2015 Vuoden Ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

No huh huh, päivälle luvataan yli kymmenen asteen lämpötiloja 

Eilen kävin läpi vadelmapusikon, sille olin viime vuonna ihan liian helläkätinen. Laitoin pystyyn jääneiden juurelle tuhkat ja toin kottikärryllisen puolilahoa vaahteranlehteä katteeksi, mutta eihän se vielä riittänyt. Ainakin kaksi kärryllistä tarvitaan lisää. Putsasin pionipenkeistä roskat ja irti lähtevät rikkikset, ilahduttavan monessa pikkuisessa näkyy jo kasvun aihiota. Haravoin ja siistin ison pionipenkin puoleisen pihalohkon. Suunnittelin kulkureitit ja muut parannukset vesiaiheen ympärille, mutta kaivuhommiin en vielä ryhtynyt. Tekaisin olkkarin ikkunan alle pienen hajuhernepenkin ja iskin sinne muutamat siemenet maan poveen ihan kokeen vuoksi. On noita vielä jäljellä varovamminkin kasvatettavaksi, jos näille käy hullusti. Itäneitä kääpiöherneitä istutin muutamaan istutusastiaan.

Olet ollut ahkera Punainenpioni. Täällä ei vielä lähellekään pääse tekemään juuri mitään.Mutta kyllä se kevät tulloo tännekin =)

Ohhoh, onpa Punainenpioni jo ihan keväässä :slight_smile: Mä olen yrittänyt kitkeä rikkiksiä, mutta ei siitä vielä mitään tullut, kun maa on vielä jäässä, niin lehdet vaan jäi käteen ja juuret jäi maahan. Kaivamisesta ei voi vielä haaveillakaan. Olen tyytynyt siis vain kulkemaan nenä maassa ihailemassa kaikkea kukkivaa tai maasta kurkistelevaa :slight_smile:

Täällä on kärhöissä jo suuret silmut, jättilaukat ja ukkolaukat työntyy mullasta esille ja jouluruusut kukkii ihanasti. Eilen huomasin että myskimalvat työntävät juuresta jo paljon uusia alkuja, ihanaa kun kevät tulee  Tomaatteja on aivan pakko alkaa tämän viikon aikana koulimaan maitotölkkeihin jotta saan tilaa kylvää salviat, sammarit, tsinniat jne. Ei ole kyllä harmainta hajuakaan minne ihmeeseen tungen monet kymmenet tomaatintaimet kun pelargonit jököttävät vielä autotallissa eikä niille ole tällä hetkellä mitään paikkaa. Tässä sen nyt näkee että ahneella on p..... loppu  Ai niin, heliotroopit oli nyt sitten itäneet, kylvin vanhoja siemeniä enkä uskonut että purkkiin ilmaantuu elämää mutta hyvin kävi  

Meitsi kierteli kanssa taas eilen katsomassa mitä tänään teen ja kuusenoksia leikkaan ja laitan sipulikasvien suojaksi… Meillä iso rusakka tykkää näpsehtiä särpimikseen vähän kaikenlaista vihreetä.

Vaikka meillä on metsänrajassa ruokkopaikka jossa linnut syöpi ja rusakoille on peltivadilla eväät josko jättäis paremmin pihan rauhaan.

Nyt unohdus korjasi satoaan …sorry…laitoin kyselyn että miksi kaupan sipulikukat on pinnassa ja vain kälysessä hiekassa ? Kun meikä mättäs unohtuneet sipulit isoon ruukkuun ja reippaasti multaa alle ja päälle…

Kastelin kunnolla ja verannalle enkä nyt ole kastanut vaan odotan.

Kun ei niitä ole mitään hyötyä laittaa syviin multiin siellä kasvihuoneilla, eihän niiden tarvitse olla pakkaselta suojassa. Hiekkaa sen tähden etteivät mätäne kasvihuoneoloissa. Ne hyödetään haluttuun aikaan kukkaan kasvihuoneessa ja sitä ennen ne ovat edellisen kasvukauden viettäneet sipulinkasvattajalla mullissa tai pelkässä ravinneliuoksessa voimia keräämässä. Sipulissa on se kaikki vararavinto siinä vaiheessa mitä se tarvitsee kukkiakseen sen tarvittavan yhden kerran.

Pari tuntia ehdin töiden jälkeen pihalle. Pesin mökkiveneen pohjan painepesurilla ja katkoin puuhaamaalla talventörröttäjiä.

Upea keli!

Käänsin lehtikompostin kasaan kun ei ollut ylimääräistä kehikkoa ja laitoin pressun päälle. Kylvin kangasajuruohoa ja ketoneilikkaa.

Kompostiin menevän karhunlaukkakylvöksen heitin pensaan alle. Uusimmassa Pähkylässä oli juttua karhunlaukasta ja siinä sanottiin että itäminen kestää 4-6 kuukautta. Onneksi en ehtinyt vielä kompostiin heittää :) Toivossa on hyvä elää...

Revontulet jo taivaalla, vihreänä loimottaa ja liikkuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Täällä myös =)

Leikkasin tänään toisen noista vanhoista omenapuista. Antonovkan jätin leikkaamatta, kun en nähnyt tarpeelliseksi kajota siihen.

Levitin myös yhden sankollisen tuhkaa hangelle. Toinen oottaa vielä autotallissa. Eihän tuo mikään komistus ole tuolla pihalla =/

Hanki kantaa hyvin, niin oli helppo talsia tuolla pitkin poikin pihaa.

Ramses …mites mun sipulit sitten…kaivanko multaa päältä pois ?

Sipulit oli talvenyli kylmällä verannalla myyntipapereissaan eli saivat kylmää kun pakkasvahti otetaan veks kun alkaa oleen yli -10 astetta.

Minä istutan syksyisin kukkasipuleita ruukkuihin, jotka pidän puolittain maahan haudattuina talven. Istutan sipulit ihan normaaliin syvyyteen. Keväällä nostan ruukut ylös maasta ja vien kasvihuoneeseen ihan sellaisenaan poistamatta multaa. Ihan hyvin on varret nousseet mullan seasta ja kukat kukkineet.

Ehkä noi kaupassa myytävät istuteaan pintaan, niin ne on paremmin esillä ja sipuleien lukumäärän ja elinkelpoisuuden näkee jo ennekuin varret alkaa kasvamaan. Jos ne ois haudattuna kukaan ei välttämättä uskaltais ostaa niitä, kun ei voi olla varma mitä sieltä mullasta nousee.

Genesee mun tapauksessa kun unohdin koko sipulat verannan hyllyyn ja laitoin multaan muutama päivä sitten … niin nyt mietin mätäneeks ne sinne kun laitoin 20 cm alle ja noin 15 cm päälle multaa ruukkuun ja verannalle ? Kastelin mullan perusteellisesti mutta vain kerran …

Kaupasta kun hain näit pääsiäisen narsisseja niin ne köllii hiekassa ja sipulit esissä…aloin siit funtsimaan et mätäneeks ne mun sipulit ny sinne multiin vai raaputanks päältä multaa pois ??

Oman kokemukseni perusteella en usko että ne mätänee, jos ne oli vielä istutettaessa hyväkuntoisia eikä mitään kuivia tai nahistuneita. Nähtäväksi jää riittääkö se verannalla säilytys kylmäkäsittelyksi kukkavarsien muodostumiseen. Jos ne tekee tänävuonna vain lehtiä, istuta ne ens talveksi maahan, niin saat kukkia vuoden päästä.

Jos kaupan sipulikukat olisi istutettu 3x sipulin koon syvyyteen kuten avomaalle istutettavat. nousisivat  työn hinta, kuljetus- ja pakkauskustannutset hurjasti.  Kuka jaksaa kantaa 3 kpl/10€ narskuruukkuja ruokakaupasta 5 litran ruukkuihin istutettuna?

Pihapyllistelykierroksella kävin läpi kaikki kärhöt ja olin pudota pyllylleni. Paria-kolmea lukuunottamatta kaikki oli hengissä paljon normaalia korkeammalta, Jan Pawel n. kahden metrin korkeudelta! Omoshirossa ja Kakiossa oli jo pienet lehden alut!

Genesee… siispä odotellaan :slight_smile: Kiitos ! Niin oli aikomuskin et jos elävinä selviävät niin maahan joutuvat. Minulla ei nuo talvettamiset vielä oikeen natsaa.

Siis mitä tekemässä? =O =O