2014 Vuoden Ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Rooset…minä suunnittelin erillaisia betonirenkaita ryhmäksi pihaan. Niihin olisi tullut multaa ja erillaisia kasveja ja kitkeminen istuallaan vieres olis onnannut. Isäntä kieltäytyi kokonaan ! Miedän pihalle ei tuu mitään sibeliuksen tötterö teoksia ? Vai niin…nyt sitten kyykitään.

Korjaus…siis meidän pihalle ei saanut tehdä betoni renkaista Sibelius monumenttia !

Betonirenkaita kun saa erillaisia , korkeita ja leveitä ja kapeita…

Olisi kitkeminen ollut helppoa ja myyriltä suojaaminen ja ne voisi maalata vaikka vihreiksi. Sillee harmistuttaa kun polvet ei anna kyykkiä ja pakko on yrittää.

Koeta vielä kääntää miehes pää. Niistä voi tuunata vaikka kuinka kauniit, esim. Mosaikkipinnat. Täytyhän sun voida harrastaa mutta terveyttä on ajateltava.

miraemmi, tarjoa miehellesi siten seuraavaksi muurikivestä tai kivistä tehtyä kohopenkkiä.

Vähän kyllä jännittää noi tulevat kylmät päivät ja yöt. Onneksi en ole tomaatteja vielä ulos istuttanut :confused:

Kesäkukkia olen ssanut vähitellen laitettua, toivottavasti eivät palellu.

Voihan helskata kun katsoin tuota säätiedotetta, hivenen liian myöhään :-/ Laitoin meinaan tänään kasvarin kesätaloille ja istutin sinne jo kurkut ja paprikat. Mitähän tässä nyt sitten tohtisi tehdä, uskaltaako niitä sinne jättääkään vai riittäisiköhän muutama harsokerros pitämään taimet hengissä 

Onni onnettomuudessa vissiin, kun en juuri muuta ole vielä ehtinyt istutella, ja nuo taimipurkit voi hyvin kuskata sisälle yöksi. 

Muuten oli kyllä tänään puuhakas päivä :) Kunnostin tosiaan kasvarin pedit, leikkasin vähän viiniköynnöstä, askartelin kasvarin eteen puulaatoista pienen pation ja aloitin viimein vattumaan tekoa. Siinä samalla kaivettiin jättikokoinen mooses maasta, ja voi morjens mikä juurakko! Vaan sain kuin sainkin kuokittua yli puolet vattujen tulevasta asuinpaikasta, pikkuhiljaa se siis tuo potager-aluekin siistiytyy 

Yksi ilahduttavimmista asioista tänään oli kyllä se, että sain kasvariin mullat tuolta lehtikompostin tuotoksista. Vieläkin on jäljellä vaikka kuinka, eiköhän niistä jokusen istutuksen vielä tee 

Minä ajattelin, että jos nuo jo hyvin kasvuun lähteneet perennat ja pensaat paleltuvat, niin ei voi mitään. Kesäkukkia en onneksi ole vielä ostanut, vaikka mieli olisi tehnytkin. Kerrankin olen malttanut mieleni ja ostan kesäkukat vasta 10.6. jälkeen. :wink:

Tänään on työlista pitkä. Ajan oman pihan nurmen, trimmerillä siistin kaikki reunat ja marjapuskien aluset, kitken kukkapenkit, tai niin paljon kun ehdin.

Sateita luvataan ja kotiloiden pesimispaikat laitetaan minimiin.

Olen pähkäillyt muutaman siementaimeni kanssa …laittaakko vaikos eikös ja ihan hyvä etten ole :slight_smile:

Pionitulppaanit on nyt auki ja ne oli pienempiä kuin kuvittelin mutta juuri niin tummanlilat ja kauniit kuin aattelinkin. Pienet kokovalkoiset TETE narsissit kyljessään aika kauniita.

Meriva … muurinpenkit ja muutkin pitäisi rakentaa ! Minun voimillani ei ja isännän puhti ei riitä kun alustat ja pohjat täytyisi tehdä.

Betonirenkaat olisi soveltuneet pihaan helpoiten ja vähällä vaivalla routimattomaan osaan. Täytyy vaan sitten jossain vaihees elämää pyytää kaivinkone tasottaan perennapenkit… kun ei pääse kitkemään.

Yöllä sain ahaa-elämyksen, miksi tomskut on niin nahkeita kasvussaan; se saakutin pitkävaikutteinen lannoiterae ei varmaan liukene kunnolla, joten kärsinevät ravinnepuutoksesta.

Äsken sitten kävin ripottelemassa kanankakka-merileväuutetta väleihin ja harasin ne mullan sisään. Kastelu, ja jo on kumma, jos ei lehdet ala saada väriä.

Sain trimmeröityä ja olisin ajanut nurmen muttei ruohonleikkuri toimikkaan. Jotenkin tuli mieleen että onkohan exä taas käynyt sabotoimassa. Leikkuri oli lukittuna mutta tankin korkin saa auki.

En enää jaksaisi tällaista:/

Täytyy katsoa kaasari.

Hurja vesisade. Hain varastosta tynnyrin sadevesikeräystä varten ja hyvä, kun hain, sillä samalla reissulla huomasin, että yksi talon takakulmalla oleva sadevesikaivo ei vedä. Tongin kaatosateessa kyynärpäätä myöten siellä kaivossa ja selvittelin tukosta, aikani ronklattua sain onneksi vetämään. Pienemmällä sateella tuota ei ole huomannut, mutta nyt kun syöksytorvesta tuli torven täydeltä vettä, ei enää vetänyt tarpeeksi. Mun lavakaulusistutuslaatikot lilluu vesilammikoissa ja mullan päällä kunnon vesikerros. Hyvä tulloo tästäkin 

Sain leikkurin pelaamaan, vaihdoin bensat ja tulpan. Tulpan olin syksyllä vaihtanut eli epäilen muuta.

Tosi hiostava keli.

Nyt kitkemään.

Rikko kukkii, niin ja voikukka ja sitä pitää yrittä kumota nyt.kuva

Tulipa iso kuva, ärmur, ei osaa taas pienentää.

Kurppa, ihmetellä täytyy, mistä tuollainen ilkeys kumpuaa... vois ukko vähän pysähtyä miettimään. Tekeekö kiusanteko hänet todella onnelliseksi??? Epäilen että ruokkii vain hänen pahaa oloaan.

Mulla on viikonloppumöksällä kasvihuoneen maalausurakka sitonut viikonloppuja, ja kasvimaa ittellään on rempalla. Saatiin sentään eilen perunat maahan ja kurpitsatkin, mutta en ehtinyt niille mitään suojia viritellä. Ensi viikolle kylmää keliä luvassa…

En ollut uskoa silmiäni, kun löysin varjopenkistäni koristeraparperin jättilehtiä. Tiedän kylväneeni ja istuttaneeni sille paikalle pikkuruisen taimen ehkä 5 vuotta sitten, mutta tähän asti sitä ei ole näkynyt ja luulin sen kuolleen. Omituista…

Emo, voihan se olla että nyt ei ollut asialla mutta jotenkin epäilen nyt kaikesta.

Sain kuivia ruusun yms pensaiden oksia leikattua ja poltettua.

Kitkeminen aloitettu mutta nyt on niin penteleen kuuma:/

Chali, toivottavasti huomaat tämän viestin, kun on aika kaukana omastasi.

Nuo sinun kuvakollaasit teksteineen päivän tapahtumista ovat aivan ihania! Pääsee päiväsi tunnelmaan hienosti mukaan. Hyvät kuvat ja kauniisti sommiteltu sekä myös miellyttävät tekstit. Upeaa ja arvokasta kuvapäiväkirjaa saat noista itsellesi kerättyä. Mielelläni katselisin lisääkin :slight_smile:

Hyvää ja kuvakasta kesää sinulle, Chali!