2012 Kylvöt, Suljettu

Juu, laajennussuunnitelmat kovasti jo meneillään… Tänään juuri mietin, että miten laajennan sitä takapihan isoa uutta penkkiä;)

Muuten jos ilmat jatkuu näin märkinä niin luulen että ainakin mun penkeissä on monta aukko kohtaa ne kasvit hukkuvat tuonne vesilillu maahan

Näillä ilmoilla en kaueasti huolehtisi kylvösten huolellisesta kastelusta ennen ulos vientiä tai niiden kuivumisesta ilman lumipeitettä :wink:

Nythän on ilmeisesti yläkuu, pitihän ne kukkien siemenet kylvää yläkuulla?

jos kukkapenkkejä pitää laajentaa salaa niin mene lapion kanssa kukkapenkin reunalle ja laajentaa aina kerralla 10 cm joka suuntaan. sitten kun kysytään että mitä teet? niin vastaa: suoristan tässä reunoja ettei nurmikko pääse leviämään. sitten kun koko kierros on laajennettu niin totea ettei siitä tullutkaan suora ja aloita alusta. saa äkkiä lisätilaa joka suuntaan. ja tämä toki toistetaan joka vuosi >:D

Minä ajattelin kokeilla uusille kylvöille uudenlaisia nimitikkuja. Sain töistä avainten tarkistuksen/uudistuksen (ihan ite tein) vuoksi avaimenperiä ison kasan. Sellaisia vaaleita, 3 eri väriä (hyötykasvit, perennat, kesäkukat?) valitsin. Ajattelin, että niihin saa pakastetussilla kasvin nimen ihan siihen muoviin, mikään paperihan ei pihalla kestäisi. Ajattelin tehdä paksusta rautalangasta (ohuesta rautatangosta?) piikit, jonka yläpäähän kierrän pihtejä apuna käyttäen kiepin, johon ripustan nimikyltit.

Oliko sekavasti selitetty? Onnistuisikohan tuollainen viritys? Olisiko liian suuri houkutus harakoille, kun se kyltti heiluisi siinä tangon päässä, ehkä 5 cm:n korkeudella (tankoa maassa ehkä 10 cm?).

Täällä ehkä olisi. Harakat tahtovat napsia kaiken mikä vähänkin kiiltää ja heiluu.

Lupas vähän pakkasta ja lunta jotta kylvöjä voi laittaa jo tulemaan. Harakat täällä vievät kaikki tikut, sipuleistakin. Mitenkähän ne laput saa purkeissa pysymään??

Mä oon aina laittanut nimen tussilla, mustissa purkeissa se näkyy kyllä kun vähän kääntelee Tussin pitää olla ns. kaikenkestävä

Nuo harakat voi olla ongelma. Jos tosiaan lykkää sitä tikkua maahan, vaikka vähän vinoon vielä, sen 10 cm, niin estäiskö harakoita nappaamasta?

ei - minun pihallani puolisenttiä paksut yli puolimetriä pitkät metallipuikot nousivat keveästi mäntyyn harakanpesän rakennuspuiksi.

mietin onko ne tikut maalattavissa vaikka matta mustaksi niin silloin ne ei kiillä sillai kun metalli tai sitten tupaa tikun kokonaan maahan kyllä sen nimen sieltä melki mullan pinnasta lukee ei ne muutkaan nimi tikut ole juurikaan maan pintaa korkeemalla

Olen tehnyt viitisenkymmentä nimitikkua valmiiksi. Bilteman puisia sytyketikkuja, joihin olen textmarkilla kirjoittanut nimen. Kun teksti on kuivunut, olen käsitellyt tikut (matta)spraylakalla, antanut kuivua väh. 15 min ja käsitellyt toiselta puolelta. Nyt ei pitäisi puutikkujen vettyä.

Tai jos maalais ne liitutaulumaalilla, ja kirjailis nimet liiduilla. mahtaisko pysyä ja toimia?

Joop, taitaa olla harakan mieleisiä liikaa nuo, harmi. Saatan kuitenkin kokeilla, kun kerran matskua on (sitä rautatankoa lukuunottamatta). Liaäksi pitänee laittaa perinteinen nimitikku oheen…

Olen kylvänyt kylmäkäsittelyyn mm. ruusuja, pihlajia, kyynelmäntyä, laukkoja, katkeroa, liljoja ym…
Huomenissa chilit
-sitten on noit pelakuita ja sitä mitäs se oli… daturoita ja jouluruusuja… keijunmekot…

En ole vielä tarkastanut missä järjestyksessä noita jälkimmäisiä kannattaa laittaa…?

Sipuli-istutuksissa on merkkitikut. Jouduin työntämään näkymättömiin tikkujen päät mullan tasalla. Silti ne harakat oli nyppinyt osan tikkuja pois.

Mietin että sittenkin aiempi konsti on paras, numerot purkitkyljessä ja nimet numerojen mukaan listoihin. Se toimii jos vaan itse en sitten sohlaa purkkien kanssa.

Ei niitä varmaan jokapaikassa ole, tuolla puutarhallani kyllä.

Mä olen käyttänyt cd-tussia, ja se on pysynyt hyvin. Kylvöksissä (sisällä) käytän viilipurkin siivuja ja ulkokasveissa jäykkiä pakkausnauhan pätkiä, joista vihreä tuntuu häipyvän hyvin kasvillisuuden joukkoon eikä harakat niitä kuljettele. Ulkonakin tuo viilipurkkisuikale tuntuu pysyvän tallessa, sen saa työnnettyä sopivasti purkin reunan tasalle tuota taitetta myöten, ja siis on myös auringolta suojassa.
Sisällä tuntuu myös kaikki häviävän - eiköhän taas joku ole pöllinyt sen tussin…
Tuo veitsi on tuuheampia kasveja varten, mutta siinäkin väri pysyy hyvin.

Aloitin kylvöt oudoilla puuvartisilla: Betula fruticosa, Alnus maximowiczii, Pinus banksiana, Alnus japonica, Alnus tenuifolia ja Sorbus koehneana, S.americana ja S.aria ‘Baltica’, siis koivuja, leppiä, mäntyä ja pihlajia.

Tässä välissä on pakko todeta, että vaikka tekisi kaikki miten “oikein” tahansa niin toiset siemenet eivät vain idä… ja toiset itävät vaikka eivät saisikaan sitä kylmäkäsittelyä ( vaikka oppaat näin väittävät että tarvitsevat ) Eli osittain tässä hommassa mennään silkalla tuurilla :slight_smile: