Viime talvena lumen alla olleista ei tullut mitään. Siitä masentuneena en ole laittanut hankeen mitään. Kai sitä sit jotain tomaattia jossain vaiheessa…
Mielenkiinnolla seuraan toisten ponnistuksia.
Merkilliseltä kuulostaa. Olikohan päässyt keväällä kuivumaan?
Minusta tuo tapa perennojen kylvöön on mahdottoman helppo. Suurin osa itää (onneksi ei ihan kaikki;) Jotkut vaativat kaksi kylmää jaksoa, eli ei mitään hötkyilyjä näiden kanssa.
Mulla ainakin on rannikoll (tosin Pohjanmaan rannikolla) onnistuneet hankikylvöt. Kylvin vain purkkeihin ja laitoin leikkimökin varjoisalle seinustalle katoksen alle ja lunta päälle. Itivät 95%:sti. Aika varhain keväällä siirsin kylvökset kylmään kasvihuoneeseen…joten ei ihan koko aikaa siellä hangessa viettäneet.
Niin…ja siis yhtenä vuotena vain on ollut oikea kasvari. Parina keväänä laitoin kylvökset itämään keväällä lidlin telttakasvariin. Itäminen oli jo tapahtunut yli puolessa purkeista kun kasvariin laitoin ekana kylvökeväänäni.
Voiskohan kylvökset laittaa kylmän kasvarin lattialle käärittynä pakkaspeitteeseen niin ei tarttis pelata lumen kanssakaan. Vai meneekö lämpö liian kylmälle?
Minullakaan ei ole hankikylvökset onnistuneet, kaksi kertaa olen kokeillut. Keväällä ne joko uivat tai kuivuvat, aivan kuin joku aiempi kirjoittaja (anteeksi, en nyt muista nimeäsi) kertoi. Nykyään kylvän syksyllä perennansiemenet taimikasvatuslavaan, siellä ne sitten ovat hangen alla. Ja harso suojaa sitten lumien sulettua. Ja muutoin hoidan kylvökset ja taimet sisätiloissa ja viileässä verstaassa.
Eilen tein hyvin alkavaa listaa tämän vuoden mielikeistäni, en kuitenkaan vielä tilannut vaikka niitä tuolla Isoäidillä olikin tarjolla houkuttelevasti… Mm. illakko, esikot, törmäkukka, maurinmalva ja maitokello kuuluvat toivelistalleni.
Mä pelkäisin että kuivuisivat kasvarissa. Mutta mä en kuitenkaan ole mikään ekspertti näissä asioissa vielä kun olen vaan 3-4v kylvöstellyt näitä perennoita.
Tuota vedessä uimista tai kuivumista oman kokemuksen mukaan auttaa se, ettei kylvökset oo auringossa. Lumi sulaa hitaasti varjossa…ja siis pidän katoksen alla. Toisaalta ei kuivu myöskään nopeasti varjossa. Itäneet toki pitää siirtää valoon. En oo muuten peitellyt mihinkään metriseen hankeen vaan laittanut aika kevyesti tuon lumen alle, ettei äkillinen lämpötilannousu aiheuta tulvia
Täytyy vielä miettiä, ennenkuin teen mitään. Kiitos kommenteista.
Tärkeää on myös, että purkeissa on reiät, ja mulla purkit ovat dynolaatikoissa, joissa myös reiät, etteivät lillu vedessä. Mulla on talon länsiseinustalla, joka on iltapäivisin aurinkoinen ja hyvinkin lämmin, mutta siinä on sora alla (ei vesi seiso laatikoiden alla lumien sulaessa), ja hana vieressä. Ohi kävellessä tarkistan ja kastelen tarvittaessa.
Mulla on sekä onnistuneet että ei nuo hankiklyvöt. jos lämpötilan viahtelee nollan molemmin puolin, keväällä etnekin, sehän vaan edistää siementen itämistä, kovilla pakkasilla suojaa taas lumi. Nyt laitoin jokaisen purkin päälle "elmukelmun" ja pistelin siihen haarukalla pienet reiät, se kelmu pitää mullan tasaisempana ja reiät estää homehtumista ja pääseehän siitä joku vesitippakin läpi, mutta ei koivun ym. siemeniä. Varjoon ne kylvöpurkit täytyy laittaa ja keväällä huolehtia sitten, etteivät kuivu tai ui. Luonnossakin kasvit itävät , eikä maassa kukaan niitä huolehdi tai säätele olosuhteita. Se mikä hankikylvöissä on huomattava,että ne kaikki eivät tosiaankaan idä heti toukokuussa, osa vasta kesän lopulla, ja siinä kait sitä tuleekin tehtyä se virhe, kun luulee, ettei mikään idä ja kippaa purkit kompostiin, vaikka maltilla odotellen olis loppukesästä ollut jo taimia. Viime syksynä jätin itämättömiä perennapurkkeja ulos, saavat sitten sen toisen kylmän jaksonsa, jos sitä tarvitsevat. Jääkaapissa olen vermikuliitissa minigrippusseissa idättänyt mm. helleboruksia ja pioneita, joiden kanssa saakin sitten pelata, mutta sisällä voi laskea viikot tarkkaan, eli n. 6 viikkoa lämmintä, (pussin täytyy olla kostea, sitten sinne jääkaappiin ja tarvittava aika viileässä ja siellä sitten joko itävät tai eivät, loput olen viimeistään syksyllä laittanut purkkiin ja kylvöpenkkiin, joskus ilmaantuu taimia vasta seuraavana keväänä. Yksi virhe jonka itse alkuaikoina tein oli, että kylvin perennat aivan liian syvään. Kannattaa peittää vain kevyesti ja laittaa vermikuliittia ja hiekkaa pintaan. Ja nämä vain mun kokemuksiani, muutamia vuosia ellei jo 12 vuotta olen näitä kk-kylvöjä harjoitellut.
Emon kirjoitukseen vielä kommentti, mulla ovat purkit puutarhalaatikoihin pinottuna ja itäpäädyssä taloa ja alla on myös hiekka.
Jesss, eilen tein sen tilauksen Mustilaan, ja nyt oli jo viesti, että toimittavat ensi viikolla.
Tuo viherpeukalon liian syvään kylvö on varmasti kuivumisen lisäksi varmasti se joka kylvöt saa epäonnistumaan. Sen olen lisäksi huomannut, että keväällä lumien sulettua on hyvä heittää päälle harso ettei purkkeihin mene kesän aikana kaikenmaailman rikkisten siemeniä eivätkä linnut pääse napsimaan siemeniä parempiin suihin.
Tulipahan tehtyä vähän uudenvuodentaikoja Multiin menivät chili ‘‘Gusto Purple’’ , tuoksupelargoni ‘‘Attar of Roses’’, Fuchsia magellanica sekä Tropaeolum azureum - mikälieneesuomeksi, sininen köynnöskrassi(?) - ja vielä ikkunalautasalaatiksi kokeiluna vesikrassi.
Siniköynnöskrassi
No niinpä tietysti xD
Viime talvena tein tasaiseen tahtiin hankikylvöjä vuoden vaihteesta alkaen. Osan, kuten Delphiniumit kaivoin jo helmikuulla hangesta sisälle itämään. Paras itävyys oli erään styroksikennoston siemenissä, jotka olivat kevään viimeisestä siemenkirjeestä ja viimeisestä seemnen tilauksesta. Perennoja kaikki. Ehti olla vain 3 viikkoa kylmäkäsittelyssä ennen kuin lumi suli.
Mulla tarkkaan laskien viime vuonna onnistui noin 70 % hankikylvöstä. Seuraavat eivät onnistuneet: varjolilja, kullero, purppurapunalatva, lamopeikonkello ja kylmänkukka. Onnistuneita oli reilu kymmenkunta.
Syksyllä tosin yhdessä purkissa oli outoa elämää, sellaisia kävynnäköisiä, mut nuppineulan kokoisia palleroita. En tiedä olisiko varjolilja vai vain joku rikkaruoho. Nääs tussinjälki jäi hankeen ja koko kesän olinkin ihan kissa pistoksissa, että mitä mistäkin purkista nousi.
Miun mielestä varjolilja itää sitten seuraavana kesänä. Nousee aluksi vaan yksi kapea lehti. Kylmänkukka itää parhaiten kun kylvää heti kun simenet on kypsiä, kolmessa viikossa on taimet. Pienien taimien talvehtimenen vaan on vähän vaikeahkoa. Kullero pitäisi olla helppo.
Minullakaan ei ole punalatvat (Eupatorium) onnistuneet.
Peikonkellot onnistui hyvin. Muita hyvin onnistuneita olivat akileijat, ritarinkannukset, esikot, sinikukkaiset + keltainen sinilatvat, vuohennokat, osa anemoneista, kilpiangervo, keltavaleunikko, valkohanhikki…
Yksi siemen kylmänkukkaakin iti.
Toisaalta esim. tädykkeet iti yllättävän huonosti, niitä oli montaa lajia ja lajiketta, vaikka ovat yleisiä puutarhakasveja.
Tädykkeet tarvitsevat valoa itääkseen eli peititkö siemenet?