Luulen, että teen tänä vuonna näin: siemenet multapurkkeihin niin, että ne, mitkä pystyy, asetellaan multaan valmiiksi harvakseen. Annetaan imeä kosteutta autotallin +10 asteessa viikon verran. Purkit suuriin laatikoihin, joissa on sivussa reikiä. Laatikoiden päälle vaikka jonkinlaiset vaneri tai muovilevyt. Ilmanvaihto hoituu sivuilla olevista reijistä. Laatikot hankeen, päälle pakkaspeite, kun sitä kerran on. Lopuksi lunta päälle. Keväällä noin huhtikuussa laatikoiden nosto kasvariin, koulinta suoraan kasvupaikalle tuppoina.
kommentteja, jos joku kohta kuulostaa huonolle. Voinko laittaa hankeen myös ilman kylmäkäsittelyä itävät perennansiemenet?
Mie laitan aina kaikki ulos.
Toivottavasti ei mikään ehdi itää tuossa viikossa.
Sainpas päivitettyä kylvölistan exceliin. Lajeja tai lajikkeita näyttäisi olevan menossa kylvöön 154 perennaa. (Ja vielähän tässä on monta kuukautta aikaa tilailla nettikaupoista siemeniä ). Akileijoissa en muista mitkä lajikkeet itivät, kun kesän ajan ulkona pidetyistä hankikylvöistä en ole kaikista ehtinyt dokumentoida itäjiä… ja kylttejä on tuolta lumen alta mahdoton etsiskellä. Joitakin akileijoja joudun siis toistamiseen kylvämään. T&K-multa vaikutti kyllä liian kuivahtaneelta, en käytä. Multaa ei taiota mistään kauppojen ollessa kiinni, mutta nimikylttejä voi aina tehdä
ja jos lappaa lunta siemennysten päälle niin eivät lämpene/kylmene liikaa
Kyllä Haminan agri taikoi multaa :). Pyysin kukkamultaa isoa säkkiä (pelargoneja varten), ja täti kiltisti lähti ulos repimään jäistä säkkiä mulle. Sit vasta odottaessa huomasin, että sisällä olis ollut kukkamultaa 24 litran säkkiä. Olishan se mulle riittänyt, mutta en enää kehdannut sanoa.
Pisaralehdellä, sullahan on hyvällä mallilla kun excelinkin oot jo saanut tehtyä! Hirvittää ihan ajatella kuinka paljon noita kylvöjä tuleekaan taas laitettua pihalle. Se kyllä selviää vielä tässä talven mittaan teillekin Tänään jo hiplostelin noita siemenpussukoita ja katselin netistä kuvia. Jostain on aloitettava.
No sitä olen tehnyt neljänä päivänä… viime vuotisesta excel-listasta piti poimia uusintakylvöt ja sitten lisäillä uudet tapaukset. Yksivuotisia kylvin viime vuonna ihan ähkyksi asti. Niitä aion vain muutamaa kylvää (kelloköynnös ainakin). Hyötykasvien kanssa katson kevään mittaan miten on tilaa. …No sehän ei riitä kumminkaan
Tuo jääkaappiin kylväminen ei itse asiassa oo lainkaan hankalaa, kun ottaa vaan pussin vermikuliittia, minigrippussit, ja siemenpussit, sitten survoo sitä vermikulittia niihin pusseihin ja siemenet , suihkauttaa kosteutta ja antaa olla jossain lämpimässä paikssa, tarkistaa säädetyn lämpöjakson aikana ne ja kun aika on täysi laittaa ne pussit johonkin isohkoon kannelliseen pakasterasiaan ja jääkaappiin. Ei se pakasterasia nyt koko jääkaappia täytä. Tällä jääkaappimenetelmällä olen saanut monta jouluruusua alulle.
Tuo ilmojen vekslaus ny on vähän arveluttavaa, mttta näillä mennään ja toivotaan parasta. Tuskin tässä nyt ihan +10 asteeseen lämmöt nousee ennen kevättä, joten ei kait ne siemenet vielä ulkona idä. En ainakaan aio raahata kylvöksiäni ulkoa mihinkään, siellä olkoot. Pitääkös tässä nyt ruveta lunta ja pakkasta toivomaan.
Peippo, miksi +10 astetta? luulenpa et huoneenlämpö olis parempi.
Minä ajattelin odottaa tän lämpöjakson ohi ja sitten vasta laittaa nuo kylvökset ulos. Lisäksi odotelen siemenkirjeestä jotain kivaa. Minullahan noita ei yleensä olekaan kuin muutama hassu purkki. Sanon ainakin nyt
Mä olen laittanut jääkaapissakin ihan perinteiseen tapaan eli kylvänyt multaan- en ole tuollaisesta minigripsysteemistä kuullutkaan. Mut ei mulla koskaan mitään hirviöitä määriä ole, pari, kolme jäätelörasiaa isännän pinna kestää ja jäätelörasiaan mahtuu kuusi pikku purkkia.
Tällä hetkellä jääkaappiin on jo "piiloteltuna" kaikenmaailman rasioita. Sain sellaista erikoisjoulusuklaata pakattuna läpinäkyvään rasiaan, jossa on neljä lokeroa. Pakkohan ne suklaat oli syödä ennätysvauhtia, kun oli niin hyvä kylvöpurkki. Siellä on nyt Kurpan siemenkirjeen esikot jääkaapissa.
Mä meinaan tänä keväänä koittaa samaa kuin Pisaralehdellä (muistaakseni)viime keväänä, eli ottaa osan kylmäkäsittelyssä olleista tonne yläkerran viileähköön kasvattamoon jo tuossa maalis-huhtikuussa. Samaan aikaan kun toivottavasti jo osan orvokkikylvöistä yms. kylmänkestävistä voi viedä kasvilavaan ja tulee valon alla tilaa. Kukkapenkkejä on hirveen kokoisia tyhjänään enkä jaksa odottaa, pihalla itävistä on iloa vasta ensi kesänä.
Lunta päälle, ei mitään vanerilevyjä ja sitä lunta niinkauan kun pihalta löytyy. Onneksi en ole vielä laittanut mitään, kun tuli vesisateet.
Muuten, kyllä muistan jostain lukeneeni, että liian kova pakkanen vaurioittaa siementä, ehkäpä juuri kyseessä on tilanne, että siemen on syksyllä imenyt kosteutta. En kyllä kirveelläkään muista mistä sen luin, että voisi linkittää. Ja onhan noissa kylmäkäsittelyohjeissakin yleensä se -4 - +4 astetta. Tää on varmaan perennakohtaista, riippuen minkälaisista oloista kasvi on kotoisin.
Paksu lumikerroshan on mahtava eriste, mutta jos lunta ei ole, sitten ovat kyvökset vaarassa.
Siispä menenkin lapioimaan nyt runsaan kasan kylvösten päälle, ei toi kaikki VOI sulaa.
ei se sulakaan, varsinkin jo paikka on varjossa. Meillä oli yhtenä keväänä koiravanhus ja siemenet suurinpiirtein samassa lumikasassa, kaikki odottelemassa maan sulamista ja kaivamisen aloittamista…
Hei, oliko joku jo kylvänyt tomaatteja? Näinkö aikaisin senkin voisi tehdä?
Mulla on minigrip-systeemi käytössä kun olen noissa multakylvöissä onnistunut epäonnistumaan.
Kyllä joka vuosi hätäisimmät laittavat tomaatit jo näihin aikoihin. Mäkin meinasin, mutta nyt tuli tämä flunssa niin en ole jaksanut. Toisaalta, jos odottaa parikin viikkoa vielä, niin eipä se kovasti satoa myöhästytä ja on kumminkin sitten pari pimeintä viikkoa vähemmän alkukasvatuksesta. Tammikuussa kylvetyt tomaatit tuppaavat olemaan julmetun suuria jo huhtikuussa tuossa olohuoneen ikkunalla.
blanka, tomaatit suosiolla vasta aikaisintaan maaliskuussa. Tai saahan niitä kylvää vaikka heti mutta uudet joudut sitten kummiskin kylvämään keväällä ellei sinulla satu olemaan ammattilaisolosuhteet
Mitäs jos veisinkin kaikki multapurkeissa vanhempieni kylmäkellariin. Se lokerikko on ihan tyhjä. Jee! Se vois olla varminta ja helpointa.
Jaahas, taas tulee tuplaten viestejä. Sorry.
Mie olen joka vuosi kylvänyt tomaatit näin aikaisin. Tänä vuonna laitoin vaan kaksi siementä multiin nyt ja loput helmikuun puolessa välissä.
Tarkoitus olisi saada mahdollisimman kauan omia tomaatteja. Onnistuu, mutta vaativat vaan paljon lisäväloa.
Soitin äidille. Kylmäkellarissa on n. +6. Onko se riittävän viileää?