Tänään möyhin 60% takapihan istutusalueista läpi. Ne mitkä olin lapioinu lumesta x viikkoa sitten oli täysin sulana… ne mistä lumi oli itsekseen sulanut oli paikoin syvemmältä vielä jäisiä. Silppusin myös oksia. Nurmikkokin on sula ja nurmikolla on enää muutama pieni lumilaikku joten haravoin puolet nurmialueesta…paikoin on myös isoja oksia tiellä maassa, niin joka paikasta en voinut haravoida ja vaikka lumetonta oli. Tänä vuonna en edes jaksanu/ehtinyt suojata kaikkia puksipuita kevätauringolta (lunta oli suojana kunnes suli)… kirkkaan vihreänä ovat - maa on sula, eivätkä kärsi kuivuudesta. Niin olen kaivannut tällaista puuhaamista monen kuukauden ajan. Pian alan laajentamaan/perustamaan uutta woodside-habitaattia!
Miten kaikilla on pihatyöt jo nuon hyvällä mallilla? Mä murehdin viikonlopun kylmyyttä ja kylmää huhtikuuta muutenkin. Miten saan arat perennat suojattua ku ei enää lunta? Talventörröttäjistä ei paljon ole apua tässä vaiheessa.
Kääk, mä olen kade, meillä takapihalla vielä paikoin lunta n. 30cm, hetkeen ei sinne pääse ja kasvarin tuloonkin ainakin 2 viikkoa - ei silti, että työt loppu ois, meillä vain niin suojainen paikka, että lumikaan ei vauhdilla sula.
Meillä piha näyttää niin sotkuiselta, ettei uskoisi, että syksyllä se on ollut siisti ja puhdas. Mitään asiaa ei ole vielä nurmikolle, on sen verran märkää vielä. Koivunrisuja on nurmikkoalueet pullollaan.
Ensi viikolla alkaa sitten kaivuuhommat jos säät sallii. Hopeavillakolta sain kivoja ideoita pihan kivetyksen suhteen eilen ja uskoisin, että tästä tulee vielä todella hieno. Nyt on nurtsi niin märkää, ettei ihan vielä passaa alotella.
Nurtsi ja koko tontti hieta/hiekkapitoista… niitä taskuja löytyy aina kun vähän ruokamultakerroksen alta kaivelee. Eikä ruokamulta ole savea. Vesi ei seiso tuolla nurmikolla, hyvin kestää kulkemista ym, ei mene kuralillingiksi niinkuin kotitaloni piha jossa hiesumaa.
Varjossa 6.8°c, Kyllä tämä piha suotuisampi on kuin IV vyöhyke, mutta aika näyttää mihin rajat asettuu kunhan saan lisää noita talvenarkoja hankittua.
Mulla pihapuuhat rajoittuu lumen takia edelleen mietiskelyyn, katselmointiin ja notkeusharjoitusten harjoittamiseen: yritän astella kevyesti mutta kuitenkin päästä tiirailemaan josko jossakin jotakin nousisi. Poikkeus: lapioin pionipenkin reunaan polun ja heittelin lumia kauemmas.
Nurmikot täällä vielä litsläts, ja kaikenlainen ylimääräinen käyskentely sillä kielletty. Varovasti olen silti myrskyn levittämiä oksia silti jo keräillyt ja hiukan haravoinutkin paikoin. Jotain talventörröttäjiä olen jo katkonut, mutta vielä en ole uskaltanut liikaa siivoilla kukkapenkkejä, pelkään vielä niitä luvattuja pakkasia.
Mulle on tulossa tänään ( tai jos ei ehdi niin huomenna) traktori joka vetäsee tuloväylän lumet pois. Alkaa pehmentyä pihamaa ja kohta ei päästä autolla talliin. Ahkerasta kolaamisesta huolimatta on lumipatjaa kertynyt sellaset 30cm tohon ajoväylälle. Samalla nappaa sitten kävelyväylänkin talon edestä, siinä on reilut 10 cm laatotuksen päällä tamppautunutta lunta. Hankeahan meillä on ihan reilusti vielä, mutta saadaan edes kulkuväylät kuntoon.
Tein äsken kevään ensimmäisen pihakierroksen, kun yllätyksekseni huomasin, että pihan pystyi jo melkein kiertämään. Ette ikinä usko, mitä löysin pikkuterassilta, jossa ovat kaikki kylvöpurkit. Muutamasta taimihyllyssä koko talven olleesta taimipurkista löytyi elämää! Siis viimevuotisista taimipurkeista. En ollut saanut kaikkia taimia maahan ja ne olivat jääneet purkkeihinsa syksyllä. Nyt näin selvästi vihreää ainakin yhdessä akileija- ja yhdessä tähtililjapurkissa! Isossa kesäkukkaruukussa neilikat vihertävät (ne olivat siis jotain yksivuotisia neilikoita). Senhän jo kerroinkin, että kaupan pienessä narsissiruukussa narsissit myös lykkäävät vartta.
Hyvä tuuri käynyt anitalla,onnea vaan jatko kasvussa!
en muista olenko koskaan ennen maaliskuulla haravoinut pihaa,mutta nyt olen:) ihan pakko oli päästä pihalle monen kuukauden istumisen ja aherruksen jäkeen(nyt on sukukirja valmis ja takki tyhjä.
meillä on jo kaikki sulaa ja kroookukset kukkii,pientä piippaa nousee joka puolelta:)jee se on kevät!
MUTTa sitten koin järkytyksen,haa joku myyrä? oli tehnyt hierveitä koloja monen ruusupensaan juurissa,murmur:(
Pääsin taas pihatöiden makuun: katu on kohdaltamme nyt lakaistu (hiekoitussepelin otin talteen, ainahan soraa tarvitsee) ja kinoksen jämiä heittelin laajemmalle alueelle sulamaan. Kierros takapihalla päätyi kevään ensimmäiseen/viime vuoden viimeiseen sadonkorjuuseen: maa-artisokkaa nousi mukavasti. Viikonloppuna päätyvät parempiin suihin, nam!
Pihakierrokssella kävin minäkin, ajoväylän vartta lähinnä ja talon seinustaa katselin. Pari pikkuruista piippaa löysin ja haravoin mehitähtipenkin. Siivosin kirjopikarililjan alueelta pois suikeroalpin roiskot ja muut roskat, jotta pikari pääsee nousemaan, vielä ei näkynyt mitään. Terassilta vein pois sinne talven aikana kertyneet sisällä kupsahtaneet kasvit ruukkuineen (orkideat ja par chiliä ja paprikaa) ja heti on siistimmän näköinen terassi ![]()
Tein hankeen lumilapiolla viiltoja auringon lämmitellä sipulikukkapenkin kohdalle, uusi tasainen lumi heijastaa lämmön pois. Lunta on iso kasa, vaikkei katolta tarvinnut lumia pudotella. Kunnostin myös kolme linnunpönttö,ä jotka poistin kolmisen viikkoa uusien pönttöjen paikalta. Saivat uudet vesivanerikatot ja muutaman uuden ruuvin. Auringossa pihalla on mukavaa puuhastella.
Höyläsin 5 kottikärryllistä lunta pois kukkapenkkien päältä ja rikoin lapiolla jäätyneitä lumikasoja. Kulkuväylältä on kolattu lunta ja jäätä sivuun koko talven, joten penkkeihin on meillekin kasaantunut melkoiset vuoret. Aurinko alkoi paistaa ja urakan päätteeksi istuin portailla kuuntelemassa kevään ääniä. Huomasin että Mme Hardy ruusun penkki on jo lumeton, joten ensi yöksi lienee viisainta heittää hänelle joku peitto. Tulee kuulemma yli -10 pakkasta.
Traktorikuski näköjään unohti että sen piti kävästä pihassa… kiva. Tänään soitto että koskas meinasit muistaa? Noh, ymmärtäähän sen että niillä on kiirettä.
Ja tänään lähden levittelemään viikon aikana keräämäni kahvinporot kasvimaan päälle. Nyt alkaa sulatus ja alan samalla katella kehikkoa mun kurpitsantaimelle, että saisin tonne heti lämmittämään maata kun vaan tuo lumikerros katoaa.
Tarvitseeko elämänlanka kylmäkäsittelyn? Se on aina itänyt itsekseen omassa purkissaan talven jälkeen, mutta nyt kun keräsin siemet ja kylvin ne sisällä, eivät mokomat idä.
Aitoelämänlanka ei tarvitse kylmäkäsittelyä, eikä välttämättä edes esikasvatusta. Voit kylvää siemenet suoraan ulos heti, kun lumet sulaa.
Meillä tuntuis noi elämänlangat jostain syystä kasvavan ihan kohinalla, alan olla pulassa niitten kanssa kun tunkevat jokapaikasta jo yli.
Tänään leikkelin talventörröttäjät -kaatuneet sellaiset ja haravoin hullunlailla. Isoimmat risut vein kivikkoon siilien pesätarpeiksi.