2014 Vuoden Ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Sain kerättyy Antonovkat. Pieniksi jäivät tänä vuonna eikä satokaan ollut häävi, pari sankollista. Mutta ei enempää ois nyt tarvinnukkaan, hilloksi keittelen nuo.

Haravoin vaahteran lehtiä vähemmäks. Ei oo vasta kuin murto-osan pudottanut, mutta leviäävät kivasti pitkin tietä ja naapureitten pihaa. Ison jätesäkillisen sain jemmattua.

Oraville laitoin pähkinöitä tyrkylle ja kiireen vilkkaan piilottelivat ne ties minne. Hauskaa seurattavaa. Kävivät välillä säikyttelee ikkunassa vahtaavia kissoja menemällä ikkunalaudalle ja kurkkaamalla sisään. =D

Havuja pitäs hakee vielä ruusujen suojaks. Osa kukkii vielä ihan täysillä ja mieluusti säilyttäsin noi vuodesta toiseen, on tunnearvoo… =)

Sain maa-artisokat kaivattua maasta. Yllättävän paljon tuli satoa. En olis uskonut, että muutamasta puskasta noinkin paljon tuli. Huomenna pitäisi sitten osa kaivaa takaisin maahan.

Talvivalkosipulin kynnet sain myös laitettua maahan. Huomenna laitan vielä itusilmuja reippaan määrän. Olin tosi yllättynyt, että pienistä itusilmuista kasvoi kunnon kokoisia valkosipuleja.

Ai, pitäsköhän munkin kokeilla noista kasvattaa.

kuva

Vielä on satoa aroniassa.

Ajoin näkyvimmiltä paikoilta pudonneet lehdet silpuksi.

Tänään rakennettu uutta kasvihuonetta.Ohutta tiivistenauhaa vedettyvarmaan sata kilometriä.Nyt sormenpäät verillä ja kynnet riekaleina.Seinät paikoillaan ja mies kiinnittää pimeässä kattolevyjä.Olipahan kova urakka.Huomenna tulee kuva ku on vamis.

Oon vähän leuhka :kissing_closed_eyes:

Koko sateen jälkeinen aika ihan pihalla. Kasvihuoneessa meni tuhottomasti aikaa, myyrät tai kontiaiset oli taas tulleet lattiasta läpi paljujen välillä ja kasanneet hiekkaista multaa tiilien päällä, yäk. Pitänee lotrara vaikka saunatervan loput imeytymään grillihiiliin ja miinoittaa sillä rinki haisemaan. Koivutisle on turhan arvokasta, karkottaako myyriä?

Konnanyrtti oli levittäytynyt kärhöpyramidiin asti. Sokkaraudalla sain irroiteltua karkulaiset pois. Ja sitten oli tietysti kaikenlaista pois kaiveltavaa ja siirreltävää. Viinisuolaheinän ei olisi kannattanut antaa siementää yrttimaahan, nyt olen helisemässä. Kasvaisikohan varjossa norjanangervopuskan juurella? Saisivat kisailla keskenään mokomat. 

Karvari, kärsii ollakki leuhka. heart  Mä oon suorastaan kade tommosesta miehestä, joka jopa pimeessä häärää jonku kasvarin kimpussa. Tasan ei käy onnenlahjat. sad

Joo Myskis kyllä ymmärrän hänen arvon.Oon nöyrästi kiitollinen ja ONNELLINEN!

Tiivistysnauhaa kasvarissa loistavaa, se silikoni on kyllä ihan... tuota, ihan persiestä. Justiinsa naps a) siirtäisi kasvaria valoisempaan paikkaan b) korottaisin kasvaria metrillä. Mutta se silikooni 

Eilen kävi vanhanaikaisesti. Lähdin työhuoneelle, kun silmiin sattui ovenpielessä likoamassa olevat balkaninvuokon mukulat. No, ajattelin, että käyn pikaisesti heittämässä ne maahan. Siinä sitten mieleen muistui myös muita istuttamista odottavia kasveja. Päätin istuttaa nekin siinä samalla ja pitihän pihaakin lopulta hiukan siivota. Työhuoneelle pääsin vasta illasta :slight_smile:

Kasvihuoneesta kerätty loput tomaatit pois, kolme laatikollista tuli raakoja/puolikypsiä. Tomaatit ja kurkut raivattu pois, samoin kesäkurpitsa, missä oli vielä yksi pötkylä. Pavuista kerätty loppu sato ja nekin on nyt raivattu pois. Chilit ovat vielä kasvarissa, saavat olla vielä ainakin ensi viikonloppuun lämppärin kanssa.

Koivut pudottivat eilen kaikki lehtensä, kerralla, perjantai-iltana satoi lehtiä niin ettei ikkunasta juuri muuta näkynyt. Niin paljon tuli lehtiä että takapihalla ei nurmikkoa näkynyt. Haravoin lehtiä kasvimaalle. Yleensä ovat koivut pudottaneet lehtensä pikkuhiljaa.

Suunnilleen samat puuhat täällä vyöhykkeen eteläreunalla.

Laitoin tomaatteja ja paprikoita kokeeksi kuivuriin.

Pelargonit ja fuchsiat siirtymässä talvetustiloihin.

Tyhjäsin kompostoria niin paljon (kasvariin), että sinne mahtuu talven ruuantähteet. Peitin kasvarin pressulla, eli nyt voi talvi tulla.

Sain verkotettua osan puuvartisista pensaista. Jessus miten raivostuttavaa hommaa tehä yksin! 

Kannoin myös kärhöt jo autotalliin ja muutamat kellariin menevät talvitelotettavat.

Laitoin myös halkopinolle uuden muovin suojaks. Entinen oli hajonnu ja lepatteli kaikkialla muualla kuin puitten suojana. Kivasti olivat jo kastuneet osa. Kannoin kuivempia katoksen alle, ei tarvi talvella kaahlata hangessa hakemassa.

Kasvarista sain kaikki kasvit pois, muuta rojua siellä on vaikka kuinka paljon. Oon toitottanut että mulla on 11 pasuuna.No 13 niitä piti sisälle kantaa. Ulkona ei talvetettavia ole kuin gerberat, yksi ruukkukärhö, runkoruusu, kolme patioruusua ja daalianjuurakoita.

Nyt vissiin väsyttää syönnin päälle, laitoin zoomauksen isolle ja nauran tuolle Myskiksen laittamalle punaiselle ukolle, ei tässä paljon huvia tarvitse. Juu, pihalla 6 tuntia, normihommia: talikko, lapio, oksasakset, kantokori, istutuslapio, kalkki- ja kananpaksipussit, tyhjät multapussit, ruohonleikkuri, harava.

Millä te kiinnitätte pressun kasvarin katolle?? Viimetalvinen köysillä viritetty valkoinen pressu oli kaksinkerroinkin liian iso, myrsky riepotteli sitä kuin purjetta, eikä mikään naru tai kuormaliina auttanut. Lumet se kyllä hoiteli pois, ei tullut koko talvena oikein maahankaan lunta, joulukin oli melkein musta.

Joskus joutuu talvella jotain naruja uusimaan, mutta ohuella nylon narulla olen laitellut. Tärkeintä varmaan ettei tuuli pääse pressun alle. Miulla on kyllä aika suojaisessa paikassa.

Hyvä jos raivoni naurattaa...hipsin vähin äänin takavasemmalle