2011 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Kurppa on niinkuin aina askeleen edellä minä viikonloppuna kasasin kalalaatikot ja ruukut. Verkumuliitit on jo kuin jäi viime vuodesta yli, hyllykkö tyhjennetty chileistä että sen voi kantaa sisälle. Minikasvarit pinottu mutta kylvömullat hakematta aattelin kyllä laittaa osaan mitkä laitan kylmäkäsittelyyn niin hiekkaa ruukkunpohjalle, jotenkin sellainen mutu että pysyy paremmin kosteena.

Osan kylvin jo aikaisemmin vauvapenkkiin ja huomasin että oli jo itänyt viikonloppuna saas nähdä mitä niiden kanssa käy onneksi ei ollut kuin jokunen lajike. Yksi vuotisia taitaa minulla olla aivan liikaa yritin katella mitkä voisin suorakylvää huhtikuussa jotenkin vaan tänä vuonna unohtui osa ??

Emo, mulla on ne hostat pärjänneet happamassa penkissä ihan hienosti. Nyt ajattelin laittaa vielä lisäksi posliinirikkoakin sinne rodojen alle. Sitä keltakirjavaista valoa antamaan. Ja jos vielä mahtuupi, niin pikkutalviota, sitä valkokirjavaista. On niin ihana odottaa kevään kukintaa, jos vaikka jo muutaman kukan tekisivät nuo uudet rodot, ainakin on hienot nuput!

Miun on nuo hommat pakko tehdä nyt kun on vielä ajoneuvo käytössä ja tämä viikko aikaa.

Kävin aamulla ystävällä maalla kylässä ja sain pari kassilista perunaa, punajuuria, palsternakkaa ja kaalia. Kyllä taas kelpaa;D

Huristelepa Kurppa sillä mopollas meillekin ;D.

Niin mulla tuli niin kapea siitä penkistä rhodon edessä, ettei saa millään muuta mahtumaan. Vaan suap nähä laajeneeko vielä ennen ku isäntä ehtii valaa reunuksen ;D.

Tänään huristelin vähän yli kymmenen kilometrin päähän romukauppaan ja siinä oli jo ihan tarpeeksi;D

215 lajia mahtuu nyt keväällä perennakylvöjä ja 7 kennollista multasin kesäkukkia varten. Kolme säkkiä multaa tai mitä lie turvetta hassasin.

Perskuta kun ei kunnon multaa saa enää mistään:(

vauvapenkki on meillä kylvöjen paikka ja sitten vähän isommille on lastentarha:-)
ps - saksankirvelikin on jos on lastentarhassa, vaikka eilen muuta kirjoitin…

Kiitti paljon tiedosta . Kysyn vielä , miksi pitää mullittaa kukkapurkit kevätkylvöille jo nyt? Mistä vermikuliittia saa? Laitanko sitä päälle vai alle vai sekoitetaanko se kasvuturpeeseen ?
kylvättekö suoraan maahan mitään näin syksyllä?

Purkit on hyvä täyttää kylvömullalla jo nyt, kun se on talvella sisätiloissa niin sotkuista puuhaa. Mullat purkkeihin, pinoihin dynoissa (niitä mustia muovilaatikoita joita voi kerjätä kaupoista - sis. ennen esim. salaatteja), ja varastoon. Keväällä sisälle sulamaan ennen kylvöä.

Minä olen sekoittanut vermikuliittia kylvömultaan keventämään sitä (parantaa myös mullan kosteutta), ja käyttänyt sitä myös siementen peittämiseen.

Kannattaa myös käydä lukemassa tuolta ketjua Puutarha-Siemenet-Kylvöohjeet. Siellä niitä riittää.

Kiitti vinkistä , itse asiassa olen Tähdikin palstaa lukemalla saanut aika paljon myös tietoa , ja kiitos tuo vauvala-osio toikin isännälle uusia ideoita . Nyt se ymmärtää , mikä se vauvala on ( …niinkuin minäkin) Vielä kysyn , mistä te hankitte vermikuliittia ???

Talvella joutuu ensin sulattamaan jäiset multasäkit ja sen jälkeen multaa on joka paikassa. Valmiiksi mullatut astiat sulavat nopeaan ja saa kylettyä siististi tuotapikaa.

Talvella ei tahdo edullisia multatarjouksia missään olla, kun noihin kuitenkin kuluu litra jos toinekin.

Minä tilasin vermikuliittia chilitarvikkeesta. Etukäteen maksetaan tilille ja sen jälkeen sieltä tulee sovitun kokoinen paketti. Yhdeksällä eurolla tuli n. 3 l. paketti n. puoli kiloa.

Mä ostin 100 l Agrimarketista 28 euroa

Kurppa, mitä on kylettäminen? …en malttanut… ;D

Huomasin vasta sen jälkeen kun ei päässyt enää korjaaminen;D

Mitenköhän noita säästettyjä kirjaimia oikein käyttäisi?

Vermikuliitti tosiaan kannattaa ostaa isossa säkissä kun se on niin halpaa silloin. Prisman noutopihalta itse hain omani joku vuosi sitten, hinta samoja luokkia kuin Jutin mainitsema - ehkä vähän halvempi mutta siitä on jo vähän aikaakin.

Metsästin vermikuliittia Turun seudulla monesta paikkaa. Sitä kyllä saa kaikista rauta- ja maatalouskaupoista, mutta kaikilla tilaustuotteena. Menekki on kuulemma nykyään niin pientä. Ei tilaamisesta mitään lisähintaa mennyt, oli vain silloin mukamas kova kiire saada, etten olisi jaksanut muutamaa päivää odottaa

Salossa oli oikein reilusti säkkejä varastossa.

Maikko, hienoa, että sait vastauksia kylvökysymyksiisi niiltä, jotka paljon kylvää. Minä olen siinä puuhassa paljon laiskempi ja vähemmän tietäjä.

Vauvala eli taimipenkki minullakin kuitenkin pihalla on. Ihan normaali pieni penkki hieman varjoisemmassa paikassa, ei siis mitään eristyksiä. Minulla se vaan on sellainen, että kylvän sinne marraskuulla suoraan muutaman perennalajin. Ja jos sattuvat hyvin itämään, niin harvennan sitten rivejä. Saavat siinä sitten kasvaa, kunnes ovat riittävän suuria siirrettäväksi kukkapenkkeihin. Eli en siis ole himokylväjä :wink: Pääsen vähemmillä purkeilla ja ei tarvii koulia. Mutta eipä sitten ole lajeja ja lajikkeitakaan satamäärin. Nostan hattua himokylväjille, mulla ei riittäis hermot eikä aika siihen koulimiseen :wink:

Toinen kysymyksesi, Maikko, koski siirtojuoksutuspenkkiä. Varmaankin se on sellainen väliaikaispenkki niin kuin ajattelit. Minulla ei itselläni varsinaista siirtojuoksutuspenkkiä tai väliaikaispenkkiä kuitenkaan ole, vaikka sitä siirtojuoksuttelua kyllä harrastan paljon eli saan aina parempia ajatuksia perennojen suhteen ja siirtelen niitä sitten uusien ajatusteni mukaan penkistä toiseen. Voisihan sitä tietysti ajatella, että kaikki penkkini ovat enemmän tai vähemmän väliaikaispenkkejä :wink: Penkit kyllä pysyy paikallaan, mutta sisältö muuttuu jonnin verran ;)Uusin penkkini on aina kaikkein eniten sillisalaattia, koska sinne tyhjennän muista penkeistä liikoja ja siihen tulee myös iso osa uusista vaihdokeista /hankinnoista. Tänä syksynä olen myös kerännyt parista perennalajistani siemeniä ja kylvänyt niitä suoraan uusimpaan penkkiini. Jonkinnäköistä suunnittelua tai pitäisikö paremminkin sanoa spontaania ideointia harrastan siis sitten vanhempien penkkien kohdalla, kun yritän niitä yksinkertaistaa.