Pimeässä itävät siemenet peitetään mullalla ja valossa itävät pienellä kerroksella hienoa hiekkaa tai vermikuliitilla. Kylvökset kastellaan hyvin ennen ulosvientiä, joskin kaikista paras konsti on ennen kylvöä kastella multa kunnolla ja tehdä sitten kylvöt. Pienet siemenet voi sitten sumutella kevyesti, että ne painuvat multaan. Kosteudesta huolehtii sitten keväällä lumen puuttuessa puutarhuri ![]()
Hopeavillakko, mitä sä oot ottanu =D Syönyt siemeniäkö?
Tuli edellinen kahteen kertaan…
Ja lämpötila ei tarvitse mennä kuin harvoilla siemenillä tuonne pakkasen puolelle, +4 astettakin riittää
Varmaan miekin sorrun jo perennat kylvämään, kun kasvarissa olevissa kennostoissa multa on sulana, eikä niitä tarvitsisi raahata sisälle. Vermikuliitila vaan siemenet piiloon ja nimilappu kunnolla mullan syvyyksiin.
Eikun laminoin nimilappuja - lienee niitä höyryjä ![]()
Hopeavillakon eka lause vähän tökkii… siis pimeässä itävät jne…
Nii justiinsa ![]()
Emo - huomasin ittekin
korjattu… nää höyryt ![]()
Miikos vaihto kuvaas
OT
Hyasinttien muoviruukut kun ovat usein nykyään valkosia vaaleanpunasia tai sinisiä, niihin on helppo kirjottaa mustalla kestotussilla, samaten keltaisiin narsissiruukkuihin.Kätevää kylvöissä.
Kaikki nimilaput nyt laminoitu. Vähän taas keulii näköjään:/
Kurppa - pakko kysyä että kuinka paljon laminoit?
N.180 laatua. Entä itse?
Vasta 30 eli jokunen täytynee vielä laminoida
- lopullinen määrä selviää sitten aikanaan…
Meinaa tarttua kylvökuume teistä. Olen testimielessä kylvänyt taksoneita suoraan ulos. Ja kyltittänyt. Ekat marraskuun puolivälissä ja lisää joulukuussa. Näin lajeille joiden siemeniä oli useampi kuin yks
…(oho lähetti keskeneräisenä)… kylvösysteemit ja purkit olisivat tuossa ulkokatoksessa odottamassa ja kylttejä on valmiina, mutta en tiedä maltanko odottaa keväälle jos NYT JO kylvän ne…? Vaarana on että yrittää vauhdittaa kevättä ottamalla taimet sisälle vaikka järki sanoisi ei
- ja vaikka kokemusta liian lämpimistä sisäkasvatus olosuhteista, mutta kun ei ole viileää kuistia :/.
Tuolla ulkona taimipenkissä ovat siemenet turvassa (yli-innokkaalta puutarhurilta) - meillä ei myöskään linnut tongi. Mutta on mielenkiintoista myös nähdä kuinka hyvin/huonosti samat lajit itävät kahdella eri tavalla!
Mä en kestä teidän kanssanne. Kurpan 180 laatua, joopajoo - mähän olen ihan amatööri ;D. Äsken kattelin Raran sivuja ja aattelin eiyhtäänenempäämihinnemahtuumihinnemahtuu…
Kuka nyt tässä vaiheessa miettii sitä mihin mahtuu, sehän on vasta ensi syksyn tai seuraavan kevään ongelma;)
Niin joo ja huono hoito karsii tietty sakkia ennen kriittistä hetkeä (ainakin meikäläisellä). Mulla on vain n.900 neliön tontti, mistä iso osa on kalliota - eli ei kauheasti juhlita. Lopputulos on oikea sekametelisoppa kun kaikki “pakkosaada”-hankinnat ja kasvatukset pitää tunkea samaan plänttiin.
Eihän penkkejä tarvitse lisää tehdä - laajentaa vain vanhoja ![]()