Täälläkin pelargonia iti kahdessa päivässä, kaalin siemenestä yksi jo vihertää (yes) ja paprikoillakin näyttää menevän hyvin.
Nyt mie maltan (lupaan ja vannon) etten osta enää yhtään pussia siemeniä (noiden 98lajin lisäksi) . Ja maltilla viljelenkin noita…ainakin siihen asti kunnes helmikuun alun loma reissu on saatu tehtyö =)
Millon kuuelämänlanka kannattaa kylvää? Pussissa lukee, että helmikuu. Kovasti epäilen. Päivänsinet ja elämänlangat kylvin vuosi sitten maaliskuussa, ja olin jo huhtikuussa sotkeutunut niitten kanssa solmuun.
Sinitähtöselle kaipailen kans vinkkiä.
Nopeesti mulla ainakin on itäneet kuuelämänlangat. Kasvuvauhti on kuitenkin jonkin verran hitaampi, mut kyl helmikuu on aikasin silti.
Satu-71… Onko siulla paljonkin vaahtera-aulion siemeniä? Olisiko jakoon asti?
Kesänlapsi, ootko lukenu kuukierto ketjun? En saanu linkitettyä suoraan, enkä pysty edelleenkään muokkaamaan.
Kävin äsken kaupassa ja mukaan tartui, mitäpä muutakaan kuin pussi kylvö- ja taimimultaa.
Joku jossakin ketjussa kyseli minkä merkkistä avomaantomaattia kantsii laittaa. Minä oon monena vuonna laittanut tällaisia nimettömiä tomaattia ja en koskaan muista kuinka valtavan sadon antavat. Joka kerta laitan liian monta tainta. Toisaalta on hyväkin kun voi antaa tomaattia noille auttaville ihmisille.
Ai niin kuvakin pussista olisi varmaan paikallaan.
Millaista multaa käytätte kylvöihin ja milloin alatte lannoittamaan niitä (itse lannoitan usein liikaa tai laitan liian vahvan mullan)
Minä vannon Biolanin nimeen. Puolet purkista laitan mustaa multaa, puolet kylvömultaa. Lannoittamaan alan kun ensimmäiset tai toiset lehdet ilmestyy. Silloinkin ihan pikkuisen ja harvakseltaan. Sitten kun ovat isoja, niin laitan vasta normimäärän lannoitetta. Ja parin viikon tauon pidän aina, jos on pitäny koulia. Vähän tieten lajistakin riippuu, miten sitä kakkaa niille syydän. Tomskut ja petuniat on rohmuja, neilikoita en montaa kertaa sisällä lannoita.
Kyllä piti Maariakellon mopon takavaloille nauraa hyvä tovi
Kesänlapsi kyseli sinitähtösen kylvöstä. Itse laitoin maaliskuun 8. ja ehti kohtalaisesti hyvin. Kokeile helmi-maaliskuun vaihdetta!
Mulla on kekkilän multaa, suursäkki (40l?) maatalouskaupasta. Ihan hyvää multaa mun mielestä, vaikka muistelen sen saaneen täällä haukkuja joskus.
Sinitähtösen olen kylvänyt maaliskuun alussa.
Rea, onpa outoa tuollainen NIMETÖn tomaatti. Mua kismittäisi kyllä, jos ei ole lajikkeesta tietoa!! Ekana tomatinkasvatusvuotenani 2012 sekoitin autuaasti kaikki tomaatintaimet sählätessäni koulimisvaiheessa. Vieläkin harmittaa, kun esim. Ildi ja sungold menivät sekaisin eikä selvinnyt kumpi oli se makea ja ulkona lämpimällä seinustalla todella satoisa
Luonnonlannoitettua puutarhamultaa käytän, Plantagenin. Hyvin on onnistunut ja ei ole tullut "hometta" pintaan. Olen nyt parina vuonna sitä käyttänyt, se iso säkki.
Ensimmäinen lannoitus kun plantuissa 3-5 lehteä. Onko oikein tai ei, mutta näin olen tehnyt.
Tomaattien kanssa olen toisessa ruukutuksessa laittanut sitä kanavoimaa ruukun pohjalle ja multaa päälle, ettei juuret pala.
Kekkilän taimimultaa toi isäntä pussillisen kun pyysin tuosa tullessa. Eiköhän ne siinäkin alkuun pääse . =)
Kanelihomekammoisena siirtykööt kylvöt maaliskuulle, yhtään ei passaa tässä huushollissa itiöitä, pölyä eikä hajuja suosia, vähänkö vatuttaa. Joku multa oli erityisen kanelihomepitoista, mikähän oli?
Kiitos Teille rakkaat penttiläiset hyvistä ohjeista. Eli kaikenlaista löytyy varastosta ja perliittiäkin, kannattaisko laittaa vähän joukkoon? Monien vuosikymmenien kokemus minullakin kyllä on, mutta tuntuu että töppäilyjä aina vain tulee ja ilmeisesti hourioissaan hoitelen niitä liikaa…
Mulla aina nuo kylvöt karkaa käsistä, etten enää raaski ostaa kylvömultaa. Se on niin pahuksen kallista. Siksi olen siirtynyt kissanhiekkaan, jota voi aina uudelleen ja uudellen käyttää.
Hankikylvöjä olen tänään jatkanut ja ne kylvän ihan tavalliseen multaan. Nyt pääsi 17 eri perennalajikkeen siementä multiin. Ja nyt olen yrittänyt olla maltillinen. Ei tartte joka ainoaa siementä sinne laittaa. Siemenkirjeisiinkin niitä voi jättää.
Maariankello…millaista kissanhiekkaa käytät? Laitatko ihan siemenet siihen itämään vai idätätkö muualla? Kuinka isoksi kasvatat hiekassa kunnes siirrät? Utelias