Täällä on lunta ja jäätä vielä reilusti ja jos ei jossainkohdin noita edellämainittuja ole… niin sitten on piha niin märkä, ettei sinne kannata mennä tallomaan… Eli ei mitään pihahommia vaikka tänään olis ollut hyvää aikaa, mutta käytiin sitten nuorimmaisen kanssa pyöräilemässä
Eilen rapsuttelin haravalla jo kuivahtaneet nurmikon kohdat ja kukkapenkin päältä vaahteran lehdet. Kevätkaihonkukka kiitteli, kun valoon pääsi.
Minä rupesin värkkäämään pihalla alkeellista, aanmuotoista kukkahyllykköä. Nähdään, miten käy.
Ylöjärvellä on valkoisilla kevätesikoilla jo nuput näkyvissä. Kohta kukat auki. Ostin viime keväänä liiteristä 10-pakin, joista 8 hengissä. Viimeiset punaiset kukkivat vielä joulukuun alussa. Ja jotta juttu menisi puuhien puolelle, niin viinimarjapensaat on leikattu. Aika paljon piti leikata, kun lumi on painanut oksia maahan.
Meidän päivän pihapuuhat: viemärin tarkistusaukon vierestä maa petti jo toisen kerran (ekan kerran teki sen pari vuotta sitten). Viemärit on tukossa ja kaikki pskat nousee aukosta pihalle. Epäillään, että putkiliitos on pettänyt. On se niin mukavaa
Muoks: Niin, niitä pihapuuhia on siinä se, kun mies on yrittänyt selvittää, missä kohti romahdus on tapahtunut ja on kaivanut pihaa auki. Onnistui hyvin hetken aikaa, kunnes kaivuuaukko täyttyi pskavedellä.
Vähän kerrallaan, onneksi lunta vielä vähän , ettei tartte kädet rakoilla haravoida!
Anita, pa…a juttu:( Toivotaan, ettei koko pihaa tarvi kaivaa auki.
En usko. Vain ehkä n. 3-4 metriä. Toivottavasti.
Siivosin talventörröttäjät pois ja leikoin etupihan puista ja pensaista revenneet / mustuneet osat pois. Ja maustoin vähät krookukseni currylla pupujen varalta.
Hajottelin lumikasoja pois kulkuväylilta ja siivosin vähän kasvarii.
Haravoin rinteestä enimpiä vähän alaspäin. Pitäisi keksiä mihin sitä ryönää alkaa tunkemaan, ainakin nyt ekana vuonna tulee kevätraivauksen yhteydessä aika huikea määrä jätettä.
Eilen sain koottua melkein kokonaan (ja melkein oikein) ensimmäisen “kaatiskeinun”. Kaksi yläpuuta jäi puuttumaan kun en huomannut, että niitä kuvissa oli. Täytyy ne jossain välissä ujuttaa vielä paikalleen. Sitten onkin enää ongelmana, että mistä löytää sille tila.
Katselin pihaa ensimmäistä kertaa näin keväällä ja iski epätoivo. Montakohan vuotta mahtaa mennä ennenkuin yksikään nurkka on siinä kunnossa, että viitsii katsella?
Tänään pitäisi olla autossa kesärenkaat ja sama ongelma taas, kuka kerkiää mulle niitä vaihtamaan? Vaihtaisin itse, mutta ruuvit ovat niin tiukassa etten saa niitä auki. Pitäiskö ostaa kitkarenkaat, niitä saa pitää ympäri vuoden?
Saman kaltaiset fiilikset kun nanikallakin… "Montakohan vuotta mahtaa mennä ennenkuin yksikään nurkka on siinä kunnossa, että viitsii katsella?" Nokkosta ja kitukasvusta vattua nousee joka himputin nurkalta. Ei niin hääviä.
Kevään puuhiin on kuulunut raakaa karsimista niin puista oksien kuin maasta talventörröttäjienkin. Risu- ja rytökasoja on vähän siellä ja täällä, logistiikkapuoli ei ole kerinnyt vielä näihin kevätrytinöihin. Ehkä ensiviikonloppuna? Haravointihommiin en vähäisten kukkapenkkien osalta vielä kiirehdi.
Uskon kuitenkin että kyllä jo ensi kesänä jonkun nurkan on alettava näyttämään hyvälle. Niin kovasti on jo tälle kevättä ahkeroitu, että on sen kiitoksen jossain seisottava (ja mielellään muualla kuin lopussa ;))
Meillä se on niin että mä aukasen net ruuvit ja samaten myös sit kiristän.
Meillä ei voi vielä vaihtaa vaikka tahtoisin jo kesäkumet alle ku nyt niistä nastoista lähtee niin mahoton meteli
Tältä meilläkin näytti ensimmäisenä ja vielä toisenakin kesänä
Kuvassa olevat valkoiset kukat ovat vuohenputkea. Seassa oli kaiken maailman rikkakasveja putken lisäksi. Kyseinen paikka on alkujaan ollut perennapenkki, sillä löysin sieltä kuunliljaa, päivänliljaa, asteria ja kotkansiipeä.
Mutta kuvan etualalla pääsee ajamaan ruohonleikkurilla, se on jo paljon enemmän kuin meillä.
Kyllä mulle olis kelvannut tuommoiset näkymät kuin ElluK:lla. Vettä on ja vihreää ja kukkia. Se on jo paljon enemmän kuin pelkkää ohrapeltoa, jonka reunassa pari ohdaketta ja nokkonen ja kurainen pihatie. Vuohenputket olis mennyt minuun ihan täydestä, jos et olis paljastanut totuutta .
Tuo kuva voi näyttää kauniilta ehkä tuon joen ja syreenipuun takia. Tai sitten siksi, että on niin vihreää. Todellisuudessa meilläkin kasvaa ohdake- / nokkospelto, johon pitäisi saada kasvimaata, nurmikkoa ja istutuksia. Ikuisuusprojekti.
Nanikka, eikö ole kuitenkin kiva, että saa itse aloittaa työt ja tehdä pihasta omanlaisen? Jokainen neliö, minkä pihalla laittaa tuo suurta iloa.
Nanikka, haasteita, haasteita, ja et kai sä valmista pihaa halunnutkaan, vai kuinka :D? Minä olen ajatellut sellaista kymmenen vuoden tähtäintä siihen, että viimeistäkin nurkkaa kehtaisi katsella :DD. Kolmas kesä alkaa…
Eilen koko päivän ulkona: haravoin, putsailin lintujen ruokintapaikalta kuoret kompostiin, siivosin kaksi kukkapenkkiä, ihailin jouluruusujen suuria nuppuja, ihmettelin mitä mistäkin nousee (“mikähän tuokin on, ei oo siinäkään nimilappua”), sain monta säkillistä koivuhaketta, siivosin kasvihuonetta, tuijottelin siellä talvehtineita, kuuntelin lintujenlaulua, siivosin puuliiteriä ja NAUTIN! Illalla saunan jälkeen olin ihanan väsynyt, puutuva ja särkevä (ja leikkausta odottava) käsi kyllä herätteli yöllä.