2012 Kylvöt, Suljettu

Minne te sijoitatte kylvöpurkit ulkona, ettei ne keväällä lumen sulettua ole täynnä jäätä ja vettä? Olisiko parempi laittaa kastellut kylvöpurkit kannelliseen styroxlaatikkoon? Saakohan ne riittävän kylmäkäsittelyn?

Oi, hiukan kateellisena kuuntelen noita puuvartisia kylvöjä. Kun ei o lääniä minne laittaa-ei voi haaveillakaan.

(ihan kuin perennoissa ei piisaisi valinnanvaraa) Eheh :slight_smile:

Veitsiä minäkin käytän.

Puuvartisten kylvöohjeita Mustilasta
http://www.mustila.fi/fi/node/111/node/111

Jos purkeissa on reiät, niin vesi, lumi ja jää häipyvät mullan läpi, ilmojen lämmittyä irti maasta olevat purkit sulaa nopeasti. Tietenkin mullan pitää olla turvehiekkaa, ainakin 3 cm pinnasta.

Aina kannattaa kokeilla. Puuvartisten kehitys on luokkaa useita vuosia istutuskuntoon, joten siinä ajassa voi tilanteet ja asumispaikat muuttua - ja aina niitä voi käyttää täällä vaihtareina muista kasveista vink vink… 
Itselläni on edelleen kymmeniä, ja aika isojakin, puuvartisia odottamassa istutuspurkissa ja siirteeseen talveksi haudattuna, jotta keksisin mihin ne OIKEASTI istutetaan. Lääniä on, mutta kun ei osaa päättää…

No tähän liittyy omaa “surua” asuimme isompaa tonttia josta puuttui puuvartisia ja koko siellä asumisen ajan kasvatin niitä urhoollisesti siemenistä ja pikkuruisista taimista ajatuksena miten niistä on sitten iloa vuosienkin päästä (tontin olosuhteet olivat vieläpä todella haasteelliset). Elämäntilanteiden muuttuessa (sinänsä positiivisella tavalla) jouduimme valitsemaan talon neliöiden ja puutarhan neliöiden välillä.

Haluan siis keskittyä nyt siihen että saan näkyvää silmäniloa ja kauneutta ympärilleni-sen sijaan että kasvattaisin huvikseni jotain, mille en koskaan saa käyttöä. Toisaalta tällä suojaisella tontilla pystyin toteuttamaan unelmani magnolioista ja olen nähnyt niiden jo kukkivan talvehtimisen jälkeen. Kaikessa on siis kaksi puolta.

Eikä nuo siementilaukseni kovin pieniksi näytä jäävän vaikka tiputan puut suosiolla pois listaltani. kröhöm

Eikös muutama pussi ole muutamakymmenen? Olen aina ollut huono matematiikassa :smiley:

Jokohan sitä laittaisi tänään keijunmekot multiin…

Kylvöpurkit kannattaa sijoittaa samoilla perusteilla, kuin valitsisi telttapaikan: Tuulensuojaan, ei suoraan auringon paahteeseen, melko tasaiselle eikä notkoon jonne sadevesi kerääntyy.Mulla on loivassa rinteessä, hajavalossa.

Kun lumi ja jää sulaa, se hyvin märkä vaihe kestää noin viikon ja silloin lämpötilat ovat vielä tosi alhaalla. Yritän pitkittää taimipurkkien sulamista lapioimalla lumenrippeet siihen päälle, jotta kun kasvu lopulta alkaa, ilma on ehtinyt vähän lämmetä.

Sen verran kylvöhanke eteni eilen, että järkkäsin Delphinium, Aquilegia ym samaa sukua oleva pussukat nippuihin klemmareilla. Tuntuu mielekkäämmältä kylvää saman lajin eri lajikkeet tai saman suvun jäsenet samalla kertaa ja lähekkäisiin purkkeihin.

Liitutaulu & liitu -ideassa voi käydä niin että vesi ja lumi huuhtoo liidun pois.

Kylläpä harakoissa on sitten eroa. Minulla noita vaaksanmittaisia tikkuja on kymmeniä pihassa (syyskylvöt + sipulikasvi-lajikkeet). Vain yhdessä rinteessä olivat fasaanit nokkineet laukkojen tikut… harakoilta saaneet olla rauhassa vaikka niitä täällä päin on. Naakoista on enemmän riesaa kun ne meinaa syödä kaikki talipallot ja muut pikkulintujen ruoat

Minä peitän aina ulkokylvöt harsolla. Estää nimilappujen katoamisen, eikä keväällä pääse horsman ja koivun siemenet purkkeihin tuulen/sulavan lumen mukana. Ovat nimittäin etonopeita itämään. Harso myös pitää lämmön ja estää kosteutta haihtumasta. Kastelen keväällä harson päälle, hyvin toimii.

minä ajattelin laittaa kylvöpurkit tuon pienen kasvihuoneeni lattialle ja peittää harsolla. jos lunta tulee, kannan sitä lapiolla päälle.

lintu kuin lintu - ne luulee että sieltä maasta pilkistää herkullinen ja mehevä valkoinen toukka, ja pitäähän se nyppäistä maisteltavaksi… Samoin tein menevät herneiden ja varsinkin härkäpapujen idut, jos ei käytä harsoa.

Niin, se harso on ihan hyvä lumensuoja idätyksille. Mulla on riesana kylvöpurkeissa runsas koivukasvusto, joka estyy sellaisella pikku harsolla.

Aion tällä kertaa käyttää harsoa juuri estääkseni laajamittaisen koivuntaimien hoivaamisen huoh.

mullakin on kaikki aina itäneet yllättävän hyvin, paitsi että kaikki on ollut koivua…

Viherpeippo, juuri näin ;D. Jotta nöyryytys olisi täydellinen, jankkasin varmaan Heksulle vielä vastaan kun hän yritti tunnistaa kasvatuksiani koivuiksi: ei oo, kyllä mää ny koivun tunnen.

Näin teit :smiley: Ja muuten muistatko kun silloin samalla mietin, että minullakin on yksi kummasti koivun näköinen taimi mutta onko kuitenkaan? Nyt juuri välähti, että se olkii Betula nigra ja nyt mä mietin, että mitähän sille tein, jätinkö purkkiin kasvamaan vai en ;p

Nonni, tilasin äkkiä chilien siemeniä .
Tämä keskustelu sai niin levottomaksi, että jotakin oli pakko tehdä, kun on tuo upouusi kasvihuonekin tuossa odottamassa kevään ja kesän kasvatuksia .

Niin mä todella yritin kasvattaa koivua rauduskoivun taimia ja hyvin tarkasilmäisenä nypiin kaikki kylvämäni siemenet pois mullan pinnasta sitten vasta katsoin tikkua mitä olin kylvänyt

Niin että toisilla ei taas onnistu, vaikka kuinka yrittäisi ;D

Harso on kullanarvoinen neuvo. 

annaw/ muut kylväjät, pidättekö kauan puuvartiskylvöjä huoneenlämmössä? 

Mä pidin viimevuonna sen harson sitkeästi taimipurkkien päällä siihen asti kunnes oli aika koulia ekat taimet. Ei hautonut liikaa kasveja, ei tullut hometta, ei painanut kasveja lyttyyn - nämä asioita joita Puutarha-apulaiseni epäili harson aiheuttavan.

Kieltämättä myös koivuja leskenlehtiä kasvoi aiempaa vähemmän :slight_smile: