2012 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Toiset vaan haravoi Mä kävelin tänään hankisella. Mies kysy että onko tuolla kasvimaan päällä tosiaan noin paljon lunta että pystyyn jääneen rautalapion kahva vaan näkyy.   No ei oo, se on katkenneen lapion varsi, ei sitä lunta oo oikeesti kuin sellaset 60-70 cm siinä kasvimaan päällä…ja miehen tarttis lapioida ne pois. Se lupas.
Ripottelin pihamaalle kahvinporoja ja tuhkaa.

Eilen kävelin hangella pitkin pihaa. Sen verran kova hankikanto, ettei lumilapiolla pystynyt kohopenkkiä paljastamaan. Availin pensaiden talvisuojus paketteja, kultasateen silmut olivat pulleat - terkkuja vaan Nelumbolle! Syksyn vale-istutuksessa näytti olevan kaksi elävää pensasta, kolmannessa oli kuolleita oksia - mitäköhän olen tuonne istuttanut syksyllä? Japanin vaahteran pisimmät oksat ovat paleltuneet, mutta alempana on eloa. Eiköhän se kevät pian tule.

Puolet kasvarista siivottu - toinen puoli onkin täynnä rojua. Periaatteessa sinne vois nyt viedä taimet, mut uskaltaako? Jos tulee niin kovia yöpakkasia, ettei lämpöpuhallin riitä?

Miulla on jo kaikki paitsi ruusuliisat. Jännitystä elämään. Harsoa olen viritellyt ja lömpöpatteri varoiksi.

Niin ehkä ne pärjäis, mutta kastelu olis vielä hankalaa, kun tynnyri ei mahdu sisään sen kaiken rojun keskelle, eikä letkua uskalla vetää, kun jäätyis kuitenkin.

Kaivoin käytävän hangen läpi kasvimaalle ja sitten unohdin että istutin muutaman syreenin viime kesänä siihen matkan varrelle. Taisin katkasta lapiolla ainakin pari oksaa pienimmästä ja kuorta lähti parista varresta. Mutta kait ne selviää.

Kanikoppia kaivettiin esiin kanssa. Jos vaikka se pupujussi siihen taas kesäksi haettais. Ellen sitten innostu hankkimaan niitä kanoja.

Mie olen kantanut sisältä kastelukannuilla, ettei ole niin kylmää kun saunalta.

Nyt mie tykkään, aurinko paistaa, linnut laulaa ja on sulaa pussimultaa (tai turvettahan tuo Biolanin musta multa on) ruukutuksiin ja joitan kasveja saa jo irti maastakin. Unohdin vaan paristot ladata jalkojenlämmittimiin niin täytyy välillä käydä lammittelemässä (ja syömässä:)

Pikkasen pääsee jo talventörröttäjiäkin leikkaamaan.

Ojan penkalle on paljastunu muutaman metrin pätkä viimevuotista heinikkoa. Ai kun teki mieli heittää palava tulitikku sinne, kyll olis tullu hetkessä siistiä. En sit kuitenkaan viittiny, kun tuulee aika kovasti ja torppa on aika lähellä. Menin sitt tekemään puroja tielle. Se oli melkein yhtä kivaa. Ai mikä on henkinen ikäni… no jotain viisi tai kuusi

Olen tosi tyytyväinen tämän päivän aikaansaannoksiin. Muutama näin hieno päivä niin alan uskoa että jotain ehdin pihalla tehdäkkin.

Pari tuntia vierähti äsken pihalla, risuja ja roskia poltellen tynnyrissä. Laitettiin siihen puolikas tynnyri vielä korotukseksi,kunnon polttopönttö!
Siitähän se tuli levis kuivaan ojanreunaan ja tuli kulotettuakin vähäsen. Ihan hallitusti kuitenkin.
Tahvo pökästeli mukana koko ajan, välillä viskasin nappuloita nurmikolle,niin etsi niitä innoissaan.
Haravoin pihan edustaa, kiva tunne,kun saa jotain aikaiseksi.

Täällä on pihahommat vielä ihan haaveissa. Kolkytsenttinen hanki ympäriinsä. Jospa viikonloppuna sais kasvihuoneet kasteltua ja sitten salaatit kylvettyä . Oon laittanut ittelleni laiskan talven jälkeen kevääks ja alkukesäks  yhen luentoviikonlopun, yhen esseen ja kaksi tenttiä ja töissäkin on käytävä. Ihan hirvittää pihani ja kasvimaani puolesta , kun en ole ollenkaan mikään duracellpupu. 

Lämpökompostoria piti eilen vähän tyhjentää. Kyllä kuhisi matoja!

Muita pihapuuhia ei sitten pitkään aikaan pääsekään tekemään. Etupihan istutusalueella metrin verran tiivistä lunta ja takapihallakin ihan riittävästi.

Multasatsi haettu ja aurinko pilkistelee. Hieno pihapuuhapäivä tulossa:D

Vettä sataa, joten pihapuuhapäivä siirtyy, kunnes sade lakkaa… Koulimista ja muuta on kyllä tiedossa. 

Eilen puutarhahommat vierähti oikein kunnolla käyntiin. Pilvinen päivä ja 14,5°C… järjetöntä.

• Putsasin pihan lehtiä, risuja ym kitkentäjätettä 5 jätesäkillistä ja pari pinoa risuja kaatikselle risu ja haravointi-jätteisiin. (Kun on 4 kompostillista täynnä tavaraa…)a
  • Putsasin ja möyhin yhden puolivarjoisen istutusryhmän,
  • Istutin keski-euroopasta tuomia tulppaanien irtosipuleita n. 5 lajiketta
  • Kannoin kaadetun omenapuun pölkyt halkopinoon ja silppusin oksat.
  • Kunnostin “oikopolun” ja kärräsin silputun oksahakkeen katteeksi polulle.
  • Hain spraytä kaupasta, tein tarvittavan mittaukset (hahmottelin) alueen ja rajasin alueen uudelleen. Ja aloin taas kutistamaan nurmikkoa :D. Nurmipaakut kaivoin syvälle nurin päin…

Täytyy varmaan peitellä mullosalueet sanomalehdillä ja kivipainoilla, ettei rikkikset valtaa… voi mennä vielä tovi ennen kuin niihin viittii istuttaa.

Oli taas pitkästä aikaa ihan “kotoinen” olo :slight_smile:

Sade olisi tarpeen! Eilen ripotteli, muttei satanut kunnolla. Sade + pari lämmintä päivää niin jo alkaa vihertää ihan päivässä!

Täälläkö jotkut jo pihapuuhastelee haravointien ja mullanhakujen kanssa ?  Meillä on vielä reippaasti lunta, ihan pari länttiä vasta sulana, ei siinä pihalla puuhailla  

No toisaalta, Kiikutan kasveja kasvariin ja takaisin pihan läpi puuhissani

Pihapuuhiin on mentävä, kaivettava penkkien levennykset  ja istutuskuopat ja kanttaukset, kun savimaa on vielä pehmeää… Meillä ei ole enää lunta. 

Pisaralehdellä; millä spraylla merkkaat nuo penkit? Siihen on kai joku oma tuote, olen vain telkussa ihaillut niitä pulloja. 

Nuu, lunta on täälläkin. Ei voi kuin haaveilla vasta. Yksi penkki on paljaana, muualla hanki