2012 Kylvöt, Suljettu

(Kylvöohjeet)

No nyt on tällainenkin, saahan olla jo…(?) Heti uudenvuoden tohinoiden jälkeen ajattelin aloittaa. olisi ihan järkevää kysyttävääkin: Nyt kun ihmiset alkavat laittaa chilejä multaan, kuuluuko paprikakin pian kylvettäviin?

Mun muistin mukaan paprikat ehtii helmikuulla, mutta alzheimer-suvusta kun ollaan, voin muistaa väärinkin.

Latva-artisokka pitää myös kylvää aikaisin. Viime vuonna kylvin helmikuussa, ja kasvatin kylmälavassa, jäin silti ilman satoa. Yrittäisikö uudestaan…

Mitähän tuolle minun paprikalleni tapahtuu? Laitoin sen jo syksyllä ja alattelin että jos se tuossa ikkunalla talven yli menisi.

Juuri ajattelin että jokohan olisi tomaattien siemeniä kaupassa.

Mä odottelen paraikaa että voi, raejuusto, rahka yms purkit tyhjenee, niistä (varsinkin kirkas kansisista) saa hyviä “minikasvareita” ja sitämyöten myös kylvöastioita :smiley:

Nyt on kylvettynä muutamia lajikkeita chiliä ja nyt ois tarkoitus kylvää myös paprikoita, että varmasti ehtii kasvattaa satoakin :smiley: Viimvuonna olin aivan liian myöhään liikkeellä ja raakileiks jäi :smiley:

Mut tää on mun vuosi! Tällä kertaa mä onnistun…

Perennojakin kasvatan ekaa kertaa siemenestä, joten mä varoitan jo valmiiks että mä tuun aika pitkälti teiltä utelemaan noita kylvö aikoja…

koska muuten näin suurinpiirtein perennoja aletaan kylvämään ja esikasvattamaan?

Tilat toki ei oo ihan hirveen isot ja miehellä tosi matala tolesanssi mun kylvöpurkkeihin, kun niin vähän aikaa vasta harrastanut, ettei se oo vielä raukka tottunut :smiley:

Oohoo, olenkin jo odotellut, että millonka avataan uusi vuosi kylvöineen :smiley:

Mutta juu, ai paprikaa saisi kylvellä aikaisemmin jo, saan siis aloittaa vähän aikaisemmin kuin alkuun paasasin :wink:

Älkää sit vaan mua kuunnelko minkään kylvöaikataulujen suhteen, emmä kato mitään tiiä :smiley: helmikuu-maaliskuu ois varmaan ihan passeli aika mä oon vaan nii hätäne :smiley: Chilejä pääosin tulee nyt kylvettyä, fyllin chilikirjeestä kun sai paljon eri lajikkeita, ahne kun on :smiley:

Jos haluaa ulkona kylmäkäsitellä siemenet, täytyykö odottaa mahd satavaa lunta, vai pärjääkö ne pihalla istutusastioissaan, ilman lumeen hautaamista?? Siis jos nyt sattuu käymään ettei ihan tähän hätään tule sitä lunta…

Ei tarvitse olla lunta :slight_smile:

Minulla on vielä kaksi makeaa paprikaa viimekesältä vihreänä tosin lehdettöminä. Toivon niiden heräilevän uuteen kevääseen.

Mä koitin kans talvettaa paria paprikaa huonoin tuloksin :smiley: Ens syksyn jälkeen sit uusiks :wink:

Jos pojan päikkäreitten aikana iskis tassut multaan ja ottais vähän “kylvö terapiaa”

Mulla on yleensä tapana ottaa tuota multa terapiaa keväisin, kun tuntuu siltä, että päässä kiehuu yli, kummasti tulet ja tappurat muuttuu pastelliksi ja kukkasiksi :smiley:

Mä olen nyt pessimisti ja kuvittelen, että kun on tällainen talvi, ei myöskään ensi kesäsätä tule lämmintä ja aurinkoista. Taidan siis unohtaa suosiolla tomaatit ja paprikat (avomaalla kun joudun ne kasvattamaan). Viime vuonna kylvin paprikani 13.3 ja hyvin ehtivät antaa satoa.

Oma mielipiteeni ja kokemukseni on, että perennoja ei juurikaan kannata esikasvattaa ainakaan sisällä. Eli kylvö kohtapuoliin jos tarvitsee kylmäkäsittelyn ja purkit ulos, itävät siellä sitten omaa tahtiaan. Sellaiset jotka eivät kylmäkäsittelyä tarvitse niin kylvää sitten myöhemmin ja ne purkit kans ulos. Sisällä kasvatetuista tahtoo tulla honteloita ja keväällä kun on paljon yksivuotisia ja hyötykasveja, jotka ihan oikeasti tarvitsevat pitkän esikasvatuksen.

just noin ajattelen minäkin. kuinka monta päivää annatte olla sisällä ennen kuin laitatte ulos kylmäkäsittelyyn? ja sitten mietin aina, että onko sellaisille kasveille haittaa kylmäkäsittelystä, jotka sitä eivät tarvitse.

Mä annan olla sisällä päivän-kaksi. Sen jälkeen alkaa vaara, että saattavat itää jo sisällä, jos eivät vaadi kylmäkäsittelyä. Eikä kylmäkäsittely mun mielestäni haittaa kasveja, jotka ei sitä vaadi. Itäähän esim. kellot ulkonakin, vaikkei vaadi kylmäkäsittelyä, mutta luonnossa saavat sen kuitenkin muiden mukana.

Selkeästi tiettyyn lajiin liittyviä viestejä saatetaan siirtää omaan "asiaa lajeittain"-ketjuunsa  jotta tieto on jatkossakin sitä etsivien löydettävissä.

Pitää varmaan minunkin alkaa valmistautumaan kylvöihin listaamalla kaikki hommatut siemenet exceliin ja aloittamalla nimilappujen väkertäminen. Tuulilasinpesunestekanistereita on jo jemmattuna.

Meinaan vahingosta viisastuneena: ensin nimikyltit valmiiksi js sitten vasta kylvämään.

Olen laiska ja huono kastelemaan tasaisesti. Kylvän perennat ulos. Mulla on niitä kauppojen kukkaruukkualustoja joissa on 15 kpl /8cm halk ja 5 cm syviä koloja. Yhteen koloon kylvän yhden lajin, 3 - 8 siementä (jotain pieniä hulahtaa enemmän). Viritän pakkasharson kaikkien kennojen peitoksi.

Viime keväänä kylvin helmikuussa, lumi suli vappuna ja ekat taimet koulin vauvalaan kesäkuun alussa - pienet ja hitaat kuten kuunlilja, tiarellat, heuserat vasta elokuussa. Ekat tiarella kukki syyskuussa.

Tätä ketjua kannattaa seurata tarkasti eka viestistä lähtien. Jokaiselta saa jotain tähän kylvötielle. En halua missata yhtään viestiä. 
anita on niin oikeassa. Olen pitänyt kaksi päivääkin sisällä kylvämisen jälkeen ja joku on itänyt jo siinä vaiheessa. 

Olen tehnyt niin että kylvön jälkeen kastelen kylppärissä ja annan olla lattialämmityksellä vuorokauden ja sitten kuistille kylmään. 
Annan siinä kylmettyä sen verran että on kovaa pintaa mullassa ja sitten ulos. Muutaman päivän päästä, jotta mahtuu taas uusia. 

Meillä ainakin saa varoa, ettei linnut syö siemeniä jos nyt ulos kylväisi. Hyttysverkko tms. voisi olla hyvä suojaus?

Eikös niitten päällä pidä sitten olla lunta etteivät kuivu eikä tuuli vie, niin ainakin minä olen käsittänyt ja pakkastakin pitää olla ainakin pari kuukautta.