2014 Vuoden Ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Ajan hermolla eli  vuoden vaihtuessa avaan tämän vuoden 2014 ulko- ja pihapuuhaketjun. Kukahan korkkaa ?

jatkuu huomenna.

Tai itse asiassa tänään :slight_smile:

Tänään olin omalla terassillamme perheen kera ja nautin kuohuviiniä vuoden vaihtumisen kunniaksi. Katselin pihalle.

Kelpaako aloittamaan pihapuuhat 2014?

Muutama tunti kitketty tänään, piti tulla välillä lepuuttamaan selkää. Meen kohta jatkamaan, vielä on tänään valoisaa aikaa jäljellä sen verran että saan ehkä just ja just yrttialueen kitkettyä. Hitsit kun on hyvä mieli siitä, oon jo kaksi kesää kattonut sitä aluetta sillä silmällä että se pitäisi kunnolla siistiä.

Säätiedot lupailee että jatkossa ilmat menee vähän miinukselle ja nollille, taitaa tänään olla viimeinen päivä näille hommille ennen kevättä. Tai sitten ei, sen näkee :slight_smile:

Leikkelin perennojen varsia, kalkitsin yhden penkin ja putsasin rikkaruohoja. Kyllä tuolla päiväasikaan kelpaa puuhailla, kun jotain näkee. En muista näin ihanaa joululomaa olleen!

Haravoin tänään pitkästä aikaa. :slight_smile: Aika meni nopeasti.

Minä otin joulukuussa ulkoa sisälle yhden pilarikatajan, kun se oli myrskytuulissa mennyt ihan kenolleen. Olin sen vasta syksyllä istuttanut, niin ei ollut ehtinyt yhtään juuria kasvattelemaan. Siitä saimmekin sitten kivan joulupuun, ja äsken kävin hyvin palvelleen katajan istuttamassa uudestaan ulos. Tällä kertaa suojaisampaan paikkaan.

Löysin pari mehitähteä vielä purkeissaan istutusta odottamassa. Olin ne jostain alesta rohmunnut syksyllä, mutta jäänyt sitten muun tohinan keskellä laittamatta. Ne myös pääsivät multiin, kuten se takapihalla ajelehtiva siipiköynnöskin.

Häpeäkseni on tunnustettava, että sain myös melko myöhään syksyllä himoitsemani köynnöspinaattijuurakon Jouluruusulta, ja mitä löysinkään maasta myrskytuulen heittämänä… Olin sen puuhapöydälle jättänyt, ja siihen unohtanut. Mutta se saattaa jopa selvitä, taisi olla onni se tuuli tuon kohdalla, niin oli vettä sentään saanut päällensä. Komeat piipat oli sieltä tulossa. Hellästi peittelin mullan suojiin ressukan.

Naapurin pellon ja miun kesäkukkapellon raja-risuaidan takusta on nyt lapiolla tasotettu ja musta muovi päällä, ettei voikukat hyökkää het keväällä, oli tarkotus jo syksyllä, mutta ja mutta,. Joku iso peltokone käänsi vissiin laajemmalla kääntösäteellä viime kesänä ja jätti hitonmoisen sotkun. Nytpähän on sekin laitettu.

Siivosin kukkapenkkejä ja katkoin perennan varsia. Siirsin penkissä kasvavia leijonankitoja ruukkuun ja ruukut varastonikkunalle talvehtimaan.

Nyhdin sammalpeitettä ja heinäkasvustoja (rikkaruohoja) pois ja levitin puuntuhkaa perennamaihin. Kalkkia ja hiekkaakin voisivat tarvita. (savimaa alla)

Tyhjensin tuhkat takasta ja levitin perennapenkkeihin.

Kirjoita tähänNyt on kevät. Pari päivää ennen jolua tuodut lehtikuusen oksat viheriöi.

Tervehdys kaikille ja erityisesti Pirkanmaan taimivaihtopäivillä olleille. Olen saanut ihmetellä kuukauden ajan Uuden- Seelanin ja Australian kasviloistoa. Hyvänen hykkyrä lajien ja tuoksujen määrää. Yritän laitella talven kuluessa joitain kuviakin puutarhoista, joissa vierailimme. Päivän lämpö lienee reippaasti yli 30 ja puolipilvistä ja pian kotimaassa.

Terkkusin Unokki

Kävin katsomassa autotallissa talvehtimassa olevia kasveja. Monta isoa pelakuuta näyttää kuolleelta, kuten myös joukko muita kasveja.

Appleblossom rosebud näyttää siltä, kuin hän olisi päättänyt kasvaa runkopuuksi. Kunnioitan hänen päätöstään.

Hyvältä näyttää muutamalla ns. "tärkeällä" kasvilla. Kaikki laakeripuut (10 kpl) elossa, hyvältä näyttää myös muut etelän kasvatit: sitrukset, oliivi ja sinisarja. Persikka pullistelee silmujaan ja jopa kuusama
 L: japonica aureoreticulata on hengissä. Wuhuu.

Minkälaiset olosuhteet sulla siellä tallissa on?

Plussan puolella. 1 - 18°C Siellä on ikkunoita, mutta kaikki ei mahdu ikkunalaudoille. Pelakuut ja kompurat tappelevat elintilasta :wink:

Käänsin pistolapiolla kesäkukkapenkin ja vedin mustan muovin päälle. Raivasin kulmauksen, missä kasvoi nokkosta, pajua ja vattua. Siihenkin vedin mustan muovin päälle. Minä vastaan luonto, pistetilanne 2-0 

Paras työilma: ei mäkäräisiä, hyttysiä, paarmoja saatika kusiaisia. Aurinko ei paistanut otsaluuhun, eikä lippis hionnut litimäräksi. Oli ihan tyyntä. 
Puutarhakalenteriin on taas paljon kirjoitettavaa, on tämä niin ihmeellinen vuoden alku.

jos olisin kateuteen taipuvainen niin nyt kadehtisin teitä, jotka voitte puuhastella omilla pihoillanne. olisi todella mitä parhain sää ja pihalla paljon tekemistäkin. mutta kun se piha on mökillä ja mökki talvilämmin. ihan suoraan sanoen en uskalla ruveta kompostieleganssin vaihtoon ja sotkutöihin joissa hiki tulisi pintaan, kun ei sitten pysty ennen siisteihin vaatteisiin vaihtamista käymään suihkussa/saunassa. vanhat luut eivät kestäisi niin kylmää kyytiä. - nyt voin vain käydä patseerailemassa pihalla ja tehdä työsuunnitelmat valmiiksi ja aloittaa sitten aprillipäivänä, jolloin mökkikausi alkaa ja suihku/sauna on taas käytössä ja mökin lämpötilan voi nostaa semmoiseksi, että vaatteiden vaihto ei aiheuta hyti-hyti oloa…

Mai-lee on oikeassa. Nyt on pysyttävä koko ajan pienessä liikkeessä, muuten iskee vilu ja se on just tollanen hyti-hyti -olo, äkkiä lämpöseen !