2012 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Valtsu, laitatko koskaan lämpökompostorista suoraan kasvihuoneeseen katteeksi? Mietin tässä, voiko niin tehdä… Kukkapenkkeihin olen laittanut suoraan.

En laita, enkä nytkään epäilen tomaattien saavan harmaahometta tai jotain. Sulatan vain kasvihuoneen lämmössä jonkun päivän ja levitän ehkä jo wappuna  ohueksi katekompostiksi kukkapenkkeihin. 

Ahaa, sain sen käsityksen että kasvihuoneen kasvien katteeksi… Olen pähkäillyt tässä lämpökompostorimassan jälkikypsyttämistä, hankkiako vielä jokin kompostori siihen vai ei. Haluaisin hyödyntään tuon ravinteikkaan massan kasvihuoneessa.

Kaisaliisa, minulla on erikseen raakakompostipenkki, johon laitan vuoden aikana kerääntyneen massan ja kasvatan siinä kesäkurpitsaa. Seuraavana keväänä siellä on hyvää multaa, jota voi käyttää mihin vaan.

Meillä kanssa talouskomposti jälkikompostoidaan. Meillä on sellainen jättikokoinen palju, johon laitan ison peltilevyn kanneksi. En ole sitä paljua kompostoimista varten hankkinut,vaan se nyt on sattunut olemaan täällämuuten vaan ja päässyt sitten tuollaiseen käyttöön. Jälkikompostoituna sitä voi kyllä laittaa mihin vaan, se on siitä aivan ihanaa, että siellä ei ole puutarhakasvien siemeniä.

Mulla on kesäkurpat puutarhajätekompostin päällä.

Kävin puuhamaalla talventörröttäjiä rapsimassa. Hienosti ovat kasvit talvehtineet. Upea päivä tulossa, nyt tuoksuu jo kesälle.

Kävin asiakkaan kunkkapenkit siivoamassa ja lannoittamassa, nyt voisi siirtyä omalle pihalle tekemään sitä ihan samaa. Uskomattoman upea ilma.

Hiano ilma, meni pihatyöt istuskeluksi. Kunto loppui alkuunsa, lapiointi- ja haravointiliikkeitä pitäisi treenata pitkin talvea. Sain sentään törröttäjät katkottua ja jotain puita leikattua ja pergolan lakaistua. Nyt on sentään joku tuoli ja pöytäkin ulkona.

5 minuuttia sitten otettu kuva. Lähinnä pihalla voi lapioida…lunta.

Haravoin jonkin verran pihalla vaan ei paljon jaksa, ihan liian kuuma . Muistui taas mieleen ne kahden edellisen kesän kammottavat hellesäät . Löysin syksyn puutarhajätekasasta muutamia mansikan taimia, hyvä niin koska läjitin syksyllä mansikkapenkkiin sellaiset määrät lantaa ja katetta ettei niiden alta yksikään mansikka elävänä selviä. Pääsen taas alkuun noilla nyt löytämilläni taimilla.

MoonRiverillä mukavan vilpoisen näköistä

Vihdoinkin pömpelin lattia sula ja kuiva, että sain sen harjattua (uusi painepesuri vielä ostamatta). Ja tietty heti sinne pöytä, tuolit ja orvokkiliina ;). Ekat pihakahvit nautittu.

Ekat pihakahvit täälläkin :slight_smile: On se hienoa, että on piha, vaikka vähän kehnompikin, nyt on koristeena vaan monttuja ja puusilppua, risuja ja kaikenlaista kevään paljastamaa roinaa. Mutta nyt on tuotava naama sisälle auringonsuojaan. Mä olen piilotellut pirtissä koko talven.

Nurtsin haravointia ja penkkien siivousta täälläkin. Lumet hävisi aivan uskomatonta vauhtia taas. Yksi kunnolla lämmin viikonloppu ja parina päivänä satoi vettä - siinä se.

Kiroilin tuolla pihalla puuhastellessani ovelia rusakoita. Ne ovat tänä keväänä opetelleet uuden taidon: ne eivät enää tyydy leikkaamaan krookuksia talttahampaillaan poikki maata pitkin vaan kaivavat jo sipulitkin suuhunsa. Hirveitä rooppeja pitkin pihaa ja uusista krookuksista ei ole enää mitään toivoa. Taidan ryhtyä aitaamaan koko pihan sillä pahuksen myyräverkolla… .

Kyllä Moonriverilläkin kohta on kesä, vaikka ei vielä ihan siltä näytäkään. Pitää muistaa, että Lapin kesä on lyhyt mutta vähäluminen.

Ja pihapuuhiksi voinee laskea myös puutarhaostokset: kävin ostamassa (taas) yhden uuden runkoruusun sekä kaksi maljaköynnöstä. Runkoruusun sain vielä jättää puutarhalle, koska se ei oikein pärjäis pihassa nuppuineen. Maljaköynnökset otin jo kotiin kasvamaan. Ne ovat kyllä jo isoja ja komeita, täynnä kukkia ja nuppuja.

Nobile

Kaivelin peippejä ylös maasta, ja tälläsin niitä ruukkuihin ja amppeleihin. Antaas katsoa mitä niistä tulee.

Nobile, fasaanit on myös aika ryökäleitä pupeltamaan krookuksia ja tulppaaneja. Aikaisemmin mä olen vaan ihaillut niitä tossa pihalla, minusta näyttävän näköinen lintu. Sitten kun huomasin mitä ne teki mun kukkapenkissä, niin ei olis enää väliksi tulla meille vierailulle, mur.

…haketin talventörröt ja oksat. melkein 0.5 m² hyvää ainesta kompostiin ja polkujen katteeksi. - onneksi huomiseksi on tulossa taas sadepäivä; vanharva ei oudokseltaan jaksa kahta työpäivää peräkkäin. perjantaina taas:-)

Jensson, fasaanit on kyllä kauniita, mökillä niitä joskus näkee. Täällä kaupunkipihallamme fasaaneja ei näy. Mutta mustarastas riehui omppujen ja pensaiden alla näyttävästi: se etsi ilmeisesti matoja ja nakkeli reippain ottein multaa, kuoriketta ja samalla helmililjoja sipuleineen puolen metrin päähän nurtsille. Ihme tipu!

Nobile

Viippu, ihan kauniita niistä tulee, laitan itsekin joka vuosi, ei tarvi kaikkia kukkia ostella :wink:

Tänään olin haravanvarressa kiinni, katkoin myös perennoiden kuivuneet oksat, pihamaa oli täynnä koivunkräniä, nekin keräsin, mutta vielä jäi. Osa nurmikosta on vielä niin märkää ettei viitsinyt siellä talsia.

Meillä harakat pöyhii kukkamaassa, niin että nimilaput vaan lentelee…ryökäleet ;(

Ihanaa, kun pääsi puuhailemaan pihalla! Ollaan pojan kanssa oltu koko päivä pihalla ja kyllä varmaan on huomenna yli ajettu olo :smiley: siirsin vihdoin sen pienen luumupuun pois tulevan kasvarin paikalta, kyllä tää piha alkaa pikkuhiljaa muodostua - hitaasti mutta varmasti

Eka pihapuuhailupäivä täälläkin! Tein kaikkea, mitä viime syksynä jäi tekemättä. Leikkasin juuri kuivia talventörröttäjiä pois yms. Tuli muuten niin kuuma t-paidassa, että ei oo tosikaan!