2012 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Tuhkat nakeltu kartanolle ja vastatuuleen tietysti XD

Kaivoin grillin pihalta esiin, vain pikkusen piipua näkyi lumihangen alta. Mies haluaa sellasen hienon kaasugrillin mutta mä vaan edelleen oon ton ikivanhan Devilin kannalla. ( ei oo säilytyspaikkaa sellaselle isolle rotiskolle kun autotalli on vielä kesken ,niin helpompi pitää tollanen hankeen hylättävä vanhus käytössä)

Tän kevään ekat rikkaruohot kitketty. Jotenkin syksyllä jää huomaamatta, miten jotkut alueet ovat vähitellen jääneet rikkaruohojen valtaan, tässä tapauksessa etupihan sammalleimu- ja neilikkarinne, jossa oli paljon heinää joukossa. Lisäksi nämä peittoperennat vyöryvät mehitähtien päälle.
Krookukset kukkivat neilikkakasvuston vieressä, ja sitäkin piti kurittaa pois krookusten päältä.

Etupihan pintaa koristava punainen sepeli lapioitu lähemmäs taloa, oli routinut “oleskelupiha” = alue talon ja nurmikon välissä :smiley: sen verran pahasti ja mansikka-kankaat jo niin reikäsiä, et menee kaivuuhommiks ja kangaskin uusitaan… sepeliä täytyy jokatapauksessa tilata koiratarhan ja kasvarien alle ja tietysti sit tähän oleskelualueellekkin…

Nyt sit pojan kanssa siivottiin sepeliä paikkoihin mihin sitä tarvitaan pois siitä, mistä täytyy kaivaa :slight_smile:

Mut ai että oli ihana touhuta pihalla pitkästä aikaa, vaik vähän lunssanen oonki :slight_smile:

Kitkekää te vaan siellä etelässä rikkaruohojanne - minä lähden lumitöihin, kun taas on tullu lisää ainaki parikymmentä senttiä! :frowning:

Minäkin täällä etelässä olen ihan kade siitä, että toiset pääsee jo pihatöihin. Mutta kun tänään katselin pihaa kadulta (kuivalta asfaltilta!) päin (muualta sitä ei vielä pystykään katsomaan), niin vaikka lunta onkin vielä enemmän kuin tarpeeksi, oli siellä jo pari pälveäkin. Ja sisäänajotie oli vielä maanantaina niin sohjoinen, ettei siitä pystynyt kuulemma kunnolla ajamaan, ja tänään se oli jo melkein sula. Kevät tulee kohisten. (Ja huomiseksi luvattu räntää, eli sittenkin varmaan keikkuen.)

Lohdutukseksi: meilläkin on vielä aivan liikaa lunta, että voisi edes pensaita leikata, ihan ovat lumen alle taipuneena. Tiestä alkaa paikoin hiekka pilkottamaan. Mutta kyllä sitä sitten taas ehtii kitkeä :wink:

Se on tuo länsirannikko, jossa jäi lumen määrä aika vähäiseksi tänä talvena. Siellä ne nyt kitkee.

Eipä ole rikkaruohoja eikä roudan tuhoja meillä, lunta on 58 cm. Ripustin kaksi uutta kottaraisen pönttöä ja lunta oli ylähuuleen asti.

Joo, niin on täälläkin lunta vielä niin, ettei tee mieli hankeen kahlata - mahtaako sulaa juhannukseksi.

Joo, tää länsirannikko ;D. Varjossa 8 plussaa, lumi hupenee ihan silmissä, krookukset nupulla, muutenkin piippoja siellä sun täällä. Rikkikset voivat hyvin - ei haittaa yhtään!

voi, jouluruusut ja krookukset ovat nupulla ja lumea ei ole enää kuin varjoisissa paikoissa. juuri nyt kun olisi kauhea puutarhavimma, niin taimistolla sanottiin, että perennat ja puut tulevat myyntialueelle vasta huhtikuun lopussa! aika pitkälle menee. ja minä kun olisin ostanut kirsikkapuun… no, lohdutukseksi tilasin siistipihalta 960 litraa puutarhaturvetta:D

Paitsi että meillä on sitten se varjo. Toki lumikellot ja jouluruusut kukkivat ja krookukset ihan kohta, narsissit on korkeina piippoina ja nupulla ja joku rontti on taas syönyt, tällä kertaa helmililjan lehdet.Tänään aloitin jumpaamalla omenapuiden oksissa, eli yritän leikata  niitä, tulee  liikuntaa ja raitista ilmaa. 

Kompostin luo on kaivettu tie ja ekat ämpärilliset tavaraa lisätty, toivottavasti lähtisi kohta käyntiin. Laitoin viime syksynä jääneitä tulppaanin sipuleita isoon saaviin ja yhdessä ruukussa itää jo narsisseja. Löysin myös tulppaanin sipuleita, jotka olimme viime keväällä kaivaneet ylös vihannespenkin kohdalta ja nakanneet nurkkaan, luulin niiden olleen mennyttä mutta nyt ne sitten itää!

Mustarastas lirkuttelee, räystäät lorisee ja lumi sulaa ennätysvauhtia!

Just tänään myös katselin, että kotikatu on jo ihan sula, mutta oma ajotie on “kivan” sohjoinen, auto liikkuu itsestään sivusuunnassa… Saatiin sentään kumpikin auto paikoilleen, vierekkäin, niiden paikat alkavat olla sulaa märkää höttöä…

Pikkutalvio kurkkii ikivihreänä ajoväylän reunassa, kasvimaalla alkaa näkyä potagerin reunuksia lumen alta. Tulee se kevät tännekin :slight_smile:

mulla on tunne, että olen jotenkin liian aikasessa näiden kasvijuttujen suhteen. taimistolla ei ollut vielä puita ja tänään kun hain kesäkukkamultaa, ei sitäkään vielä ollut. pyh.

kalliiksi tulevat mullatkin… ostin 4 säkkiä kukkamultaa, niitä suurimpia. en muista litramäärää. loppuivat ihan kesken pelargonien, pisaroiden ja pasuunoiden kanssa. huomenna sit vaan lisää.

Kävin kasvarissa hetken istumassa ja ottamassa aurinkoa. +28 näytti mittari kun ovet olivat kiinni. Kastelin kaikki kylvöt ja siirtelin kylvöpurkit tomaattien istutusalueelta pois, että kasvualusta pääsisi sulamaan. Alle 10cm on vasta pinnalta sulanut.

On tämä ihanaa aikaa, vaikkei montaa senttiä vielä pihalla olekkaan maata näkyvissä.

Ryhdyin raivaamaan navetan eteläseinustan nokkos- , heinä- ja vattuviidakkoa, koska haluan siihen kasvamaan viiniköynnöksiä. Maa oli pehmeää, tummaa ja kosteaa. Ja matoja löytyi! Lapset perustivat matofarmit purkkeihin. Lasinsirujakin löytyi paljon, putoilleet vuosikymmenien aikana navetan heinävintin lahoista ikkunanpokista .

Minäkin olen ahertanut puutarhassa jo pari viikkoa, lumet kun ovat etupihalta lähestulkoon poissa. Innostuin vähän taas kalkin kanssa, jota levittelin reilusti lumen päälle jokunen viikko sitten, nyt kalkin tahrimat kasvit ovat niin rumia. Olen myös leikellyt kaikki talventörröttäjåt ja niin ikään repinyt syksyllä hyvin piiloutuneita rikkaruohoja. Aika monessa kasvissa oli jo pieniä alkuja, saa nähdä kauanko kestää, että lähtevät kasvuun kanssa.

Kylvin kasvariin pinaattia, salaattia ja mangoldia:O Ajattelin, että jos ei anna niin ei otakkaan. Maa on sulanut yllättävän syvälle ja tuntui ihmeen lämpimälle. Pistin mustan muovin päälle, kun harsot ovat tainneet jäädä kaikki hangen alle. Jos ikinä itävät, täytyy sitten suojata paremmin.