2011 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Eilen laitettiin muikkuverkot ja keräsin lampaankääpiä ja suppilovahveroita ja tein ihanan syysillan piirakan viimeksimainituista .

Sää oli ihana !! Pihatyöt kanssa alkaa olla lopuillaan ja muutama pussi sipuleita vielä odottaa , mihin oikein menisivät ? Ruoho vaan kasvaa edelleen aivan liian nopeasti , ollaan jo monta kertaa muka leikattu talvikuntoon ja eikun lisää vaan kasvaa …kasvaa …kasvaa . Maanantaina alkaa 100% työ taas ( olin puolikkaalla koko kesän ) ja 3 vuoroa taas pukkaa …joten yhtä ahkerasti ei enää pihalla telutakkaan .

No, yövuoroissa tulee tätäkin palstaa luettua ja vastattuakin .mutta luonto se maalailee ihanasti värejään ympäriinsä …aika kiva ruska on .

Tänään en ehtinyt ollenkaan ulkohommiin, vieras…siis tuttu…tuli jo aamulla 9 aikaan ja hänen kanssaan ensin juotiin kahvit, kerrottiin kaikki juuorut, sitten käytiin kirppiksellä, syömässä ja kaupoilla,ostinpahan taas yhden heucheran :ö

Lopuksi otettiin iso kasa havuja, tuijan oksia,ruusun marjoja ja lyhtykukkia, vietiin ne haudoille, nyt rakkaat vanhemmat saivat havut kummulleen talveksi.

Kun hän lähti, tuli lapset perheineen kahville, sitten olikin jo pimeä, kun he vihdoin lähtivät :slight_smile:

Siinäpä se päivä meni,olis ollut hyvät ilmat tehdä ulkohommia, mutta muutenkin oli mukavaa :slight_smile:

Istutin valkosipulit, keräsin maisseja, nostin loput burgundinpunaiset perunat, levitin almiina pussitettuina saamiani lehmuksenlehtiä kasvimaapalstalle. Nautin auringosta, söin mahan täyteen omaa satoa illalla ja olen aika tyytyväinen päättyvään satokauteen ja kaikkeen.

Siivoilin kasvihuoneesta niitä huonompia pois, kurkut vaan näyttävät olevan voimissaan ja tuottoisia, vaikka tomaatit alkavat luovuttamaan. Nostin onnettomat porkkanat ja valtaisat palsternakat. Eivät ole moneen vuoteen palsternakat näin hyvin onnistuneet. Ilmeisesti tykkäävät runsaasta kastelusta. Ruusuja leikkasin maljakkoon, toivottavasti aukeavat sisällä, kun ei niitä tuolla takapihallakaan enää kukaan katsele, varsinkaan vesisateessa, eikä ne sateiden takia ole kunnolla kukkineetkaan, vaikka nuppuja on ollut vaikka kuinka. Yleensä en tuo kukkia lainkaan sisälle, mutta ajattelin, että jos nyt edes muutaman kukan näkisin.

Minunki pitäs ruveta kasvaria tyhjäämään, ja vaahteran alla on puoli metriä lehtiä, samoin tiealueen vois haravoida. Vaan kun isäntä tekee kivitöitä niin vähän väliä nousee hirmuinen kivipöly ilmaan ja meteli on kaamea, en viitsis mennä ulos.

Olishan noita ompeluhommiakin. Ja suppisten putsausta.

Tänään lähdin aamun auringon houkuttelemana ulos syksyä ihailemaan. 

Pilvikirsikka on kaunis puu syksylläkin.

Kuunliljan keltaista.

Syysasterista pidän ihan hirmuisesti. Se on komea ja kaunis sekä luotettava kukkija joka syksy. Kahdessa kohtaa sitä kasvaa meidän pihalla, mutta tulevaisuudessa kyllä useammassakin.

Pelargoniat kurkkii aurinkoa talviasunnossaan.

Ihanaa aronianpunaista syyspäivää penttiläisille!

Kauniita syksyn värejä on Tuomipihlajalla!

Kasvaako sinulla syysasteri ihan vapaasti, vai oletko rajannut sen kasvualueen juuriesteellä? Minä säikähdin aikoinaan sen leviämisintoa ja upotin maahan muovisen juuriesteen. Eipä tarvinnut enää kaivella jakopaloja hyväuskoisille tuttaville, mutta kasvustosta tulikin tämän vuoksi liian tiivis, ja asteriin tuli härmää. Sen jälkeen se kituutti monta vuotta puolet matalampana ja minikokoisilla lehdillä, eikä kukkinutkaan kunnolla. Tänä kesänä hävitin koko puskan ko. kukkapenkistä.

Pienen jakopalan laitoin siitä joskus ennen härmää koivun, ison kiven ja aidan väliin, ja kun oikein kumartelee, siellä näkyy nytkin lilaa kukintaa. Olen miettinyt, pitäisikö sitä siirtää jonnekin vähän näkyvämmälle paikalle, vaan vähän epäröin tuon aiemman kokemani takia.

Tänään aurinko pastoi niin kauniisti, että olin taas innoissani lapio kourassa kaivamassa istutuskuoppia. Kyllä ne taimipurkkirivit alkaa hissukseen huveta meidänkin tontilla. :slight_smile:

Täälläkin oli tänään kaunista. Ja minulla kaamea flunssa. Ulkona oli tukkonenäisenä hyvä puuhailla: Sain kaikki sipulit maahan. Eilen tuli VilliNiityn tilaus ja ne pääsivät parhaille paikoille samantien, tänään sitten loput.

Sinisointu, toisen syysasterini olen rajannut ja toista en, ainakaan vielä. Voi kyllä tulla ajankohtaiseksi jossain vaiheessa. Leviää kuitenkin mielestäni vain nätisti ympärilleen tullen aina vain isommaksi ja komeammaksi puskaksi, ei onneksi karkaile muuanne. Juha Forsblom sanoo Kotipuutarhalehden perennakirjasessa, että syysasteri tarvitsee tasaisesti kosteana pysyvän maan härmätautien ehkäisemiseksi. Minä olen lisännyt asterille pehmeätä puutarhakompostia reilun kerroksen katteeksi, jotta maa pysyisi paremmin kosteana. Kastella en jaksa.Myös runsasta typpilannoitusta pitää Juha F:n mukaan välttää. Aurinkoisen paikan kuitenkin tarvitsevat. Minusta syysasterit ovat aivan upeita yhdessä ruskan kanssa. Melko ison alueen mielestäni tarvitsee, jotta kukinta näyttää komealta. Ja ihanan pitkään kukkii ainakin tämä lajike,mitä minulla on. Elokuun puolella taisi jo aloittaa ja täysillä kukkii aina vaan. Ja enhän edes ole satavarma, onko asterini oikea syysasteri, astereitahan on niin monia. Äitini pihasta olen tuon saanut ja syysasteriksi kutsunut, kun en parempaakaan nimeä sille tiedä.

Syysasteri on kyllä kova leviämään, mutta ainakin oma myöhäinen lajikkeeni on tosi helppo kitkeä. Kerran pari kesällä nyhtäisee ylimääräiset varret ja puska pysyy halutun kokoisena. Juuret tulevat helposti mukana, eivät luikertele muiden kasvien joukossa salaa.

Mutta saattaa niitä olla hankalampiakin lajeja, ei kokemusta.

Kiitos asterivinkeistä, Tuomipihlaja. Ai, tasaisen kostea maa ja aurinkoinen paikka? Ei mikään ihan helppo yhdistelmä… Tuo koivun juurella elelevä kasvusto taas voi kohtuu hyvin. On aika varjoinen paikka nykyään, ja luulisi koivun vievän kosteudenkin… Hmm, tiedä näistä sitten.

Tuulia-tuu, ihan samaa ajattelen nyt, että ehkä se juurieste oli vähän turha. Nyt nimittäin olen tutustunut paljon aggressiivisempiinkin leviäjiin. Syysasteri oli ihan niitä ensimmäisiä perennahankintojani.

Varsinaiset aikaansaannokset pihalla jäi vähäisiksi, kun innostuin ottamaan kuvia. Oli ihana ilma kuvailla. Sentään sain taas muutaman pussin kukkasipuleita maahan ja muutaman siirtoistutuksen tehtyä. Laitan vieläkin lisää kuvia pihasta, kun se kuvaaminen oli se pääasiallinen ulkopuuha tänään.

Pistän vieläkin kolme kuvaa. 

Kivan näköistä pihallasi, Tuomipihlaja!

1700 sipulia jo tungettu mullan alle tänä keväänä. Ah, sitä kukkaloistoa ensi keväänä, toivottavasti… Vielä olisi tulppaanien sipulit ja vähän muitakin laittamatta. Noita tulppaanien sipuleita ihmettelen kovasti, kun mun ei mitenkään pitänyt tulppaaneita laittaa tänä syksynä ollenkaan. Muut sipulit ovatkin sitten melkein kaikki pikkusipuleita, mitä nyt joukossa tietysti laukkoja ja muutamia liljoja. Niin ja narsisseja (Obdam).

Kunnioitettava määrä Havinalla kukkasipuleita!!!

Meille oli taas ilmaantunut uusia sipulikissoja.  on s e kummaa, kun aina niitä tulee lisää, vaikka kuinka pistäisin multaan piiloon. Havinalla tulee olemaan ihana piha ens keväänä.

Juu, kai niitä kissoja vielä hiipii meidänkin nurkkiin:) Ainakin alesta vielä sitten jotain. Jos ei kato käy talven aikana, niin laitan kyllä sitten kuvia. Mulla on nyt meneillään projekti "venytä kesää", eli kevät- ja syyskukkia lisää. Keväällä ainakin sitä luonnon heräämistä ei millään malttaisi odottaa, pitkän talven jälkeen.