Tihkusateessa kylvin kukkasipuleille kanankakka rakeita. Nyt rakeet liukenevat hyvin ja menevät tehokkaaseen käyttöön. vielä ei ole heinät osingolla. lannoitus takaa ensi kesän kukinnankin
Minä nostin purkkitaimet talvisuojistaan, parisataa kappaletta. Hyvin oli eloa niissä - voisi ajatella, että kohtapuoliin niitä voi istuttaa. Ylimääräisiäkin on tietty pilvin pimein. Siinä meni yllättävän paljon aikaa, mutta jotain yleisen järjestyksenkin eteen ehti tehdä.
Mitä tulee lintujen ruokintaan niin sehän on ehdottoman välttämätöntä, jotta linnut selviävät talven yli. Meiltä saa linnut talvella ruokaa senkin uhalla, että rotta saattaa käydä narskuttamassa jämiä. BirdLifen sivuilla sanotaan:
Lintujen talviruokinta on hyvin harvoin rottien esiintymisen pääsyy. Esimerkiksi taajamissa (mm. Helsingin keskustassa) rottia on, koska muu ihmistoiminta tarjoaa niille hyvät elinolosuhteet. Ruokintoja syytetään usein rottaongelmista, vaikka todellisuudessa ruokinnat vain tuovat rottien olemassaolon paremmin ihmisten tietoon. Muista syistä vahva rottakanta löytää ruokinnat.
Tuijille kävin kaahlaamassa huput päälle, ettei kevätaurinko korvenna niitä aivan ruskeiksi. Oishan tuon homman voinut varmaan jo tehdä syksylläkin, mutta mukavampihan se on hankalamman kautta hoidella. Kaikenlaisia jätesäkkiviritelmiä olen nähnyt noiden havujen suojana, eikö ihmisiä kiinnosta kasvien jatkohoito sen jälkeen kun ne kaupasta kotiin saavat tuotua?
Kompostorin lämmöt 50 asteessa, JESS! Täpötäynnä on ja alaosa vielä sen verta jäässä, etten saanut tyhjättyä. Täytynee etsiä jotain terävää, jolla tökkiä se massa sieltä pois.
Ajoväylän reunapenkit haravoitu (2 kottarillista tuli tavaraa), potagerit harattu ja tutkittu kasvua, jasmikkeesta pätkitty vanhoja oksia, vanhan kompostin ympäriltä hävitetty 3 metriä pensaita ja yksi iso pensas varjostamasta mansikkamaata. Isäntä käytti moottorisahaa ja mää raahasin oksia kasaan. Terassi harjattu ja sielä nautittu kaffeet. Niin ja P-A sai vihdoin vaihtaa toiseen autoon renkaat, on sitä jo monta viikkoa kysellyt… Narssissiruukku laitettu ja persiljatkin vein terassin yrttiruukkuun.
Siivottiin pojan kanssa kasvari (lue= mä siivosin ja hätyytin poikaa pois muovikalvokasvarin seinistä, kun halus läpi) siivosin viimiset talven jäljiltä pihaan jääneet koirankakat (ei meinaa oo niin helppoa kahlata siivoamaan koiran jätöksiä metrisestä kinoksesta ) ja kaavailin taas kasvimaan paikkaa, nyt kun meille taitaakin tulla sellanen perinteisempi kasvimaa, kun sellanen potager tyylinen… Saanpa enemmän kasvualaa
Muoks, taas oli sormet ajatusta nopeempia
Piti vielä kirjottaa, että mies vaihtoi kesärenkaat alle ja pestiin se vielä kimpassa ihanan siistiks ja kiiltäväks <3 ulkoilutin taimia kasvarissa, mikä oli melkonen suoritus, kun dynoja on kuitenkin 16kpl ja kaikki ihan täynnä
Pihapuuhakausi korkattu! Heiluin sekatöörien kanssa pilkkoen talventöröttäjiä penkkeihin ja huvikseni Minettestä rumat ruskeat kiulukat pois. Tuli samalla syynäiltyä mitä mistäkin on nousemassa. Ihan pikkiriikkisen tupsun pään olin näkevinäni tillipionissa. Sinivaleita ei näy missään, byää… Aika märkää on, joten jätin syksyllä peitteiksi levitettyjen lehtien kaapimiset tuonnemmaksi. Ilo ja onni on saada kykkiä omalla pihalla.
Tänään yritin siivota vadelmamaata, mutta en ehtinyt kuin aloittaa, tuli kahvivieraita ja pääsin pois töistä :ö
Kukkamaahan ei tarvi mennä katkomaan talventörröttäjiä vielä pitkään aikaan, on niin märkää ja lunta.
Talventörröttäjiä jo katkoin, käytävän reunalta käsin yletyin yhen perennan kimppuun, muualla lunta. Mukavaa bongata pieniä sulia länttejä ja niissä piippoja.
Eilen käsittelin uuden potagerin ekan kasvulavan terva-pellavaöljy-tärpättilitkulla, ja katselin savivelliä sillä silmällä, ettei se ihan heti kuivu, vaikka haravoidakin tarttis.
Hätistelin myös yhden lapsen pois kukkapenkistä tulppaanien päältä töröttämästä. (Ihan nätisti hätistelin, kun se raasu ei tiennyt eikä ite hokannut, että siinä jalkojen alla on kukkapenkki.)
Leikkasin juhannusruususta ja punalehtiruususta yhdet isot oksat pois, koska ne levittäytyivät jo pisteliäästi kulkureitille.
Tässä tais tulla kolattavaa, piha täynnä lunta. Ja mun piti viritellä muovia tonne takapihalle toiseks minikasvariks, mut haaveeks tais jäädä.
Nopee kysymys, tapanko mä nyt mun vadelmat ja luumun, jos siirrän ne uuteen paikkaan? Olis tässä tarkoitus alkaa tota koiran aitauksen pohjia alkaa kaivaa ja nyt luumupuu ja vadelmat könöttää tiellä, joten ne täytyisi siirtää…
vattua et saa ainakaan hengiltä ja voit varautua että vanhastakin paikasta tunkee versoa minkä kerkiää. ja jos sellanen ihme kävisi että tapat niin multa saa lisää. luumuun en ota kantaa.
vadelmat siirretty kunnialla, tarvii hakea tänään vielä vähän lisää multaa juurille… luumun siirto jää huomiselle, toivotaan että joku estää mua siihen mennessä, jos oon ihan murhatekoa suunnittelemassa…
Vadelma tuskin tekee vanhaan paikkaan versoja, koska viimekesänä vasta ekat taimet istutin jotka nyt siis siirsin uuteen paikkaan, juuristo siis ei vielä kovin iso ollut… ja kun kulmasta olisi tarkoitus ainakin puolenmetriä ottaa vanhaa maa-ainesta pois, laittaa kangas pohjalle ja tietty joku verkko koiran uloskaivuu suunnitelmien varalle, niin tuskin siitä ongemaa pääsee muodostumaan
Jes, jes!
Vihdoin alkaa jotain tapahtumaan! Setäni kävi katsomassa tota tontin kulmaa, mihin koiran aitaus on tarkoitus tehdä ja lupasi hommata meille siihen jonkun kaivuu hommiin!! Setä meinasi myös, että samalla kävisi kätevästi kasvimaani ja kasvarien pohjan kaivuu… IHANAA!
Ehkä me viimeinkin päästään ihan oikeesti hommiin, eikä vaan meinata ! Unelmien piha, here i come!
Mä muuten mietein että kun toi aitaus tulee tohon silleen että kaksi sivua on naapurien tonttien rajojen myötäisesti, että aattelin jos yhdelle sivulle ainakim kadvattaisi jotain köynnöstä, ois vähän näkösuojaa ja rautahäkki näyttäiskin kivemmalta… Mitä köynnöskasvia suosittelisitte? Jonkinsortin istutuslaatikon sille varmaan kyhäisin…
Ekmanska on jo ihan vauhdissa, hyvä niin Minkäslaiset olot on tarjota sille mahdolliselle köynnökselle?
No paikkaan paistaa koko päivän aurinko, että auringosta pitävä, mahdollisimman peittävä köynnös olisi hyvä… Nätit kukat olis tietysti ihan plussaa, muttei missään nimessä välttämättömyys… Eihän siitä varmaam mikään puutarhan katseenvangitsia tule, kun jonkin verran koira sitä kuitenkin kurittaa ja kuseksii niin korkeelle kun jalka nousee
Eikä tietty mikään kauheen kallis, jos taimet itse ostaa, eikä saa vaihtareita maailmalta
Tänä vuonna ei ole yhtään puutarhakrapula. Niinkuin oli kesinä 2009 ja 2010. Vuosina 2006-2008 olin intona piukeana laittamasssa tätä minun pihaa, niin paljon, että tuli sitten krapula, joka kesti sen kaksi vuotta. Vuonna 2011 otin loiventavan pieninä pihaprojekteina, ja krapula alkoi taittua. Nyt ollaan täysin toivuttu, ja päässä niin miljoona ideaa, ja intoa kuin pienessä kylässä!
Nyt kun saisi sen kesänkin tänne ja tuon metrisen hangen pois, niin täältä tullaan!
MoonRiver, sinä siirsit krapulasi mulle Yhä edelleen ei nuo siemenkasvatukset oikein jaksa innostaa, mutta muuten kyllä odotan pihalle pääsyä.
Saat pitää mielihyvin anita krapulan ;-)Heitä joskus takaisin, niin minä pidän sitten taas välikesän.
Mieluummin olisin ollut ilman, mutta pelkäänpä, että joudun nyt kärsimään siitä pari kesää. 5 vuotta tein tuota pihaa niin innolla, että nyt on “maksun aika”. Sitten siirrän kyllä mielelläni seuraavalle tai sulle takaisin