2012 Kylvöt, Suljettu

Keltainen palloesikko? Onko tällainenkin?

Sama homma kuin ALOZ:lla

Anemone multifida          - amerikanvuokko
Armenia maritima            - rantalaukkaneilikka
Arunsus dioicus kamtschatisus  - isotöyhtöangervo
Crysanthhemum parhenium - reunuspäivänkakkara kerr.
Cimicifuga racemosa      - tähkäkimikki
Codonopsis lanceolota   - peikonkello
Cordusa matthiolii pekeh. - heidinkukka
Delphium cultorum "giant white" - jaloritarinkannus
Delphium grandiflorum"dwart"    - kiinanritarinkannus
Dianthus fischeri   -? neilikka
Dianthus subacaulis        - kääpiöneilikka
Dodecatheon pulchellum - jumaltenkukka
Eupatorium purpureum    - purppurapunalatva
Filipendula purpurea     - ketoangervo
Geum chiloense    - punakellukka
Lilium martagon               - varjolilja valk.
Lilium michiganense - miciganinlilja
Malva syvestris mauritiana - maurinmalva
Paeonia lactiflora             - pioni 2 eril.
Primula denticulata          - palloesikko
  florintae                 ?- esikko
  polyantha           - loistoesikko
  veris            - kevätesikko sek.
Ranunculus aconitifolius  - morsiusleinikki
Sanguisorba obtusa     - nuokkuluppio
Thalictrum Rochebrunianum  - keijuängelmä
Verbena hastata    - tähkäverbena
Zigadenus elegans   - tähtililja

Nämä kylvetty tänään sisälle. Jäi vielä jotakin toiseksi päiväksikin. Meillähän ei ole ongelmia kylmäkäsittelyn ja lumipeitteen suhteen, joten joskus olemme täällä paremassa asemassa kuin Te siellä etelässä.

Kuinka paljon lienee virheitä noissa tieteellisissä nimissä, kun vasta niitä opettelen. Olen vain suomalaisilla nimillä aikaisemmin "pelaillut"

Noniin, nyt olen päättänyt (tähän mennessä) kylväväni tänä vuonna vain vähän 

Retiisit: Cherry Belle ja Esmeralda F1
Porkkanaa Royal Chantenay
Ruukku kokoinen Kesäkurpitsa Buckingham F1
Salaatteja
Yrttejä
Tomaatit: Maskotka, Tumbling Tiger ja Tumbling Tom Red

Ensi kertaa kokeilen:
Paprikaa
Keltapassiota 
Pepino

Mansikka amppeli tulee varmaan valmiina.
Ja sitten vain paria kesäkukkaa ihan vain josko niitä pölyttelijöitä saisi houkuteltua 

Juuri tilasin nuo ekakertaa testattavat, joten kunhan tulevat, saattaa siemeniä roiskua…

Tarvitseeko kaikki akileijat kylmäkäsittelyä? ajattelin jos laitan kans multiin ja kasvarin lattialle turvaan koiralta :smiley:

Muoks:
Tänään meillä pääsi multaan chilejä; sweet old wrinkled man, black bequin, ja earlyjalopeno
tomaateista pihvi, kirsikka ja päärynä sekä kaksi eri paprika lajiketta

Aiemmin kylmäkäsittelyssä olleet luumun siemenet pääsivät purkkeihin ja persikan siemenet laitoin vähäksi aikaa likoamaan (onko tarpeellista?) ja ennen nukkumaanmenoa laitan kylmäkäsittelyyn, eikö persikatkin sen vaadi?

Aiemmin (olisko ollut ennen joulua?) laitoin jo punaisia sekä oransseja habaneroja joissa jo sirkkalehdet ja seuraavalehtiparikin tekee jo tuloaan samoin kuin parissa tabascon sirkkalehtisessäkin :slight_smile: Vielä on noiden tänään kyvlettyjen lisäksi 5 vai 6 chili lajiketta jo kylvetty viikko takasin ja nyt alkaa yhdestä (ear bob) tulemaan itäneitä pintaan :heart:  Kyllä tää vaan on ihanaaa!!

Ihanaa tuo Ekmanskan innostus :slight_smile:

Ja minä en ole tehnyt vielä mitään, ehkä loppuviikosta, mutta luultavasti myöhemmin vasta alkaa mun puuhat. Marraskuulla jotain laitoin jo pihalle, en tiedä sitten kuinka heitin on käynyt.

parasta kylmäkäsittelyä ovat luumut ja persikat saaneet tuolla kukkapenkissä, jossa nyt kasvaa vissin joku 10 persikkaa/nektariiniaja nelisen kirsikkaluumua…

Bluedreams elä mainitse mulle mitään persikoista, mää tuun kateeksi, murrrrr.

bluedreams, mitä lajiketta nektariinia yrität? Mulla kasvoi persikka menestyksellisesti avomaalla 5 vuotta, mutta edellinen kylmä talvi tappoi sen.

Huomenna alkaa tatin kylvöt!!! Lady Gagaa ja chiliä/paprikaa jotakin lajia mitä löytyy :slight_smile:

Tää ketju on miulla kyllä kiellettyjen ketjujen joukossa mutta jos nyt tän kerran täällä piipahdan =)

Tänään tein ekan siemen/sipulitilauksen ja meihen ylipuhumana kokeilen omalla pihalla jotain uutta ja jännittävää kasvusäkki kasvatuksena eli vesimelonia ‘Sweet Siberian’ ja sokerimaissia ‘Sweet Nugget’ mitähän niistäkin tulee =) ja Tälläisenä miekkalilja hulluna tilasin myös muutaman sipulit: ‘Blue Isle’,‘Priscilla’ sekä ‘Rose Supreme’

Mä aion kyllä sinnitellä vielä jonkin aikaa,ennen kun alotan. (ainakin tulevan viikon, sit ois loma…)

Mie kyllä miehelle sanoin että tänä vuonna en tilaa kuin tämän yhden ainoan kerran siemeniä ja sipuleita enkä ostakkaan msitään mutta mie taisin sille hieman valehella (ei saa sille kertoo) =) Se ei muuten päästäisi miuta mihinkään siemenkauppaan.

Noniin, tänään kylvöön menee

Lady Gaga

China’s Purple violet pioni

Koral Chili

Capsicum frutescens L.var. grussum Bailey, violetti paprika. Ny oon ymmälläni. Wikipedian mukaan frutescens olisi CHILIlaji, ja tossa kuvassa on violetti paprika ja lukee sweet pepper 

Capsicum annuum var. conoides, wikipedian mukaan koristepaprika

ja viimiseks…: PETER PEPPER

uudenvuodenyönä kylvin 30 kiinanruusun siementä, 3 aulion ja 8 tomaatin siementä.

tomaattia nyt jo?

Kyl mäkin tomskua jo kylvin :slight_smile: Täytyy olla tälläne hätäne :smiley:

Tarvitseeko kaikki akileijat kylmäkäsittelyä? ajattelin jos laitan kans multiin ja kasvarin lattialle turvaan koiralta :smiley:

Akileijat itävät tasaisemmin kylmäkäsittelyn jälkeen.

Minä olen kyllä jotenkin niin toivoton tapaus, enkös juuri eilen sanonut, että kun siemen tilaus tulee, lykin vähän multiin kasvatteja? Sitä ennen uhosin, että tänä vuonna ihan aikaisintaan helmikuun lopussa ja nyt jo huomasin kirjoittaneeni kauppalappuun isolla MULTAA! 

Kiitos makareena :slight_smile: Laitan siemenet siis purkkeihin ja kasvarin lattialle :slight_smile: koska tää kannattaa tehdä? tai siis ei kai sillä väliä ole kuinka kauan ja kuinka kovissa pakkasissa on?