2010 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Vein petivaatetta tomaattien päälle,jätin ne kasvariin yöksi?

Minun 25 vuotta sitten istuttamistani, Metsäntutkimuslaitoksesta 20 pennillä/kpl ostetuista, silloin noin 30 senttisistä kanadantuijataimista kasvattamani reilun nelimetriseksi hujahtanut, pahasti taitamattoman puutarhurin käsissä ränsistynyt tuija aita lähti tänään tuija-aitojen taivaaseen.
- Tontti näyttää nyt ihan kaljulta. Paljaalta. Alastomalta. Mutta valon määrä lisääntyi huomattavasti.
Seuraavat pari viikkoa perustetaan ja istutellaan uutta kasviaitaa… vaan ei tällä kertaa tuijaa.
On muuta mielessä.

Apuva, taimille ensimmäinen yö kasvarissa ja pakkasyö takana, huh taisin selvitä säikähdyksellä.Patteri toimi ja kaikki näytti selvinneen,onneksi.Sisälämpötila oli +4.6.

Ahdekaunokki, mitä meinasit laittaa aidaksi?

D.formosa - sekametelisoppaa olen kaadettujen tuijien tilalle aidaksi uumoillut: marjakuusia, rodoja, norjanangervoa, virpiangervoa, aroniaa, tuhkapensasta, jne. mitä vain mieleen juolahtaa ja silmää miellyttää…ja kaikki nämä ihanasti sikinsokin.

Illalla, +17 asteen loistavassa kevätsäässä kaivoin raaskun riippapihlajan pois. Istutin tilalle oikein ajatuksen kanssa sen paljonmietityn riippaoksaisen koristeomenapuun. Hommaan kului aikaa tuntikaupalla, kun Tietysti siinä sivussa piti tehdä sen seitsemän asiaa, kun toinen aina johtaa toiseen, kuten hassuelli edellä jo kertoi! (laske vettä lämpenemään, roudaa multapusseja, kaiva aluskasvit, etsi niille astia, kaiva vanhat mullat kottariin, mieti mihin ne saat kipattua, tyhjennä kompostia kun sehän on niin kivasti sulanut! jne)

Tänään nautiskelin rauhasta ja kävin saksien kanssa läpi Valamonruusun heti aamusta. Lumi oli katkonut oksia ja paleltuneitakin oli mielestäni enemmän kuin tavallisesti. Leikkelin lamoherukan soiroja lyhyemmiksi, vein hedelmäpuiden runkosuojaverkot pois ja järjestelin varastossa työrukkaset. Mihinköhän niistä häviää usein toinen?

Ostin eilen halpiskaupasta ihan vaaan noin niinkuin kokeeksi pioninjuurakonpalan (Nippon Beauty) ja istutin sen ruukkuun. Juurenpala oli ihan kuiva kikkare ja siihen jossakin vaiheessa noussut pikkuinen verso aivan nahkea. Jännä nähdä nouseeko ruukusta mitään. Koejuttujahan ei lasketa perennasaldoon, kun eihän niistä tiedä tuleeko niistä oikeasti kasvia, vai kuinka?

Mansikkamaata kävin vähän siistimässä, sielä oli monta rönsyä joista teen sit lisää penkkejä

Ai Jade tekee rönsyistä penkit. Mä oon tavannu tehdä mullasta.

No kyllä mä niihin multaakin käytän

Haravoin vielä viimeisiä nurkkia, mutta on taas kova tuuli ja lämpöasteitakin vain 8. Tuntui niin kylmältä, että meinasi korvat paleltua, piti tulla sisään lämpimään:)Kyllä nyt edistyy kevättyöt niin hitaasti.

Mansikkamaata siistitty myös täällä.

Vähän sain taas eilen siivottua kukkapenkkejä. Takapihalle ei ole vieläkään mitään asiaa (liekö koko kesänäkään), kun siellä on edelleen liian märkää. Haravoimista pitää jatkaa tänään. Tuulen pitäisi tosin tyyntyä, jotta kannattaa tarttua haravaan.

Mulla alkaa nyt kolmas kesä tuon saunarannan puutarhan kanssa ( tämä tässä kotona on anopin… tai siis vaikka se tietysti on minun ja mieheni omistuksessa, niin… se ei ole “minun” jos joku ymmärtää)

Pari kesää on mennyt siinä kun olen tehnyt siellä (liian) pieniä penkkejä sinne tänne, istuttanut taimen-kaksi sinne tänne… nyt pitäisi alkaa yhtenäistää hommaa. Yhden pienen töksäyspenkin ainakin siirrän kkunhan sen tulppaanit ovat kukkineet… sekin tuossa hommassa on kun en muista mitä missäkin on. Joitain kyllä, mutta… eilenkin sain katsella ihmetyksellä että jotain tuostakin nousee mutta mitä mahtaa olla. Sen lisäksi en vielä juuri erota rikkaruohoa perennanalusta, joten… Toisaalta, oli se puutarhanalkuni siellä ihan kivan näköinen heinäkuussa, kun kukki. Tällä hetkellä koko paikka taas näyttää enemmän hakkuuaukealta, mikä se tietysti vielä 3-4 kesää sitten olikin… horsmaa ja villivadelmaa piisaa.

Tällainen vuodatus tälle aamulle–taas sataa!

N 150 kotiloa kerättynä.

Haravointi pahasti kesken… mansikkamaan laajennus tekemättä…potager möyhentämättä,…ruukkupajut punomatta… Ai, että mitä sitten on tehty :wink: Perennapenkit siivottu, pensaat leikattu, ranta siivottu,komposti ja kasvihuone käynnistelty, ympäri pihaa ihmetellen käppöstelty…

Minä innostuin eilen siivoamaan kaikenmaailman ihme sotkuja pihalta. Ja haravoin osaa ja siirsin yhdestä isosta penkistä kaikki sipulikukat toiseen penkkiin, koska siinä on niin kuuma, ettei kukkamaata sellasenaan kannata pitää…(muut kasvit on siirretty jo viime syksynä).

Tienviereinen, hiukan varjoisa alue sai siistimisen ja polkujen aloituksen, kärräsin ja kierittelin kiviä ja sahanpurua ja suunnittelin kaikenlaista.

Ja tietenkin tuli ravattua tontin laidalta toiselle, ettistakas, ettimässä haravaa, kottareita, talikkoa…kumman hyvin maastoutuneet. No, löytyipä niiden lisäks iso musta tynnyri (lasten leikeistä mettästä), viime syksynä kadonnut rautakanki ja kourallinen lasinpaloja, joita aina nousee jostain edellisten ihmisten maakätköistä.

Nyt huomaan, että olen rapakunnossa. Oikea kyynärtaive ei suostu ilman vihlomista taipumaan ja vasemman reiden takaa muiluu kävellessäkin! Onneksi siihen on oiva lääke: sillä se lähtee, millä on tullutkin! Ei muuta ko kohtapian takas pihalle ja hommiin =DD!

Sain sentään putsattua saniaiset viimevuotisista lehdistään ja muista roskista… mutta voi kuinka ulkona oli kylmä ja vettäkin vihmoo… siirryn takas sisätiloihin

Pakko oli vääntäytyä pihalle, kun aurinko alkoi paistaa. Tuuli ei ole aamusta juurikaan tyyntynyt, mutta kyllä siellä muutakin puuhaa on kuin haravoimista. Pari kukkamaata sain siistittyä. Ihan mukava sää, mutta vaatteita oli taas liikaa. Tuoksuorvokkini ovat johonkin hävinneet, mutta osa esikoista kukkii jo. Ja jättipoimulehti ja lemmikit ovat ainakin hengissä. Ne ovatkin molemmat lemppareitani.

Sain marjapensaat leikattua,tulihan niistä risuja,nyt tarvis käydä ostamassa silppuri.

Aijaijai kun nyt pistelee sormia. Vaikka olikin hanskat kädessä, mutta olis pitänyt olla nahkaset. Marjapuskista on nyt enimmät nokkoset pois, eli kottikärrykuorma.