Avaan tämän ketjun nyt ihan pikkuisen etuajassa. Toisaalla jo alkanut kylvökeskustelu voi jatkua tässä
Selkeästi tiettyyn lajiin liittyviä viestejä saatetaan siirtää omaan "asiaa lajeittain"-ketjuunsa jotta tieto on jatkossakin sitä etsivien löydettävissä.
Jee, kevät!
Olen ollutkin ihan pikkuisen hätäinen sisäkylvöjen kanssa: orvokit ja chilit kylvin joulukuun puolessavälissä. Maltillisesti, viitisentoista purkkia. Orvokit köllöttävät tyytyväisinä yläkerran viileässä huoneessa ledivalon alla. Eilen tein kylvölistaa: keijunmekko, heliotrooppi ja pari matalana pysyvää tomaattia menee multiin ainakin tammikuussa. Ihanaa!!
Mihis aikaan seuraavat kuuluu kylvää: nemesia, jättiverbena, buddleja?
Mie oon vissiin ollu vielä hätäsempi ku Vilhelmi, tosin sattuman tai Vahingon kautta . Nii ja ennenkaikkee lattian kautta…
No, kiinankärhöt oli itäny ( vahingossa )10.11, nyt ne on n.20cm komeita taimia , miten lie pärjää kessään asti.? Salviat keräilin lattialta purkkiin 23.12, itää joo. Hopeavitjan siemeniä, siivotessa nakkelin purkkiin pesuhuoneen lattialta viime viikolla , itäny 8 piikkiä. huh.
Orvokit 8.12 ihan jopa tarkotuksella, tomeralta näyttävät.
Saa nähä kuin jatkuu , Sitä kun on intoa nyt enemmän kun taitoa.
Ai nii , keijunmekkopussi pyöri eilen haitolla, no nekin räpistelin sitt multaan.
P.S. millon se avataan semmonen ketju uusavuttomille tai jatkuvakyselyikäsille,jossa ihan alottelijat vois kysyä viisaampien ja kokeneempien mielestä ns.tyhmiä kysymyksiä, vaikkapa 10 kysymystä per pvä. ??? ( oikeestaan vitsi, toisaalta taas ei )
Jouluna kylvetyissä orvokin siemenissä näkyy itämisen merkkejä.
Tässä tänään kylvetyt perennat. Huomenna siirrän ne kasvariin.
Jaahas, täällä taas lueskellaan näitä merkkitikkuja pää kenollaan. Mitä kaikkea ihanaa oletkin kylvänyt, hyvältä näyttää! Ehkäpä tässä itsekkin pian sais aikaseksi aloittaa kylvöjä. Lippusten laminointia olen jo aloitellut.
Kurppa, peitätkö kylvöruukut lumella?
Peitän. Lisäilen lunta edellisten sulatessa niin kauan kun sitä on ja sitten aloitan kastelun.
Yritän kerrankin kylvää maltillisesti yhtä laatua. Loput siemenet saan vielä ujutettua siemenkirjeisiin.
Ensimmäiset siemenet liossa. Täytyy huomenna hakea Haminasta vermikuliittia. Täällä sitä saa vain tilauksesta.
Mulla on jo 86 purkkia ulkona itämässä ja nyt siis likoamassa vesisateessa.
Mulla on hangessa palttiarallaa 180 lajia perennoja odottamassa kevättä Tavoite oli se 150-200 uutta lajia joten ihan hyvältä näyttää kun muutama pussi vielä odottaa kylvämistä. Tosin niissä muutamissa on aika paljon kaksivuotista, enkä ole vielä päättänyt, koitanko esikasvattaa niitä vai kylvänkö vaan keskikesällä ulos. Kunhan katson. Sitten on muutamat kesäkukat kans, mutta niitä ei lasketa tuohon tavoitelukuun. Kyllä, mopo karkasi käsistä jo viime kesänä kun tosissani sisäistin että netistä saa tilattua siemeniä
Minä tein ulkokylvöt ihan tarkoituksella jo syksyllä kun luntakin tuli sopivasti. Nyt kevättä kohden on tekemistä muutenkin kun voi alkaa esikasvatettavia laittelemaan. Syksyllä ei ollut mitään mielekästä tekemistä niin kylvöistä sai vähän helpotusta pitkiin pimeisiin iltoihin.
Ihanaa, tätä ketjua onkin odotettu. Minulla on vielä kylvömulta hankkimatta, mutta kylvöön menevät siemenet järjestelty omaan laatikkoonsa. Osan kanssa täytyy ottaa uusintayritys, kun ei viime talvena onnistunut. (Jos siemenissä ylipäätään on virtaa ollut)
Minä jo kyttään tätä keskustelua kieli pitkällä… Olen luvannut itselleni, että mitään ei tammikuussa kylvetä. Tekis vaan niin kauheasti mieli…mutta hammas irvessä mennään kyllä helmikuulle, etten joudu hoitamaan venyneitä honteloita alkuja montaa kuukautta. Jostain syystä teidän muiden kylvöskuvien ja kasvun edistymisen seuraaminen on lähes yhtä hauskaa tällaiselle kerrostaloasukille. Käy korvaushoidosta!
…ja minä kerrostaloasukki olen jo ehtinyt ensimmäiset sadotkin korjata kylvöksistäni:-)
edit1 - ihan niin ja erinomaisen raikkaalta on maistunut tomaatti-sipulisalaatin päälle silputtuna. pari kertaa saa vielä siitä terapiakylvöstä, jonka sinun yllytyksestäsi tein. en jouluaattona mutta tapanina ensimmäisen kerran…
edit2 - kirjataan nyt vielä hirveän laajat (=viisi purkkia 27.10.) hankikylvöt ja 10.12. kylvetyt porkkana ja tilli. mitään kylvöihin viittaavaakaan en sitten tee ennen maaliskuuta:-)
Vihanneskrassia, kenties =)
Minä olen tasaiseen tahtiin lisäillyt hankikylvöjä. Osan laitan jääkaapissa. Viime vuonna jääkaappikylvökset onnistuivat parhaiten, en tiedä miksi. Viime vuonna tähän aikaan mnäkin vasta sisäistin perennojen kylvön. Puutarhaharrastus alkoi v2009 ja taimistoihin kului ekoina vuosina omaisuus, kun en tajunnut tätä itsekasvattelun riemua.
Puutarhaharrastus antaa niin paljon, ja on tällä hetkellä ylkösharrastuksena jos haluan rentoutua, hevosharrastuksesta on tullut liian stressaavaa ja suorittamista.
Mä en edes yritä hankikylvöjä enää, eivät kyllä sovi mulle ollenkaan. Puuvarastokylvöt sen sijaan ovat onnistuneet melko hyvin, siellä voi lämpötilaa "säätää" laittamalla kylvöt sopivalle etäisyydelle ulko-ovesta, eikä kylvöt sitten unohdu hoidotta. Ulkona taidan ne aina uittaa ja kuivata.
Itse mietin joka vuosi, että kuinka iso riski hankikylvöissä on ns. Liian alas painuva lämpötila ja täällä rannikolla sulaminen ja jäätyminen vuoronperään.
Vein eilen kylvetyt kennostot kasvariin, etteivät ehdi sisällä hätäisemmät itää. Otin sulamaan seuraavat kennostot, jos vaikka huomenna taas kylväisi;)