Kiitos,siankärsämö sen teen.
Liinukka,siemenpelletti?Häh,mullon ite kerättyjä siemeniä ![]()
Kiitos!
Hups kerkesit lukemaan.. Olin juuri mietiskelemässä omia siemeniöitäni ja vastasin nopeasti, eikä tullut mieleen et vois olla muunlaisiakin siemeniä, heh.. :) Siemenvesalla myyään pellettejä mis on 3 siementä yhessä. Epäonnistuin niien kanssa viime vuonna, toivottavasti on parempi onni tänä vuonna. Luulen et omat siemenet itää helpommin.
En minä niitä senkummemmin peittele, kunhan niitä hiukkasia vähän pintamultaan pyörittelen ja suihkupullolla vettä niskaan.
Siis lumihiutaleen.
Kylvin sitten innoissani viime vuotisia nukenkauluksen siemeniä pari päivää sitten ja nyt on purkissa hieno matto minitaimia ![]()
14 eri perennaa kylvin taas astioihin. Saavat olla muutaman päivää sisällä ja sitten heitän ne ulos. Jahka tuo kova pakkanen vähän lauhtuu.
Mitä mieltä olette, noin yleisesti, esim. kesäkukat/köynnökset, jos nyt laittaa itämään ja itävät. Voiskohan ne sitten "jatkosäilöä - jatkokasvattaa - " viileämmässä tilassa (+1-+6). Monen kanssa pussin kyljessä on sanottu että idätä lämpimässä ja sitten kun ovat itäneet ja nättinä pienenä taimena, voisi siirtää viileämpään ja valoisampaan. Onko +1 - +6 liian viileä?
Ajattelin että taimet olisivat kenties tukevammat ja eivät kasvaisi niin kauheasti honteluuttaan, vaan hyvin hillitty kasvu ja valoa (ja tietysti tarvittaessa kastelu ja lannoitus), ja kun kelit sallisivat keväällä, ulos - sisään rumba.
Entäs tomaatit?
Tämä tuli mieleeni, kun sitä kasvatustilaa sisällä on niin pahuksen vähän. Saisi kaikennäköistä alulle, sitten hetkellinen "kooma" ja kun on se aika, voisi herätellä ja antaa kasvaa sitten kunnolla.
Mitä mieltä olette.
Alle 10 asteen ei juuri kasvua tapahdu.
Kurppa, juuri tuon muistin, että ei oikeastaan kasva alle 10 astetta. Mutta, jos olisi sellainen "koomassa" tila, ei kuole muttei kasvakaan? Onko tämä aivan järjetön ajatus, pakko kysyä, kun ei tiedä. Sitten jossain vaiheessa ottaisi lämpimään ja Voilaa, kasvu jatkukoon siitä mihin jäi.
Onko tämä mahdollista ja onko joku kokeillut?
Työnsin sitten punaisen, keltaisen ja oranssin Peterin multaan. Saa nähdä minkä varsi ensimmisenä nousee.
Chali. Luulisin etteivät taimet kestä koomaa, toisinkuin "aikuiset" kasvit talvetettuina. Mutta ainahan kannattaa kaikenlaista kokeilla :)
Laitoin aamulla 4 tavis-paprikan siementä kostutettuun talouspaperiin ja sen sitten työnsin pieneen minigrip-pussiin ja tein neulalla muutaman reiän päällispuolelle. Ja hellan viereen pöydälle lämpimään. Homehtuvatko ennen kuin kerkeevät itämään?
Eivät, useat tosi isot ja kovatkin siemenet itää tuolla systeemillä nopeesti, ihan parissa päivässä. Siihen pussiin ei tartte (saa ?) laittaa reikiä.
Tilasin hyötykasviyhdistykseltä 13 siemenpussukkaa ja seemnamaailmasta 24 pussukkaa :D
Seemnemaailman tilauskuponki ilmoitti, että lähetämme sinulle myöhemmin laskun, vaikka rastitin paypal-maksu kohdan ja mitään ei ole kuulunut vuorokauteen. Onkohan ihan normaalia toimintaa, vai pitäskö ottaa sinne yhteyttä tai jotain?
En ole siis saanut mitään vahvistustakaan sähköpostiin tilauksesta.
Kiitos Nuu, voin siis olla huoletta, sitä paitsi läpinäkyvästä pussista taitaa nähdä valoa vasten miten siemenet voi eikös vaan… Pistän teipin reikien päälle.
Kun ne siemenet on siellä kostutetun talouspaperin sisällä niin ei niiden itämistä näe. Täytyy päivittäin avata ja katsoa tilanne. Heti kun siemenestä pistää ulos juuren alkua niin se siirretään multaan.
Minulla ei oo kokemusta chilien idättämisestä tuolla tavalla mutta isojen kurpitsan ym. vastaavien siemenien kyllä enemmänkin.
Ohoh! Perjantaina kylvetyistä on kelta-auliot ja pelargoni black velvet red itäneet
.
Kauheasti tekis mieli laittaa vaikka mitä itämään mutta pakko on malttaa. Helmikuun alussa reilu viikon lomareissu edessä niin ei voi olla pikku pikku taimia silloin kun ei kukaan kastele.
Nyt jo näiden laitettujen kanssa tulee probleema ![]()
Piti malttaa vielä uuteen kuuhuun asti, mutta kuinkas sitten kävikään.
Ihan vaan vähän kokeilin... että osaankohan enää ollenkaan, kun en ole moneen kuukauteen mitään ehtiny kylvää.
Peikonkämmen ja traakkipuu on kamalan vanhoja siemeniä, mutta pitää kokeilla vanhat ennen kun tilaa uusia. Ja Quintisho on ihan mun lemppari chili ja kiiviä nyt sattui olemaan iltapalana.
Tämä on mun kaikkien aikojen ensimmäinen kylvölautta.Kostean suodatinpussin välissä olen ennen idätellyt, mutta nyt innostuin askartelemaan vähän vapaapäivän kunniaksi ![]()
Ja tästä se hulluus sitten taas lähti, eihän sitä osaa mennä ollenkaan nukkumaan kun pääsi vihdoinkin vireeseen. Eli karhunvatukkaa oli vielä pakko laittaa, kun löyty vanhoja siemeniä ja nehän voi laittaa jo nyt kun menevät hankeen.