ElluK: toi teidän piha näyttää aivan paratiisilta jo tuollaisenaan (vuohenputkineen kaikkineen)
Muuten lohduttavaa kuulla, miten muillakin on pihat kaikkea muuta kuin hyvässa vaiheessa. Meillä on takapiha täynnä savista kivimössöä, ja siihen pitäisi saada tänä keväänä nurmikko kasvamaan…
Juu, onhan se kivaa, että saa itse muokata, enkä valmista olisi varmaan huolinutkaan. Mutta silti, työmäärän yhtäkkinen tajuaminen järkytti. Oikeasti seisoin siellä harava kädessä ja mietin, että onkohan mitään valmista vielä eläkkeelle päästessäni? Siihen ei ole enää kuin vajaat 30 vuotta…
Ja kun tänä vuonna olen luvannut olla tekemättä mitään. Paitsi ehkä järkytyn pitkin kesää lisää siitä edessä olevasta työmäärästä. Ja koitan pelastaa heinien armottomalta hyökkäykseltä sen yhden pionin joka siellä on
No just, se pioni kannattaa pelastaa, minä pelastin neljä, joista kolmesta en edelleenkään ole varma pysyvätkö hengissä, kun kahden kesän jälkeen niissä oli vain kolme lehteä
Nanikka älä ota liian suurta urakkaa tavoitteeksi/vuosi. Mielummin vähemmän kun ehdit tehdä niin tulee parempi mieli.
Perennojan ruukutus pihalla alkanut. Juuripaakut ihan sulina siitä mistä lumet ovat sulaneet? Kovasti pukkaavat jo uutta kasvua.
Ahersin pihassa lauantain ja sunnuntain niin, että illalla en tahtonut jaksaa edes jalkaa nostaa.
Taidan olla alkutilanteessa; minkä edelliskesänä sain tehtyä päätyseinälle, nyt sitten purin liki kaiken. Katkoin 28 vuotta seinustalla kasvaneen köynnöshortensian pieniksi palasiksi. Pelastin seinänviereltä sinne kärräämiäni pyöreitä kiviä ja vielä niitä jäikin. Haikea mieli tuli, kun yksi äijä kävi pihassa tiirailemassa ja pähkäilemässä hinta-arviota salaojituksesta ja pihan laskusta. Sanoi, että aika pahaa jälkeä tulee työn jäljiltä.
Nyt minun pitäisi etupihalta vielä kärrätä suurehkon kivikon kiviä takapihalle "säilöön" ja ottaa kasveja osittain talteen, vaikka välillä tulee uskonpuute.
Sain siivottua myös liki koko pihan ja haravoitua kuusiaidan leikkuujätteet. Nyt mulla olisi läjä täytettyjä jätesäkkejä ja korkea keko oksia. Vanha riippapihlaja on vielä kaadettava. Mihin näiden jätteiden kanssa oikein joutuu?
Aah, haravointiroskaa… oksasilppua… saisinpa niitä kasvimaalle!
Memuli, varmasi tympeää kun pihasi joutuu salaojamyllerrysten kouriin. Mutta sitten sinulla onkin uusi, entistä ehompi pohja mihin rakentaa vielä upeampi piha! Samalla voi ‘korjata’ kaikki ne kohdat mitä aikaisemmin mietti että olisi voinut tehdä toisin. Pää pystyyn! Pahan näköinenhän se on hetken mutta kyllä se siitä taas lähtee vihertämään.
Memuli, joudutaanko salaojat uusimaan - voi surku kaunista pihaasi! Toivottavasti työn tulee tekemään suojeluhenkinen kaivaja - on paljon eroa tekijässä ja tekijässä.
Tuo mitä Inki sanoi on kovasti totta . Kannattaa kysyä esimerkiksi kaupungin viherosastolta kenen kaivajan kanssa ovat vihertöitä tehneet. Ne kaverit yleensä ovat ainakin joutuneet oppimaan arvostamaan näitä vihreempiäkin arvoja.
Omenapuut leikattu ja tilattu 2000 litran paali multaa tuli pihalle, pihaa muutenkin haravoitu. Seurattu kun vihreitä piikkejä työntyy maasta.
Te sen sanoitte, pitää katsoa semmoinen heppu, joka arvostaa vähäsen myös kasvejakin. Tämä kaivuutyöntekijä ei ollut yhtään kiva, kun tuumasi, että aikoo ajaa suoraan läpi mun Tuivio-pöytäkuusi-ym-linjalta, että NEKIN menee "alta". Höh. Kyllä hatutti.
Huoks, ihanaa, että täällä ajatellaan samal viisii ku minäki; että ei saa ajella memulin joka kasvin ja mättään päältä. Se mua eniten pelottaa, että pihastani tulee sotatanner. Ja jaksanko enää tehdä kaikki uusiksi? Laatoitukset ja terassit? Ja ja…
Eikä tänä kesänä "tarvi" laittaa yhtää kesäkukkaa purkkiin.
Mun piha on autio, asumaton ja karu.
-mutta määpäs otinkin jo sunnuntaina kasvien alkuja pihastani ja meinaan kaivaa mökille kivenkoloon niille kasvupaikan-
Piha kuntoon ohjelmassa oli vinkki, että ihan vaan lautoja ladottiin nurtsille kaivurin reitille, että sen paino jakaantuu laajemmalle alueelle eikä muussaa koko nurtsia. Siitä vaan kyllä joku kaivurikuski hätkähtää8) Sun tarttis nyt kuule pyytää jotain puutarhaohjelmaa tulla näyttämään kuinka tuollainen homma parhaiten tehdään puutarhaa säästäen!
Sitten konekuskien käsittelyyn on ihan omat niksinsä. Blondi-metodi saattaa usein olla toimiva. “Oi kun tuo tuija on nyt ihan tuossa tiellä, mitä luulet pystyyköhän tuollaisella isolla koneella sitä varovasti siirtämään? Minä en näistä ymmärrä mitään mutta onneksi sinä olet ammattilainen ja hallitset tämän homman”- tyylisesti.
Ainakin meillä toimi tämä blondimenetelmä yhdistettynä äijämenetelmään, eli kun kerran kaivinkone on pihassa niin voisiko mitenkään kokeilla mahtaisiko irrota tuommoinen isompikin tammi tuolta pusikosta. Irtosi se ja saatiin vielä uudelle paikalleenkin.
Tänään siivosin vadelmamaan, se olikin homma, sillä viime keväänä se jäi tekemättä ja nyt oli edessä.Nyt sojottaa kauniit uudet varret pystyssä
Tänään olen siivonnut kukkapenkkejä ja haravoinut. Latasin myös vanhat maitokärryt täyteen taimia, ja ulkoilutin niitä puolivarjoisassa paikassa. Kätevää sikäli, että ne on helppo lykätä yöksi suojaan, ja sitten taas päiväksi ulos. Mittasin vielä, että tuollainen hyllykkökasvarikin mahtuisi siihen, täytyisi varmaan vaan hiukan sitoa kiinni, ettei hajoa osiksi jos töyssähtää. Täytyy pohtia, tänään siis vain Orvokit ja Ristikit ja muutama muu onnellinen pääsivät haukkaamaan happea.
Meillä uuden tien alta jouduttiin korjaaman isoja luumupuita ja se onnistui hyvin. Pitää olla nöyrä kuski, ei mikään urakka homma. Kuski ensin kaivoi kuopan ja sitten kauhalla kouraisi ison luumupuun ja tyylikkäästi vei sen siihen kuoppaan ja vielä ihan suoraankin, Tekivät satoa seuraavana vuonan normaalisti. Jos koristepuskia pitää siirtää tontin laidalle vleistutukseen käy se kauhominen kaivinkoneella paremmin kun lapiolla. Pitää vaan etukäteen rautalangasta vääntää mitä tahtoo ja minne ja miten syvällä on juuret. onnistuneen puskan jälkeen pitää vuolaasti kehua.Ruokamullatkin otti erikseen kasaan. Sitä aina tarvitaa, ellei rahaa ole rajattomasti.
Hyviä vinkkejä kertakaikkiaan teiltä ja minä blondina kyllä "osaisin" toimia. Valitettavasti on lähdettävä kesäksi evakkoon, joten en millään voi olla pihallani valvomassa. Sepä se pahinta onkin. Nurmikko on käytävä leikkaamassa silloin tällöin ja pällistelemässä kasveja, joita onneksi vielä jää.
30 kpl ikkunoita pesty sisä-ja ulkopuolelta uudesta “kasvarista”. (talosta vaan osa ikkunoista pesty:D
alkaa mahdoton sisustaminen kasvihuoneessa,vaikka vielä ei ole oveakaan.
Haravaa näytin eilen vähän pihalla. Pihassa on semmoinen ilmeisesti jonkinasteinen kukkapenkki, vaikka ei siinä taida paljon muuta kasvaa kuin lupiinia, ainakaan rääppeistä päätellen.
Mihinkähän tunkisin kaiken sen haravointijätteen?