Käsittelin pation ja kirsikka/luumupuiden kasvulaatikot puuöljyllä. Pihakalusteiden vuoro alkavalla viikolla. Laitoin kasvihuoneeseen kaksi muovihupullista minikasvaria, täytin taimilla ja jätin ensimmäistä kertaa yöksi sinne. Toki taimet on ulkoilleet jo usean päivän ajan kasvarissa päivisin. Tomaatteja ja kaikenlaista muuta peittelin sinne harsoilla ja jätin myös yöksi. Patteri on apuna tuomassa lämpöä mutta en välttämättä luota sen toimintaan sata prosenttisesti.
Tulossa ennusteiden mukaan n. +3 minimissään ensi yönä, joten pitäisi mennä ihan ok. Varmuuden varoiksi kannoin osan kaikista taimista sisälle yöpymään, pahimpaan varautuja kun olen.
Potagerin paikalta leviteltiin aamulla viimeset lumikinokset ja illalla ei ollut yhtään lunta jäljellä. Kasasin hajonneen paviljongin kulmarautapaloista ja muutamasta rimasta portin ja suunnittelin aitausta ympäri. Ja sitten tuli ihailtua kahta lesknlehteä jotka on ilmaantuneet pihalle. Koskaan ennen en ole ollut näin innoissani leskenlehdistä. Nyt ne on varma kesän tulon merkki.
Enpä ehtinytkään leikata lisää pensaita tänään, jospa sitten huomenna töitten jälkeen. Upea aurinkoinen päivä hurahti siinä, kun raijasin kellarista talvehtijat ulos, putsasin, lannoitin, kastelin ja roudasin paikalleen. Meidän kellariin on pitkät raput alas ja terassin ruukkupuun hiissaaminen ylös on vuosi vuodelta hankalampaa. Me vanhennutaan ja puu kasvaa Tehtiin yks apuvälinekin, nimittäin rappukelkka :=D
Lisäänpä vielä, että meillä oli kans piha sellasta kuralotinaa, että ei ole ollut kertaakaan tän parinkymmenen vuoden aikana. Siinä mä sit kuitenkin menin edes takas välillä maitokärryjen kanssa ja välillä ilman. Hirveet jäljet jäi ja kura roisku. No, ei se ole ennenkään ollut tasainen toi meiän nurtsi
Koira-aitauksesta haravoin talven kakkoja ja samalla nurmikkoa. Tein talon päätyyn kasvualustaa jäöttiauringonkukille ja haravoin ruohojätettä ja koirankakkaa sekaan. Että jos siinä auringonkukat kasvaa niin ne on lannotettu sit koirien jaskhalla.
Eilen tehty kevätpuuhat omassa pihassa, eli leikelty perennojen varsia hortensioiden kuivuneita kukintoja. Tänään pääsin istutuspuuhiin, mutta työpaikalla. Lasten kanssa yhdessä istutettiin kukkapenkkiin toistakymmentä orvokkia ja kylvettiin kukkien siemeniä. Saatiin vihdoinkin tyhjillään ollut kukkapenkki oikeaan tehtäväänsä. Toivottavati kukat nyt kasvavat ja kukkivat, ettei tule lapsille pettymystä. Innoissaan kylvivät tuoreeseen multaan, vaikka vähän kanankakka inhottikin.
Siirsin minikasvarissa kasvaneet perennan taimet kaksinkertaisen hallaharson alle ulos vesisateeseen +. Saas nähdä kuis käy?
Ruukutin tänään jonkun verran perennoja ja nyt on niin mahdottoman väsynyt olo. Pikkuhiljaa talventörröttöjäkin olen siistynyt, mutta paljon on vielä jäljellä.
Tänään piti valita kukkapenkin siivouksen ja auton pesun välillä. Valitsin autonpesun, koska sen sisätilat olivat olleet jo pitkään ärsyttävän pölyiset. Imuroin ja luuttusin auton sisältä, pesin sen ulkoa ja vahasinkin auton alaosan. Nyt on hyvä mieli kun tuo tylsempi homma tuli tehtyä. Kyllä nuo kukkapenkit vielä tekee myöhemminkin, kun se on mukavampaa hommaa.
Nobile
Talventörröttäjiä keräilin pois ja silppuriin laitoin. Olivat nyt sopivan kuivia ja uutuuden viehätys innostaa pihauuhissa keväällä aina piiitkän talven jälkeen.
Puolet pihasta haravoitu ja eka kesäkukkaistutus (kaupan orvokeista) tehty portille somisteeksi.
Köynnösruusu Flammentanz paljastettu harson alta. Näytti melko hyväkuntoiselta, mutta aika näyttää. Lankesin Muhevaisen kerrottuihin keltaisiin narsisseihin ja tein niistä ruukkuun asetelman helmihyasinttien kanssa. Tein aamulla ensimmäisen pihakierroksen kera kahvikupin, aamutakissa. Jesss! Vaahteroiden itäneitä siemeniä on taas etupihan penkit täynnä, joten nyt ei enää tarvitse teeskennellä jotakin nyppivänsä :-))
Esimerkki positiivisesta ajattelusta D.formosa Mun pitäisi ottaa oppia. Tosin kyllä minäkin näin vaahteran alkuja nurmikolla ja ajattelin, että sentään meilläkin jotain kasvaa, mutta tässä ajatuksessa on kovin negatiivinen sävy.
Tyhjennettiin haalimani trukkilavat peräkärrystä polttopuusuojaan ( joka on tyhjentynyt talven mittaan)
Haettiin tuttujen talon pihalta vanhoja ikkunoita, juuri sopivia mun kasvihuoneeseeni. Ne jäi vielä kärryyn sateensuojaan ja siirtelen ne pikkuhiljaa autokatoksen puolelle kuivahtamaan. Olivat osa aika märkiä.
Kunhan kuivuvat, pääsen hiomaan, mutta sitä ennen pääsen mittailemaan ja tekemään piirrustuksia kasvarille.
Jatkan tänään jättiauringonkukkien kasvualustan mylläystä. Vähän joutuu kärräämään multa autotalin takaa. Onneks koko väliltä on jo käytävän verran lumet sulaneet.
Alle neljännes vasta ruukutettu ja vesisade mokoma haittaa tämänpäivän puuhia.
Hyvänen aika mikä määrä
Onks sulla Kurppa joku taimimyymälä siellä vai mitä sä oikeen harrastelet?
Sekä työ että harrastus.
Mun pitäs olla sit sulla töissä. Mä aina haaveilen et pääsisin jonneki kasvitarhaan töihin. Tai jonneki isoon kasvihuoneeseen. Siellä kun on aina se ihana trooppinen lämpö, mulle ei tulis kylmä. Ja sit silmäniloa niistä ihanista kukista.
Summanmutikkalan rinneosa putsattu, sitten alkoikin sataa häiritsevän paljon. Hyvä, selkä ei olis enempää kestänytkään. Sitä paitsi alaosa on vielä lumen peitossa, samoin etupihan kukkapenkki ja osa nurmikostakin.
Ihanan paljon uutta kasvua, mutta miten ihmeessä lähes kaikki nimilaput ovat joko irronneet maasta tai kadonneet kokonaan. Mulla on nyt aika monta arvoitusta kasvamassa. Ehkäpä tunnistan niitä kunhan kasvavat isommiksi.
Kurppa, sun antamas syrikkä on mun mielestä hyvin hengissä! Poistin suurimman osan pakkassuojaturpeesta ja aloin leikata latvasta päin kuollutta osaa, ja kas; suunnilleen 30 cm korkeudesta alkaen oli ihan elävän näköistä solukkoa ;D.
Lisäys: Anitan antamissa esikoissa nuppuja :D.
Ja vielä: en jättänyt perkeitä penkkiin, kun niiden pätkimisessä olisi ollut mieletön urakka. Aion käyttää ne tulevan sanomalehtipenkin pohjalle. Hyötykäyttöä sekin.
No nyt on suuri kuusen kanto poissa ja vapaus istuttaa vaikka mitä hienoa. Tai no, aika paljon hakettahan siitä jyrsimisestä tuli, joten jotain kärräämis- ja lapioimispuuhia taitaa olla sitä ennen.
Parsat, kärhöt, pionit ja raparperit lykkäävät versoja, vaikka sununtaina olivat vielä lumen peitossa, hieman hiekkaa lisäilin tyvelle. Kannoin syksyisenn lämpökompostorin tyhjennyksen satoa säkkeineen kasvihuoneeseen sulamaan katekompostiksi, kasvihuoneen pesuun en vielä pääse.