2010 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

:slight_smile: mun vihdoin ja viimein on se, että nämä marjapuskat ovat vanhoja ku taivas. Eli niiden ympärys kasvoi tänne muuttaessamme aivan täysin nokkosta ym. Kolme vuotta olen repinyt heinät, nokkoset ja ohdakkeet pois, mutta eihän ne niin vain lähde…

Keväällä luulin tekeväni hyvän teon ja laitoin toisaalle marjapuskien ympärille sanomalehtiä ja haketta päälle. Totuus tuli julki kesän mittaan. Näytti siltä, ettei mitään lehteä ja haketta olisi ollutkaan (oma moka varmasti).

Toivotaan että tämä toimii paremmin :slight_smile:

Niin nuo marjapuskat sijaitsevat kahdessa eri kohtaa tonttia.

No ehkä minulla on sitten vielä toivoa että luonnonkate toimii ajan kanssa aina vaan paremmin, kun siihen suuntaan on kummiskin menty :slight_smile:

Peukkuja että tuo sinun uusi systeemi toimii, jatkuva pensaiden alta kitkeminen on niiiiin ikävää kun olisi paöljon muutakin mitä voisi sen ajan tehdä.

Eilen kaivelin maahan melassipäntöllisen narsissinsipuleita, viimeisen kopallisen survoin salavien alle tyyliin, lapiolla kakku pois, kourallinen sipuleita monttuun, kakku takas. Alkoi jo lopussa tuntumaan, että ehkä minä en enää koskaan hanki uusia narsisseja…mutta katotaas keväällä, jos sieltä mitään nousee, on toinen ääni kellossa…

Poimin omput puusta ja nostin porkkanat. Leikkelin tuoksuvatukka-aidanteen maata myöten ja haravoin siitä lennenneet valtavat lehdet ympäri pihaa. Verkotin puut ja muutamat pensaat pupuilta. Nostin halot talvea varten katoksen alle ettei tarvi hangessa niitä hakea. Ruuan tökkäsin uuniin ja pidän pienen kaffepaussin koneen äärellä… Linnuille laitoin myös jo syötävää. Taisi olla sopiva aika noille pihahommille, alkoi nimittäin sadella räntää.

Äidin luona istuttelin kukkasipuleita ja kunnostin samalla yhden kuunliljapenkin. Omalla tontilla sipulien laitot aloittamatta. Ensi viikolla.

Sipulit vihdoin istutettu kaikki. Palstalla se parisataa narsissia, pihalla 80 tulppaania, 60 laukkaa ja 50 skillaa. Huh huh! Vielä pitäisi istuttaa pari jouluruusua ja sitten tämän syksyn pihapuuhat ovat valmiit. Mies kun päätti hoitaa mustaherukkapuskan siirtämisen pihalta palstalle ihan itse. Siellä se nyt istuttelee puskaa, kun minä istun laiskana pentissä :slight_smile:

Leikkasin nurmikkoa. Pikkasen tympii jo nurmen leikkuu. Heiluttelin myös haravaa, raahasin taas vaihteeksi vähän kiviä, tyhjensin loput kesäkukkaruukut ja mitä vielä… ai niin uusia kukkapenkkejä aloittelin taas. Neljä tuntia vierähti kirpakassa ja tuulisessa syyssäässä:) Pitkästä aikaa oli aikaa tehdä puutarhahommia.

Minä odotan kynnet syyhyten viimeistä nurmikonleikkuuta, kun viimeisetkin lehdet on pudonneet, jyräytän yli terä matalalla ja haravoin moskat kukkapenkkeihin. Keväällä ei sitten olisi tarvetta välttämättä haravoida niin kamalasti, mutta kummasti sitä ryönää talvella tulee silti. Eniten inhoan keväällä sitä, jos talvi on yllättänyt ja nurmikko jäänyt pitkäksi, sitä hiton ruskeaa kulokkoa sitten on saanut repiä että uusi kasvu pääsee näkyviin. Meidän kylvetyissä nurmikon osissa on jotain nataa, paskamaista pitkää kapeaa heinää joka hyppää kukkapenkkiin mielellään. Luonnonnurmikossa taas sitä ei ole, vaan siellä on paljon kauniimpaa leveälehtisempää heinää, joka kasvaa hillitymmin. Ei olisi kannattanut nuukailla nurmisiemenen laadusta…

Uusi kukkapenkki alkaa hahmottua. Sanomalehtiä, siihen päälle hevonpaksaa ja sitten ruohosilppua. Keväällä sitten multaa koko komeuden päälle.

Kannattaa muuten levittää sanomalehtiä erittäin tuulisella säällä. Naapurit varmaan ihmettelevät (taas) meidän touhuja .

Ne lehdet kannattaa kastella kunnolla levittäessä, tuulisella säällä vielä samantien lapiollinen ryönää siihen lehden päälle.

Mökillä sain villitulppaanien ja krookusten sipuleita n.100 maahan. Keräsin viimeisiä siemeniä ukonhatusta ja kehäkukista, jotka vasta nyt olivat kauneimmillaan. Lyhtykoison lyhtyjä toin kaupunkiin pienen ämpärillisen, äidille annoin osan. Tyhjensin loput ulkoruukut ja otin pari ihanaa fuksianpunaista pelargonia kotiin, jos talvehtisivat. Vaikka vannoin viime keväänä etten enää pelargoneja talveta…

Viippu, tekisin uuden kukkapenkin, jos olis tilaa.

Lintujenruokinta ämpäri viritettiin paikalleen ja pihalta saatiin hiissattua grillit sun muut suojaan

Tein syyskylvöjä. Kylvin juuripersiljan, tavallisen persiljan ja tillin paikoilleen. Harmittaa kun ei ollut valmiiksi tehtynä vielä yhtä syvämultaista kasvupaikkaa, jäi palsternakka kylvämättä. Jospa huomenna ei olisi niin järkyttävä tuuli kuin tänään niin saisi senkin hoidettua pois alta.

Haravointia ja lehtien silppuamista riittää. Eilen ajelin nurmikot, siitä vaan hurauh, lehdet ja kaikki ja ihan hyvä tuli.

nuu - nyt jo? uskotko, ettei enää tule lämpöisiä säitä, vaan talvi alkaa näistä paikallisista pikkupakkasista? meillä ei ole vielä päässyt kirjaamaan mallakkaan ens yöpakkanen-merkintää.

Otin pienen riskin tillin kanssa, muut noista siemenistä itävät sen verran hitaasti että uskon ettei riskiä ole. Tillin siemeniä on onneksi kerättynä viime vuodelta sen verran että saan toisen kylvön tehtyä jos nuo ehtivät itämään.

Täällä on ollut yöllä pakkasia jo useita kertoja tuolla kasvimaa-alueella vaikkei edes ole säätiedotuksessa luvattu - se on sellainen kylmä alue. Ja nythän on luvattu tänne jopa -5 asteeseen meneviä yölämpöjä tälle viikolle.

Minä tein kylvöjä uutteen penkkiin kaikki mahdoliset perennan siemenet laitoin jo maahan ja harson päälle virittelin oikein naulasin keväällä sitten vasta kurkin miltä näyttää.

Toiseen osioon laitoin ruukussa olevia pikku perennoita väliaikaiseen istukseen talveksi keväällä sitten katson mitä niille teen.

Kaivoin pois syysleimut: nakkaan bioojätekeräykseen - kompostiin ei taida uskaltaa laittaa. Liian kuiva ja paahteinen paikka, kukkivat heikosti enkä pinkeistä tykkää. Samalla nousi kaikki narskut koko penkistä ja ne jaoin ja laittelin takaisin. Kitkin ja perkasin juolavehnää ja hiirenvirnaa. Pakenin sisätiloihin tuulesta mittarin näyttäessä enää +0,7. Voi näitä syksyn kuulaita iltoja

Voi ie, eikö asu ketään lähellä, joka huolis?

Terveisiä pihalta. Kävin fikkari kourassa keräämässä vihon viimeiset tomaattikilot pihalta, kun pitäisi mennä viimein pakkasen puolelle. Ei noita enää peitellä millään.