Mulla on myös täällä kovat pohdinnat, että mitä kesäkukkasta sitä kokeilisi…
Ne vakkarit eli orvokki, petunia, lumihiutale, keijunmekko ja heliotroopeissa tietysti laitan. samettiruusuja, kespäivänhattua ja kosmoksia unohtamatta.
Onkohan poutapilvi ja koristebetaatti helppoja kasvattaa? Näin kuvan, jossa näyttivät somalta yhdessä, joku isokukkainen siinä kanssa oli…sääkukka tai pelargoni.
Miun tekisi mieli kokeilla amppeliin tuota nuppitatarta. Törmäsin seemenmaailman sivuilla haahuillessani siihen
Onko kellään kokemusta tuon kasvattamisesta?
Mulla oli viime suvena ja tykkäsin. Keräsin siitä muutaman siemenen. Kokeilen jos itäisivät. Jos eivät joudun ostamaan.
Kiva kuulla, taidan miekii kokeilla
Tänään sitten ekat kylvöt tälle vuodelle; kaktuksia ja mehikasveja.
Ekat kylvöt täälläkin, chiliä, keijunmekkoa ja isokirjopeippiä.
Minullekin iski eilen hinku kylvää jotain. Vaahtera-aulion siemeniä katselin jo sillä silmällä netistä. En ihan vielä tilannut kumminkaan.
Vilhelmi76. Ainakaan bataattia ei voi tietääkseni siemenistä lisätä, jotenkin muistelen että poutapilven kanssa olisi sama juttu. Mutta taimesta kasvatettuna kumpikin tuntuu olevan todella helppoja.
Porukkahan on puuhaillut jo vaikka mitä! Eilen koitin tilailla pelakuun ja paprikan siemenet, vaan ei nettisivu toiminut… Sormet syyhyää, pää pulppuilee ideoita, vaikka vasta on n. 3 kuukauden “loma” tullut viimeisen kukkapenkin teon jälkeen. Tauti se on tämäkin, vuosi vuodelta pahempi…
Paratiisi, sinulla on tarttuva tauti ja se vain pahenee kunnes tulet vanhaksi ja vaivaiseksi etkä pysty "hoitamaan" sitä tautia. No sitten on kiva katsella mitä muut puuhailevat ja miten söpöjä lemmikkejä toiset kasvattavat ja.....
No voi että…nyt kyllä nostatte minunkin kylvö innostuksen huippuusa.
Illalla tein exodis gard ( en mainosta) tilauksen ja kokeiluun tuli uusia sekä vanhoja tuttuja…
Siis onko teillä kaikilla “nyt-jo-kylväjillä” kasvihuoneet, mihin taimet sitten siirrätte, vai uskaltaisko ilman sitä jo kylvää ja eihän sitä tiedä jos tää talvi jatkuukin miten pitkälle kevääseen, kun tuskin on vielä alkanukkaan täällä eteläisessä…
Tilatut tuotteet:
Määrä Tuote Nimikirjaimet á hinta Yhteensä
Kohtalonkukka ‘Orange Prince’ 4,95 € 4,95 €
Punatupakka F1 ‘Avalon Picotee’ 7,95 € 7,95 €
Kesäleimu 'Chana
Kesäpäivänhattu ‘Toto’
Lumiherttasomakki, lumihiutale ‘Snowtopia’
Loistopiispankukka ‘Blue Bells’
Gardenia, keikarinkukka
Rusokesäsypressi ‘Trichophylla’
Neitobegonia (karjalanneito) F1 ‘Illumination White’
Neitobegonia F1 ‘Illumination Apricot’
Neitobegonia F1 karjalanneito ‘Illumination Orange’
Nämä nyt ensihättään, eihän nämä mitään halpoja ole, mutta…elämä on…Pitäähän ne itse kasvattaa “ilmaiset” kesäkukat
Minulla on se onni, että on sekä viherhuone 25 m2 että kasvihuone 17 m2
Viherhuoneessa kasvivalot ajastimella, no, ei aina onnistu sittenkään…ilmeisesti se peukalon vihreys on se tärkein pointti.
EpesA, jotenkin ei se aikainen tai myöhäinen kevät kauheasti vaikuta kylvöihin tai kasvien ulosviemiseen, voi olla pitkä lämmin jakso, ja sitten toukokuun viimeisenä päivänä tulee halla.
Mut mä yritän pysyä maltillisena näissä alkukylvöissä, vielä siis lähinnä valon puute (=tila kasvivalon alla) on hidastavaa tekijänä. On mulla kasvihuonekin ja sen sisällä sellainen kuplamuovipeitteinen minikasvihuone, johon laitan hallavahdin. Sinne olen vienyt vähiten arkoja taimia jo maaliskuun lopulta alkaen.
Mulle ainakin tämä puuhastelu kylvöjen parissa auttaa jaksamaan tämän pimeän tammikuun, ja tuo kevään ikään kuin astetta lähemmäksi.
Mulla on nuppitatar ollut maassa nyt muutaman vuoden, eli siis penkissä selvinnyt myös talven. Hauska kasvi
Laitoin erilaista makeaa suippopaprikaa, chiliä ja karviaiskoisoa itämään. Siemenet olivat omasta takaa ja olleet hyviä ja kestäviä lajikkeita.
Yritin laskea viiteen siemeneen per lajike, mutta oli sittenkin laitettava parisen extraa varmuuden vuoksi. Joka kevät lupaan itselleni, että taimimäärä on se tietty, max 3, mutta sitten kun alkavat itää, toinen komiampi kun toinen, taas lähtee tekemiseni keulimaan. Kasvihuoneessa kun on se tietty tila, syötävien taimien lukumäärä tänään kylvetyistä, on maximissaan kolme. Josko muistaisin sen tänä keväänä.....tuskin....
Kasvariin pitää myös mahtua erilaisia tomaatteja ja kurkkuja ja yrttejä ja....
Kauhea kuume tähän hommaan on. Viime syksynä jo tilasin ja ostelin kaikki “olevinaan” tarvitsemani ja nyt kun siemen kuvasto pamahti luukusta niin jo löytyy tarpeita. Pakko yrittää hillitä itseään =)
Nasty76, "pakko yrittää hillitä itseään". Voisin sanoa, että turha yrittää. Ei onnistu mulla ainakaan! Tänäkin talvena on mopon takavalot jo aika kaukana!
Hei, mutta tärkeimpään... kylvöt on aloitettu täälläkin. Hankikylvöjä aloitin laittamaan. 12 eri perennaa laitoin kylvöön ja lisää pitää vielä laittaa. Ekat tomaatit laitoin, Erk ja Mini Balcon (kiitti Vilhelmi76).
Mitä muita tomaatteja uskaltaa laittaa näin aikaisin? Mulla on kyllä viileässä tilaa (vielä) noille taimille, ettei kasva pituutta turhaan.
Laitoin myös kahta lajia paprikaa ja chilin. Chilipussin päällä luki Nuun chili.
Täällä lähti kylvökausi käyntiin jo 27.12 kun laitoin ekat chilien siemenet lautalle itämään.
Lautalle pääsi tällä kertaa Champion, Panambi, Aji Benito, Peito De Moca, Pequante, Moruga Scorpion, Fidalgo Roxa ja Locato. Valtaosa näistä on jo itänyt joten taidanpa taas tälläkin kertaa hukkua chilintaimiin
1.1 kylvin multaan lisää chilejä, Jamaican Bell, Bolivian Rainbow, Aji Fantasy, Fish Pepper, Sugar Rush, Basket of Fire, Old Wrinkled Man, Aji Finlandia ja Inca Red Drop. Näistä ei onneksi vielä yksikään ole itänyt .
Vaahtera-aulioista tein koekylvön kun ovat omia siemeniä jotka keräsin syksyllä ja itämisprosentti näyttää olevan 100%. Jokainen siemen iti kolmessa päivässä .
Jättiverbenan siemenet laitoin viileään ja pelargonejakin olen jo kylvänyt muutaman siemenen ja nekin ovat jo itäneet hienosti, kolmessa päivässä nekin.
Mopo karkaa taas jälleen kerran käsistä, niin kuin joka ikinen kevät aina ennenkin