2012 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Tuli ihan brittiläinen fiilis, kun tihkua satoi ja oli melkein sumua. Sää ei sinänsä haitannut, kun maa ei mennyt kuravelliksi. Tein n. 15 neliön istutusalueen… vielä torstaina täytyy viimeistellä loput (n. 5m2) … siitä sitten luonnollisesti potagerin kimppuun, koska istutusalue tulee potagerin “ulkopuolelle”

Tänään sain lopultakin vadelmamaan siivottua ja polttelin myös kaikki oksat. Nyt on niin siistin näköistä…hyvä minä laiskimus.

Nyt saa rauhassa odotella vattujen raakileita :slight_smile:

Ajattelin kans pistää nokkani varovasti ulos, ja aloitella nipsuttelemalla aitasaksilla kukkapenkkien vanhat rangat nurin. Vai ottaisko trimmerin, raivaussahan…miestä en uskalla päästää töihin, siinä menee sit niin sipulit kuin sammakotkin…

Ja jos ehtii ennen kevätryöhähdystä (lehti tulee varmaan puuhun ens viikonloppuna) niin vähän haravointia taimiväleissä, sekä hyötykasviruutujen möyhennys… Ihan varovasti liikkeelle, ettei vie pikkusormia, ja ennenkuin hyttyset alkaa vaivata.

Hyvä toi sipulit ja sammakot. :slight_smile: Meillä on menny muutama kuusikin. :slight_smile:

Täten totean: kaksi asiaa joista erityisesti tykkään: kulotus ja haketus. Äsken haketettiin ja kun tuuli tyyntyis,niin vois kulottaa.

jouluvalot kerätty tänään pois…ja harava otettu esille :confused:

Lumipälviä enää maassa, joten tänään ruusujen ja perennojen leikkausta sekä kalkin levitystä. Krookukset vasta kukkii!

Omenapuita leikattu vääräoppisesti. Jäi tappeja ym sopimatonta. Toli lähinnä harventaa latvusta reilusti ja selvitä puusta ehjin nahoin.Oksat haketettu. Tuli konpostiin hyvää vihreää haketta.
Koripajut leikattu. Pitää huomenna niputtaa, että kuivahtaa suoraan. Punoin niistä vahapvuille tornin. Siihen kelpaa tuoreetkin pajun oksat.Biolan rakeita ripoteltu kedon elossa oleville kukkasille ( keto on kivikova savipelto)n Esikot jas bellikset ainakin on elossa ja tietysti minttu.Ehkä ne ei kuulu oikeaoppiselle kedolle, mutta minun kedossa kasvaa se mikä kasvaa ja olen saanut joltakin.
 Tämän urakan jälkeen söin paljon silliä tumman leivän kanssa ja maksamakkaravoilipiä. Sitten teki mieli makeaa ja meni puoli pakettia mariekeksejä ja paljon applesiinimarmelaadia.Normaalsiti en näistä mistään edes välitä. Siinä meni taas kerran parin päivän kalorit.

Omenapuiden verkot poistettu ja muutama kukkapenkki siivottu. Terijoensalavat ja riippapihlaja leikattu. Peräkärry risuja täynnä odottaa vientiä polttolaitokselle. Tiistaina perennat saavat HP:a juurilleen. Yllärinä myöhään istutettu primula vialii on täydessä iskussa ihan kuin talvea ei olisi ollutkaan. Toivottavasti vähän lämpenisi niin narsissit ja bellikset aukaisisivat nuppunsa.

Huu. Eikös tämä ole pahinta aikaa pitkäkorvien hyökkäyksiin, kun ruoho ei vielä kunnolla kasva. En uskalla ottaa suojia pois ennen kuin ruohoa ekan kerran leikatessa.

Samoin ajattelen kuin Nobile!

:slight_smile: Puutarhassa vielä lunta ja vielä enemmän vettä, ihan turha edes yrittää marjapensaiden lähelle, mutta penkereen tutkinta tuotti mielihyvää, istutetut krookukset on jo kukassa, tulppaanit venyttävät jo valoa kohti, perennojen pieni tutkailu paljasti viime vuoden istutuksista mukavasti alkuja… Tänään kaivelin jo punatähkän mukuloita muutamiin paikkoihin, pienen penkin kaivoin keittiön oven pieleen ns “hukkakohdalle”… Loistava, aurinkoinen paikka pienellä liljapenkille, kun en halua mitään juurakkokasvia seinän lähelle :stuck_out_tongue:

Nyt vielä noin 100 liljan mukulaa odottaisi maahan panoa…

Just äsken kävin hätyyttelemäsä ristiturpaa ruman huudon kera, jotta pelästyisi, kun sen satuin huomaamaan. Vapun jälkeen olen vasta verkot poistanut, sitten kun vihreää jo riittää jäniksille. Sitten ne ei enää välitä puista, kun on pehmosempiakin herkkuja riittävästi tarjolla.

Mies jo hätyyttelee mua pihapuuhiin. Sanoo, että pitäisi penkit siivota. Ja vaimo vaan tekee töitä (tai istuu pentissä). Viikonloppuna olin ajatellut tehdä töitä, kun alkaa olla “hiukan kiirus”, mutta ehkä taidan sittenkin käyttää viikonlopun pihan siivoamiseen.

Mä odottelen vielä lumen sulamista. Osa siitä onkin jo lähtenyt, kiitos oman puutarha-apulaisen kokeiden. Aiemmin keväällä olikin paljon keskustelua tuhkan vaikutuksesta, tässä pari havainnekuvaa asiasta.Tuhkat levitetty pääsiäisenä

Ohut tuhkakerros levitettiin 2. pääsiäispäivänä. Kuva muutamia päiviä myöhemmin.Tuhkan sulattava vaikutus
Tilanne nyt: Tuhkatulta alueelta lumi on sulanut, vertailualueella 20 cm jäljellä. Lähtötilanne oli koskematon hanki kaikkialla, valo ja maaperä ovat samat.  Tämä kuva on otettu puutarhapöydän vierestä.

Nyt mä en voi enään koskaan kieltää puutarha-apulaista levittämästä tuhkaa, koska sen vaikutus on näin merkittävä

…puhumattakaan lannoitusvaikutuksesta!

Itse laitan tuhkaa siksi, että meidän kostea pohjoisenpuoleinen piha, joka on entistä peltoa, työntää ihan älyttömät määrät heinää, enkä jaksa olla sitä koko ajan leikkaamassa, eikä silppukaan mahdu mihinkään. Tuhka hillitsee typettömänä lannoitteena lehden kasvua ja heinä kukkii matalampana → laiskan (allergiattoman) puutarhurin unelma.

Meillä juodaan aika reilusti kahvia ja ihan selkeesti kahvilla on tollaset samanlaiset vaikutukset puutarhaan. Mitä enemmän mä juon kahvia, sitä laajemmalta alalta lumet katoaa. Jännä yhtälö

Käytiin pikkuapulaisen kanssa puutarhalla. Hän leikkasi kanervan kuolleita kukkia vihreään osaan asti, mä leikkasin pari kaatuvaa ruusupensaan oksaa ja nippasin talviomenan latvuksen pois. Sen korkeus on ny sit päätetty.

Yhdessä vielä kalkittiin piha ja kasvimaa. Tällä kertaa ei ollut tuhkaa mukana, niin käytettiin vajan vanhoja varastoja. Ei o ihan luomua, mut tyhmää niitä olemassaolevia on roskiinkaan viedä. Ollaan luomusti sit kun edellisen puutarhurin varastot loppuu.

Mut ihan ekaksi vaan kierreltiin ja kateltiin ja yhes ihasteltiin kauniit kukat läpi. Toi on tollainen kauneuven rakastaja toi meijän ekaluokkalainen poju ku olla ja voi.

Pitäisiköhän tässä vihdoinkin ottaa itseään niskasta kiinni ja lähteä ison mahansa kanssa ulos siivoilemaan tuota pihaa?

Kun 10 pv sääennuste lupaa + asteita öisin, kävin vapauttamassa kärhöt talvipiilosta. Alasleikatuissa varsissa oli jo silmuja ja kärhön juuria varjostavat muratit voivat pulskasti. 25L ruukut olen upottanut reunoja myöten multakasaan. Pressu ja pari kerrosta styroks levyjä sen päälle.
Vasemmassa reunassa jouluruusuni, jotka istutin kasaan uutena vuotena, jatkavat kukintaa…