2015 Vuoden Ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Meillon pupusille ihan oma ruokapaikka. Kauraa saapi solokenaan kantaa,mut hyvä son,että niille ruoka maistuu :)

JADETSU meillä on sellanen seisovapöytä elukoille pihanperillä jonnekka näkee kyökin ikkunasta. Tamppausteline kuusiaidan jatkeena ja siin on vanerilevy joka osaksi peittää -suojaa sen alla olevan metallikupin jossa on jänölle sekaviljaa ja kaurahiutaletta ( myllyltä-ei lisäaineita)…Sitte mökissä on pähkinää…ruoka-automaatissa on auringonkukat ja sen kahtapuolta roikkuu rasvapötköt. Kovin on suosittu mut meidän kulmilla ruokkijoita on naapurustossa. Yks ukko laittaa heinät ja porkkanat ja omenatkin tarjolle…kasvattaa ne itse :slight_smile:

Lumet tiputettu katolta,1,5 tuntia meni ja vielä pitää käsitellä tuo tiputettu lumi.Mutta minne se laitetaan??

Laitoin kaikille havuille suojia. Kaikki havut lähestulkoon ovat viime kesänä istutettuja.Täällä on kaksi päivää porottanut aurinko niin julmetun lämpimästi. Eilen oli vielä lämpimiä päivä kuin tänään. Istuttiin myös terassilla ja nautittiin lämmöstä. Sieltä se kevät tulee ihan nurkan takaa.

Samanlaiset puuhat täällä, ajuruoho on noiin huonossa paikassa, että sen päältä lähtee lumet aina ensimmäisenä. Jos lämpöasteet tässä jatkuu, ei sitä lunta siihen päälle enää pian löydy ihan läheltä. Pitänee varautua hakemaan kuusenoksia.

Toivottavasti tuo lumi ei nyt kokonaan sula pois, kun olen laittamassa siemeniä kylmäkäsittelyyn.

Onneksi mun kukkakukkula on varjossa ja lumen peitossa kuten pioni penkkikin on turvassa kun ukkeli ajaa sen päälle lunta traktorilla :slight_smile:

Ainoot mitkä menee nyt taas kukinnan suhteen persiilleen on narsissit.

Ne raukat yritti suojaturpeen läpikin alkaa kasvaan marraskuussa ja sitte tuli pakkaset ja lumet.

Kömmätin katolta kävin lappamassa lunta vähemmäksi

Minulleppa kävi vähän köpelösti toissapäivänä. Hain kelkalla liiteristä uunipuut ja osan otin syliin, vein sisälle ja laitoin tulet uuniin, sitte lähin hakemaan lisäyspuita sieltä kelkasta, niin lumet oli tulleet katolta kelkan ja puiden päälle, ei näkyny koko kelkkaa. Ei muuta ku lapio kouraan ja tovosen sain kaivaa ja tietysti puut olivat sitten niin lumessa kun voi olla. No, onneksi ei tullut niskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: öljylamppu

On se hyvä, kun tuota lunta on niin paljon ettei tarvi kukkapenkkien päälle alkaa lapioimaan.

Tässä vaiheessa 😄, mutta muutaman kuukauden päästä kateellinen, kun siellä etelässä kukat kukkii ja meillä paksut kinoksesta vielä.

Niinhän ne lumettomien maiden ihmiset veistelee että on se hullun hommaa siirrellä lunta monta kuukautta paikasta toiseen ja sitt se lopulta sulaa kuitenki pois.

Kävimpä pikasesti katkomassa sylillisen pajuja, kyllä se on kevättä ilmassa kun pittää vesisatteessa rämpiä ojanposkeen. Mutta kyllä on paju parhaimmillaan. Tarttee tehä toinen keikka ja hakee semmosia sormen paksusia ja pitkiä jokirannasta, siellä kasvaa vannepajua.

Voi hitto ja kaivaa netistä neuvoja että mites ne elävät pajuruukut tehtiinkään. Vois vaikka kahteen ruosteiseen 20 litran ämpäriin tehä semmoset.

kuva

Siis tämmöstä tarkotan ja haluan.

Raya, kerrotko tänne sitten kun löydät ohjeen. Minäkin haluan tuollaisen.

Mulla on vähän semmonen aavistus, että Hannedk osais auttaa tässä asiassa. mail

Tämmöset löysin kans: http://tuoksuamintunjaruusun.blogspot.fi/2013/04/ruukkupaju-living-willow-pillar.html

http://www.savonsanomat.fi/erikoissivut/itsetehty/kukatjasomistus/ruukkupaju/1074833

Kesänlapsi, kiitos linkeistä. Jospa viikonloppuna löytäisi sopivan paksuista pajua jostain ojista.

Juu, ja hakusanalla “elävä pajupuu” löytyy googlesta

Hän tahtoo kans tehdä pajuhommia.en vaan ihan likeltä löydä sopivaa pajua.Tietää ajomatkaa.

Tänään kolattiin lunta.Märkää,painavaa lunta. Olin fiksu ja kolasin ihan melkein nurmelle asti tuon tulevan uuden kasvihuoneen paikan . Isäntä kun sanoi että jahka se paikka on sula niin alkaa rakentaa sitä uutta kasvihuonetta. Nauroi kun ahkerasti siitä lunta pistin.Sanoin että tuun hiustenkuivaajalla kuivattaa loput nin pääset jo ens viikolla hommiin 

Nasty76, millaiset perustukset siihen kasvariin tulee? Onko miten iso?

Minä olen Helsingin panttivankina, eli en oo päässyt ollenkaan pihapuuhiin. Tosin Pohjanmaalla on kyllä maa vielä niin jäässä, että siitä on varmaan turha yrittää edes lehtia vielä rapsuttaa. Kasvihuonetta vois jo siivota osittain…vaikka ei sitä pestä voi pakkasilla. Kun jaksaisi vielä kuukauden odottaa!

Perustukset tehty syksyllä/talvella ennen lumen tuloa…osittain lekaharkoista ja puusta. Laajennetaan siis entinen kasvari. Uudesta tulee noin 4,70m x 3m .Rakentaminen jatkuu jahka vähän lumet sulaa.