KIITOS !! Kiva , kun jaksatte vastata . Tuntuu niin hyvältä saada vähän apua . Laitoin tonne Rhodo-osioon kans kysymyksiä , mutta eivät tunnu vastaavan niin nopeasti kuin te . Alppiruusuasiaa olisi , jos käytte katsomassa sitä keskustelua .
Täällä lentää vermikuliitit ja kevätmullat jo täyttä päätä, olette te aikas reippaita!
Minä kaivelin takapihan sinivalkoista perennapenkkiä. Siivoilin pudonneita & pilaantuneita luumuja pois perennojen seasta sekä joitakin kasveja ylös (keltaisia) ja joitakin maahan (lehtosinilatva, kelloängelmä, pioni,reunuspäivänkakkaran siementämiä taimia). Huomasin että uusi mansikkamaa on välttämättä harattava ennen kylmiä sillä vesiheinää yms ylimääräistä näyttää nousevan.Olisi ikävää katsella niitä sulavien lumien alta ensimmäisenä…
Sormustinkukan ilmestymistä ja kasvuintoa on mukava seurata. Aivan järkyttävän isot ruusukkeet on hän kasvattanut sinne sun tänne, joten ensi vuonna on luvassa kukkavanoja. Tuoksuttelin ohimennessäni syyskimikin valkoisia kukkia ja pohdin josko siirtäisin omenapuun alle kaikki tuoksuorvokit. Siitä alkaisi siirtokierre kurjenpolvien suhteen…
Niin maikko, täällä on kyllä taivaallisen ihania ihmisiä, en ole tämmöiseen vielä törmännyt, kyllä kannatti elää ja nähdä tääkin - jos vaikka muuttaisin käsitustä tästä maailman touhusta tai ainakin ihmisistä.
Tuli vähän hempeetä, mutta totta. Mä olen ihan tattis-mattis väsynyt noiden ikkunoiden rempasta, joten täällä voi lukea ihan mitä tahansa voipi olla ettei selvää saa. Oon niin väsyny, etten jaksa sanoa kissaa(vaikka talossa kaksi on, pitää sanoa pörröhänta.
Kävin katsomassa alppiruusukeskustelua, tämä nyt ei kuitenkaan ole sellainen vastausautomaatti tämä pentti, vaikka joskus siltä saattaa vaikuttaakin Se vastaa, jolla kokemusta tai tietoa on. Tai jos haluaa yleensä vastata tai ehdotella omia juttujaan
Kiva Kurppa kuin luit minun ajatukset ja laitoit paljonko olet kylvännyt…saa vähän näkymää kuinka syvältä tuo oma trakori kyntää…anna vaan mopon vielä keulia, niin minullakin jää vähän pelivaraa.
Jäi eilenillalla pihahommat väliin myrskyn takia. Jösses mikä myräkkä. Enimmillään tuuli puhalsi 29 metriä/sekunnissa. Puut oli kaksinkerroin, ja kun töistä ajoi pihaan sai tehdä tosissaan töitä että pääsi autotallilta kävelemään ulko-ovelle. Aamuhämärissä tehdyn pikavilkaisun perusteella ei näyttäisi olevan vahinkoja, kasvarikin pysyi paikallaan
Iltiksestä lujinki, että sielon Oulussa tuuli puistellu ku piru kerijäläistä.
Mäntykukka, en ole vielä kylvänyt yhtään, mutta laitoin itselle rajat jota en toivottavasti ylitä:)Laskin että 40 lajia on jo nyt kylvöjonossa.
No minä vähän ihmettelin kuin olit kirjoittanut kevätkylvöistä…syyskylvöissä nytten 90 lajia ja kylmäkäsittelyyn menossa olevat en kehtaa laittaa…kesäkukkia ei taida olla kuin 50 pussukaa odottamassa osan onneksi voi suorakylvää…mutta aavikko on vielä tämä minun pihani. Ihmettelen kuin muut saa niin rehäväksi oman pihan parissa vuodessa en vaan minä. Tähän asti olen syyttänyt huonoa multaa mutta kyllä kohta pitää pelistä ruveta katsomaan.
Mäntykukka, jos yhtään lohduttaa niin, minäkin olen ihmetellyt, miten jotkut saavat pihansa reheväksi muutamassa vuodessa itse tehden. Ei onnistunut meiltä myöskään. Ensimmäinen kesä meni ihan maita myllätessä,kun tehtiin muutama kumpu. Toisena kesänä oli jo päivänkakkaraa ja myskimalvaa. Nyt on kahdeksantoista kesää takana ja jos olis pieni piha,niin se olisi kyllä rehevä. Mutta kun on iso, niin aakeeta laakeeta nurmea riittää ja puiden alustoja, jotka haluaisin muuttaa perenna-alueiksi.Olen laskeskellut, että kymmenen vuotta pitäisi vielä samalla tahdilla jaksaa uusia alueita rakentaa (joka kesä yksi isompi alue ja yksi tai kaksi pientä), jotta kaikki olis tehtynä, mitä nyt on mielessä Oiskohan pistettävä tohon mieleen joku stoppi??
Vähän keulimista sielläpäin havaittavissa;)
Kyllä olet Mäntykukka ihana noine kommentteinesi Huumori kukkii
Ja minullakin aakeeta riittää, vaikka uutterasti hankin ja istutan kaikenlaista. Jotenkin se kuitenkin myös rauhoittaa mieltä, kun tietää, että puutarha ei koskaan valmistu. En halua koskaan lopettaa näitä hommia.
Meillä nyt hehtaarin pihapiiri ja vähän metsää päälle siis tässä riittää huhkimista ja hihkumista loppuelämäksi.
Marjapuskien aluset laajeni tänään huomattavasti ja ovat nyt n. 120 cm. Märkiä savisia nurmiturpeita pois, uutta multaa tilalle ja ihanan tuoksuista kompostia pintaan.
Selkä vihoittelee, jotain konisalvaa pitäisi laittaa
Pitää vielä palata tuohon vermikuliittiasiaan. Minäkin sitä kyselin ympäri suomea kulkiessani, ei sattunut eteen missään. Chilitarvikkeen
9 euron paketissa postikulujen osuus oli 4,50e. No paketti oli sitten postilaatikossa odottamassa, säästyihän siinä melkoisesti matkakuluja!
Minä ostin sellaisen hervottoman kokoisen säkin rautakaupasta. Riittää varmaan loppuiäkseni. Paitti oon mä siitä vähän jaellut.
Iiris-kukka, niin oot, kiitos vaan
Ps. sain tietty osani siitä isosta säkistä, ei yhtään kamalaa
Että mää ihan pelästyin, kun seikkalin tunnin verran muilla sivuilla ja kun kurkkasin penttiin, niin ensimmäisenä etusivulla osui satuessin edellinen viesti silmiini. jaa mitä mää oon?!
Eihän se sitten mitään kamalaa ollutkaan
Perliitti on selvästi kauppapuutarhakamaa , ei oikein löydy täältäkään . Pieniä eriä myydään verkkokaupassa hervottomaan hintaan . Vemikuliittia taas sai K-raudasta , kun soitin ja tilasin 100 l säkin ( 28eur). Tulee 4.10 ja haetaan sitten . Kyllä siitä sitten riittää vaikka miten pitkäks aikaa …naurattaa tämä miun suuruudenhulluus taas , kun ajattelen taas , että olen aivan siemenkasvatuksen vasta-alkaja , ja heti vaan tuhansia taimia olen hamuamassa ja näen silmissäni keväällä jo kauhean nipun koulittavia taimenalkuja … Voi oitku , kun onnistuis nyt edes osa .Isäntä huokaisi taas , kun selvittelin sitä vauvala -asiaa … että taas sitä intoillaan , kiun saisit nuo sipulitkin ensin maahan ( hmp ulkona odottavat maahanpanoa)
Sorry ! Mistä ihmeestä nuo virheet noihin sanoihin oikein tulevat ???