Mulla menee loistava istutuskeli taas ohi suun, kun pitää lähteä lymfahoitoon.
Passaako sipulit laittaa vielä nyt kun viikonlopuksi luvattu +5 astetta? Tänään olisi loma ja seuraava istutus mahdollisuus vasta reilun viikon päästä, meneekö jo liian myöhään? Kumpi parempi - nyt ja kylmää ja vai myöhemmin ja ehkä lämpimämpää?
Oulunseudulta: Kyllähän se maa pysyy lämpimämpänä, vaikka ilma kylmeniskin. Muttta hei, nyt ei luvatakkaan hallan vaaraa, vaan äskön oli ennuste muuttunut la-su yöksi +8! Wuhuu. Eilen lupasi vielä +1... Ja maanantaipäivän +2 vaihtuikin +18. Hihii.
Minä riipasin iltapuhteiksi eilen koko suihkulähteen ylös maasta, kivet veks ja kasvit ylös. Kunhan nuo rakkaudenhedelmät pistää päikkäreille, niin hilipasen takaisin lapionvarteen. Upouusi suihkulähteenpumppukin odottelee paketissa, ja mullat vieressä. Ei muuta, kuin allas takaisin paikoilleen, kivien asetteluun ja mullan täyttöön. Sitten pääseekin parhaaseen vaiheeseen, eli kasvien valintaan ja istutukseen!
Sipuli tahtoo kukkia jos on kylmää… sitä vaan tässä mietiskelen.
Harson alla olisi lämpöisempää, mutta sipulin piipat heiluu "makaavan" harson mukana tuulessa ja juuret tuppaavat irtoamaan maasta. Lämpimään maahan istutettuna lähtee nopsaan kasvuun. Hei, kokeile: istuta vaikka 5 nyt ja loput viikon päästä. Mulla on sipulit maassa, voi riittää leikkokukiksikin...
Todella ihana istutuskeli. Monen monta taimea sain maahan, vielä riittää istutettavaa. Nyt jos vielä sataisi, niin avot.
Kohta lähdössä ulos, täytyy tuumata jos istuttaisi vasta osan. Istukassipuleita on pari kiloa eli saattaa olla etten jaksakaan laittaa kaikkia tänään maahan. Eilinen kuntosali tuntuu jaloissa
Minulla on muistaakseni sitä ‘sipulimuovia’ varastossa, kokeilen istuttaa siihen, eli siis sellaista muovia missä on reiät valmiina sipuleille. Olen nähnyt Titamiinin sipulisadon ja hän käyttää muovia. Mies kysyi viime syksynä Titamiinin sipulit nähtyään ‘voiko noi olla oikeita’
Haha, minä luulin, että pakkasta mietit.
Nojoo, minä en oo sipuleita koskaan kasvattanut, koska en juurikaan syö muuta kuin erilaisia salottisipuleita. Istutusiloa! Siinähän ne salilla kipeytyneet jalat saa vähän venytystä samalla.
Kyllä käyp kurppaa katteeksi! Karhulassa tuli vettä kuin esteristä, täällä ei pisaraakaan :(.
Niin oli siulta saaduissa hostissa madotkin mytyssä kuivan takia. 5mm:n se meillä vaan jäi mutta tyytyväinen on siitäkin oltava. Ruukutuksia ja penkkien siivoamista ohjelmassa.
Unohdin varoittaa, siinä juuristossa on taatusti mukana suikeroalpia, vaikka koitin enimmät repiä pois.
Otin pois pari pätkää mitä oli:)
Tänään on maanviljely ollut itaraa puuhaa. Sateessa olen repinyt kasvimaalta aivan liian korkeaksi ehtinyttä vesiheinämattoa. Ja kun sade hetkeksi taukosi, niin hyttyset tuli paikalle ihan keskellä päivää
Kesäkuun alusta kun loma alkaa, on yleensä mentävä samantien kitkemään kasvimaata. Nyt kumminkin meni nämä kesäkuun alun päivät esivalmisteluineen ja jälkiväsymyksineen vieraisiin ja Kouvola-Kotka-penttiretkeen (oon aina ihan poikki ihmisten tapaamisesta oli se kuinka ihanaa tahansa, nytkin ollut tosi ihanaa), joten vesiheinät kerkes vähän karata. Kohta lähden jatkamaan, tulin vaan vaihtamaan kuivat vaatteet.
Kerran luin Kotipuutarhalehdestä juttua jostakin luomuviljelijänaisesta, joka sanoi, että hän ei kitke vesiheinää, että se on vain hyödyksi, kun estää maan pintaa kuivumasta. Meillä kyllä vesiheinä kasvaa niin rehevästi, että sen alle kylvökset kuolee. Pakko ne on sieltä pelastaa ja siis vesiheinät repiä pois. Ja se on kyllä paljon helpompaa jos on ajoissa liikkeellä. Nyt on niin viimeisest hetket, että se on tehtävä, vaikka kuinka satais. Ja kylläpä nyt sataakin, ihan kuin esteristä. Voiton puolella kumminkin jo olen: kylvöpenkeistä jäljellä enää papu- ja hernepenkki.
Mie sain taimenvaihtajaisissa matoja ainakin Tuomipihlajalta ja Kurpalta :).
Näinköhän risteytyvät Imatralaisten matojen kanssa?
Mie oon koko päivän touhunnut pihalla koulien, istuttaen ja siirtäen kasveja. Vuohenputkeakin revin saavillisen kompostiin. Tämän ihanampaa kesäpäivää ei voisi ollakaan.
Tänään olen pihassa vain katsellut miten nuppuja ilmestyy kasveihin. Toukokuun lopussa istutetut kellukka Mai tain juurakot ovat lähteneet hyvin kasvuun ja ensimmäinen nuppu on jo näkyvissä. Viime kesänä tilattu valkoinen sinivaleunikko tekee kovasti nuppuja. Viime kevään siemenkylvö ritainkannus Ebony in Snow tekee kolme komeaa kukkavartta. Sinivaleunikoita näyttäisi tulevan mukavasti, ja siementaimiakin ilmestyy penkkiin. Punahatut ovat hyvässä kasvussa päästyään aurinkoisempaan paikkaan kasvamaan. Mullahan ei päivänliljat ole koskaan kukkineet. Viime kesänä löysin koirien kanssa ulkoillessa polun varrelta pienen taimen, josta ei ollut tietoa, mikä on. Paljastui tänä kesänä päivänliljaksi, jossa on nyt yksi kukkavana ja nuppuja. Ihana nähdä mikä siitä valmistuu. Todennäköisesti keltainen ja sitten se saa muuttaa äidin kukkapenkkiin.
Mie en oo tehny yhtään mittään pihalla :(. Huomenna on kyllä pakko, Jaakon kardiologikäynnin jälkeen. Vaikka olis minkälainen ryskäyskä tai keuhkotauti.
Piipahdin yhden tutun kanssa Vakka-Taimessa ja siinä se päivä sitten menikin. En ostanut kuin neljä kasvia, kaveri vain kaksi. Huomenna mullakin on edessä taas pihapuuhia, koulimista, istuttamista ja kenties siirtojuoksutustakin.
Kaikki kylvökset on kitkettynä Ihan samantein ois jo voinut harventaa, mutta huomenna teen jotain muuta, en mene kasvimaalle
Eilinen ja tämä päivä on kyllä pihapuuhien puolesta mennyt ihan harakoille, kun olen yrittänyt saada työprojektia pakettiin. Tai no, kävin minä eilen muka hakemassa multaa kesäkukkasille, ja tulin kotiin omppupuu ja tundrapaju kainalossa Kirvoille olen kyllä koittanut antaa kylmää kyytiä, ja jotain tulosta näkyykin onneksi jo.
Eikun hei, aloitinhan minä tänään kasvimaan laiton sillä, että kuskasin yhdessä laatikossa talvea viettäneet angervon pistokastaimet purkkeineen muiden taimien luokse Muuten sain vaan haahuiltua. Jotenkin tuntuu, että pitäisi olla aina joku agenda kun tuonne pihalle menee, että saisi jotain aikaankin, muuten menee pällistelyksi helposti. Mutta pällistellessä toisaalta huomaa monia asioita, kuten sen, että toissakesänä tuolta perämetsästä löytämäni ja penkkiin siirtämäni kurjenmiekat tekevät nuppuja, jännä nähdä että millaiset kukat niihin tulee
Jos on nättejä, taidan kaivella ne loputkin vähän näkyvämmälle paikalle... Vaikka no, tuskinpa rumiakaan ovat. Siemenkylvöpurkkeja tulee myös pällisteltyä oikein urakalla (naapurit pitää varmaan jo kahelina...), ja ilokseni huomasin että sielläkin on tullut piippaa sekä valkoiseen siperiankurjenmiekkaan että kuningatarkurjenmiekkaan.
Loppuviikosta mulla onkin varmaan pari luppopäivää, sitten riittäisi taas lapiohommia. Vähän olen kade kaverille, jonka luona kävi minikaivuri kuokkimassa uudet kukkapenkit... Meillä vaan on se ongelma, että tuonne alapihalle ei moisella hökötyksellä pääse muuten kuin tekemällä aukon syreeniaidanteeseen, ja sitä kun en halua, ei auta muu kuin kasvatella habaa lapion ja kottikärryjen kera Jos tuon tyrnialueen saisi laitettua, ja sitten olisi varmaan vuorossa "cottage gardenin" kolmas kulmapenkki, johon tuo tundrapajukin olisi tarkoitus istuttaa.
Tänään kitkin loput kasvimaasta. Istutin vihdoin kyssäkaalit ja parsakaalit, kukkien taimia istutin myös. Alkavat pikkuhiljaa loppumaan nuo taimet. Ja kastelin ja kastelin. Siis miks tääl ei sada? Kaikki multa vaan pöllyää, kun sitä vähän kaivaa.