2010 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Mökkipihaa on kierrelty ristiin rastiin. Mitenkähän sitä pitäisi suhtautua kun ritarinkannus nousee kilpaa krookusten kanssa? Tällä menolla ritarinkannus kukkiikin ennen krookuksia.

Kukkapenkeistä siivosin sen mitä siivoan tällä erää. Männyt on kasvaneet niin korkeiksi, ettei tontille paista aurinko ennenkuin vasta 8-9 aikaan. Mälsää. Kyllähän ne kaatuisi, karsittaisi ja rungotkin kannettaisi pois, mutta kuka ihme viitsisi survoa sen oksamäärän silppuriin?

Daaliat ruukutin ja jätin kuistille. Oli oikein mukava pihapuuhaviikonloppu, pitkästä aikaa. Ehkä se kevät sittenkin tulee. Ainakin sain sen verran puhtia, että sunnuntaina sain kesäpäivänhatut ja riippapetuniat koulittua. Heitin jopa ylimääräiset pois :slight_smile:

Käänsin viikonloppuna puolikypsän kompostin, siellä oli satoja matoja.  Kyllä ihminen voi olla pienestä onnellinen.

On ollut tosi kuivaa, mikä helpottaa savimaan kitkemistä, mutta jakopaloja ym. tuoreita istutuksia pitää muistaa kastella. Jaoin jaloangervoja, olivat oikein oppikirjamaisesti puutuneet keskeltä.

Hyvä ihme sentäs, miten kaksi kokonaista pihatyöpäivää voi viedä mehut ihmisestä. Onneksi huomenna pääsee töihin lepäämään.

Tänään haravoin loppuja etupihalta, takapiha on vielä haravoimatta, katkoin oksia ja ruusujen varret, peräkärry on kohta täynnä kaikenlaista moskaa, paljon sitä pihapiiristä tulee.
Laakatajia leikkasin myös, ovat niin isoja, että peittävät koko muurin päällystän.

Kannoin sisältä sinisarjaruukut ulos ja kastelin ne kunnolla. Myös apinankukkaruukun toin ulos.
Emo menee töihin lepäämään itse kallistun kohta omaan sänkyyn, selkää särkee.

Kyllä, se on alkanut. Olen istuttanut ekat ostokasvit, ja jakanut ison klöntsän tummakurjenpolvea kuuteen pienempään klöntsään. Ne pääsivät - kiitos Saila Roution uutta kirjaa lukiessani tulleen älynväläyksen - aitamme viereen kasvamaan komeaksi ja kukkimaan tumman purppuraisina keltaista aitaa vasten. Erottuvatpa ainakin!

(On muuten minun maun mukaan teos tuo Roution kirja. Oman pihan suunnittelu on kirjan nimi, ja on ihka ensimmäinen puutarhakirja, jota oikeasti LUEN alusta alkaen kuin romaania, vaikka se on hyvinkin asiateos. Vilkutuksia ja kiitos, mikäli kirjailija täällä palstailee!)

Voi mahrooton! Kiitos kauniisti, tässä ihan punastuu. Juuri tuota toivoin kun kirjoitin kirjaa, että sitä saa ahaa-elämyksiä. Toiveeni toteutui, hienoa!

Eilen aloitin pihan siivouksen. En jaksanut kuin hetken haravoida, mutta tästä se alkaa. Teen vähitellen. Ja sen mitä jaksan.

Kävin saaressa johon viime syksynä tein isot istutukset. Leikkasin talventörröttäjät ja kalkitsin ja lannoitin. Tosi hienosti oli kaikki talvehtineet. Sinivuokkossa oli ensimmäiset kukat ja esikossa nuput.
Tosi hyvä oli itse nähdä tilanne, muuten olis miettinyt talvehtimisia turhaan. Vein vielä rumaa vanhaa aitaa peittämään muutaman villiviinintaimen.
Nyt kahvitauko ja sitten oman pihan kimppuun.
Mökillä( Ei meidän:) oli talonmies siivoamassa rännejä ja pihaa, mie putsasin perennapenkit ja sisällä kaksi siivoojaa siivosi mökin kesäkuntoon. En ole ihan varma haluaisinko itse tuollaista, siivouksen osalta tietysti, mutta pihatyöt hän avaavat kesän.

Haravointia ei tänään kannattanut jatkaa tuulen takia, mutta sain siivottua pari kukkapenkkiä. Esikot kukkivat seinustalla ihan pian. Ja sipulikukat puskevat nuppuja ja lehtiä pensaitten alla ja muuallakin.

Minä olen kanssa niistä vähistäkin haravoinneista päässyt, kun aina tuulee niin, että roskat lentää minne sattuu. Perennapenkkien putsaus vaiheessa samasta syystä - voiskohan uutta multaa ja kompoostia heitellä vaan vanhojen varsien päälle, kait ne siitä maahan rapisee tai varret maatuu sinne mullan alle?

voi - tai ainakin minä tein juuri noin tänään. ihan hanskakädellä otin enimmät isot mustamännyn neulaset pois ja sitten kannoin erinomaista kompostia ämpärillisen joka ruusulle ja taas vaan hanskakädellä levittelin sen. kevätkaihot, rönsytiarellat, pikkusipulit ja siperianunikot ponkeavat sitten ajan kanssa sieltä uuden mullan alta esiin entistä ehompina.

Vanha avokompostin pohjatavara oli niin jäässä, ettei siihen lapio eikä talikko pystynyt, joten hakkasin sen rautakangella palasiksi ja sain kuusi kukkurallista kottikärryllistä kompostitavaraa, jonka vein sivummalle sulamaan. Nyt on komposti tyhjä ja pääsee haravoimaan pihan lehdet sinne. Pitäisi tällä viikolla hakemassa hevonpeetä kottikärryllinen, kun on lomaviikko ja parempaa aikaa tehdä pihahommia. Sää vaan muuttui ikäväksi, kun menin kompostille, oli puolipilvistä ja lämpötila 13 astetta, kun tulin sieltä pois satoi vettä ripsimällä ja lämpötila pudonnut tunnissa alle viiteen asteeseen :frowning:

Inki, vallan hyvin voi. Minäkään en ole ikuna siivonnut perennapenkkejä, rutistellut vain rangat kappaleiksi ja joskus jopa haravoinut lisää törkyä penkkeihin, sitten peittänyt ohuelti hiekalla/mullalla/pollenturvesonnalla. Sinne ne maatuu.

En minäkään,siivoile isommin perennapenkkejä,turhaa työtä kompostiin ja takaisin.

Sammalet lähti sunnuntaina takapihan nurmikosta ja lisäsin kalkkia + lannoitetta. Nyt voisi vähän sataa niin tulisi vihreämpää. Sadat verivaahteran siemenet itää kilpaa etupihan perennapenkeissä. Niissä riittää nyppimistä alkukeväälle.

Laittaisitko mulle verivaahteran taimia muutaman? Olis kiva kokeilla menestyykö hiekkamaalla? (tämä siis D.formosalle:D=

Irsa, laita yksärillä osoitteesi niin saat itäneitä siemeniä. Yksi verivaahtera meidän pihalla riittää:-)

Muuta en jaksanut töiden jälkeen tehdä kuin siirtää hiekkakasassa talven yli olleet taimipurkit seinän vierustalle. Kyllä nyt riittää kylmänkukkaa, niin monta tainta näytti olevan ihan vihreenä :D. Tuon vaihtareille ylimääräiset. Ja talven kylvöistäkin muutama itänyt.

Nyt olen tehnyt pihahommia kuutisen tuntia putkeen ja oon ihan väsy. Mulla olis n. neliön verran elokuunasteria poistettavaski, osoitteena siis komposti , väliaikaissijoituspaikka on takanurkka (jonne se tietenkin saattaa epähuomiossa unohtuakin ), pallohortentisan sain lopultakin siirrettyä vähän parempaan ja valoisampaan paikkaan, jäi viime keväänä siirtämättä, nyt on sekin kaivettu ylös ja istutettu. Ja noiden taimupurkkien ja laatikoiden kanssa on myös mennyt aikaa melkoinen rupeama.

Minä olen viettänytt iltapäivän, joka alkoi kompostimullan seulomisella, joka johti mullan sijoituspaikan miettimiseen, joka johti penkin laajennuksen suunnitteluun, joka johti sitten jopa pikaiseen toteutukseenkin. Että näin tällä(-kin) kertaa! Kuten huomaatte, minä en kuulu siihen rotuun, joka suunnittelee huolellisesti istutuspaikat, istutusvälit ja istutettavat lajit värin, kukinta-ajan ja kasvupaikkavaatimukset huomioonottaen. Minä kuulun ylpeästi siihen lajiin, joka saa ajatuksen, ja suunnattoman innostuksen vallassa toteuttaa sen sitten saman tien. Ja tekee vuosien mittaan valtavasti turhaa työtä… :)))