi uskoa onneani, että saan oikeasti touhuta pihalla aamusta iltapäivään. (Toki minä töitäkin haen, mutta… on tämä vapaaherrattaren elämä aika nautinnollista. Olen siis nykyään yksin kotona päivät, kun silloin Eka Vekaran tullessa irtisanoin itseni töistä ja pikkuheppu on nyt jo päiväkodissa.)
Intopii, muistan kuin eilisen päivän kun kerroit ekan eka-kuulumisia - kun hän ei olisi millään suostunut vaatetusta laittamaan tarpeeksi päälleen. Oliko ihan joku kenkä-taistelu silloin teillä ? Toivottavasti uhmat ei ole nyt esteenä yhteisille pihapuuhailuillenne
. Vaikka ohihan ne menee ajallaan
.