Anita on ollut ahkerana! Haravoin, järjestin kompostia ja kitkin yhden kukkapenkin: saaliina lähinnä vesiheinää. Harasin hiekkakäytävältä ylöspunkevia heiniä irti ja nypin ne säkkiin - huomasin löytäneeni hikisen ulkopuuhan… Sipulikukat saa mullakin olla laatikossa kunnes saan postista loput ja voin suunnitella mihin mitäkin kaivellaan.
Tänään oli sopiva viikonloppu aloittaa syyssadonkorjuu. Sellerit, kiinansipulit ja persiljat ovat siirtyneet pihalta säilytykseen. Ja aloitinpa ruukkupuutarhan siivoamisenkin talvikuntoon. .
Ripustin maahan rojahtaneen Roma-tomaatin takaisin halkovajan seinälle ja viikkasin hallaharsot pois parempaan talteen.
Kiinansipulit?
Mitä sitä turhaan sisään ottamaan, ulkona se miul on kesät talvet.
Kaivatkos, Hege, sää satoa ruuanlaittoon hangen altakin? Viime talvena taisit kaivaa aika syvältä.
Jaa silviisii, mää aattelin et talvelta vaan suojelet Viime talvena jäi kyllä kaivelematta
Palstalla on nyt 3/4 käännetty, on se kovaa hommaa, kun savimaata pyörittelee. Aikaa meni myös rikkaruohojen kitkemiseen, minä kun en voi jättää niitä noukkimatta, kun sellaisen nään. Josko ensi viikonloppuna sais loputkin käännettyä, toivotaan kuivia kelejä, niin homma ei mene kurahousujumpaksi.
Ulkopuuhasteluksi meni melkein koko päivä mutta nyt on tomaattikasvatuksessa ollut kasvihuone tyhjä ja pesty. Kasvulaatikot kannettiin ulos jossa kiskoin tomaatit jäljelle jättämästäni varrentyngästä ylös juurineen. Jätän samat mullat laatikoihin ensi kesää varten, lisään sitten vaan ennen istutusta sinne kompostoitunutta lantaa.
Tomaattien maanpäälliset osat (sitä massaa oli paljon!) pääsivät samantien lehmänlannan kanssa kerroksittain tekeytymään ensi kesän kurpitsalle tarkoitettuun alustaan. Peittelin sen alueen vielä oljilla, seuraavan kerran siihen kosketaan sitten ensi keväänä.
Aika hyvällä mallilla alkaa olemaan nyt hommat, vielä pienempi kasvihuone täytyy jossain vaiheessa tyhjätä paprikoista ja sitten pestä.
Naapurin pihamaa haravoitu,kuinkahan mones kerta tänä syksynä.
Oman ajoin leikkurilla ja sitten haravoin, vaahteroista tulee noita lehtiä kamala määrä…huh
Ruukkuja kannettu alakertaan meneväksi ja toisia tyhjennetty.
Ruusupavut revitty pois, ovat aika pulleroita,niistä saa ensi vuodeksi siemenet.
Keväällä päätin, että laitan vain pariin kolmeen ruukkuun kesäkukkia, nyt niitä näkyi olevan 12 kpl ja pölkkypäitä kolme
Ihana, mutta kylmätuulinen sää innosti pitkästä aikaa pihapuuhiin. Tyhjensin ns. parvekelaatikot, otin pelargonit talteen ja heitin muut kompostiin. Päätin lopultakin, VAIN neljän vuoden pähkäilyn jälkeen, antaa lähtöpassit yhdelle omenapuulle. Ja hyvä, että päätin. Takapihan tuleva keittiöpuutarha näyttää ihan toiselta!
Kasvilaatikoille tein muovista vuorausta, heittelin niihin vähän lehtiä ja nurmituppaita “pesämunaksi”, ja haravoinkin hieman. Niin, ja keräsin pihlajanmarjoja.
Oli ihanaa, inspiroivaa ja sytyttävää olla pihalla pitkästä aikaa!
Eilen oli todella kaunis ilma, mutta kylmä. Sipuleita lähdin istuttelemaan, ja kokonaista yhden pussin sainkin maahan Siinä olikin eilisen päivän pihapuuhat
Vielä on kesää jäjellä…samoja puuhia olen harrastanut kuin te muutkin. Muistin jopa kalkkia heittää uusille kasvatuslaatikoille tai siihen multaan,lehtiä sitten vielä peitoksi.
Täällä olis nyt kaupoissa tulpaanin sipuleita,ensi vuoden juhlan ansiosta oikein nimellä Turku? ja pöh sanon mää:D
Lissään vielä. Mää en totu tähän saveen tän eloni aikan kai olenska?
mikä siinä o ku aina vaan on pallo hukas,ei meinaa osat aatel mitä siihen lissäis,soraa,turvetta ja kompostia menee ku tyhjää vaa.
ny ku olis toi kuiva kesä viä niin ei si mittää saa lapioo tohon maan sissään. no, pari issoo pensast senttään o siiretty toisseen paikkaas.
tulipas oikkee purkaus:D
tairan sitteki lähtee niitä tulppanisipulei kattoo…ku on kehot.
Eilen puuhailin parikymmentä tulppaania maahan ja käänsin kaksi lavankauluskompostia uuteen laariin. Kyllä otti voimille nuo kompostit, mutta onneksi se on nyt tehty.
Minä puuhailin maahan loput satakunta sipulaa. Eihän niissä iso homma olisi, jos olisi tyhjä penkki mihin istuttaa, mutta kun ei ole:) Kompoosti on tyhjätty, mutta täytettä sinne olisi vielä sekä kärryllä kesäkukkien varsia että eri puolilla roskaheinien keruuastioista osa tyhjäämättä. Onneksi on luvattu poutaa iltapäiväksi ja viikonlopuksi.
Haravoin eilen taas naapurin lehtiä pihatieltä ja autotallin edestä. Niitä olikin paljon. Komposti pullistelee lehtiä. Omenapuut eivät ole vielä pudottaaneet kaikkia lehtiään, joten haravoimista kyllä riittää. Tai sitten lumi tulee ja peittää kaiken…
Käänsin ja sekoitin tönkkösaveen 6 kottikärryllistä järviruoko- ja rantamuhua. Kiskoin pois vanhan mansikkakankaan ja käänsin maahan härkäpapujen ja -herneenversoja. Sekoittelin maahan soraa ja hiekkaa. Istuin ja kuuntelin joutsenten huutoa, katselin korppien lentoa.
Olin tyytyväinen maailmaan ja maailma minuun. Mökille pääsen taas jäitten lähdön jäljeen toukokuun alussa. Ehkä uhmaan syyskekelejä ja piipahdan vielä kerran jälleen uuden kalkkisäkin kera.
Tyhjennettiin ja pestiin toinenkin kasvihuone sekä poistettiin automaattiset luukunavaajat. Pestiin ruukkuja ja muita kasvualustoja. Nostettiin vesipumppu pois kaivosta. Ulkohommat etenevät edelleen oikein hyvin aikataulussa joka on se, ettei sormet kohmeessa tarvitsisi puuhata kuin se vähä mikä aina kummiskin jää viimetippaan
Minä laitoin tänään maahan tulppaaninsipuleita, siirsin karpaattienkelloja “parempaan” paikkaan. Ja vihdoin ja viimmein sain marjapuskien alle laitettua katekankaan ja päälle soraa. Marjapuskien väleissä on keltapeippiä, vielä en tiedä miten ne siinä kasvavat, mutta ajatuksena se oli hieno
Valtsu mulle kelpaisi järviruokoa, haluaisin istuttaa sitä yhteen tiettyyn kohtaan ämpäriin upotettuna…
Mikäs se on ElluKin “vihdoin ja viimein” ? Minulla oli jo neljättä kesää marjapuskat kasvamassa, katettuna olki-ym.seoksella toki. Rikkiksien kitkeminen on katetulta alustalta toki helpompaa kuin kattamattomalta mutta kummasti niitä vaan tulee jatkuvasti Olen elänyt toivossa (harhaluulossa?) että pikkuhiljaa katteiden alla loppuu se rikkojen kasvu. “Vihdoin ja viimein” antaa olettaa että toivoni/harhainen luuloni ei toteudu?